Rickard
Urverk speldesign
Sitter och läser One Shot och där finns det ett stycke om att spelledaren ska ställa frågor till spelaren som får svara genom att tänka utifrån sin rollperson. "Kom ihåg att även om du ställer frågor så gör du det till rollpersonen, inte till spelaren."
Exempelvis:
Hur känner du den personen?
Finns det något i rummet som du gillar?
Vad är du rädd för?
Sådana frågor tycker jag det kan vara svårare att svara på än bara "Finns det någon i rummet?" eller "Hur ser monstret ut?", då jag i de senare frågorna inte behöver tänka utifrån min egen rollperson. Här tror jag det spelar roll hur pass definierad min rollperson är. Ju mer jag har hittat på om den, desto fler krokar har den som jag kan använda för att spinna vidare på.
Någon annan som tycker samma sak när ni spelar på det här sättet?
/Han ska tänka på det här i fortsättningen och bara ställa frågor till spelarna
Exempelvis:
Hur känner du den personen?
Finns det något i rummet som du gillar?
Vad är du rädd för?
Sådana frågor tycker jag det kan vara svårare att svara på än bara "Finns det någon i rummet?" eller "Hur ser monstret ut?", då jag i de senare frågorna inte behöver tänka utifrån min egen rollperson. Här tror jag det spelar roll hur pass definierad min rollperson är. Ju mer jag har hittat på om den, desto fler krokar har den som jag kan använda för att spinna vidare på.
Någon annan som tycker samma sak när ni spelar på det här sättet?
/Han ska tänka på det här i fortsättningen och bara ställa frågor till spelarna