Nekromanti Fråga från RiotMinds ...

Vintergatan, Jorden, Europa, Norden, Sverige, Dala
Här är det ultimata...

...formuläret. =P

UTSEENDE
Självklart på ett dubbelsidigt A4. En fin ram runt och lite trevliga bilder, som inte tar upp all plats. Och som sagt, lite tjockare papper med lite grå ljus grön nyans. Suddvänligt.

MÅSTE FINNAS:
Vapenruta med (förutom de vanliga), räckvidd och spec...
Sen allt det självklara (Grundegenskaper, Färdigheter, Utrustning, ja ni vet)...

MÅSTE SKIPPAS:
Bakgrund, den blir ändå så lång, så man skriver det hela på ett separat papper och även ritar karaktären i helbild, i alla fall vi i våran spelgrupp...

"Oderint dum metuant"
"Låt dom hata, bara de fruktar"

Nerosuferoth

Swordsman
Re: Fråga från RiotMinds ... [lång]

men tryck på båda sidorna.

Just det, tryck på båda sidorna ska det vara. Varför ska det finnas en blank baksida att "kludda" på, när det går att göra fina rutor till allting som ska vara med?

Nerosuferoth

ÉÍ 'AANEÍÍGÓÓ 'ÁHOOT'É

Krille

Super Moderator
Formatfråga

"DoD 4´s böcker ligger ju på A5, så det är snyggt om dom formulären e A5."

Nja, formatet på DoDs böcker före 1995 heter faktiskt inte A5. A5 har dimensionerna av en halv A4, och vid en snabb jämförelse kan man snabbt konstatera att DoDs tidiga böcker är större än en A5. Det ligger någonstans mittemellan. Huruvida formatet heter B5, C5 eller G5 har jag dock aldrig fått klarhet i.

Däremot var de tre första Skunkadiserna samt tidiga äventyr och rollformulär (även Mutant och Chock, faktiskt) fram till före DoD'91 tryckta i A5-format, men iom DoD'91´och Kult gick man över till ett större formulär av samma format som boken.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Självklart ska de heta rollformulär ...

... eftersom man spelar en rollperson.

»Karaktärsblad» har det bara hetat i den allra, allra första utgåvan av DoD, som för övrigt led av flera svengelska uttryck.

Engelskans »character» i detta sammanhang betyder rollperson/rollfigur. Svenskans »karaktär» är något helt annat.

/Dante

Baldyr

Hero
"Karaktärsblad"...

...heter det konsekvent på RiotMinds hemsida i alla fall, varför jag drog den förhastade slutsatsen att rollformulären faktiskt skulle heta så.

Angående felaktig användning av ordet "karaktär" i svenska rollspel så är det något jag själv stör mig på.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men ... (ot)

... den där bilden var ju inte 176 x 250 mm.

/Dante

Riddaren

Swashbuckler
Formatet skall självklart vara i A0 ;-) Då får man plats med det man behöver...

Nej, allvarligt talat, alltid brukar det saknas något som på ett eller annat sätt utelämnats pga platsbrist. Det man kan stryka i första hand är plats för utrustning. Det kan med fördel användas ett litet block vid sidan av eller liknande.

Fast det är vad jag tycker...

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Riddaren

Swashbuckler
Re: Formatfråga

C5 är bara att jämföra med ett sådant kuvert som man skall placera i ett A5 papper i. Så det är inte mycket större än en A5:a.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Ett A4 med endast den ena sidan tryckt. Denna är uppdelad i två "avdelningar" och hålls med långsidorna horisontellt. Skippa utrustning, bakgrund och liknande, det skriver man ändå på baksidan. Suddvänligt papper, inget är så irriterande som ett rollformulär som slits sönder av alla KP-förändringar. Enkel layout, inget ornaments-logga-bilder-steneffektsbajs här. Använd inte systemet med färdigskrivna färdigheter som finns på rollformulären på er hemsida, inget är mer irriterande än när det står "Främmande språk" och "Lärdomsfärdighet", och man måste skriva till en massa asterisker för att få fram vilka man vill ha.

- Bobby

jonix

Warrior
jag som trodde...

...att alla gjorde som min/vår grupp, dvs man antecknar allt som man vet kommer att suddas och skrivas om ideligen, såsom antal pilar/lod, KP, kraftpoäng/SPI, utrustning m.m. på ett vanligt hederligt rutat papper, när kvällen är slut, fyller man i det man har för tillfället och slänger anteckningspappret, och så börjar man om igen nästa gång...

Då spar man rollformulär vill jag lova.

jonix.e@sweden.com
UIN: 104897134

Count

Warrior
Re: Plöjde, och gillade nästan allt.

Bergting inte Bergquist... tror jag.

Sen var det det där med Geminis saker... hm.. Jag hoppas att du testat dessa rollformulär för att kunna komentera dom, enligt din beskrivning så har du inte detta. Geminis rollformulär är ett enda stort misstag, ledsen men det är faktiskt sant, fina att skåda men omöjliga att skriva på. Så jag hoppas verkeligen inte att Riotminds ska göra om samma misstag.

Och jo förresten, gillade idén med historia m.m blad [snackar om A3:t], men i så fall skulle detta inte tillhöra rolformuläret utan bara hänga med, sedan kunda man ju ha det pappret i en pärm eller nått och ta fram det vid något tillfälle.

MvH Martin

Count

Warrior
Hm...

.. du förvränger orden så att jag börjr hålla med dig, man blir ju faktiskt lite sur på en spelare om han kastar iväg ett magiskt föremål som han precis har fått, för att det var för dåligt.

MvH Martin

userfriendly

Warrior
Ett elajt formulär tack!

Jag skulle helst se att formulären var nydanande och inte liknade något vi sett förut. Man ska gråta, när man om tio år tänker tillbaka på de ljuvliga formulären (och inte för att de var fula).

Jag skulle mycket gärna se formulär i A5 eller liggande A4, uppdelad i två sektioner. Plats för bakgrundshistoria måste självklart finnas, även om det bara finns plats för de grundlägande dragen. Tjockt papper är ett måste för att jag ska köpa formuläret. Jag kan också tänka mig att rollformulär för trollkarlar och präster säljes separat.

Annars så är ledordet; stilrenhet.

tack för mig ... »I Don't Sleep. So I Don't Dream. So I Don't Wake Up Frightened.« - Andrew Eldritch