Tja, det är en dialog mellan spelledare och spelare. Att man som spelledare _inte_ vill ha en drös med miljardärer som springer omkring är väl ganska uppenbart, och då torde ju även spelarna förstå varför de inte bör ha den typen av karaktärer. Jag förlitar mig på att mina spelare i någon mån kan tacka nej till en karaktär som råkade bli miljardär, om de vet att det skulle bli ett "djungelkrypuppdrag". Jag ingriper tämligen mycket i processen, men i samförstånd med spelarna. I slutändan brukar de flesta tycka att det blir mycket unika, balanserade och coola karaktärer, men jag kan ju erkänna att det inte direkt är tack vare N2:s karaktärssystem ;-)
Och det du nämnde om andra spel, jag har stött på "problemet" i många spel. Eon exempelvis har inte lika galna tabeller, men jag gör ändå säkrast i att noga övervaka karaktärsskapandet. Och då handlar det inte främst om (varken i N2 eller Eon) att förhindra att karaktärerna blir "för bra", utan att de är rimliga och samtidigt intressanta för spelarna och mig.
Men jag kan förstå att med envisa spelare, som gärna gör allt "på sitt sätt" kan det bli problematiskt i längden att lägga näsan i blöt. Då har du som spelledare uppgiften att stifta passande regler för att hindra detta. Av någon anledning brukar spelare mycket sällan klaga på regler, även om de är skapade av spelledaren. Så, antingen rustar man upp hela systemet ordentligt, eller så skapar man lite småregler som kan lösa en del av problemen.
/RipperDoc