Nekromanti [Forumtävling] Monster från förr-i-världen-tiden!

Khan

Kondottiär
Nu är det dags för en ny forumtävling!

Jag har samlat på mig en lista bilder på udda monster i historiska bilder, från medeltiden och framåt genom historien. De behöver beskrivas och passas in i just ditt favoritrollspel. En av bilderna har redan studsat upp på WRNU i en annan tråd.

Den som vill vara med skickar ett PM till mig och får en länk till en bild. Posta sedan en beskrivning av monstret i den här tråden. Stats för monstret i ditt favoritrollspel är valfritt.

Den som har flest Gilla på sitt monster fredag 27 September vinner tävlingen.

Vinnaren får en hel kopp riktigt kaffe, som delas ut nästa GotnCon. Kan vara fint att ha när konventskaffet börjar stå en upp i halsen.

Må bästa monster vinna!

Khan

Kondottiär
Jag börjar med ett exempel, utom tävlan.

Havshopparen
En evigt deprimerad varelse som bor på grunda delar av havets botten. Den rör sig med hoppande rörelser framåt genom vattnet, och betar sjögräs. Den har huvud som en åsna, kropp som en svan och bakben som en kanin. Färgskalan går från klarblå till mörkgrön, likt en påfågel. De slutar aldrig växa med åldern, och riktigt gamla exemplar (30-40 år) kan vara stora som hästar.

Ibland kan det hända att de hoppar upp på stränder och betar tång kring strandkanten. De är då mycket farliga, trots sitt deppiga utseende, och det är troligt att solljus gör dem aggressiva och territoriella. De slåss ofta om plats på stränderna med sälar och sjöelefanter.

De slåss genom att stånga sina motståndare med huvudet, som på grund av den rörliga halsen kan ge en rejäl smäll. De kan också hoppa högt och krossa mindre motståndare med sin kroppstyngd på vägen ner. Strider på stranden mellan olika havshoppare låter ibland som en mindre jordbävning där de stångas och hoppar fram och tillbaka.

God45

#PrayersForBahakan
En Påfågeldemon skapas av fåfänga, men till skillnad från de större demonerna av högmod så är Påfågeldemonerna inte skapade av en stor handling eller synd, utan av många små. Fåfängan som bränns av själar i skärselden innan de släpps in i himlen samlas upp av demoner med stora hinkar. Fåfängan mals sedan ned och smälts ihop till de här smådemonerna.
Påfågeldemonerna släpps generellt loss med ett par underhuggare på landsbygden på de materiella planen. Medan de till en början är patetiska och svaga så absorberar de karisma från offer tills de blir karismatiska nog att starta kulter som tjänar dem. Många små byar har blivit förslavade och förvandlade till underhuggare i demoniska armeer eller kulter efter att en Påfågeldemon dykt upp och sakta byggt upp makt i närheten av dem.

Regler:
Påfågeldemonen har 15 rustningspoäng. Den har 39 livspoäng. +2 till att träffa.
Påfågeldemoner kan anfalla tre gånger per stridsrunda, en gång med sitt påfågelhuvud som har 10 fots räckvidd och biter för 1d6+1 skada. En gång med vapen den bär i sina händer. En gång genom att förhäxa sina fiende med en blick från sitt bröstansiktes ögon. Förhäxandet suger ut 1d4 karisma ur offret och ger dem till Påfågeldemonen som behåller dem tills den dödas (Påfågeldemoner börjar med 1 karisma)

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/...wJ_2amphaenkJ1iZ4M2UW3xlffs-2lq_tdp2g7QKoJtuK

ceruleanfive

Bläckfisk
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/i.pinimg.com\/originals\/5e\/69\/74\/5e697479b6ee186bb8106c254e04a7cf.jpg"}[/IMG2]

Snytingdjävul

Snytingdjävulen – även kallad knogfan – är en mytomspunnen, aggressiv och våldsam varelse som lever bland bergen. Den har en människoliknande kropp, med huvud och bakben likt en get. På överkroppen finns fyra framben med handliknande labbar och vid höften sitter ett par relativt små vingar. Snytingdjävulen är flygoförmögen, men vingarna hjälper till att hålla balansen när den går på bakbenen.

De lever i små flockar, men unga hannar strövar solitärt. Flocken leds av en alfa – den största, starkaste och mest brutala snytingdjävulen inom gruppen. Varelserna kommunicerar främst via bröl och våld. De är mycket revirbenägna och anfaller alla former av inkräktare, med illvilliga knogmackor, hårda hurringar och träffsäkra stenkast.

Många vandrare vittnar om hur de har blivit jagade bort från bergen. De som har blivit överrumplade eller ikappsprungna har råkat ut för fruktansvärda omgångar stryk. Men den som kan klå en snytingdjävul i obeväpnat handgemäng sägs få en evigt lojal livvakt i den besegrade varelsen.

Zire

Swashbuckler
Vi hade vandrat genom djungeln i veckor, och Jones som blev vår nye expeditionsledare hade börjat accepteras av gruppen. Efter att ha nått den djupare delen där bergen inte längre var synliga bakom oss slog vi upp ett tillfälligt basläger vid den lilla sjö som uppstått där floden meandrat. Vi var mycket utmattade, men fortfarande vid gott mod, förutom incidenten jag skrivit om tidigare så hade vi klarat oss utan större missöden.

Nästa dag tog Jones med sig fem man för att göra en dagsfärd nedströms i hopp om att finna spår efter infödingarna. Jag och Baker var kvar med de andra och ställde i ordning lägret. Den lilla expeditionen hade med sig gevär och var beredda på det värsta. Men när de passerade över en uttorkad sidoflod så flög plötsligt underliga insekter upp ur håligheter i flodbädden. De påminde om stora randiga fjäilar, inte helt olik Kadavermalarna från mitt kära barndomshem, men med en röd nyans på de bakre vingarna och lite större än en handflata. Jones som gick först hann inte söka skydd innan han blev biten i nacken av en av fjärilarna. Detta skedde 37 dagar efter att vi lämnat skeppet.

Efter att Jones förts tillbaka till lägret på bår, lade vi honom i förrådstältet, då han klagat på att ljuset fick hans ögon att svida. I flera dagar drabbades han av svåra hallucinationer och hans hals hade svullnat upp kraftigt, men utan att få några symptom av dysapné. Efter de första dagarna börjde han återfå medvetandet, men halsen var nu så svullen att han såg ut att ha en stor krage runt halsen.

...

som efter det återkom i några omgångar. Vi var mycket uppgivna och anfallen från infödingarna bröt ner vår moral ytterligare. När Baker på kvällen skulle se till Jones återkom hon blek i ansiktet och var mycket uppjagad och oförmögen att förklara vad som skett. Jag försökte ta mig till tältet själv, men bärarna vägrade släppa fram mig. De upprepade gång på gång "Hoitma" och verkade väldigt uppskrämda. Under natten eldade de upp tältet med allt däri. Fruktansvärda och onaturliga skrik hördes genom flammorna och stanken var outhärdlig. Så småningom lämnade jag den fördömda kontinenten och jag kommer aldrig att återvända, men jag kan fortfarande höra skriken i mitt huvud.

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","height":"1293","width":"930","src":"https:\/\/static.messynessychic.com\/wp-content\/uploads\/2019\/03\/8c4f7f517a7b328c60afd7b94d4e114d-930x1293.jpg"}[/IMG2]

Papilio plumella - Digermal

Digermalen är en parasitisk fjäril som lever i tempererade djungelområden. Äggen kläcks i nacken på värden och kryper sedan ner i magsäcken där de väver kokonger. När kokongerna sedan kläcks kryper den färdiga digermalen ut ur magsäcken och det kraftigt deformerade matsmältningssystemet. Värden blir ofta infekterad om och om igen och även om skadorna är permanenta är de i sig sällan så allvarliga att det leder till döden.

Både ägg, larver, kokonger och fjärilar kan fortsätta använda kroppen efter att en värd har dött, och därför bör man elda upp kroppen för att försäkra sig om att det inte kryper ut fler digermalar ur munnen på liket. En infekterad kropp som grävs ner kan fortfarande vara en god grund för digermalar att föröka sig. Fjärilarna kan gräva sig upp genom marken i jakt på nya värdar att infektera.

En människa som drabbas av digermalen får först en uppsvullen nacke av äggen som läggs i ett band runt halsen. Äggen producerar ämnen som är starkt hallucinogena och börjar lösa upp nackkotorna och käkbenet. Efter ett par dagar upp till en vecka senare kläcks larver ur äggen, som genast börjar krypa ner mot matsäcken. De kräver mycket syrahaltig miljö för att kunna bilda kokonger, dessutom behöver värden äta mycket mat. Vid det här laget har nacken "försvunnit" med de upplösta benen och huvudet ser ut att ligga ovanpå kroppen. Huvudet fortsätter sedan i långsammare tempo ner genom bröstbenet och ryggraden och ser så småningom ut att befinna sig mitt i bröstkorgen, medan organen som tidigare funnits där trycks ner mot den uppsvullna magen. I samband med att kroppen deformeras försvinner oftast möjligheten att tala.

Värden genomlider en personlighetsförändring med profant, ociviliserat och ibland oanständigt beteende, ökad aggressivitet och en hungerkänsla som aldrig går över, vilket får den infekterade att äta - förutom naturlig mänsklig kost - insekter och annan proteinrik föda. Det är inte heller ovanligt med kannibalism och i vissa fall när det är ont om föda har den drabbade ätit av sig själv. När kokongerna är färdiga löses de upp av magsyran och fjärilen är nu färdigutvecklad. Den vandrar ut genom strupen och värden "kräks upp" digermalar som letar efter nya offer. Offret blir ofta infekterad igen, varav nya ägg börjar kläckas i kroppen och allt börjar om igen.

Digermalen behöver lägga äggen i nacken för att larverna ska kunna hitta rätt. Därför är ett effektivt skydd mot infektion att skydda nacken och ha ett nät kring huvudet när man sover i områden där det kan finnas digermal.

Khan

Kondottiär
Tre nere, flera århundraden av udda monster kvar! Kom och tävla!

Leon

Leo carcion
Apophothothoth

Cthulhu, Cxaxukluth, K'thun - efter århundranden av svamlande upptäcksresande och tungvrickande etnografer bland Kairos bazaarer fick Egyptens inhemska gudar nog. Det fick vara nog med de Äldre Gudarna och de Gamla Ena och allt annat slemtentaklat yttrekosmiskt bös som fick brittiska akademiker att begå lustmord på fonetikens lagar.

Problemet var förstås att de lovecraftianska tingestarna var så mycket mäktigare. Man kommer inte så långt med en spira och en falknäbb mot en tusententaklad, onämnbar proto-blobb. Efter långa, hårda strider som fick verklighetens själva grunder att rista, vattnet att förvandlas till blod, mörker att falla i tre dagar, och grodor att falla från himlen var den djurhövdade panteonen desperat. Instängda i Djosers pyramid väntade de på det oundvikliga medan Saqqares gravfält genljöd av "Tekeli-li".

Det var då Thoth tog ordet. "Genom att kombinera oss kan vi mångfaldiga våra krafter". "Om jag kombinerar min list som Ibis-Thoth och min kraft som Babian-Thot med dig, Apophis, och din vrede, vem kan då stå emot oss." Sagt och gjort, och i en billig stop-motion sekvens kombinerade sig gudarna till Kombi-Thoth, en väldig ultragud som gjorde slarvsylta av de inkräktande mythosvarelserna.

Fyllda av gudomlig glädje firade de överlevande gudarna sin seger, och tungvrickandets nederlag. Och glädjen varade ända till morgonen efter, då en stirrig akolyt föll på knä framför den kombinerade guden och tjöt "Lär mig dina onämnbara hemligheter, o Apophothothoth!".

Attachments

Khan

Kondottiär
Spänningen är olidlig! Än är det gott om tid att skriva sig ett monster, men på fredag koras segraren och tilldelas den åtråvärda priskoppen med äkta kaffe!

PM:a mig så får du också ett monster att beskriva!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Sålunda skriver Arsenios av Delidos, lärd man från Belagros, i sin dagbok från en färd på Mare Orientus:

Under de veckor som vi hade varit till sjöss hitills hade solen gassat och vinden svikit oss gång på gång. I takt med att vattenransonerna blev mindre blev stämningen allt sämre ombord. När vår kapten för tredje gången förde de varelser hon kallade ”säcköronen” på tal öste jag okvädesord över henne. Detta skulle jag komma att ångra några dagar senare efter att kraftiga vindar och piskande regn hade kastat oss ur kurs. Vi passerade en ö med osedvanligt vita klippor, nästan bländande, när kaptenen upphetsat gav order om att styra närmare. Hon tvingade mig att stå intill henne vid relingen så att hon kunde peka ut de besynnerliga varelserna för mig.

De var helt och fullt skapta som människor på utsidan, vilket syntes tydligt då ingen av dem bar kläder, så när som på att deras öron hängde ner som spannmålssäckar från sidorna på deras huvuden. Jag kunde inte säkert säga på det avstånd vi befann oss, men jag kunde ha svurit på att en av dem plockade upp en frukt från sin öronpåse och började äta medan den lika fascinerat betraktade oss och vår farkost.

Jag hade ditills hållit kapten Nu’ayma för att vara en lögnare och suput med gott hjärta. Nu tvangs jag tveka på det förstnämnda. Det blev dock inte långvarigt, för under dagen drabbades vi en och en av svår feber. Vi kom återigen på drift, men när tillräcklig andel återfått sans och förnuft lyckades vi orientera oss och styra mot kända vatten.

Detta var en besynnerlig episod som jag kommer försöka undvika att tala om med någon.

Attachments

Khan

Kondottiär
Efter lite extra tid på grund av forumstrul har nu vinnaren korats!

Stort grattis till Ziresom samlat på sig flest gilla, och därmed gjort Digermalen till det officiellt häftigaste monstret som någonsin diskuterats på WRNU!

Priset (en kopp riktigt kaffe) delas ut på nästa GothCon.

Trockel

Veteran
Grattis till vinnaren Zire! :)
Det är var en rolig tävling, synd att jag missade den :( Ha gärna något liknande om sisådär ett halvår eller tidigare.

God45

#PrayersForBahakan
Khan;n333617 said:
Efter lite extra tid på grund av forumstrul har nu vinnaren korats!

Stort grattis till Ziresom samlat på sig flest gilla, och därmed gjort Digermalen till det officiellt häftigaste monstret som någonsin diskuterats på WRNU!

Priset (en kopp riktigt kaffe) delas ut på nästa GothCon.
Grattis! :)

Leon

Leo carcion
Protest! Skandal! Apipphohphoo.. Apophothotho.. Apophothothoth har ju också fem gillar! TIE BREAKER! THUNDERDOME!

Two monsters enter, one monster leaves! Two monsters enter, one monster leaves!

;) Grattis till den härligt vidriga digermalen. Kommer aldrig kunna titta på sådana där medeltidsbestiarier på samma sätt igen ;)

Zire

Swashbuckler
Tack! Det känns stort, ställningen var jämn men i slutändan tror jag att akarofobikerna fick rätt i att verklig fasa kommer i små krypande, krälande kroppar. Det kan i sanning krävas en kopp riktigt kaffe för att återställa den brutala sanity loss som krävdes för att ta sig över mållinjen.

Tack för en kul tävling och ser man på alla bidragen så känns det som att vi alla vunnit fler möjligheter att jaga bort höstrusket med fler rysliga varelser!