Nekromanti Fråga från RiotMinds ...

Baldyr

Hero
en annan fråga

Eftersom jag inte själv är konsument så avstår jag från att besvara frågan, utan ställer istället en ny: Vad anser ni andra (Dante, RiotMinds, DoD-spelare och övriga forumsbesökare) om rollformulär som består av flera blad?

Jag utgår ifrån att formulären blir dubbelsidiga i A4-format men även då är utrymmet begränsat (åtmistone om man vill göra alla nöjda). Någon föreslog att besvärjelser och böner skulle hamna på ett separat blad, vilket möjligen skulle kunna utvecklas vidare. Man kan exempelvis kunna tänka sig ett huvudformulärsblad med speldata som gäller alla slags rollfigurer, samt ett sekundärt formulärsblad för alternativa speldata (ex besvärjelser) och frivilliga detaljer (ex utseende). Vad tror ni om det?

Ett problem med rollformulären är den akuta konservatismen hos många äldre DoD-spelare. ("Det var bättre förr - vi vill ha samma formulär som tidigare utgåvor!") Jag tror att RiotMinds kan räkna med en del missnöjda kunder eftersom jag varken tror att rollformulären kommer att bli små eller röda (eller ens kallas för "rollformulär" - snarare "karaktärsblad" eller dylikt).

/Baldyr, återförsäljare

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Ackerfors

Alas, your rapids!
Komplimang

Spelledarskärmen var ju gôrsnygg (gôrsnygg är göteborgiska(!) för jättesnygg).

Yassilus den store
--
Bättre Nörd än Överkörd...

jonix

Warrior
en annan fundering..

...men som DoD6 ser ut så finns inte den möjligheten att skapa sig ett brett spektrum hos sin rollperson, utan snarare så att yrket gör en smalare och smalare hela tiden, hur vore det med ett rollforumlär till ett yrke?
Tycker själv att det skulle sätt rätt fräckt ut med ett litet mer personligt rollformulär.
Krigaren får mer plats för vapen och annat, medan ingen som helst plats för magi (färg röd och en massa taggiga och actionladdade mönster) och ex. Jägaren får lite mindre plats för vapen, men mer plats för färdigheterna med ett rollformulär som är grönt och lite buskar och träd på (eller nått)?
Ni förstår säkert vad jag menar.
Sånt gillar jag, tycker det är trist ha ett rollformulär där man endå inte fyller ut allt med info, eftersom där finns massvis med rader för vapen, när man har skapat sig en magiker, och man svär över att det inte finns plats nog att skriva anteckningar om sina magier och tvärt om givetvis.
Tycker att infon skall hålla sig till en sida + en blank baksida, a4 tycker jag är bättre att skiva på eftersom det brukar bli luftigare, hellre en a4 sida än två a5 som är i sin tur bättre än 2 a4.

hmm, får en känsla av att folk har sagt detta förr, fast i en annan form....
Aja, har man chans att påverka gör man ju det.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Wow...

På vapen utrustningen, som lär finnas med, borde det inte oxå finnas en liten spallt "Effekt" om t.ex. det är något magiskt eller annat i vapnet.

Är det bara jag som misstänker att rutan märkt "Spec" är tänkt att vara utrymme för just sådana saker?

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É

Hasse

Hero
Re: en annan fråga

"Vad anser ni andra (Dante, RiotMinds, DoD-spelare och övriga forumsbesökare) om rollformulär som består av flera blad?"

Jag kan tänka mig 1-2 blad men inte fler.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Nerosuferoth

Swordsman
Re: en annan fundering..

Köper man rollformulär till Dungeons & Dragons 3rd Edition så får man olika formulär anpassade för olika yrken. Ett problem är att man inte får så många, vilket gör det alldeles för dyrt att hålla sig med fina formulär. Därför är rollformulären anpassade för fotokopiering, vilket leder till problemet att de gissningsvis (jag har inte sett dem)är svartvita, dvs relativt tråkiga. Annars tycker jag att det är en mycket bra idé med "personliga" rollformulär. RiotMinds har ju varit inne på det spåret redan med sitt Trollkarl-formulär.

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Skönt tänkt

Jag måste för det första bara säga att jag tycker att det bar tänkt att fråga vad vi som spelar vill ha. Det blir ju lättar för er och vi får väl iaf lite som vi vill.

Men jag tycker personligen att rollformulären till DoD5 (Chronopia) var bra. Det var väl det bästa med spelet. Det var bra upplagt och det mesta fanns ju med. Men vissa modifikationer kan man ju göra så det blir med sagostil alá DoD6.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Skönt tänkt

Men jag tycker personligen att rollformulären till DoD5 (Chronopia) var bra. Det var väl det bästa med spelet. Det var bra upplagt och det mesta fanns ju med.

Jag tycker också mycket om rollformulären till DoD5 (jag förutsätter att du menar de som såldes separat). De var både praktiska och snygga. Riktigt, riktigt snygga faktiskt, jag gillar både färgerna och typsnittet. Men det är ganska oviktigt, för DoD5 och DoD6 har knappast samma grafiska profil. Om rollformulären kommer likna spelledarskärmen bara det minsta, så är jag övertygad om att det blir hur bra som helst!

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Så rätt så!

Jo jag menade dom som såldes separat. Använde aldrig dom andra eftersom du var usla.

"Om rollformulären kommer likna spelledarskärmen bara det minsta, så är jag övertygad om att det blir hur bra som helst!"

Tror jag med! Den känns riktigt bra den där skärmen.

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>

Ackerfors

Alas, your rapids!
superskärm

Skärmen var superb. Synd att jag inte har DoD6. *snyft*

Hoppas att formulären blir riktigt bra.

Yassilus den store
--
Bättre Nörd än Överkörd...

SirDr

Veteran
Plöjde, och gillade nästan allt.

Det som jag själv stöter på mest då jag spelat DoD med flera sidors formulär är att man tappar bort dem. Saknar en sida etc.. men då man har A5 eller en dubbelskriven A4 sida, tycker jag ibland att jag inte får platts. Visst skal det finnas mera rollspelande och mindre kobolderi med regler, men jag vill gärna ha en sida där jag kan skriva min karaktärs historia lite grand och då tänkte jag ett A3 ark som vikts på mitten, samt att man har en kvalitet lite som Geminis papper, fast med ljus decoration och förhoppningsvis lite (fylle bilder? :gremwink: bilder från Bergquist eller likvärdig konstnär,(ledsen om jag stavar Bergquist fel.) kan passa in. Ett rollformulär som har platts för magikernas(präster med) attiraljer på en sida (krigarna kan ju använda samma utrymme till att hålla koll på alla konster de kan.) men lämnar baksidan fri för en bakgrunds beskrivning... kludderi eller dyl.

Tid är pengar, bara för den som stressar bort den.
Ta en kaka till och lugna ned dig lite..

Archer

Swashbuckler
Enkelhet, tydlighet och framför allt inte fler än två sidor när det gäller huvudformuläret.
Ett supplementformulär för magi, böner, bakgrund med mera kan i och för sig vara acceptabelt.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)

Rickard

Urverk speldesign
Re: Fråga från RiotMinds ... [lång]

<B>Saker som man inte <EM>får</EM> missa</B>:
En DoD-loga
Spelarens namn
SL:arens namn
RP:n namn, ras, yrke, svärdshand, soc. stånd.

<B>Andra saker</B>:
Stämningsfyllda bilder som inte är i vägen.
Luftigt, men helst på A5. Då kan man skriva ut på ett papper och ha en baksida att kluddra på.
Helst ett formulär till magiker och ett till präster.
En tom ruta (3×4 cm²?) där det står "Utseende". Då kan spelare välja om denne ska rita sin RP eller skriva sitt utseende.
Anteckningsruta.
En litet djurformulär i rollformuläret?
Vapenkolumner som man kan fylla i både ett avståndsvapen, närstridsvapen eller en sköld.

<B>Det som <EM>inte</EM> borde finnas med</B>:
Bakgrund. Vissa vill skriva hur långa bakgrunder som helst så om man vill skriva en bakgrund får man göra det på ett separat papper.
Penningruta. De har en tendens att bli ett hål på rollformuläret efter ett tag. Bättre att skriva pengar i bland Utrustningen.

Ta <B>Deadlands rollformulär</B> som exempel. Det är luftigt och har bilder. Har även gjort ett rollformulär själv så att de passar de flesta kriterierna ovan. Kan ladda upp de (DL och mitt) om någon vill ta en titt.

"<EM>'Åh, nej! Inte ett till +1 magiskt bredsvärd.'.</EM>"
Hur vet spelaren att det ens är ett magiskt svärd?

"<EM>Vad anser ni andra /---/ om rollformulär som består av flera blad?</EM>"
Själv hatar jag t.ex. (gamla) Westerns fyrasidiga rollformulär. Blir en hel den bläddrande och så är det svårt för spelare (i början) att hitta.

"<EM>gôrsnygg är göteborgiska</EM>"
Jag som trodde att det var nå't som Harald Treutiger hittat på.. /images/icons/smile.gif

"<EM>chronopias formulär var rätt användbara</EM>"
Kan hålla med om det, men de (liksom Eons) kan ta rätt mycket bläck när man skriver ut det..

/[color:green]Han</font color=green> som ibland brukar ge spelarna magiska saker som de inte vet om eller ge en spelare ett föremål (mestadels vapen) som har runor i sig med ingen funktion

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Re: Fråga från RiotMinds ... [lång]

Luftigt, men helst på A5.

Nej, nej.
DoD 4´s böcker ligger ju på A5, så det är snyggt om dom formulären e A5.

Men DoD6 är ju rent A4, så formulären måste ju bli A4, men tryck på båda sidorna.

Håller med om lite häftiga bilder.

Kan hålla med om det, men de (liksom Eons) kan ta rätt mycket bläck när man skriver ut det..
Men???, varför skriva ut när dom man köper är ju snyggare och mer känsla i!!!

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Cool...

...,med separata formulär till yrken, det är jag för!
Men tror ni det skulle hålla i längden, blir det inte mycke dyrare för Riotminds att trycka upp 4-6 olika formulär, och viktigast av allt, kommer dom att tjäna på det???

Men, men, jag skulle då trivas med olika for.

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"