Simon
Swashbuckler
(Eftersom det står i Forumspelsforumets beskrivning att det är till för att spela i så ligger den här tråden här.)
Med jämna mellanrum görs det försök att dra igång samberättande rollspel i forumsform här, och exempelvis Rising brukar hävda att forumsspelande är rollspelens framtid. Det helt öppna och något ofokuserade sätt de brukar spelas på passar inte mig personligen, men jag är väldigt nyfiken på formen, så därför har jag skrivit ihop en skiss på hur regler för forumsbaserat rollspel skulle kunna gå till för att passa mig och förhoppningsvis flera.
Det är bara ett första utkast och alltså inte testat än, så go ahead, peka ut svagheterna eller hylla det efter lust och hjärta!
-------------
Ett system för forumrollspel
Förbereda
Tillsammans, genom fri diskussion, bestämmer man genre och miljö. Sedan turas man om att etablera fakta i världen, genom att spendera författarpoäng. Man får inte etablera två fakta på raken.
Alla definierar varsin biroll och varsin huvudroll/rollperson. Birollerna ägs av samtliga, men huvudrollerna ägs av respektive spelare.
Varje rollperson ska ha åtminstone två tydligt definierade mål, varav ett är uttalat riktat mot en annan rollperson och ett är riktat mot en biroll.
Spela
Spelare kan sätta scener och definiera vad och vem som finns där och hur det ser ut. (Skriv kortfattat och rakt på sak. Det här är inte platsen att skriva noveller själv – här är det vad som händer mellan skribenterna som är grejen. Ett par stycken borde vara lagom.)
När man sätter en scen så betalar man ett författarpoäng, och så beskriver man var man är och hur det är där, samt vilken annan rollperson man vill kalla. När den spelaren skriver ett inlägg där hennes rollperson är närvarande i scenen så inkasserar hon ett författarpoäng.
Andra spelare kan också skriva in sina rollpersoner i scenen, men först efter att den eller de som blivit kallade har gjort det. Att skriva in sin rollperson i en scen där man inte är kallad kostar ett författarpoäng, och det måste såklart vara rimligt i fiktionen att hon kan vara där. Om vi i scenen innan sett att hon befann sig någon helt annanstans och det här utspelar sig samtidigt så blir det ju lite svårt, liksom.
Om scenen redan innehåller biroller eller statister så kan man hjälpa till att spela scenen genom att gestalta dessa genom att helt enkelt skriva vad de gör och vad som händer. Om man däremot vill skriva in en ny biroll i scenen så kostar det ett författarpoäng.
Scenen måste också avrundas på något sätt som gör det klart att situationen är över. Det kan ske genom att någon lämnar platsen, att ”de fortsätter prata minnen resten av natten” eller något liknande. När någon avrundar scenen på detta sätt så bör de övriga spelarna respektera det och låta scenen vara slut. Det kan vara lämpligt att inte den som inleder scenen också avslutar den.
När man skriver inlägg så sätter man regelmoment i fetstil. Till exempel ”Mahler tar några snabba steg fram mot Jaxx med våld i sinnet, för att förnedra honom inför hela församlingen (2kp)”. Fetstilen där betyder att det är det uttalade målet i konflikten, och att Mahler kommer att uppnå det ifall inte Jaxx är beredd att betala 3 karaktärspoäng eller mer.
Man avslutar också varje inlägg med att notera hur många författarpoäng och karaktärspoäng man har för tillfället, även om det inte ändrats under inlägget.
Konflikter
När man vill göra något mot en annan person i spelet som den personen kanske inte vill så har man en konflikt. När man inleder en konflikt i en scen så skriver man ut vad man man vill åstadkomma, i fetstil, och hur många karaktärspoäng man satsar i konflikten, förutom att man också beskriver vad som händer eller vad man försöker göra i fiktionen. Den som startar en konflikt på så vis kallas här för ”inledant”, som är ett påhittat ord, men det är kul så vi använder det ändå.
Den andra parten i konflikten väljer då mellan att lägga sig, höja och syna inledantens intention.
Om hon väljer att lägga sig så beskriver hon helt enkelt vad som händer som innebär att inledantens intention förverkligas.
Om hon vill höja så beskriver hon vad hennes rollfigur gör eller försöker göra, och sätter sin egen intention inom fetstil, tillsammans med ett antal poäng som är högre än det antalet motståndaren just satsade. Nu är det hon som är inledant och kan driva igenom sin intention, varvid hennes motståndare måste välja mellan att lägga sig, höja eller syna.
Om hon istället vill syna så beskriver hon vad hon försöker åstadkomma, på samma sätt som om hon höjde, men satsar samma antal poäng som hennes motståndare. Då går bollen över till motståndaren som kan välja att höja, varvid konflikten fortsätter en vända till. Annars, om ingen vill höja mer, så avslutas konflikten genom att någon annan spelare beskriver vad som händer, på ett sådant sätt att ingen ser sina intentioner förverkligas. Det kan innebära att båda förlorar, att båda vinner delvis, eller att något händer som förändrar hela situationen så att konflikten inte längre är aktuell.
När konflikten avslutats genom att man konstaterar vad som händer, antingen genom att någon har lagt sig eller båda synar, så bokför vinnaren att hon har spenderat så många poäng som hon satsade som mest, medan den som lade sig inkasserar ett poäng. Om båda synade så har båda spenderat så många poäng som de stannade på och ingen inkasserar.
I de fall man höjer flera gånger så är det alltså bara den högre summan poäng man har spenderat. Om jag satsar två poäng, du tre, och jag fyra varefter du lägger dig, så har jag förbrukat fyra poäng medan du inkasserar ett poäng.
Biroller i konflikter
Ovanstående gäller när båda parterna är huvudroller. Om konflikten står mellan en huvudroll och en biroll, däremot, eller till och med mellan två biroller, även om det borde vara sällsynt, så fungerar det lite annorlunda med poängen.
Den spelare som skriver för birollen spenderar inte sina karaktärspoäng utan använder författarpoäng istället. Hon får inte inkassera ett poäng om hon lägger sig, men får däremot tillbaka ett av poängen hon spenderat i konflikten, ifall hon vinner eller båda synar.
Med jämna mellanrum görs det försök att dra igång samberättande rollspel i forumsform här, och exempelvis Rising brukar hävda att forumsspelande är rollspelens framtid. Det helt öppna och något ofokuserade sätt de brukar spelas på passar inte mig personligen, men jag är väldigt nyfiken på formen, så därför har jag skrivit ihop en skiss på hur regler för forumsbaserat rollspel skulle kunna gå till för att passa mig och förhoppningsvis flera.
Det är bara ett första utkast och alltså inte testat än, så go ahead, peka ut svagheterna eller hylla det efter lust och hjärta!
-------------
Ett system för forumrollspel
Förbereda
Tillsammans, genom fri diskussion, bestämmer man genre och miljö. Sedan turas man om att etablera fakta i världen, genom att spendera författarpoäng. Man får inte etablera två fakta på raken.
Alla definierar varsin biroll och varsin huvudroll/rollperson. Birollerna ägs av samtliga, men huvudrollerna ägs av respektive spelare.
Varje rollperson ska ha åtminstone två tydligt definierade mål, varav ett är uttalat riktat mot en annan rollperson och ett är riktat mot en biroll.
Spela
Spelare kan sätta scener och definiera vad och vem som finns där och hur det ser ut. (Skriv kortfattat och rakt på sak. Det här är inte platsen att skriva noveller själv – här är det vad som händer mellan skribenterna som är grejen. Ett par stycken borde vara lagom.)
När man sätter en scen så betalar man ett författarpoäng, och så beskriver man var man är och hur det är där, samt vilken annan rollperson man vill kalla. När den spelaren skriver ett inlägg där hennes rollperson är närvarande i scenen så inkasserar hon ett författarpoäng.
Andra spelare kan också skriva in sina rollpersoner i scenen, men först efter att den eller de som blivit kallade har gjort det. Att skriva in sin rollperson i en scen där man inte är kallad kostar ett författarpoäng, och det måste såklart vara rimligt i fiktionen att hon kan vara där. Om vi i scenen innan sett att hon befann sig någon helt annanstans och det här utspelar sig samtidigt så blir det ju lite svårt, liksom.
Om scenen redan innehåller biroller eller statister så kan man hjälpa till att spela scenen genom att gestalta dessa genom att helt enkelt skriva vad de gör och vad som händer. Om man däremot vill skriva in en ny biroll i scenen så kostar det ett författarpoäng.
Scenen måste också avrundas på något sätt som gör det klart att situationen är över. Det kan ske genom att någon lämnar platsen, att ”de fortsätter prata minnen resten av natten” eller något liknande. När någon avrundar scenen på detta sätt så bör de övriga spelarna respektera det och låta scenen vara slut. Det kan vara lämpligt att inte den som inleder scenen också avslutar den.
När man skriver inlägg så sätter man regelmoment i fetstil. Till exempel ”Mahler tar några snabba steg fram mot Jaxx med våld i sinnet, för att förnedra honom inför hela församlingen (2kp)”. Fetstilen där betyder att det är det uttalade målet i konflikten, och att Mahler kommer att uppnå det ifall inte Jaxx är beredd att betala 3 karaktärspoäng eller mer.
Man avslutar också varje inlägg med att notera hur många författarpoäng och karaktärspoäng man har för tillfället, även om det inte ändrats under inlägget.
Konflikter
När man vill göra något mot en annan person i spelet som den personen kanske inte vill så har man en konflikt. När man inleder en konflikt i en scen så skriver man ut vad man man vill åstadkomma, i fetstil, och hur många karaktärspoäng man satsar i konflikten, förutom att man också beskriver vad som händer eller vad man försöker göra i fiktionen. Den som startar en konflikt på så vis kallas här för ”inledant”, som är ett påhittat ord, men det är kul så vi använder det ändå.
Den andra parten i konflikten väljer då mellan att lägga sig, höja och syna inledantens intention.
Om hon väljer att lägga sig så beskriver hon helt enkelt vad som händer som innebär att inledantens intention förverkligas.
Om hon vill höja så beskriver hon vad hennes rollfigur gör eller försöker göra, och sätter sin egen intention inom fetstil, tillsammans med ett antal poäng som är högre än det antalet motståndaren just satsade. Nu är det hon som är inledant och kan driva igenom sin intention, varvid hennes motståndare måste välja mellan att lägga sig, höja eller syna.
Om hon istället vill syna så beskriver hon vad hon försöker åstadkomma, på samma sätt som om hon höjde, men satsar samma antal poäng som hennes motståndare. Då går bollen över till motståndaren som kan välja att höja, varvid konflikten fortsätter en vända till. Annars, om ingen vill höja mer, så avslutas konflikten genom att någon annan spelare beskriver vad som händer, på ett sådant sätt att ingen ser sina intentioner förverkligas. Det kan innebära att båda förlorar, att båda vinner delvis, eller att något händer som förändrar hela situationen så att konflikten inte längre är aktuell.
När konflikten avslutats genom att man konstaterar vad som händer, antingen genom att någon har lagt sig eller båda synar, så bokför vinnaren att hon har spenderat så många poäng som hon satsade som mest, medan den som lade sig inkasserar ett poäng. Om båda synade så har båda spenderat så många poäng som de stannade på och ingen inkasserar.
I de fall man höjer flera gånger så är det alltså bara den högre summan poäng man har spenderat. Om jag satsar två poäng, du tre, och jag fyra varefter du lägger dig, så har jag förbrukat fyra poäng medan du inkasserar ett poäng.
Biroller i konflikter
Ovanstående gäller när båda parterna är huvudroller. Om konflikten står mellan en huvudroll och en biroll, däremot, eller till och med mellan två biroller, även om det borde vara sällsynt, så fungerar det lite annorlunda med poängen.
Den spelare som skriver för birollen spenderar inte sina karaktärspoäng utan använder författarpoäng istället. Hon får inte inkassera ett poäng om hon lägger sig, men får däremot tillbaka ett av poängen hon spenderat i konflikten, ifall hon vinner eller båda synar.