Re: Aktiva rollspel [OT]
Nej, jag tycker verkligen inte att man kan avgöra vilket rollspel som är populärast genom att räkna antalet postningar på dessa forum! Statistiken säger bara vilket forum har mest postningar, vilket på sin tur på sin höjd kan innebära att Eon-spelare skriver mer på forumet. Det vore betydligt bättre om man kunde få fram uppgifter om antalet
besök per forum och dag, men även detta visar endast aktivitet på forumen. Och det är inte detsamma som att ett spel spelas mer än något annat. (Hur ska man hinna spela om man förväntas skriva på forum hela tiden?)
Det är endast en liten del av alla rollspelare i Sverige som regelbundet följer/använder dessa forum. Därför tror jag inte att man kan dra alltför långtgående slutsatser av forumsstatistiken. Eon-forumet har dessutom funnits längre än DoD-forumet, och Eon-forumet har varit ett officiellt forum längre än DoD-forumet. Detta resulterar dels i att Eon-forumet har fler postningar totalt, men också att Eon-forumet är mer etablerat än exempelvis DoD-forumet. Det tillkommer nog nya besökare till forumen hela tiden, och jag misstänker att antalet nya besökare på DoD-forumet är fler till antalet än nya Eon-besökare, av den enkla anledning att en större andel av landets Eon-spelare redan har hittat till Eon-forumet.
Däremot håller jag med om att DoD är ett starkare varumärke än Eon, trots åratal av vanskötsel (och trots RiotMinds "kontroversiella" nya utgåva). Men min syn stämmer inte alls med påståendet att de flesta som köper DoD6 inte spelar spelet, eller åtminstone att andelen DoD-konsumenter som inte gör det skulle vara fler än Eon-konsumenterna. (De flesta rollspel som konsumeras används nog inte i någon större utsträckning, vilket även lär gälla såväl Eon som DoD.)
Visserligen finns det alltid ett "nyhetens behag" - inte minst vad gäller en ny utgåva av Drakar och Demoner! Sedan dröjde det ett halvår innan RiotMinds kom ut med rollformulär och det första tryckta äventyret, och någon spelvärld finns ännu inte att tala om. Jag tror istället att många har låtit sin DoD6-bok ligga i träda i väntan på fler produkter, men att dessa i allt större omfattning kommer till användning ju fler produkter som utkommer. (Vi säljer i alla fall mängder av DoD6-produkter utöver regelboken - vem beställer rollformulär till ett spel man inte har för avsikt att spela och som man redan ägt i ett halvår?)
Sedan kan man vända på resonemanget och hävda att DoD6 är nytt och "spännande" och att åtskilliga lär åtminstone vilja prova på det. Det kan rent av vara så att Eon-böckerna hamnar på hyllan när världsboken kommer till DoD. Men det är lika mycket spekulation som föregående talares uttalande.
Slutligen kan man misstänka att Eon-spelare som aktivt jämför forumsstatistiken medvetet eller omedvetet blir mer benägna att skriva många postningar på Eon-forumet i syfte att hålla statistiken uppe. Om till och med NeoGames håller reda på statistiken ligger det onekligen mycket prestige i att kunna säga att ens spel är populärare än DoD!
Vad spelar det förresten för roll vilket som som är populärast? Eller är det viktigt att kunna hävda att Eon är "populärare" nu när det inte längre kan sägas vara "bästsäljande"? Och hur mäter man ett spels populäritet egentligen? (Förutom att räkna antalet forumspostningar då, vilket åtminstone inte jag anser vara speciellt tillförligligt.)
Nu vet jag i o f s inte om en diskussion om Drakar och Demoners relativa populäritet är mer relevant än exempelvis NeoGames marknadsföring på Eon-forumet. Det senare var tydligen inte bra för stämningen på forumet i alla fall. I så fall bör DoD-relaterade ämnen rimligtvis inte ens höra hemma på Eon-forumet. Men det här kanske är en väldigt angelägen fråga för många på Eon-forumet?
/Pauli Paananen
<A HREF="
http://www.hobbyspel.com" target="_new">
http://www.hobbyspel.com</A>