Nekromanti Fråga Kolon (;)

Baron Marak

Swordsman
Re: Divisionschefer kontra fängelsekunder

Vad är sonnolikheten att först bli framgångsrik idrottsman och få en kasse pengar. Efter det så går man till vanligt knegararbete och får framgångsrik karriär där också för att slutligen få en framgångsrik universitetsutbildning och i samtliga av fallen inkassera massor med pengar?
Nu så fick jag ett rätt så humant kapital men en förra gång med en annan RP så fick jag på tok för mykcet pengar. Händer alltför ofta att man får massor med pengar.
Men då har jag ofta överflöd med tur, eller så tänker mina tärningar som jag gör? /images/icons/thinks.gif

ripperdoc

Myrmidon
Tja, det är en dialog mellan spelledare och spelare. Att man som spelledare _inte_ vill ha en drös med miljardärer som springer omkring är väl ganska uppenbart, och då torde ju även spelarna förstå varför de inte bör ha den typen av karaktärer. Jag förlitar mig på att mina spelare i någon mån kan tacka nej till en karaktär som råkade bli miljardär, om de vet att det skulle bli ett "djungelkrypuppdrag". Jag ingriper tämligen mycket i processen, men i samförstånd med spelarna. I slutändan brukar de flesta tycka att det blir mycket unika, balanserade och coola karaktärer, men jag kan ju erkänna att det inte direkt är tack vare N2:s karaktärssystem ;-)
Och det du nämnde om andra spel, jag har stött på "problemet" i många spel. Eon exempelvis har inte lika galna tabeller, men jag gör ändå säkrast i att noga övervaka karaktärsskapandet. Och då handlar det inte främst om (varken i N2 eller Eon) att förhindra att karaktärerna blir "för bra", utan att de är rimliga och samtidigt intressanta för spelarna och mig.

Men jag kan förstå att med envisa spelare, som gärna gör allt "på sitt sätt" kan det bli problematiskt i längden att lägga näsan i blöt. Då har du som spelledare uppgiften att stifta passande regler för att hindra detta. Av någon anledning brukar spelare mycket sällan klaga på regler, även om de är skapade av spelledaren. Så, antingen rustar man upp hela systemet ordentligt, eller så skapar man lite småregler som kan lösa en del av problemen.

/RipperDoc

DAKRilla

Hero
"Av någon anledning brukar spelare mycket sällan klaga på regler"

Japp. Satt och funderade lite på detta då jag skrev inlägget innan. Saker som står på papper blir helt plötsligt helt acceptabelt, bara de inte är helt tokiga. Så detta är givetvis något man kanske bör "utnyttja", och som sagt så funderar jag på att kanske försöka mej på att göra en egen version av tabellerna. Men vi får se hur det blir med det.

"Eon exempelvis har inte lika galna tabeller, men jag gör ändå säkrast i att noga övervaka karaktärsskapandet."

Jag kan väl hålla med om att resultaten i Eon kan vara lite knasiga ibland, men de är oftast inte så extrema. Man kan oftast klara av att behålla resultatet utan att få sin mentala bild av karaktären totalt krossad. Det är rätt lätt att denna bild totalt pulveriseras i Neotech när man automatiskt erhåller två nackdelar. T.ex. Ens atlet blir helt plötsligt en dvärg som haltar. Visserligen regerar han på handikapp-OS, men ni förstår vad jag menar.

DragonLord

Warrior
I min spelgrupp kör vi med 2 Fördelar och 1 Nackdel. Det brukar faktiskt fungera rätt bra. Fast vi slår om rätt många resultat iofs.

Den värsta vi någonsin fått har varit Udda Sexuell Läggning (och han tände på smärta(både ge och ta emot/images/icons/hairy.gif)).

//DragonLord

nexussix

Warrior
Håller med Ripperdoc om att RP genereringen är en interaktiv process. Men problemet med att RP får för mycket pengar är att spelarna sällan vill släppa pengarna när de väl slagit fram dem. De brukar säga något i stil med "men det står ju i reglerna att jag får en massa pengar ju!" Därför är jag för förslaget att göra om tabellen redan innan skapandet av en RP startar.

DAKRilla

Hero
"Därför är jag för förslaget att göra om tabellen redan innan skapandet av en RP startar."

Givetvis ska det göras innan. Det är ju bara det att men måste ju testa ett par gånger så att man inte ändrar något som kanske fungerar. Nu har jag dock konkluderat att jag inte riktigt tycker att de fungerar. I övrigt är dock reglerna i N2 mycket bra, och tack vare detta så stör det mej mer än vad det borde.

nomardiculdacar

Warrior
Den värsta vi fått var Udda Sexuell Läggning (och han tände på smärta, både ge och ta emot)Det är väl inte så farligt... Det har väl ingen större effekt på spelet, förutom att det blir svårare att ragga... Det syns ju inte direkt på folk om de är sado-masochister/images/icons/laugh.gif.

DAKRilla

Hero
Tystlåten då? Den tycker jag rent av hindrar rollspelandet i många fall, även om en tystlåten roll även är en intressant roll.