Nekromanti Forumets förhållning till tomma länkar å nyheter?

Rising

Vila i frid
En "nyhet" (de man ser på Startsidan) är, såsom jag ser det, antingen en hänvisning till något aktuellt som det går att se/läsa om på en sida utanför wrnu, såsom rollspelsnyheter, fräsch information om spännande nördkultur och konventsinfo, eller så är det nyheter om vad som händer här på wrnu; såsom att nya forumsavdelningar öppnas eller ändringar i ledningen.

Det händer ofta att trådar startas på wrnu som bara innehåller en länk till en sida utanför wrnu, utan att någon reflektion eller analys görs av forumiten själv. Sådant tycker jag egentligen är något av ett oskick, eftersom det är jobbigt att plöja igenom tomma länksidor om jag letar efter diskussionsämnen. Det är som OT-inlägg, fast värre, eftersom det är svårare att filtrera bort dem med en överblick. Det finns en [OT]-tagg som varnar för att ett inlägg kan vara ointressant för diskussionssugna, och ofta kan man avgöra direkt på en ämnesrubrik om inlägget innehåller något matnyttigt eller inte. Men de tomma länksidorna saknar varningstagg och har ofta bedrägliga ämnesrubriker som gör att de kan se ut som riktiga, läsvärda inlägg.

Vill jag ha en ny varningstagg för tomma länksidor? Nja, jag tror inte det. Sådana är svåra att etablera, gissar jag. Eller vad tror ni?

Vill jag att forumsledningen ska vara tydligare med att nyheter skall skickas in såsom just "nyheter" och inte kläs i fårakläder och lämnas in som vanliga inlägg? Kanske, men moderatorerna har det nog redan jobbigt som det är. Å andra sidan räcker det förmodligen med ett par prejudicerande fall innan det skulle hamna i forumiternas ryggmärg. Vad tror ni?

Vill jag att forumiter skall anstränga sig för att göra en egen personlig reflektion över länkinnehållet och mana till diskussion (vi kräver det ju faktiskt av alla vanliga inlägg)? Nja, egentligen tycker jag förvisso att om man är för stressad/ointresserad/oinsatt i en nyhet för att kunna skriva ett riktigt läsvärt inlägg som manar till diskussion om det, då borde man låta bli att posta länken till att börja med (det kräver vi ju som sagt av alla andra inlägg), men det känns ändå lite för krasst.

Finns det liknande problem? Ja, tomma länkar till diskussioner som sker på andra forum. Att klicka på ett ensamt inlägg och tro sig komma till ett fräscht ämne i början på en diskussion, för att sedan bara hänvisas slött till en tiosidors diskussion på rpg.net där ämnet redan har malts sönder av argument från alla håll och kanter, det suger. Det är ett liknande problem, men kanske kan inte en och samma lösning användas för både den här sortens lama länkande och de tomma nyheter som postats bland de riktiga inläggen.

Skall nyheterna som berör forumet och forumets funktioner stå ut på något sätt från tomma länknyheter? Jag vet inte. Vad tycker ni?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Forumets förhållning till tomma länkar å nyhet

Jag vet inte om det var bl.a. det här inlägget du syftade på. I just det fallet så skulle jag vilja påstå att det definitivt inte är att klassa som en nyhet. Ändå innehåller det en yttre länk.

Så, hur ska man i så fall göra om man vill tipsa om något coolt?

- Vulf

Storuggla

Champion

Skall nyheterna som berör forumet och forumets funktioner stå ut på något sätt från tomma länknyheter? Jag vet inte. Vad tycker ni?"

Nej. Jag har aldrig upplevt problemet. Det kan ju vara så att jag inte befinner mig på samma teologiska nivå som Herr Ättiksdrickare Rising, men eftersom jag aldrig upplevt det som ett problem eller vill tvinga fjortonåringar som hittar en cool länk att skriva en tiopoängs avhandling i ämnet.
Låt folk länka som de vill, NT och ANT förvirrar folk redan idag så fler taggar... nej tack. Och att ta folk i örat är mig emot så länge den som tar i örat inte har gröna äppelknyckarbyxor.

Storuggla, innan morgon :tekopp:

Rising

Vila i frid

Jag vet inte om det var bl.a. det här inlägget du syftade på.
Njae... Det där har ju en tydlig ämnesrubrik, liksom. Man ser direkt om det angår en eller inte, och det har en omedelbar rollspelsanknytning; man behöver inte någon snubbes analys eller reflektion för att man ska fatta på vilket sätt det angår en som rollspelare.

Jag tänkte mer på det här inlägget. Det är inte tillräckligt aktuellt för att vara en "nyhet", men det saknar ändå omedelbar rollspelsanknytning och det är inte omedelbart angeläget för en rollspelare. I vilken kvällstidning som helst hittar man en handfull artiklar som kunde postas på skräckforumet, i vilket nummer av Forskning och Framsteg som helst hittar man en handfull artiklar som kunde postas på S/F-forumet, och så vidare. Jag tycker inte att de är "inläggsvärdiga" förrän någon faktiskt försöker göra dem angelägna att läsa.

Precis såsom allt annat. Jag vill inte läsa ett inlägg där det bara står "dubbelsidiga rollformulär?" "grundegenskaper?" "undervattensalver?" osv. Jag vill gärna få något att på. Om jag ska behöva göra jobbet själv, då kan jag ju lika gärna skriva mitt eget inlägg. Har du en länk, vänta med att posta den tills någon faktiskt skriver ett inlägg där han har tänkt till och formulerat en åsikt där din länk kan komma att göra nytta.

Ett inlägg som däremot är aktuellt är det här . Det är omedelbart angeläget för (dator)rollspelare, och borde kanske ha postats som nyhet istället.

Det här är ett annat inlägg som liksom saknar omedelbar angelägenhet för rollspelare. Det hade varit jätteroligt att läsa om det hade funnits någon tanke till; några uppslag, några idéer, något som väckte ens fantasi och nyfikenhet. Nu blev det något som man (jag) bara klickade förbi istället. Hade det haft en "nyhetsmärkning" eller haft en tydligare ämnesrubrik så hade det också varit lugnt. Nu lämnas allt jobb över på läsaren och det känns lite oschysst.

Rising

Vila i frid

Det kan ju vara så att jag inte befinner mig på samma teologiska nivå som Herr Ättiksdrickare Rising
...det känns lite orättvist att få ett behov ifrågasatt, även om ens föreslagna lösningar inte faller på var mans läppar.

Jag gillar inte att klicka på sånt jag inte orkar läsa, eller som inte ger mig något. När folk anmärker på mina inlägg med de argumenten så säger jag ju inte "åååh, så din tid är mycket värdefullare än oss andras? Är det vad du menar?" Man behöver inte vända på allt som sägs så att det pekar bort ifrån en själv.

Storuggla

Champion

"det känns lite orättvist att få ett behov ifrågasatt, även om ens föreslagna lösningar inte faller på var mans läppar."

Dina lösningar? Jag ser inget problem och därför inga lösningar, bara tillkrånglingar. Det påpekar jag blott så att folk som läser inte ska tro att du har en enorm tyst majoritet bakom dig (vilket du kanske har, men nu måste ju de i så fall tala ur skägget och bekänna färg). Jag ser inte problemet. Därför är dina lösningar likt... något som jag inte behöver. Öh... en spade till exempel.

"Jag gillar inte att klicka på sånt jag inte orkar läsa, eller som inte ger mig något."

Så därför ska vi börja markera allt så att du ska spara tid eller slippa bli ledsen? Så det blir tokrörigt att läsa ämnesraden? Så att alla nybörjare (en även vana användare som varit borta en stund) blir helt förvirrade och vi får horder av "Vad menas med OST, GUBBSLEM och TOMLÄNK i ämnesraden?"-inlägg. För beviseligen* läses inte FAQ-en alls. :gremfrown:

"När folk anmärker på mina inlägg med de argumenten så säger jag ju inte "åååh, så din tid är mycket värdefullare än oss andras? Är det vad du menar?" Man behöver inte vända på allt som sägs så att det pekar bort ifrån en själv."

När jag såg att påven var döende såg jag omedelbart en Opus Dei-konspiration i faggorna. Vi kan bilda klubb, du och jag. Vi som övertolkar saker. :gremwink:

Storuggla, för mig är Opus en pingvin

<font size="1"> * = Mina bevis är dock anekdoter, inget jag kan länka till och dessutom gjorda av morot, så snälla syna inte min bluff </font size>

Rising

Vila i frid

Det påpekar jag blott så att folk som läser inte ska tro att du har en enorm tyst majoritet bakom dig
Men... Jag snyftade ju bara fram min hjärtisande martyrstory för att övertyga den tysta majoritet som jag trodde fanns bakom dig.

Nu får allt den tysta majoriteten ta bladet från mun, bekänna färg, svara på rak arm, utan myror i huvudet tills det ligger en död hund begraven i vattnet under broarna som man inte ska ropa hej förrän man gråtit över spilld mjölk i glashuset där man kan kasta sten nära, men utan att fånga någon hare i handen är mer än tio djävlar som fastnat med skäggen i min lilla låda.

/Rising
är inte så bra på ordstäv.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
… men korven den har två …

Det kanske inte finns någon »tyst majoritet« – jag håller det för mer sannolikt att det finns en »ointresserad majoritet« som håller klaffen för att de inte bryr sig ett jota.

Soffliggare helt enkelt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Är det mina nyhetsklipp du syfter på?

Eftersom jag nyligen har fått i uppdrag på jobbet att söka webben efter nyheter och nästan varje dag slänger in ett och annat guldkorn på rollspel.nu, så undrar jag om det är min hantering av detta som du är missnöjd med.

Om ja, hur vill du att jag ska göra istället?

Ram

Skev
Re: Är det mina nyhetsklipp du syfter på?

Vill jag ha en ny varningstagg för tomma länksidor? Nja, jag tror inte det. Sådana är svåra att etablera, gissar jag. Eller vad tror ni?
Det borde väl lösa ditt problem, åtminstone delar av det? I sig är det inte någon dålig idé. Att tagga en trådstart med [länk] eller dyl. är väl inget större problem för den som startar tråden?

//Glow - hungrig

Basenanji

Postd20modernist
Det är ett oskick!

Jag tycker att det ofta är tråkigt att bara få en länk. En tråd är en tråd och ska innehålla intressanta saker. Så intressanta som det bara går.

Om man är tio år och vill frekventera wrnu kan man fortfarande skriva sin personliga åsikt om länkinnehållet, eller hur man kom över länken eller vad tusan som helst.
Men snälla, skriv något!

Anders Blixt kan ju tex skriva lite mer än han gör idag. Oftast tycker jag nämligen att länkinnehållet (tex de brinnande mackarna) är ofantligt mycket mindre läsvärda än hur Hr Blixt skulle kunna tänka sig att implementera dessa i rollspelen. Det är för att få läsa såna grejjer (dvs Anders personliga implementeringstips) som jag vistas här! Sug på den du, Blixto!

Äsch, gör mig bara till viljes så glömmer vi det här lilla problemet! :gremgrin:

/Basenanji, som försöker spela tuff. Lyckas jag?

Rising

Vila i frid

Nja, det råkade bli två sådana från dig jag hänvisade till när jag ombads posta länkar till inlägg som jag riktade min kritik mot. Det är naturligtvis inte så att jag vänder mig emot just dig, eller någon annan enskild forumit, direkt.

Själv besöker jag ett antal bloggar (inte i betydelsen webbdagböcker) dagligen, och hittar ofta till sidor som är balla eller potentiellt intressanta, och som vagt kan anknytas till någon av avdelningarna här på wrnu. Jag postar dem bara om de är så angelägna att jag inte behöver bidra med något själv för att de ska vara omedelbart relevanta för forumets läsare, eller om jag kan ge en personlig analys/vinkling/tolkning så att rollspelskopplingen blir tydligare, exempelvis genom att ge en rad uppslag över hur nyheten skulle kunna användas i ett scenario, eller genom att presentera mina åsikter så att de står på egna ben.

Jag menar; det kräver jag ju av mig själv i alla andra inlägg. Om jag har köpt Kult: 3 och tycker det är värt att diskutera, då skriver jag ju inte bara "Kult: 3, vad tycks?" med en länk till spelets officiella hemsida, utan jag presenterar mina egna åsikter och funderingar om spelet. Om jag tycker att Dorian Grays Porträtt borde kunna användas som bakgrund till ett äventyr skriver jag inte bara "Dorian Gray!?" med en länk till amazon.com eller till en sida där hela boken finns såsom pdf, utan jag berättar förstås om hur jag själv hade tänkt mig projektet och presenterar de hinder & problem som tynger mig: Försöker inspirera där jag själv har idéer - ställer frågor där jag själv står rådlös.

När jag inte finner tid eller engagemang för detta så låter jag bli länken tills vidare; i bästa fall hamnar den bland mina favoriter, men ofta så är det bra nog om jag vagt kommer ihåg dem, om jag arkiverar dem någonstans i mitt bakhuvud. När ett ämne dyker upp där någon redan har funderat i tankebanorna, kan jag posta länken, om jag tycker att det bara är faktan som saknas. Det har väl hänt... en gång, hittills.

hur vill du att jag ska göra istället?
Eftersom jag inte fått något rungande bifall på mitt inlägg, så skulle jag, om jag vore du, skita helt i mig och bara köra på som du brukar. Det finns tusen sätt att motivera varför din inställning i frågan är bättre än min.

Om du blivit from och snäll av påskgodis (eller bara vill luras för att det är första april) så skulle du kunna säga att du från och med nu tänker märka alla dina länkinlägg med något i stil med "[länk]" men... nej, det är en töntig lösning. Gör inte det. Skit i mig.

/Rising
som iofs faktiskt försöker vara snäll mot de som kritiserat hans inlägg, och som därför numera markerar sina mest pladdriga, långa och ointressanta inlägg med saker såsom (lång) och liknande, men det är absolut inget jag begär av någon annan än mig själv. Inte minst eftersom alla struntar i mina varningar och läser inläggen iaf.

Mattis

Swordsman

Jag skrev ett skitlångt inlägg med massa babbel, men jag kan sammanfatta det såhär:

Hellre Anders Blixt nyhetslänkar (eller andras också för den delen) utan kommentarer än inga alls.

Mekanurg

Det finns tusen sätt att motivera varför din inställning i frågan är bättre än min.
Det viktigaste skälet är att det skulle bli ingenting istället för någonting. Jag skulle inte hinna skriva utläggningar till varje klipp.

Men om forumiterna föredrar ingenting, säg till så lägger jag av.

Rising

Vila i frid

om forumiterna föredrar ingenting, säg till så lägger jag av
Så länge som du fortsätter få en massa svar på dina inlägg och så länge som de lyckas inspirera till rollspelscentrerade diskussioner, så är ju det den enda anledning du behöver att fortsätta i samma spår som nu.

/Rising
som förresten ser fram emot när för första gången en moderator kliver in i en tråd på OT-forumet och säger "nämen! nu pratar ni ju om <u>rollspel</u> här! Lägg ner, annars låser jag tråden!"

Organ

Out of time, out of mind
Mekanurgisk nyhetsbevakning

[ QUOTE ]
Men om forumiterna föredrar ingenting, säg till så lägger jag av.

[/ QUOTE ]
Personligen uppskattar jag dina så blänkare väldigt mycket och har i min tur skickat en del av dem vidare till sådana som också uppskattat dem. Så om du skulle få för dig att sluta så får du fasiken börja PMa dem till till mig :gremgrin:

/Anders

Troberg

Sinister eater
Re: Mekanurgisk nyhetsbevakning

Personligen uppskattar jag dina så blänkare väldigt mycket och har i min tur skickat en del av dem vidare till sådana som också uppskattat dem. Så om du skulle få för dig att sluta så får du fasiken börja PMa dem till till mig
Håller med, de är mycket intressanta och inspirerande. Keep 'em coming.

Mekanurg

Uppskattning är en bra drivkraft. Jag meandrar sålunda vidare på inslagen kurs.

Ackerfors

Alas, your rapids!

Nu finns ju OT-forumet att posta länkar på om det bara skulle vara "krystad" rollspelsanknytning, eller allmänna spelforumet om det har med andra spel att göra. :gremsmile: