Nekromanti Fråga om ignoreringsfunktionen

Storuggla

Champion
Vi har en ignoreringsfunktion, noterar jag. Däremot kan man inte ignorera moderatorer eller redaktörer. Går det inte att skilja mellan vanliga inlägg gjorda av dem och modererande inlägg med det nuvarande systemet, så att man kan ignorera dem men ändå ser modereringarna?

Storuggla, bonkebenke satt i kupen

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nix pix. <div>
</div> <div>(Inte ens om de skriver på fikonspråket.) </div>

solvebring

Superhero
Ignoreringsfunktionen - why?

Själv har jag aldrig förstått varför man ska kunna ignorera folk överhuvud taget? På ett forum liksom. Läs eller låt bli för sjutton! En ignore-funktion liksom som gjord för att folk ska tycka illa om varandra. "Talk to the hand" är liksom ingen najs gest som gör dispyter bättre. Tvärtom, tror jag. Forumsreglerna bör vara tillräckliga vad gäller trivsel och ordning - om inte så skriv om dem istället för att ha den där ytterst dagisrelaterade funktionen till hands. Den skapar bara otrivsel och murar mellan folk. ... Tror jag.

Storuggla

Champion
"Nix pix."

Men då måste vi ju stå ut med vilken smörja som helst! :gremwink:
Då utgår jag från att redaktionen och moderatorer inte heller kan ignorera användare?

Storuggla, någon mobilerar i gräset

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Storuggla said:
[Då utgår jag från att redaktionen och moderatorer inte heller kan ignorera användare?
<div>
</div> <div>Jo, de kan. Men de får inte. </div> <div>
</div> <div>Sez I. </div>

Storuggla

Champion
Re: Ignoreringsfunktionen - why?

"Själv har jag aldrig förstått varför man ska kunna ignorera folk överhuvud taget? På ett forum liksom. Läs eller låt bli för sjutton! En ignore-funktion liksom som gjord för att folk ska tycka illa om varandra. "Talk to the hand" är liksom ingen najs gest som gör dispyter bättre."

Men... du vet ju inte om att du blir ignorerad? Det kommer väl inte upp en lapp som säger att "den här användaren ignorerar dig nu"? Så det skadar dig ju inte på något sätt alls? Om det nu är så alltså, jag har utgått från att så är fallet eftersom jag inte fått något sådant meddelande och någon måste ju ignorera mig så mycket dynga som jag skriver :gremsmile:

"Forumsreglerna bör vara tillräckliga vad gäller trivsel och ordning - om inte så skriv om dem istället för att ha den där ytterst dagisrelaterade funktionen till hands. Den skapar bara otrivsel och murar mellan folk. ... Tror jag."

Jag håller inte med. Om man navigerar med platt visning kan man inte undvika användares inlägg, och om man vet med sig att vissa användare alltid, oavsett trådens ämne, tar upp Demon The Fallen och just du får utslag av Demon The Fallen så är ignore ett ypperligt verktyg. Det är rentav en funktion som om den existerat tidigare kanske rentav lett till att vissa användare stannat kvar istället för att lämnat siten. Men detta om detta. Jag är intresserad av den tekniska funktionen.

Storuggla, och de demokratiska problemen

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Fel, fel, fel... Men jag har inte tid att förklara varför då jag ska ut i solen... Såg jag ignorerar dig nu :gremwink:

(Mao. du kan få en motivering senare om du vill ha det.)

Storuggla

Champion
"Jo, de kan. Men de får inte."

Ah. Well. Resultatet blev då detsamma men metoden annorlunda. Tack, det var alles.

Storuggla, varför är det en man med stor näsa på tv?

Möller

Hubert Hortlax

Jag håller med dig, solvebring.

Att hålla på och ignorera folk verkar ju väldigt osympatiskt och okonstruktivt. Folk förändras, men hur ska man få reda på det om man ignorerar dem?

Näh, bättre att bara scrolla förbi och inte läsa annat än det som är absolut nödvändigt (typ, när folk man gillar citerar folk man inte gillar).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Storuggla said:
Men... du vet ju inte om att du blir ignorerad? Det kommer väl inte upp
en lapp som säger att "den här användaren ignorerar dig nu"? Så det
skadar dig ju inte på något sätt alls? Om det nu är så alltså, jag har
utgått från att så är fallet eftersom jag inte fått något sådant
meddelande och någon måste ju ignorera mig så mycket dynga som jag
skriver
Jag tycker i och för sig att en av de värdelösaste grejerna med ignoreringen är att man inte kan se om och av vem man är ignorerad. Då vet man ju inte om man slösar tid på att skriva konstruktiva svar till nån eller inte, till exempel.

Jag är annars på Sölves sida, med tillägget att jag tycker att folk väl för fan får växa upp och stå ut med att folk skriver saker de inte tycker om på internetforum. Det är bra för själen att träna sig i att hålla käften och inte ge sig in i diskussioner man inte känner att man kan vara konstruktiv i. Träna självkontroll, ffs. Livet är inte till för att man ska glida igenom det med minsta möjliga ansträngning.

Tycker jag.

Storuggla

Champion

Jag känner mig manad att påpeka att jag inte har någon på min ignorelista och inte planerar att ha någon där, jag ville bara ha ett svar på en fråga angående en funktion som jag först ställde i mitt andra inlägg i den här tråden, som jag också fick besvarad.

Storuggla, elake bengtsson från Hjo

!Paxen

Swashbuckler

Storuggla said:
Men... du vet ju inte om att du blir ignorerad? Det kommer väl inte upp en lapp som säger att "den här användaren ignorerar dig nu"? Så det skadar dig ju inte på något sätt alls? Om det nu är så alltså, jag har utgått från att så är fallet eftersom jag inte fått något sådant meddelande och någon måste ju ignorera mig så mycket dynga som jag skriver :gremsmile:

Varför ignorera när man ändå inte förstår vad du pratar om? :gremwink:

Möller

Hubert Hortlax

Storuggla said:
Jag känner mig manad att påpeka att jag inte har någon på min ignorelista och inte planerar att ha någon där, jag ville bara ha ett svar på en fråga angående en funktion som jag först ställde i mitt andra inlägg i den här tråden, som jag också fick besvarad
Och jag vill påpeka att jag inte anklagar dig för att vara en asocial enstöring som ignorerar folk. Jag bara fortsatte på solvebrings argumentation för funktionens avskaffade.

solvebring

Superhero

Helt med krank och Möller. Mer behöver jag inte säga för tillfället känner jag. Hur som helst, funktionen gör ingen egentlig nytta - tvärtom, med risk att istället skapa otrivsel och glapp i diskussioner osv.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

solvebring said:
Själv har jag aldrig förstått varför man ska kunna ignorera folk överhuvud taget? På ett forum liksom. Läs eller låt bli för sjutton! En ignore-funktion liksom som gjord för att folk ska tycka illa om varandra. "Talk to the hand" är liksom ingen najs gest som gör dispyter bättre. Tvärtom, tror jag. Forumsreglerna bör vara tillräckliga vad gäller trivsel och ordning - om inte så skriv om dem istället för att ha den där ytterst dagisrelaterade funktionen till hands. Den skapar bara otrivsel och murar mellan folk. ... Tror jag.
Jag tycker att det är en utmärkt funktion. Man går inte ihop med alla människor och vissa typer får mitt blod att koka. Då är det bättre att ignorera skiten än att sitta och hetsa upp sig.

Sapient

Swashbuckler
Min nyfikenhet har väckts nu.

Om jag ignorerar någon, kan jag se en tråd som hen startat?

Om ja, vad ser jag då i tråden?

Om jag ignorerat fler - alla? - som skriver i en tråd?

(PS. Om jag inte får svar, kommer jag att ignorera er alla i den här tråden för att ta reda på svaret. Ta det inte personligt...)
:gremgrin:

solvebring

Superhero

Vitulv said:
solvebring said:
Jag tycker att det är en utmärkt funktion. Man går inte ihop med alla människor och vissa typer får mitt blod att koka. Då är det bättre att ignorera skiten än att sitta och hetsa upp sig.
Fast möjligheten finns för att de någon gång skriver något skitvettigt eller för den delen blir bättre med tiden. Är det med andra ord inte bra att hålla allt synligt. Sålla kan man ju göra "manuellt" om inte annat. Det gör jag, för självklart är det så som du säger, att en del skriver en större hög skit och tenderar att formulera inlägg man lätt blir sned på.

Jag tror förövrigt att det är lite av en princip vad gäller stämning. Att ha en knapp som att ignorera - ett negativt laddat ord - bidrar bara till oegentligheter. Det bästa vore helt klart att alla försökte att respektera alla till den grad som är absolut möjlig, för att öka den allmänna trivseln. Då anser (tror) jag att medel som denna funktion inverkar negativt - tja, den bidrar kort och gott inte till det bemötandet.

Nu kanske det är jag som är en jävla "make love not war"-hippie här och tror för gott om folk i allmänhet, men min filosofi är att en sådan funktion inte ska behövas. :gremsmile:

solvebring

Superhero
Sapient said:
Min nyfikenhet har väckts nu.

Om jag ignorerar någon, kan jag se en tråd som hen startat?

Om ja, vad ser jag då i tråden?

Om jag ignorerat fler - alla? - som skriver i en tråd?

(PS. Om jag inte får svar, kommer jag att ignorera er alla i den här tråden för att ta reda på svaret. Ta det inte personligt...)
:gremgrin:
Bra frågor. :gremwink: Det är samma visa här. Jag vet faktiskt inte vad som rent praktiskt sker när man ignorerar någon. Jag har aldrig gjort det och kommer så inte att göra. Samt att jag som sagt ogillar stämningen ordet bidrar med - stämningen som funktionen står för.