Nekromanti Fråga från RiotMinds ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nu när jag skickat spelledarskärmen (kan beskådas <a href="http://www.riotminds.com/produktplan.html">här</a>) till tryckeriet tänkte jag sätta igång med rollformulären.

För att göra ett så optimalt formulär som möjligt frågar jag nu alla er som spelar DoD6: Vad vill ni ha med på rollformuläret?

Ni behöver givetvis inte efterfråga så grundläggande saker som plats för att fylla i grundegenskaper, färdigheter etc.

Med hjälp av era svar hoppas jag kunna göra det bästa rollformulär som någonsin skådats (bortsett från de tolvsidiga A5-formulär i tvåfärg jag tryckte upp till Role Master för tolv-tretton år sedan. bra blir jag aldrig igen!).

RiotMinds
genom
/Dante

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Wow...

Fan va härligt. Go Dante Go, de här fixar du...

På vapen utrustningen, som lär finnas med, borde det inte oxå finnas en liten spallt "Effekt" om t.ex. det är något magiskt eller annat i vapnet.

Kanske oxå magiska föremål med effekt, i en spallt.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Adsinistratus

Veteran
Nej, nej...

Mängder av magiska föremål är koboldigt, därför bör det inte heller slösas en massa värdefull plats på det...

Däremot borde det finnas ett utrymme där man målar sitt porträtt.

Martin Hammar

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Vilken jävla...

Koboldigt, fy fan va löjligt, vem fan e koboldig när man har ett magiskt vapen. Nu kanske ni spelar med vapen som har förtrolla vapen, som gör +50 i skada. tsk tsk...

Klart man skall ha med effekt, det kan ju vara allt från +1 i FV, +1 i FV & skada mot troll eller ljus, i ett svärd, in med effekt rutan. =P

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Renegade

Veteran
En större vapenruta

Lite mer utrymme för beskrivning av RP samt utseende.

Vikt på föremålen man bär

Färdigheterna indelade i två kolumner med yrkesfärdigheter och färdigheter (tomma kolumner dessutom så man kan skriva i vilka man har)

"A Metal heart is hard to tear apart"

lave

Warrior
info om rp

utrymme större än nuvarande 2*2 cm som man kan skriva utseende, bakgrund, fieender, händelser, personlighet osv. Eventuellt räcker det inte med ETT rollformulär per RP, kanske man skall ha ett extra för bakgrundshistoria, vänner, familj, egenheter, hemligheter osv. visst kan man ha det på ett vanligt papper, men det är ju kul med officiella saker..

Runde Rolf

Swordsman
Re: Vilken jävla...

Men visst faan finns det väll det? Jag kan ju minnas fel men jag har för mig att bredvid "vapen delen" i de formulär som finns för nedladdning så finns det en lite ruta där det står "special". Hittils har jag bara använt den rutan till räckvidden till avstånds vapen som däremot INTE finns med.

"Mångsidig som en plattfisk"

Count

Warrior
Jo, jag tycker att... **VARNING långt BREV**

...ni ska göra rollformuläret i en mer grov pappers sort, inte den klena som man snabbt suddar sönder. Men inte för tjocka heller i och med att det blir så klumpigt då, men en lite lite lite lite lite lite lite [hoppas att alla har fattat vad jag menar nu] tjockare rollformulär vore fint, med inte alltför starka färger utan mer gråa och kanske lite moss gröna och sånt.

Sen skulle i och för sig det bästa vara om det var i A5 format och inte A4, typ så som dom äldre rollformulären är. Och att man skulle ta bort allt med präster och magikers rutor och ge ut dom på ett -"formel blad" istället [samma kvalité på dessa saker då förståss]. Sen skulle nån snygg (DISKRET!) bild av Bergting sitta fint, ex. ett sjöodjur som slingrar sig upp längs ena kanten av rollformuläter eller liknande, inte alltför uppseende väckande bara.

Nu har jag i och för sig bara gått in på de mer grafiska grejorna, man borde ju ha med färdigheter, alla den här gången [alltså även strids OCH magiker färdigheter, men däremor inte magikerns besvärjelser eller prästernas förmågor så som jag nämnde ovan].

Så där fick jag nog med det mästa som jag ville säja, hoppas nu bara att någon orkar plöja sig igenom all min text och inte bara tänker att det är spillo av tid att plöja all jag skrivit.

MvH Martin

Count

Warrior
Jo en sak till!

Jo, det där med händelser och utseende MÅSTE ni utveckla lite, det skulle vara väldigt bra i alla fall.

MvH Martin

stjärnjerry

Veteran
som 91ans

det vore trevligt med ett rollformulär som liknade 91:ans...
kanske inte utseendemässigt men innehåll och funktioner...
alltså inte så himla mycket detaljer...
och framför allt A5!!

Runde Rolf

Swordsman
Rätt stavat

På de formulär som finns för nedladdning på eran sida så står det "Naturliga fienden" om jag minns rätt. En liten grej men sånt som jag hakar upp mig på. Sen tycker jag att alla färdigheter ska finnas med och tillräckligt med plats för att skriva upp nya.
mer plats för vapen skulle vara bra och i själva vapen delen där man skriver BV, skada, tyngd osv måste det ju finnas räckvidd oxå.

"Mångsidig som en plattfisk"

Adsinistratus

Veteran

Jag menade inte riktigt att det är koboldigt med magiska vapen. Det jag menade var att det är koboldigt med inflation i magiska vapen; "Åh, nej! Inte ett till +1 magiskt bredsvärd.".

Dessutom tycker jag att man som spelare inte ska veta de exakta värdena hos prylarna, eftersom man därmed behandlar dem med betydligt större respekt; "Äh, det var bara ett svärd med förtrolla vapen E1. Ett vanligt svärd är nästan lika bra.".

Det är mycket bättre om det finns en stor övrigtruta där man kan skriva bl.a. om magiska saker.

Martin Hammar

Ögat

Hero
Kickass

En tom baksida!
Ingenting är så bra för att skriva upp alla saker som man vill skriva upp. Dessutom är det enkelt, billigt och flexibelt (alla kan använda den till det de vill: bilder, utrustning, magi i svärden, kontakter, naturliga fiender (eller fienden), vilkiga namn i kampanjen usw).

Nothing quite beats it
// olav

SKIN69

Warrior

Inflationen du upplever kan nog bero på din SL och hans oförmåga att hantera era koboldiska lustar (hoppas jag inte förolämpar nån SL nu)... Jag brukar spela med väldigt unika magiska föremål och använder ytterst sällan förtrolla vapen eller dyl när jag inför såna saker. En speciell effekt för varje föremål, ospecifierade formler utom för magiker och jag som SL håller reda på exakta värden. Så brukar jag göra och det brukar bli så bra så... Och så blir spelarna gladare när dom hittar magiska saker om det är väldigt ovanligt.

<A HREF="http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm" target="_new">http://hem2.passagen.se/punxen/thuleindx.htm</A>

Hasse

Hero
Suddvänligt vore bra

"...ni ska göra rollformuläret i en mer grov pappers sort, inte den klena som man snabbt suddar sönder."

Håller med; en tanke jag har haft, om det är möjligt, för att göra rollformulären suddvänligare är att man på de ställen som suddas mycket på skyddar dem en tunn plastfilm. Tänker mig nått liknade som "glättat" papper, ett ex. omslagen på de inbundna Otherlands böckerna där mittbilden fått en plastfilm över sig. Vet dock inte om det går att skriva med blyerts på sådan plast vilket ju är förutsättning samt att det ger ökad "suddvänlighet", sedan kanske sådana rollformulär blir svindyra.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Hasse

Hero
Jag håller med Nostradamus + (OT)

"Jag menade inte riktigt att det är koboldigt med magiska vapen. Det jag menade var att det är koboldigt med inflation i magiska vapen; "Åh, nej! Inte ett till +1 magiskt bredsvärd."."

Bara för att det finns med en spalt för effekter i vapenrutan innebär inte det att man måste använda magiska vapen, det är upp till varje SL att själv bestämma hur vanligt magiska vapen skall vara. Vill du inte magiska vapen eller låta spelarna veta den magiska effekten i ett magiskt vapen, använd inte rutan, men de som vill använda kan väl få göra det.

Ta nu det här för allvarligt då det inte är så allvarligt menat. Ville bara säga att jag inte håller med dig. Det här inlägget blir bara längre och längre och allt mer förvirrat, *snörvlar och huttrar* känner hur feber åter stiger och frossan som bryter ut min ömma kropp.

Att ha influensan är inte kul hoppas ni slipper att få den.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd