Nekromanti Forumarkeologi

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jo, av olika anledningar tyckte jag att det var en kul grej att kolla vilken som är forumets allra äldsta bevarade tråd.

Jag gjorde detta helt ovetenskapligt genom att testa att skriva siffror längst bak i länken. Den tidigaste tråden jag hittade på det viset är den här:

LÄNK

Alla tidigare som jag testat (vilket absolut inte är alla; jag började med att addera hundratal, sedan steg för steg ta mig närmare 716. Finns det någon äldre, publik, bevarad?

Hursomhelst, jag tänkte att det alltid väl kunde roa någon. Framför allt eftersom diskussionen är så oerhört typisk för WRNU på många sätt; det är alltså en diskussion mellan Krille och PAX huruvida storytelling är rollspel, eller "vanligt rollspel". Vilket jag tycker är helt fantastiskt roligt, på nåt sätt.

För att bjuda på mig själv lite efter att nu hängt ut de inblandade veteranerna så bjuder jag också på det betydligt lätthittade första inlägget jag gjorde på den här siten.

Det var alltså något så extremt typiskt nybörjarpinsamt som en tråd som basically är "hej, jag har knyckt en massa skit från de tre rollspel jag spelat och byggt ett eget helt vaniljartat generiskt tradregelsystem, och nu förväntar jag mig att ALLA ska bli alldeles imponerade och omedelbart kasta sig över detta system"...

Komplett med "jag tycker ni ska gå in till mitt helt tomma och ointressanta forum".

Feuflux

omjonasson.se
WHAT HAPPENS IN THE PAST STAYS IN THE PAST!

Den här tråden kan aldrig sluta väl. :gremwink:

anth

Vetefan
Mina första inlägg var inte så pinsamma som jag trodde. Tydligen började jag skriva på forumet i samband med att DnD3,5 släpptes.

Det var innan Troberg hade fått sin livstidsavstängning så vi hade långa duster i d20-forumet som ingen annan orkade läsa. :gremtongue:

I övrigt var jag ännu kantigare än vad jag är nu och hade ännu lättare att trampa folk på tårna. :gremsmile:

Fienden

Hero
anth said:
Mina första inlägg var inte så pinsamma som jag trodde. Tydligen började jag skriva på forumet i samband med att DnD3,5 släpptes.
Jag tänkte faktiskt länka ditt istället för !Paxens, men ärligt talat såg jag ingen skillnad på din första post och det du skriver nu för tiden. :heart:

CapnZapp

Myrmidon
Jag hittar intressanta ämnen i trådar från arkiverade forum.

Jag skulle vilja ägna mig åt något en forumarkeolog borde tycka vara spännande; nämligen forumnekromanti, alltså att kunna posta svar i dessa trådar som automagiskt fick dem att flyttas över i allmänna Rollspel-forumet.

(Jag köper alltså att det inte finns underlag för särskilda forum för enskilda rollspel längre; tristare då att enskilda trådar behövt bli readonly bara för att deras underforum blivit det. Att jag måste skapa en ny tråd med länk till gamla tråden känns betydligt mindre naturligt än att bara fortsätta diskussionen med en enkel "reply")

Cybot

Mest spelbar
En seriös forumsarkeolog ser med minst lika mycket avsky på trådnekromanti som andra forumiter, om inte mer.

God45

#PrayersForBahakan
CapnZapp said:
Jag hittar intressanta ämnen i trådar från arkiverade forum.

Jag skulle vilja ägna mig åt något en forumarkeolog borde tycka vara spännande; nämligen forumnekromanti, alltså att kunna posta svar i dessa trådar som automagiskt fick dem att flyttas över i allmänna Rollspel-forumet.

(Jag köper alltså att det inte finns underlag för särskilda forum för enskilda rollspel längre; tristare då att enskilda trådar behövt bli readonly bara för att deras underforum blivit det. Att jag måste skapa en ny tråd med länk till gamla tråden känns betydligt mindre naturligt än att bara fortsätta diskussionen med en enkel "reply")

Jocke

Man med skägg
Yes! mitt äldsta bevarade inlägg är ett skämt om i en tråd om bilderna i N1!
håll i hatten:

En värld i (Låg)Upplösning

Komiskt geni!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
CapnZapp said:
Jag skulle vilja ägna mig åt något en forumarkeolog borde tycka vara spännande; nämligen forumnekromanti
Om ämnet är tillräckligt intressant för att starta en ny tråd om det, starta en ny tråd om det.

Om ämnet inte är tillräckligt intressant för att starta en ny tråd om det, låt tråden förbli död.

CapnZapp

Myrmidon
Rymdhamster said:
Om ämnet är tillräckligt intressant för att starta en ny tråd om det, starta en ny tråd om det.

Om ämnet inte är tillräckligt intressant för att starta en ny tråd om det, låt tråden förbli död.
Fint, du.

Men nu handlade det om att jag drömde om att trådar kunde få vara jämlika oavsett om de fötts i ett låst eller olåst forum :gremsmile:

Jag tvingar ju inte dig att starta en ny tråd om du tycker ämnet vi diskuterar nu är tillräckligt intressant - du kan ju bara posta ett svar i den här tråden.

Precis så önskar jag ibland att det kunde fungera, särskilt för rollspel där alla andra diskussionsplatser försvunnit under årens lopp. Att starta en ny tråd känns då mycket mer... ensamt, än att omge sig med likasinnade (även om dessa är röster från 2004).

Jahapp. Det var det det. :gremwhistle:

God45

#PrayersForBahakan
Att starta en ny tråd känns då mycket mer... ensamt, än att omge sig med likasinnade (även om dessa är röster från 2004).
Som killen som startar en ny tråd om jag får en halvkass ide vid frukost... Bara kör på. Vem fan behöver du uppbackning av? Vad du känner för tillfället är allt som spelar någon roll i universum och att förneka det är som att begå ett miniatyr självmord.

Med andra ord: fuck em, starta en ny tråd om du vill! :gremlaugh:

Vimes

Sillkung
Men alltså hörrni, det här med trådnekromanti - och att det är dåligt - handlar ju om att återuppväcka gamla avsomnade diskussioner som varit hetsiga, jobbiga och destruktiva. Det är grejen, det är dumt att blåsa liv i ett gammalt gräl.

Känns som att folk har generaliserat det här till en policy om att det alltid är dåligt att skriva i en gammal tråd, men varför skulle det vara så? Huruvida man startar en ny i samma ämne eller fortsätter en gammal borde väl rimligtvis handla om personlig stil, och jag vetefasen om jag tycker det är så där jättecoolt att odla en kultur av att det ena stilvalet är jättejättedåligt och alltid fel.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vimes said:
Känns som att folk har generaliserat det här till en policy om att det alltid är dåligt att skriva i en gammal tråd, men varför skulle det vara så?
Jag har av oklar anledning fått för mig att trådar inte "bumpas" på det här forumet om man inte använder bevakningslistor/platt visning/nån annan av de saker jag använder. För mig bumpas de ju, men jag har fått för mig att det inte gäller alla.

Det är dock en åsikt som formades när jag först började hänga här, så jag har säkert fel.

Recca

Femme Fatale
Vimes said:
Men alltså hörrni, det här med trådnekromanti - och att det är dåligt - handlar ju om att återuppväcka gamla avsomnade diskussioner som varit hetsiga, jobbiga och destruktiva. Det är grejen, det är dumt att blåsa liv i ett gammalt gräl.

Känns som att folk har generaliserat det här till en policy om att det alltid är dåligt att skriva i en gammal tråd, men varför skulle det vara så? Huruvida man startar en ny i samma ämne eller fortsätter en gammal borde väl rimligtvis handla om personlig stil, och jag vetefasen om jag tycker det är så där jättecoolt att odla en kultur av att det ena stilvalet är jättejättedåligt och alltid fel.
Du Vimsy, när jag tänker efter så är det en sån där grej som jag liksom bara lärt mig är så. Som att.. hm... Som att man ska låsa dörren om sig när man går hemifrån. Fast i det fallet så vet jag ju varför. I fallet med trådnekromanti så är det faktiska skälet till varför jag inte bör sysselsätta mig med det för mig lite okänt sådär. Det Rymdhamster skriver var liksom min naturliga instinkt, för det är det nån som sagt eller nån policy som säger som jag i begynnelsen av mitt forumdeltagande på någon sedan länge död sajt meddelats. Men varför? Hm? Nä, just det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vimes said:

Rollspel.nu har ingen policy mot återupplivande av gamla diskussioner.

Men privatpersonligen tycker jag nog att det är bättre att starta en ny tråd (och möjligen hänvisa till den gamla om man tycker det är nödvändigt). För om någon skulle dra upp en tio år gammal diskussion som jag deltagit i är det inte bara möjligt – utan till och med sannolikt – att jag inte längre till fullo står bakom det jag skrev då.

Forumarkeologi är dock coolt. Vi kanske skulle börja rota mer i forumets historia och börja posta »denna vecka för tio år sedan var dessa ämnen heta på Rollspel.nu«-diskussioner. Eller nåt. Kanske.