Nekromanti Fråga till Neogames

Vindhand

Myrmidon
Om man tittar på er hemsida (<a href="http://www.neogames.se/nytt.htm#eonupdate">här</a>) hittar man följande:
<ul>[*]Eon II släpptes den 29/11-2000 och består av 320 fullmatade sidor, varvav 42 sidor är helt nya. Efter att ha varit ute ett halvår är det bekräftat att Eon II är en större succé än vad Neogames hade vågat hoppats på. Enligt ledande källor är Eon fortfarande det absolut bästsäljande rollspelet i Sverige, trots sina fem år på nacken och en ökad konkurrens![/LIST]
Det jag undrar är: vad menas med "bästsäljande" och vilka "ledande källor" har gett denna information?
Efter en diskussion i D&D-forumet verkar det som om uppgifterna går i stick i stäv mot t.ex Traditions statistik, trots att tradition sannolikt är sveriges största enskilda försäljare av rollspel. Traditions resultat återfinns även i andra topplistor (sf-bokhandeln, hobbyspel). Går man efter dessa borde Eon2 få storstryk av både DoD6 och D&D3, var för sig.

Så, jag får det inte att gå ihop... hjälp?

Big Marco

Läskig
Uppgifterna får vi från exempelvis Tradition samt andra återförsäljare och distributörer. Enligt dem så är Eon 2 det bästsäljande spelet. Jag vet inte varför detta inte finns med i "Topplistan", även om jag vet hur dylika topplistor för andra branscher fungerar (dvs inte alls). Men i absoluta siffror så är vi störst och säljer flest spel.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Vindhand

Myrmidon
Då är jag fortfarande förvirrad... det är naturligtvis möjligt, om än osannolikt, att flera olika återförsäljare skulle göra samma fel vad gäller topplistorna...

Har tradition uttryckligen sagt att det är just boken "Eon 2" som säljer bättre än andra motsvarande grundböcker (D&D-core, DoD6 grundboken)?

Nåja... jag <a href="http://www.tradition.se/klotterplank/Forum15/HTML/000746.html">frågar</a> Tradition så att de får en chans att rätta sin topplista eller förklara eventuella missförstånd.

Vindhand

Myrmidon
Mjo, men så är knappast fallet med Tradition eftersom den uppdateras varje vecka... Jag har svårt att föreställa mig att de får in en ny sändning av DoD varje vecka...

Dessutom står det uttryckligen att listan handlar om försäljning...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Vad Tradition säger

Tja, enligt Traditions svar på Vindhands fråga nedan är Eon2 definitivt inte Sveriges mest säljande rollspel iallafall - DoDv6 och D&D 3rd har med rätta legat på topplistan, till skillnad från Eon2. Däremot är det enligt Tradition möjligt att NeoGames har högst omsättning överlag, eftersom de har flest produkter ute i butikerna. Jag har tillochmed fått höra raka motsatsen till NeoGames påstående- alltså att Eon2 skulle ha blivit en rejäl besvikelse försäljningsmässigt.

- Ymir, som iofs ogillar DoDv6 och D&D 3rd och inte förstår hur folk kan köpa härket

Vindhand

Myrmidon
uppdatering...

<a href="http://www.tradition.se/klotterplank/Forum15/HTML/000746.html">Här</a> finns traditions svar på min fråga.
Jag citerar :

Under förra året innan Drakar & Demoner dök upp, så kanske Eon var större. Nu säljer Drakar & Demoner överlägset bäst. Det är möjligt att Neogames har högst omsättning, då de har fler produkter, men mest säljer Drakar & Demoner. Vår topplista på rollspel har varit oförändrad sen DoD släpptes och då med DoD i topp, enbart slaget av Dungeons & Dragons 3rd edition.

Tror denna statistik speglar resten av Sverige ganska väl.

Mvh
Jocke

Kommentarer?

Vindhand

Myrmidon
Du slog mig med en minut! (ntt)

jaja... tittade för länge på "By the sword"... kul bas för ett äventyr egentligen.

Big Marco

Läskig
Re: Vad Tradition säger

Eon 2 är ingen besvikelse. Mtp att det inte är en ny upplaga per se, utan ett nytryck som är kompatibelt med allt gammalt material, så är försäljningen helt enligt budget. Vi är nöjda med dess försäljning. Eon säljer bäst i norra Sverige samt i södra - egentligen är det bara i Stockholm jag inte har siffrorna. Men Stockholm är en oproportinellt liten del av Rollspelssverige, där Norrland och södra Sverige dominerar. Detta syns om inte annat på konventen, där vi nu senast på Lincon sålde slut Eon 2, och ett flertal personer kommer in och köper hela utbudet. Intresset kan också helt ovetenskapligt ses här bland forumens omsättningshastighet ndg inlägg.

Och som jag ursprungligen sade baserar inte vi våra siffror på enbart Tradition.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Baldyr

Hero
intressant teori

Det skulle förvåna mig om stockholmare så gott som uteslutande spelar D&D och DoD, medan övriga Sverige så gott som uteslutande spelar Eon. För så måste nästan vara fallet om din teori stämmer, och om SF Bokhandelns och Traditions nätbutikers siffror är korrekta.

Det stämmer åtminstone inte alls med våra egna erfarenheter av återförsäljning. (Vi säljer ytterst lite Eon överhuvudtaget, medan DoD säljer över hela landet. Vi säljer inte speciellt mycket i Stockholm, även om det beror nog på att vi har en nätbutik och att 08:or inte borde ha lika stor anledning att beställa DoD över Internet.) Vår egen försäljning är förvisso försumbar i sammanhanget, men inressant nog stämmer våra siffror väldigt väl med både Traditions och SF Bokhandelns topplista. (Även om vi ännu inte säljer utländska produkter.)

Vi har länge misstänkt att NeoGames produkter främst säljs av just NeoGames, på hemsidan och även på konvent. Däremot tror jag inte en sekund på att Eon2 skulle vara "det absolut bästsäljande rollspelet i Sverige". Intresset för en ny upplaga av Eon kan omöjligtvis vara större än för en ny utgåva av Drakar och Demoner, som är och alltid har varit Sveriges största och mest spelade rollspel. (Sedan är det en annan sak att jag personligen föredrar Eon som rollspel framför DoD, men verkligheten kan knappast ge vika för min privata preferens.)

Om det skulle vara så att Eon2 har sålt bättre än NeoGames "vågat hoppats på" är det väl bara att gratulera. Däremot låter det egendomligt i mina öron eftersom det inte alls stämmer med den bild jag fått genom tidigare kontakter med NeoGames. (Alltså att Eon2 skulle ha sålt sämre än väntat.) Men jag räknar inte med att någon ska tro på ett sådant påstående på Eon-forumet. Om NeoGames hävdar motsatsen offentligt är det mitt ord mot NeoGames, och jag har inget intresse av att varken kalla någon för lögnare eller själv bli tagen för en sådan. Alltså måste jag ha missuppfattat någonting eller så fick jag helt enkelt felaktiga uppgifter från NeoGames tidigare. Men underligt är det!

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Emil

Hero
Populäraste rollspelet

Intresset för en ny upplaga av Eon kan omöjligtvis vara större än för en ny utgåva av Drakar och Demoner, som är och alltid har varit Sveriges största och mest spelade rollspel. (Sedan är det en annan sak att jag personligen föredrar Eon som rollspel framför DoD, men verkligheten kan knappast ge vika för min privata preferens.)

Här ska man nog skilja på hur mycket som säljs för att det är en ny produkt och hur mycket som säljs när nyhetens behag lagt sig. Här på forumen så gick DoD förbi Eon i antalet inlägg per dag, men nu har det sedan många månader svängt tillbaka. Jag har inga siffror på det, men jag har flera gånger klickat på DoD-forumet och Eon-forumet vid samma tillfälle för att några dagar senare se var det fanns flest nya inlägg.

Så detta tyder tydligt på att Eon är det populäraste rollspelet för tillfället, eller åtminstone det mest aktiva och levande.

Sedan kan jag inflika min åsikt om att DoD6 inte har något med Drakar och Demoner att göra, utan bara är försök att tjäna pengar på varumärket.

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Vindhand

Myrmidon
Re: Populäraste rollspelet

Så detta tyder tydligt på att Eon är det populäraste rollspelet för tillfället, eller åtminstone det mest aktiva och levande.

Det är fullt möjligt (även om jag tvivlar)... frågan är däremot om just "Eon 2" var bästsäljande på det vis Neogames hävdar.

Vindhand

Myrmidon
Vad innebär det?

Eon 2 är ingen besvikelse. Mtp att det inte är en ny upplaga per se, utan ett nytryck som är kompatibelt med allt gammalt material, så är försäljningen helt enligt budget. Vi är nöjda med dess försäljning.

Det är ju inte det som är frågan. Om ni är nöjda eller inte är ju helt upp till era förväntningar på försäljningen. Huruvida en produkt säljer bättre än sina konkurrenter eller inte är däremot inte det minsta subjektivt. Det är (eller borde vara) hårda fakta.

Eon säljer bäst i norra Sverige samt i södra - egentligen är det bara i Stockholm jag inte har siffrorna.

En snabb blick på traditions hemsida avslöjar att de har butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Linköping, Halmstad och Örebro. Dessutom säljer de via postorder. Deras statistik täcker alltså stora delar av landet...

Men Stockholm är en oproportinellt liten del av Rollspelssverige, där Norrland och södra Sverige dominerar.

Verkligen? Inte för att det har med sakfrågan att göra men varifrån hämtar du den idén? Jag tycker stockholm svämmar över med rollspelare.

Intresset kan också helt ovetenskapligt ses här bland forumens omsättningshastighet ndg inlägg.

Sedan DoD6 kom ut har dess forum haft snabbare takt på inläggen än Eon-forumet. Det är dock, som du säger, helt ovetenskapligt och har inget att göra med om Eon 2 är det spel som säljer bäst i sverige eller inte.

Och som jag ursprungligen sade baserar inte vi våra siffror på enbart Tradition.

Hyser eon2-köpare någon speciell avsky mot just tradition tror du? Någon förklaring borde väl finnas till varför landets största enskilda försäljare av rollspel har en helt annan statistik än er?

Med tanke på att ni nyss nämnde Tradition som en av era källor till att Eon 2 sålde bäst, och att detta förhållande nu ändrats (tradition säger motsatsen), borde ni inte titta över era siffror _igen_ och räkna efter om ert påstående verkligen stämmer? Tradition är inte den enda återförsäljaren men de torde väl i.a.f. vara stora nog att deras siffror kan påverka slutresultatet?

Big Marco

Läskig
Re: intressant teori

Jag misstänker att du har fått informationen baserad på julhandeln, vilken faktiskt var under budget, men under 2001 har detta vänt rejält. Jag kan ju också tillstå att vi förlitar oss på de kanaler du tar upp. Det flesta här missar tydligen att Neogames säljer sina spel själva... Tradition är inte den enda kanalen får att nå ut med rollspel, även om detta verkar vara vad vissa här tror.

Nej, givetvis har inte Eon (1+2) sålt lika många ex som Drakar har gjort sedan -82. Men det torde ju vara så självklart så ingen ens behöver ta upp det. Eller?

Givetvis är konkurrensen hårdare när två efterlängtade nyheter som DoD6 och DnD3 kommer, det är ju självklart.

Du är en av de få som förstår det här, så inget ovan är riktat mot dig. Lika bra att klargöra det också, så inga fler missförstånd uppkommer.

-Marco Behrmann
-Neogames AB

Baldyr

Hero
tolkning

Eftersom den här frågan verkar vara otroligt oklar tänkte jag försöka precisera vad NeoGames *egentligen* menar på sin hemsida. NeoGames får mer än gärna rätta mig där jag har fel.

NeoGames: "Efter att ha varit ute ett halvår är det bekräftat att Eon II är en större succé än vad Neogames hade vågat hoppats på."

Detta ska tydligen tolkas som att Eon2 inledningsvis inte uppfyllde förväntningarna försäljningsmässigt, men att försäljningen har tagit ordentlig fart under våren. Det som fortfarande är oklart hur den nya upplagan kan vara en stor "succé" när Marco skriver: "...försäljningen (är) helt enligt budget. Vi är nöjda med dess försäljning." Det låter mer som att försäljningen inte blev den besvikelse som julhandeln gav sken av. Motstridiga uppgifter, alltså.

NeoGames: "Enligt ledande källor är Eon fortfarande det absolut bästsäljande rollspelet i Sverige, trots sina fem år på nacken och en ökad konkurrens!"

Detta ska antagligen tolkas som att Eon (alla versioner och upplagor) har totalt sett omsatt mer än något annat rollspel på den svenska spelmarknaden. Här görs alltså skillnad på olika versioner av rollspel, exempelvis räknas de olika utgåvorna av DoD och D&D som separata spel. Jag har dock fortfarande svårt att tro att så skulle vara fallet (äldre versioner av DoD och även Western-rollspelet innehar vad jag förstår försäljningsrekorden i Sverige), såvida NeoGames inte endast räknar den tidsperiod då Eon har funnits på marknaden (1996-2001). Men i så fall är det snarare så att DoD6 och D&D 3e inte ännu har gått om Eons totala försäljningssiffror. (Om så inte är fallet så tror jag personligen inte att det kommer att dröja länge till innan DoD6 o/e D&D går om Eon, men jag har ingen formell statistik att grunda antagandet på.)

Och allt detta baseras huvudsakligen (men tydligen inte enbart) på NeoGames egna försäljningssiffror (från sin egen nätbutik och från den egna försäljningen på konvent). Vilka övriga "ledande källor" (vilka rimligtvis även säljer icke-NeoGames-produkter) som åsyftas tycker åtminstone jag är fortfarande oklart. Dessa uppgifter kan givetvis inte granskas utifrån utan man får helt enkelt välja om man vill tro på dem eller inte. Det enda jag kan säga säkert är att vi själva - eller någon av de större återförsäljarna på Internet - inte säljer speciellt mycket Eon. Av någon outgrundlig anledning.

Informationen på NeoGames hemsida är så pass otydlig att det borde vara värt besväret (och kostnaden) att precisera tydligare vad som menas, tycker jag. Det finns även många andra otydligheter i den nyligen uppdaterade informationen. Tydligare och mindre optimistisk information skulle inte skada (allra minst NeoGames själva). Som det är nu kan informationen lätt tolkas som desinformation eller rent av lögn.

/Pauli Paananen

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Vindhand

Myrmidon
Känner mig ignorerad...

Du är en av de få som förstår det här, så inget ovan är riktat mot dig.

Är det m.a.o. riktat mot mig? (eller kanske Ymir? ;)

Jag skulle tycka att det var enklare att föra denna diskussion om du skulle kunna tänka dig att faktiskt svara på något av mina inlägg. Tycker du att jag säger något synnerligen korkat är du välkommen att påpeka det /images/icons/crazy.gif

nåja... Frågan verkar ju vara besvarad, mycket tack vare Baldyr...

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-06-15 22:40.</EM></FONT></P>

Hasse

Hero
Re: tolkning

Vill bara tillägga att Marco själv i sitt första svar på denna tråd hävdar att det är fel på försäljningslistorna inte att de ligger lågt på dem pga att de självs står för majoriteten av försäljningen av EON2, vilket borde varit det självklara svaret redan i första inlägget. Istället få vi detta svar efter det att Tradition själva säger att DoD6 och D&D3ed säljer bättre och har gjort så dean förra året då de släpptes.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Krille

Super Moderator
Tolkning av tolkning [och numera jefligt OT]

Till att börja med, jag gillar inte den här tråden. Vad jag säger nedan är mina personliga åsikter om det som har sagts i tråden, och har ingenting att göra med att jag frilansar för Neogames eftersom jag (faktiskt) dessutom frilansar åt Baldyr och anser honom vara en vän även privat. Jag har bara en annan åsikt än Baldyr, helt enkelt.

"Motstridiga uppgifter, alltså."

I stort beroende på att de kommer från minst två källor. Är det så ovanligt? Följer man till exempel vad som händer i Göteborg just nu så är det en skottskadad polis, en skottskadad demonstrant eller två skottskadade demonstranter, beroende på vilken källa man väljer.

Statistik används, som alla borde veta, på samma sätt som ett fyllo använder en lyktstolpe; som stöd snarare än upplysning. Jag förutsätter att Neogames och Tradition och RiotMinds och vem fan nu som använder försäljningsstatistik plockar ut de delar av statistiken som gynnar just dem. Det är en del av marknadsföringen och ett ofta använt knep. För sjutton, jag har sett en och samma rollspelsbutik lyfta fram två konkurrerande produkter samtidigt som den bäst säljande, och det skulle inte förvåna mig om den ena sålde bäst i antalet exemplar räknat och den andra sålde bäst i antalet kilokronor räknat.

Som ett verkligt exempel: om jag inte minns helt fel så sålde Västmark bättre hos Legend Spelbutik i början på året än vad DoD och Eon gjorde (15 ex jämfört med 11 respektive 2 ex). Med de uppgifter jag har från återförsäljaren skulle jag med god fog kunna hävda att Västmark har varit det bäst säljande rollspelet. Jag har inte sagt några siffror och jag har inte sagt att det bara rörde sig om en nätbutik, så jag kan vara helt uppriktig i detta uttalande.

"Detta ska antagligen tolkas som att Eon (alla versioner och upplagor) har totalt sett omsatt mer än något annat rollspel på den svenska spelmarknaden."

Ska och ska; jag tolkar uttalandet som att man menar i presens, det vill säga nutid. Det är alltså nu jämfört med nu som det säljer bäst (på något sätt; se ovan för kommentar om den ambivalensen), inte nu jämfört med tretton år sedan. Viss skillnad.

"Och allt detta baseras huvudsakligen (men tydligen inte enbart) på NeoGames egna försäljningssiffror (från sin egen nätbutik och från den egna försäljningen på konvent)."

Gör det? Då tolkar du annorlunda än vad jag gör.

"Vilka övriga "ledande källor" (vilka rimligtvis även säljer icke-NeoGames-produkter) som åsyftas tycker åtminstone jag är fortfarande oklart."

Visst är det: de övriga källorna (eller siffrorna från dem) är inte namngivna eller uppraddade. Hur kan de vara annat än oklara?

Och här kommer min poäng: varför i helskotta är det så förbaskat viktigt? Det är marknadsföring vi talar om, inte offentliga utredningar! Det vi talar om här är lika lögnaktigt och skurkaktigt som Duracells lilla fotnot vid "Räcker längre!*" - fotnoten har varierat mellan "än vanliga brunstensbatterier" (vilka inte är särskilt vanliga längre, nu i de alkaliska batteriernas tidevarv) till "än någonsin" - det vill säga inte alls.

Syftet bakom frågor, tolkningar och anklagelser är minst lika intressanta som svaren. Är syftet att sabba för Neogames och/eller sabba stämningen på forumet? Om inte, varför hålla på att tolka om Neogames uttalanden istället för att slänga ut de siffror som du själv har, och sedan låta Neogames kontra med sina siffror? Det skulle ge bra mycket mer information, bra mycket mer trivsel, samt en möjlighet för alla andra deltagare att bilda sig en egen uppfattning om vad som sägs och menas.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>