Nekromanti Forum eller fanclub?

Rising

Vila i frid
Viktigpettrar hör hemma på wrnu

När man inte själv utvecklat ett språksinne eller läst särskilt mycket annan rollspelslitteratur så kan man i rättvisans namn inte göra en ordentlig bedömning. Av någon rollspelsprodukt!
Att inleda meningar med "Av" och att skriva meningar utan predikat, vad säger det om språkkänslan, då? Dessutom är "själv" i den första meningen redundant.

Osv. Problemet med viktigpettrar är att de saknar självkritik. Det är det som stör mig med wrnu. Vitulv till exempel slår ofta knut på sig själv i sina "kritiska inlägg" men ses ändå som någon sorts "sträng men rättvis" person, och "akademikerna från Lund" (Ymir, Targon och Mekanurg) framstår ofta som forumets egna Knatte, Fnatte och Tjatte när de talar i mun med varandra. Kalle Ankas tre brorsöner är både vettiga och listiga, och säkert är det så forumets trio ser sig själva, även om jag vid olika tillfällen har börjat betrakta dem som de tre längre bröderna i Daltonligan: Det är mycket kritik, lite självkritik. Detsamma kan sägas om de flesta forumiter. (Tro inte att ni kommit undan bara för att jag inte nämnt er här)

Nu tänker ni förstås "jamen du då?!" och det gör ni i så fall alldeles rätt i. Jag kan knappast klanka ner på någon annans kunskap i något enda område, och när jag levererar kritik gör jag det besvärande ofta urskiljningslöst på ett sätt som gör det enkelt för mina meningsmotståndare att kontra och peka på saker som jag sagt i det förgågna.

Därför klagar jag inte på forum såsom Riotminds. Så vitt jag kan se så håller det just "en god och trevlig ton" mot användarna eftersom det finns så få självupptagna nollor som jag där.

De som kritiserar Riotminds forum bör kanske fråga sig om inte de i själva verket hör hemma här på wrnu för att de är just som jag, snarare än att det skulle vara något fel på Riotminds forumiter.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Viktigpettrar hör hemma på wrnu

Vitulv till exempel slår ofta knut på sig själv i sina "kritiska inlägg" men ses ändå som någon sorts "sträng men rättvis" person,
Äh, stopp ett tag bitch-boy. Det har ju visat sig att det typ är bara jag själv som ser mig som rättvis. Och det kan du inte ge mig skit för. Tänk om jag skulle gå runt och tycka; "fan vilken orättvis skitstövel jag är". Det lär ju inte ens Hitler ha gjort. Och han var orättvis!

Dessutom slår jag inte alls knut på mig själv. Och du suger.

- Vulf

Brunalven

Warrior
Re: Å en sak till

Då tror jag att du missuppfattade mina inlägg. Folk ska givetvis få tycka, men man vill ju veta varför folk tycker som de gör. När denna information försvinner finns det ingen anledning att diskutera längre. Som du kanske kan se så är tråden inte låst utan jag varnade att låsa tråden av anledning att diskussionen hölls off topic.

Sedan förstår jag inte alls din diskussion om "den sortens argument". Ber man om hjälp får man hjälp, spyr man galla får man ingen hjälp. Ens tid och tålamod har vissa gränser.

Brunalven

Warrior
Re: Dajm&Dumle

Om du bara säger att du inte gillar delar är det svårt att hjälpa och det är det vanliga fallet. Kommentarer som "det passar inte mig" är tämligen vanliga och då får man svaret "ändra på det!". Om man däremot är mer specifik och låter andra veta vad det är man inte tycker passar, då ska du se att man får förslag på vad man kan göra för ändringar.

Brunalven

Warrior
Re: Synd att du inte vill hälsa på.

Det är ju verkligen att se saker i svart och vitt. Det enda som de flesta håller med om är ju att de tycker att det är kul att spela DOD6, det är ju därför de är där.

Vad man sedan gillar och ogillar angående spelet skiljer sig markant.

Mattis

Swordsman
Frågan för mig spelar egentligen ingen roll. Jag hänger inte på RiotMinds forum för att få läsa vad som är dåligt med spelet. Som de flesta redan konstaterat i denna tråd så hänger man på RiotMinds för att man gillar (älskar) spelet. Varför skulle man då vilja läsa om vad som är dåligt med det?

Själv så har jag i mina dagar, även under tiden som moderator, postat vad jag tycker är dåligt med spelet. Detta har då oftast handlat om reglerna. RiotMinds kanske skulle kunna sälja in sig hos fler köpare om de lyssnade lite till kritiken på reglerna, men, MEN, faktum är att de flesta gillar reglerna. Ni på forumet verkar anta att varje person som någonsin spelat något annat än DoD och Eon hatar DoD6-systemet. Så är det definitivt inte. Min kära spelgrupp som spelat ... ja jag vet inte hur många spel vi spelat men det är säkert 10-15 stycken (och äger desto fler), ja min spelgrupp gillar reglerna. Själv så gillar jag dom inte, men era tankar om att alla skulle hata det så länge som rört något annat stämmer inte för fem öre.

Det jag hänger på RiotMinds för är att diskutera världen. Och diskuteras värld gör det. Om det inte vore för det forumet så hade jag antagligen inte spelat DoD6 längre. Dom tipsen och diskussionerna vi har haft har gett mig otroligt mycket, och min syn på Trudvang växte fram med hjälp av diskussioner med några andra användare.

Så, om ni vill läsa kritik mot spelet, visst, sitt kvar på era mögliga stolar. Spelar ni spelet och vill kanske lära er en del eller få diskutera vissa fenomen i Trudvang, kika in. Det är värt det.

/Mattis - både här och där och IRL

Krille

Super Moderator

"Som du kanske kan se så är tråden inte låst utan jag varnade att låsa tråden av anledning att diskussionen hölls off topic."

Det var inte uppfattningen som jag fick av orsaken till låsningshotet, men jag kan ju ha uppfattat det fel. Vidare tyckte jag att Necrotech faktiskt förklarade rätt tydligt varför han tyckte som han gjorde. Så jag fick mer uppfattningen att folk inte får tycka fel, alternativt att fanboysen blundar stenhårt för orsakerna till att folk tycker fel, även om de uttrycks i klartext av dem som tycker fel. "Va? Läste jag legitima orsaker till att någon avskyr Dajm&Dumle? Nej, jag måste ha läst fel, jag ignorerar det och sparkar lite på kättaren istället." Lite tillspetsat.

I ärlighetens namn, Riotminds forum är inte ensamt om att vara sådant här. Det finns minst två forum till på rollspel.nu som är precis likadana.

"Sedan förstår jag inte alls din diskussion om "den sortens argument". Ber man om hjälp får man hjälp, spyr man galla får man ingen hjälp. Ens tid och tålamod har vissa gränser."

Varför svara alls då? Står man inte ut med att folk inte tycker om favvo-spelet, varför ens bry sig om att säga "men ändra det du inte gillar", speciellt om tålamodet och tiden är på upphällningen. Det slösar bort din egen tid och tålamod, och det är inte det minsta hjälpsamt.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Varför skulle man då vilja läsa om vad som är dåligt med det?"

För att kunna diskutera det och ersätta det med något bättre kanske? Att låtsas om att det inte finns är i alla fall inte någon bra lösning.

"Spelar ni spelet och vill kanske lära er en del eller få diskutera vissa fenomen i Trudvang, kika in. Det är värt det."

Så vi som väljer att hänga på wrnu spelar alltså inte DoD 6.0 utan gnäller bara på det? :gremsmile:

Brunalven

Warrior

Så jag fick mer uppfattningen att folk inte får tycka fel
Självklart får folk tycka som de vill. Min åsikt är att folk gärna kan förklara varför de tycker som de gör. Det är förklaringarna som leder till konstruktiva diskussioner, annars blir det bara påhopp.

Varför svara alls då?
Varför öht göra ett klagande inlägg utan diskussionsmöjlighet?

Men visst, det finns inget konstruktivt i att bara säga "men ändra då". Jag minns iofs ingen gång då jag utan andra kommentarer gjort ett sådant inlägg.

Mattis

Swordsman
Svårt att överhuvudtaget posta någonting här utan att någon ska komma med ett ironiskt och kaxigt svar. Nåväl, jag försöker igen.

Som sagt så har jag diskuterat och ersatt med bättre. Men om någon skrivet ett långt utlägg om vad som är dåligt med, t.ex. , magiboken så står jag verkligen för att han ska få säga precis vad han vill men jag är inte intresserad av att läsa det. Varför? För jag köper magiboken hursomhelst bara för att jag älskar stämningen.

Och det jag menade med det sista (och det vet jag att du fattaade) var att RiotMinds' forum är perfekt för att utbyta idéer om spelvärlden så väl som systemet. Personligen bryr jag mig inte om det senare längre, men det första är ändå det som upptar de flesta diskussioner.

Minimoni

Homelander
Det är väl någorlunda allmänt känt att gänget från Rollspel.nu inte har så värst höga tankar om Riotminds forum eller dess användare. Nu har det startat en tråd på Riotminds forum där vi hoppas att såväl de värsta kritikerna som de varmaste beundrarna ska kunna framföra sina åsikter och tankar om forumet som sådant. Vad säger ni? Är det ett forum eller en fanclub?
Så det är fakta nu att vi här på Rollspel.nu inte gillar RM forumet !? Så ser inte jag det i alla fall. Jag brukar lurka på RM några gånger i veckan för att se om något nytt nämnts. Dock tycker jag inte att RM forumet ger mig lika stor variation som det här forumet. Jag gillar skribenterna här och anser att stämningen här är mer kamratlig trots att tonen ibland kan vara hätsk. Det finns självklart riktigt fina inlägg på RM forumet men de är långt ifrån lika många som det finns här.

Det tycks också som om många på RM forumet tar kritik så personligt. Nu orkar jag inte prata mer strunt då jag egentligen anser att en debatt om "forum eller fanclub" är en ganska löjlig sak att diskutera.

MiniMoni

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Svårt att överhuvudtaget posta någonting här utan att någon ska komma med ett ironiskt och kaxigt svar. Nåväl, jag försöker igen."

Vad förväntade du dig egentligen när du själv skriver saker som:

Ni på forumet verkar anta att varje person som någonsin spelat något annat än DoD och Eon hatar DoD6-systemet.
eller

Så, om ni vill läsa kritik mot spelet, visst, sitt kvar på era mögliga stolar.
Att bli mer kritisk mot sin favoritspel betyder inte att man glömmer bort de positiva delarna eller bara ägnar sig åt att kritisera som många verkar tro. Kärleken till ett spel blir inte mindre värd bara för att den inte är villkorslös. Det är något som kan vara värt att tänka på för alla de som försvarar sina favoritspel med näbbar och klor ifrån alla former av kritik. Älskar vi här på wrnu verkligen DoD 6.0 mindre bara för att vi påpekar nackdelarna likväl som fördelarna? Det tycker jag inte.

"Och det jag menade med det sista (och det vet jag att du fattaade) var att RiotMinds' forum är perfekt för att utbyta idéer om spelvärlden så väl som systemet."

Så länge man inte är alltför kritisk och accepterar den rådande stämmningen kanske. Jag antar att både wrnu och Riotminds forum ter sig annorlunda om man tillbringat fler år där och lärt känna personerna bakom inläggen.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Alltså Mattis, är du inte väl känslig nu? Jag hittar inte ett spår av vare sig ironi eller kaxighet i Waliums inlägg? Han om någon är väl en av de snällaste snubbarna på det här forumet.

Men om din toleransnivå inte sträcker sig längre än så förstår jag verkligen att du avskyr rollspel.nu.

- Vulf

Mattis

Swordsman
(svar till både Vitulv och Valle)

Okej då, jag är liten, skör och känslig. Men faktum är att man är lite rädd för att posta här. Visst, Waliums svar till mig var inte direkt kaxigt, men jag blir så ofta irriterade på riddarna på de höga hästarna på detta forum så att Walium fick ta "smällen".

Mitt inlägg var visserligen generaliserande och måhända orättvist men det var inte kaxigt. Om man ser detta forum på antal användare som är dryga så är det inte många men om man istället tar antal posts som är dryga så är de desto fler.

Jag hänger här för att jag älskar att diskutera rollspel. Ägnar åtminstone 1-2 timmar här varje dag (nej, jag har inget liv) men om ni jämför det med antal posts jag gjort så är det väldigt lite. På RiotMinds däremot så behöver man inte vara rädd för att posta någonting. Jag skulle aldrig våga lägga upp mer idéer om mina rollspel på detta forum. Inte för att jag är rädd för kritiken utan för att jag är rädd för att som så många andra få "35692 visningar och "0 (0) svar".

Ymir

Liten kantbaron
Jag hänger inte på RiotMinds forum för att få läsa vad som är dåligt med spelet. Som de flesta redan konstaterat i denna tråd så hänger man på RiotMinds för att man gillar (älskar) spelet. Varför skulle man då vilja läsa om vad som är dåligt med det?
För att Riotminds, precis som alla andra spelskapare, mår bra av input - positiv såväl som negativ. Har de gjort något dåligt bör de få veta det, helt enkelt, annars kan de ju inte göra det bättre nästa gång. Se på Eonforumet här på rollspel.nu - det rymmer både massor av världsinspiration/diskussion och massor av regelsnack, och massor av kritik. Jag ser inte varför det skulle vara en omöjlig kombination, på något sätt. Eller ens en mindre önskvärd kombination, för den delen. Jag vill helt enkelt ha ett forum där man kan skriva både sånt här , sånt här och sånt här. Det kan man uppenbarligen inte på Riotminds Drakar och demoner-forum.

- Ymir, med rätt att gnälla

Mattis

Swordsman
Problemet med att posta kritik på RiotMinds (som jag en gång i tiden gjorde) för att försöka få dom att ändra något är meningslöst. Jag säger inte detta med negativ klang, saken är den att de flesta som spelar DoD6 är såpass nöjda med systemet och världen så att min input rör nog inte RiotMinds i ryggen. Och faktum är att det är nog rätt av dem så de flesta vill ha det som det är.

DODswe4

Hero
Nä det tror jag inte, inte riktigt van vid wrnus hårda attityd. Alltså ärligt talat, visst en del svarar drygt, om du vet vilka detta är, läs inte deras svar då? Dom flesta är ändå kompisar som känner varandra irl. Ja det är synd om Walium :gremtongue:

orättvisst kanske, kaxigt nä inte alls. Men dom användare som är dryga har ofta testat mycket och vet mycket, dom är 50åriga beservissers, som gillar att haka på folk.

Om folk läser och inte ser något att kommentera, föresten allt som har med rollspel att göra blir det svar till. Men det kan ta tid, man ska ha tålamod. och om ingen svarar gör väll inte så mycket, man får mycket respons tycker jag.

Brunalven

Warrior
Det går alldeles utmärkt att föra sådana diskussioner på RMs forum om de handlar om DOD6.

Ymir

Liten kantbaron
Och för den sakens skull är det alltså inte acceptabelt att uttrycka kritik mot Riotminds och DoD6? Något sånt här hade jag väl enbart fått spott och spe för på Riotforumet, trots att jag noggrant argumenterar för min sak. Och varför skulle det då inte vara lönt att kritisera sådana språkliga ting? Där måste de ju kunna göra bättre ifrån sig utan att de inbitna fansen börjar protestera, trots allt.

Å andra sidan...av reaktionerna på Riotforumet när Vitulv nyligen gick in och kritiserade ett syftningsfel på en moduls titelsida så bör jag väl ställa mig frågande tillochmed till det...

- Ymir, konfunderad

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag skulle aldrig våga lägga upp mer idéer om mina rollspel på detta forum. Inte för att jag är rädd för kritiken utan för att jag är rädd för att som så många andra få "35692 visningar och "0 (0) svar". "

Tja, det har hittills inte hindrat mig ifrån att posta inlägg på det här forumet. Dessutom kan man räkna med att alltid få svar ifrån minst en person nästan oavsett vad man skriver om. Men om du tänker skriva något här så lovar åtminstone jag att svara (förutsatt att du inte skriver något vansinnigt som "därför spelar jag DoD i farfars gamla SS-uniform" :gremwink:).