android_iv
Warrior
Det är också problematisk iom att om du faktiskt väcker misstanke hos spelaren så kanske de beslutar sig för att inte läsa boken, och då stannar hela plotten upp..
Detta är kanske ett konstigt förslag, men jag tror att jag skulle:
z) ärligt berätta att "detta äventyr går ut på att din RP blir förgiftade, är du ok med det?" (väldigt kort, men snyggare sagt).
Sen börja med själva beskrivningen.
"Du känner en stickande smärta i händerna; dov stickande smärta strålar från fingertopparna in mot dina handflator. Du kan känna den krypa under ditt skinn. Något.. främmande.. i ditt blod. Det måste vara ett gift; FÖRGIFTAD! Men hur, och av vem?.."
Och här antingen påbörja ett sökande av var giftet kommer ifrån (prata med en apotekare > ledtrådar tillbaka mot boken och lägerelden > vart kommer boken ifrån osv.) eller direkt säga att det är från boken.
Så, detta blandar lite mellan av vad som är in-game och inte. Vissa skulle kunna tycka att det bryter spelinlevelsen (fast, därför jag skulle berätta om giftet innan man kör igång), och kanske bryter det mot rollspelkonventioner. Men jag tycker det är det ärligaste, om något MÅSTE hända så berätta det för spelarna och kör på, istället för att försöka "lura" spelarna till att uppfylla vissa premisser för att äventyret ska kunna dra igång.
Sen förstör det lite fällan med "giftet", men å andra sidan så var väl inte fällan eller "att de blev förgiftade" det som var viktigt (om det var det, slå mot "upptäcka fara" och kör som för vanliga fällor) utan konsekvenserna av det och vilken historia det ger.
Personligen tror jag också att jag skulle ha lättare att rollspela "förgiftad" om jag fick det från start, lite som att ta regi. Komma in i rätt mentala stadie av desperation.
Det värsta som kan hända i scenariot ovan är att spelarna säger "Näh, jag vill inte bli förgiftad", och då var det kanske inte en så bra idé ändå..
Detta är kanske ett konstigt förslag, men jag tror att jag skulle:
z) ärligt berätta att "detta äventyr går ut på att din RP blir förgiftade, är du ok med det?" (väldigt kort, men snyggare sagt).
Sen börja med själva beskrivningen.
"Du känner en stickande smärta i händerna; dov stickande smärta strålar från fingertopparna in mot dina handflator. Du kan känna den krypa under ditt skinn. Något.. främmande.. i ditt blod. Det måste vara ett gift; FÖRGIFTAD! Men hur, och av vem?.."
Och här antingen påbörja ett sökande av var giftet kommer ifrån (prata med en apotekare > ledtrådar tillbaka mot boken och lägerelden > vart kommer boken ifrån osv.) eller direkt säga att det är från boken.
Så, detta blandar lite mellan av vad som är in-game och inte. Vissa skulle kunna tycka att det bryter spelinlevelsen (fast, därför jag skulle berätta om giftet innan man kör igång), och kanske bryter det mot rollspelkonventioner. Men jag tycker det är det ärligaste, om något MÅSTE hända så berätta det för spelarna och kör på, istället för att försöka "lura" spelarna till att uppfylla vissa premisser för att äventyret ska kunna dra igång.
Sen förstör det lite fällan med "giftet", men å andra sidan så var väl inte fällan eller "att de blev förgiftade" det som var viktigt (om det var det, slå mot "upptäcka fara" och kör som för vanliga fällor) utan konsekvenserna av det och vilken historia det ger.
Personligen tror jag också att jag skulle ha lättare att rollspela "förgiftad" om jag fick det från start, lite som att ta regi. Komma in i rätt mentala stadie av desperation.
Det värsta som kan hända i scenariot ovan är att spelarna säger "Näh, jag vill inte bli förgiftad", och då var det kanske inte en så bra idé ändå..