Nekromanti Fråga till Neogames

Vindhand

Myrmidon
Re: Känner mig ignorerad...

Jag griper efter de brödsmulor som slängs till mig :)

Baldyrs tolkning är den rimligaste hittills IMHO så tills någon bemöter den (eller mina frågor) så är det den jag tror på.

Vindhand

Myrmidon
Syftet bakom frågorna

... är ren nyfikenhet, i.a.f. från min sida.

Är syftet att sabba för Neogames och/eller sabba stämningen på forumet?

Verkligen inte. Jag förstår över huvud taget inte varför detta skall vara en känslig fråga. Har NG gjort ett misstag så är det ju bra att få ett tillfälle att rätta till det. Hade Tradition gjort ett misstag hade det likaså bra för dem att få motsvarande tillfälle.

Det är ingen stor sak. Det är enkla frågor som borde ges enkla svar. Inte långa försvarstal för marknadsföringsbranchens inherenta smutsighet. /images/icons/wink.gif

Krille

Super Moderator
Re: Syftet bakom frågorna

"Verkligen inte. Jag förstår över huvud taget inte varför detta skall vara en känslig fråga. Har NG gjort ett misstag så är det ju bra att få ett tillfälle att rätta till det. Hade Tradition gjort ett misstag hade det likaså bra för dem att få motsvarande tillfälle."

Jag vill gå ännu längre: det är inte ens en känslig fråga, utan en fråga som bara kan vara intressant om man vill a) nitpicka, b) störa stämningen eller c) hoppa på Neogames.

Och jag tror inte det är misstag. Jag tror det är ett medvetet marknadsföringsgrepp från alla parter.

- Krille, som gjort det bäst säljande rollspelet Västmark.
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Vindhand

Myrmidon

Jag vill gå ännu längre: det är inte ens en känslig fråga, utan en fråga som bara kan vara intressant om man vill a) nitpicka, b) störa stämningen eller c) hoppa på Neogames.

Hur går det senare ihop med det tidigare? Jag har påpekat småfel på hemsidor förut och bara bemötts av tacksamhet (btw kan jag göra det igen; i eon-faq:en omnämns den "kommande modulen" Förbannelsens folk: Alver. Den har ju kommit nu). Det har inte stört stämningen, ansetts som påhopp eller nit-picks. Eller?

Och jag tror inte det är misstag. Jag tror det är ett medvetet marknadsföringsgrepp från alla parter.

Varför skulle det göra det till en känslig fråga? Eller skall jag säga: till en fråga man inte kan ha något intresse av om man inte vill "a) nitpicka, b) störa stämningen eller c) hoppa på Neogames"? Om det inte är medvetet vilseledande är det ju inget fel i att göra litet reklam...

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Vindhand on 2001-06-16 01:59.</EM></FONT></P>

Emil

Hero
Re: Populäraste rollspelet

Det är fullt möjligt (även om jag tvivlar)... frågan är däremot om just "Eon 2" var bästsäljande på det vis Neogames hävdar.

Jag tror många ser väldigt nostalgiskt på DoD, men det är kanske inte så många som spelar det längre.

Lite siffror: 53 mot 20 inlägg sedan senast jag var inloggad här...

/Emil

Brevis esse laboro, obscurus fio

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Baldyr

Hero
Re: Tolkning av tolkning [och numera jefligt OT]

Och här kommer min poäng: varför i helskotta är det så förbaskat viktigt? Det är marknadsföring vi talar om, inte offentliga utredningar!

För det första så är det trevligt att du delar min tolkning, alltså att uppgifterna på NeoGames hemsida är starkt vinklade och inte alls utgör information utan snarare marknadsföring. Det var så jag själv tolkade det hela.

För att besvara frågan om varför jag tycker att frågan är viktig, så är svaret att jag anser att informationen på NeoGames hemsida är vilseledande och används i diverse debatter om olika spels förträfflighet. (Inget ont om Eon, men Eon2 har fortfarande inte sålt bättre än vissa andra spel som kom ut samma år. Sedan kan Marco hävda motsatsen.) Och i egenskap av nyhetsansvarig på Codex-hemsidan så har jag bland annat skrivit att DoD6 har sålt bättre än konkurrerande spel i Sverige sedan spelet kom ut. Påståendet på NeoGames hemsida underminerar i det fallet min egen trovärdighet.

Syftet bakom frågor, tolkningar och anklagelser är minst lika intressanta som svaren. Är syftet att sabba för Neogames och/eller sabba stämningen på forumet?

Jag vill ogärna tro att information om Eons försäljningsiffror kan skada NeoGames. Eller är det så usla att spelets trovärdighet hos konsumenter och återförsäljare skulle försämras om de kom ut?

Givetvis förutsätter jag inte att NeoGames ska publicera sina faktiska försäljningssiffror, utan att den offentliga informationen inte ska vara fullt så otydlig. Som det ser ut nu kan man faktiskt lätt få för sig (och många har uppengarligen gjort det) att Eon2 har sålt bättre än både DoD6 och D&D 3e! Då står återigen mitt ord (för att inte tala om Traditions) mot NeoGames. Återigen underminerar NeoGames min trovärdighet när jag uttalar mig om spelmarknaden, i egenskap av återförsäljare. Både Eon2 och DoD6 kan faktiskt inte ha sålt i flest exemplar under en och samma tipsperiod! (Nu påstås det inte heller på NeoGames hemsida, i alla fall vad jag förstår av Marcos förklaringar, men man förleds lätt att dra den slutsatsen.)

Jag förstår att NeoGames vill att deras rollspel ska framstå som en framgång på den egna hemsidan! Jag hävdar är alltså inte att NeoGames inte skulle få marknadsföra sitt spel, utan att så pass vilseledande marknadsföring bara kan vara skadlig för företagets egen trovärdighet. Men nu förutsätter jag alltså verkligen att det är så som du säger Krille, att NeoGames medvetet vinklar fakta på samma sätt som t ex Duracell gör i sin batterireklam. Om den webbansvarige på NeoGames bara varit klantig borde det i alla fall vara en smal sak att precisera tydligare om det är är Eon2 eller samtliga Eon-produkter som någonsin sålts som åsyftas.

Det är däremot möjligt att den här tråden har skapat en otrevlig stämning på forumet, men det har åtminstone aldrig varit mitt syfte. Å andra sidan tycker jag nog inte heller att tonen är speciellt otrevlig från någon inblandad (än så länge i alla fall). Sedan har alla vi som deltagit bidragit till att höja antalet postningar på det här forumet, vilket säkert glädjer alla som använder statistiken som argument för att Eon skulle vara Sveriges populäraste o/e mest spelade rollspel. (Det finns faktiskt de som använder det argumentet!)

Om jag avslutningsvis ska vara aningen otrevlig så kan jag avslöja att jag satte saften i halsen när jag först läste den uppdaterade informationen på NeoGames hemsida (och inte enbart gällande Eon2). Jag har då sällan sett maken till vilseledande marknadsföring, överdrifter och överoptimistiska uttalanden!

Om min reaktion sedan verkligen beror på överdrifter från NeoGames sida eller på någon omotiverad illvilja mot NeoGames från min sida, kan vi låta vara osagt. Jag kan i alla fall avslöja att vi köper våra NeoGames-produkter direkt från förlaget delvis för att det är mer lönsamt för NeoGames än om vi går genom en distributör. (Priset är visst det samma.) Sedan har Eon alltid varit min personliga favorit bland svenska fantasy-rollspel (Västmark oräknat) och Eon2 är ett spel som jag personligen skulle rekommendera. (Det är ju en reviderad och uttökad upplaga av mitt eget favoritspel.) Sedan är det en annan sak att spelet inte har varit en storsäljare för vår del. (Västmark torde förresten när som helst gå om Eon2 i vår egen försäljninsstatistik.)

/Pauli Paananen

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Krille

Super Moderator

"Hur går det senare ihop med det tidigare?"

Vad tror du jag skrev "eller" för? Om vi nu ska nitpicka, menar jag.

"Jag har påpekat småfel på hemsidor förut och bara bemötts av tacksamhet (btw kan jag göra det igen; i eon-faq:en omnämns den "kommande modulen" Förbannelsens folk: Alver. Den har ju kommit nu). Det har inte stört stämningen, ansetts som påhopp eller nit-picks. Eller?"

Stämningen stördes IMHO när folk började komma med egna tolkningar av vad Neogames sade. Innan dess var det bara irriterande nitpick av ett ämne som har på marknadsföringsforumet att göra (och ja, jag vet att det forumet inte finns, vilket är min poäng).

Sen finns det nödvändigt och icke nödvändigt nitpick också. Att påpeka att Alver har kommit ut eller att arsenik visst är ett grundämne är mer nödvändigt än att påpeka att statistiken i marknadsföringen ser skum ut. För att citera en viss Obi-Wan: "you're going to discover that many of the things we cling to depend greatly of our own point of view". Jag har lagt fram ett antal förslag på hur Neogames, RiotMinds och Traditions uttalande kan vara sanna samtidigt. Det hela gäller bara att välja rätt synpunkt. Istället för att nitpicka att uttalandet är fel från din synvinkel, byt synvinkel ett tag. Det är förbaskat praktiskt ibland att ha lite större flexibilitet i synvinklar.

"Varför skulle det göra det till en känslig fråga? Eller skall jag säga: till en fråga man inte kan ha något intresse av om man inte vill "a) nitpicka, b) störa stämningen eller c) hoppa på Neogames"?"

Japp, det ska du säga. Det är inte en känslig fråga. Det är bara en fråga som "vissa individer" uppenbarligen stört sig på och kräver svar på, och när de inte får något inom ett dygn (kanske på grund av att de som kan ge svar tröttnat, eller gått hem för helgen, eller drabbats av kravaller och inte kunnat gå till jobbet, eller...) så tolkar de egna svar på frågorna. Detta gör det fortfarande inte till en känslig fråga - däremot är det jefligt irriterande för oss som vill prata om spelet istället för statistiken eller marknadsföringen kring det.

- Krille, som fortfarande har synvinkeln att Västmark är det bäst säljande rollspelet.
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Rosen

Myrmidon

<I>det är inte ens en känslig fråga, utan en fråga som bara kan vara intressant om man vill a) nitpicka, b) störa stämningen eller c) hoppa på Neogames.</I>

eller d) är fan av D&D3 eller DoD6, och undrar varför ett helt annat spel påstås sälja bättre än ens egen favorit. Och diskussionen uppstod som sagt på D&D-forumet...
Att den dök upp här var väl mest för att få ett svar från Neo, såvitt jag förstod.

--
Åke

Baldyr

Hero
kommentar

Det är bara en fråga som "vissa individer" uppenbarligen stört sig på och kräver svar på, och när de inte får något inom ett dygn (...) så tolkar de egna svar på frågorna.

Eftersom det var jag som stod för den egna tolkningen så passar jag på att bemöta ovanstående. Det som föranledde mig att komma med en egen tolkning var alltså inte uppgifterna på NeoGames hemsida, utan Marcos i mina ögon egendomliga (bort-)förklaringar. Jag vill alltså påpeka på vilket sett jag tyckte att hans förklaringar inte höll och var de gick emot det som faktiskt står på hemsidan. Sedan bad jag uttryckligen NeoGames att rätta mig där jag har fel, och jag har ingen anledning att tro att min tolkning är korrekt eller att NeoGames inte kommer att rätta mig på de punkter där jag har fel. Om så inte sker är det fortfarande bara min tolkning av de uppgifter och förklaringar som har presenterats. Jag tillför egentligen inga nya uppgifter, utan tolkar endast det som NeoGames själva har gått ut med.

...däremot är det jefligt irriterande för oss som vill prata om spelet istället för statistiken eller marknadsföringen kring det.

Oj. Jag trodde att det här var ett Eon-forum! *ironi*

På D&D-forumet var det i alla fall ingen som reagerade negativt på diskussionen om försäljningssiffror för Dungeons & Dragons. Om NeoGames inte vill att deras marknadsföring av Eon ska diskuteras på Eon-forumet föreslår jag att NeoGames tar kontakt med redaktionen och ber dem lägga till detta i forumsreglerna. (Det här är trots allt ett officiellt Eon-forum och åtminstone jag anser att NeoGames har rätt att ställa vissa krav på ordningsreglerna.) Jag har i alla fall inget intresse av att diskutera otillåtna ämnen på forumen.

Och jag tycker fortfarande inte att den här diskussionen har urartat i varken bråk eller personangrepp (eller dålig "stämning" som Krille kallade det). Visst har källor och vissa uttalanden ifrågasatts, men det är väl inte för mycket begärt att även företag och företagsrepresentanter ska kunna stå för sina uttalanden? (Det innebär däremot inte att jag kräver svar på någonting. NeoGames svarar helt enkelt om de har intresse av det. Men man borde fortfarande få ifrågasätta olika uppgifter.) Det här är som sagt ett officiellt Eon-forum och NeoGames får räkna med att deras produkter diskuteras ur såväl innehålls-, utförande- och marknadsföringssynpunkt. Tycker jag.

/Pauli Paananen, som fortsätter att förbättra Eon-forumets statistik

Emil

Hero
Aktiva rollspel [OT]

Sedan har alla vi som deltagit bidragit till att höja antalet postningar på det här forumet, vilket säkert glädjer alla som använder statistiken som argument för att Eon skulle vara Sveriges populäraste o/e mest spelade rollspel. (Det finns faktiskt de som använder det argumentet!)

Märker jag en viss ovilja att godkänna detta som ett argument för att Eon är det aktivaste svenska rollspelet? Har du i så fall något bättre förslag på hur man ska göra en dylik uppskattning.

Jag menar, när nyhetens behag av DoD6 lade sig (några månader då det diskuterades mer DoD än Eon på forumen) så har Eon-forumet ständigt innehållt fler nya inlägg.

Detta är i min mening ett sätt att uppskatta hur många som verkligen spelar spelet aktivt och inte bara köper regelboken, läser den och slutligen låter den ligga på hyllan.

/Emil - Som själv är förvånad över Neogames uppgifter. DoD6 borde sålt mer eftersom det är ett starkare varumärke.

Eon SE: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/eonse" target="_new">http://www.alfaweb.nu/eonse</A>

Baldyr

Hero
Re: Aktiva rollspel [OT]

Nej, jag tycker verkligen inte att man kan avgöra vilket rollspel som är populärast genom att räkna antalet postningar på dessa forum! Statistiken säger bara vilket forum har mest postningar, vilket på sin tur på sin höjd kan innebära att Eon-spelare skriver mer på forumet. Det vore betydligt bättre om man kunde få fram uppgifter om antalet besök per forum och dag, men även detta visar endast aktivitet på forumen. Och det är inte detsamma som att ett spel spelas mer än något annat. (Hur ska man hinna spela om man förväntas skriva på forum hela tiden?)

Det är endast en liten del av alla rollspelare i Sverige som regelbundet följer/använder dessa forum. Därför tror jag inte att man kan dra alltför långtgående slutsatser av forumsstatistiken. Eon-forumet har dessutom funnits längre än DoD-forumet, och Eon-forumet har varit ett officiellt forum längre än DoD-forumet. Detta resulterar dels i att Eon-forumet har fler postningar totalt, men också att Eon-forumet är mer etablerat än exempelvis DoD-forumet. Det tillkommer nog nya besökare till forumen hela tiden, och jag misstänker att antalet nya besökare på DoD-forumet är fler till antalet än nya Eon-besökare, av den enkla anledning att en större andel av landets Eon-spelare redan har hittat till Eon-forumet.

Däremot håller jag med om att DoD är ett starkare varumärke än Eon, trots åratal av vanskötsel (och trots RiotMinds "kontroversiella" nya utgåva). Men min syn stämmer inte alls med påståendet att de flesta som köper DoD6 inte spelar spelet, eller åtminstone att andelen DoD-konsumenter som inte gör det skulle vara fler än Eon-konsumenterna. (De flesta rollspel som konsumeras används nog inte i någon större utsträckning, vilket även lär gälla såväl Eon som DoD.)

Visserligen finns det alltid ett "nyhetens behag" - inte minst vad gäller en ny utgåva av Drakar och Demoner! Sedan dröjde det ett halvår innan RiotMinds kom ut med rollformulär och det första tryckta äventyret, och någon spelvärld finns ännu inte att tala om. Jag tror istället att många har låtit sin DoD6-bok ligga i träda i väntan på fler produkter, men att dessa i allt större omfattning kommer till användning ju fler produkter som utkommer. (Vi säljer i alla fall mängder av DoD6-produkter utöver regelboken - vem beställer rollformulär till ett spel man inte har för avsikt att spela och som man redan ägt i ett halvår?)

Sedan kan man vända på resonemanget och hävda att DoD6 är nytt och "spännande" och att åtskilliga lär åtminstone vilja prova på det. Det kan rent av vara så att Eon-böckerna hamnar på hyllan när världsboken kommer till DoD. Men det är lika mycket spekulation som föregående talares uttalande.

Slutligen kan man misstänka att Eon-spelare som aktivt jämför forumsstatistiken medvetet eller omedvetet blir mer benägna att skriva många postningar på Eon-forumet i syfte att hålla statistiken uppe. Om till och med NeoGames håller reda på statistiken ligger det onekligen mycket prestige i att kunna säga att ens spel är populärare än DoD!

Vad spelar det förresten för roll vilket som som är populärast? Eller är det viktigt att kunna hävda att Eon är "populärare" nu när det inte längre kan sägas vara "bästsäljande"? Och hur mäter man ett spels populäritet egentligen? (Förutom att räkna antalet forumspostningar då, vilket åtminstone inte jag anser vara speciellt tillförligligt.)

Nu vet jag i o f s inte om en diskussion om Drakar och Demoners relativa populäritet är mer relevant än exempelvis NeoGames marknadsföring på Eon-forumet. Det senare var tydligen inte bra för stämningen på forumet i alla fall. I så fall bör DoD-relaterade ämnen rimligtvis inte ens höra hemma på Eon-forumet. Men det här kanske är en väldigt angelägen fråga för många på Eon-forumet?

/Pauli Paananen

Vindhand

Myrmidon

Stämningen stördes IMHO när folk började komma med egna tolkningar av vad Neogames sade.

Är det så fel? Jag såg det mer som ett försök att komma till klarhet om vad som menades. Genom att presentera hur man tolkar något kan man verifiera om man fått en bra bild av det hela.

Att påpeka att Alver har kommit ut eller att arsenik visst är ett grundämne är mer nödvändigt än att påpeka att statistiken i marknadsföringen ser skum ut.

Jag vet inte det... Personligen är jag mer intresserad av vilket spel som säljer bäst än skrivfel X i faq:n. Naturligtvis är detta subjektivt men jag gissar att frågan är intressant för fler, annars skulle det väl knappast vara användbart som marknadsföring.

Det är förbaskat praktiskt ibland att ha lite större flexibilitet i synvinklar.

Ja, det är det. Har du övervägt möjligheten att det hela är en ärligt menad fråga snarare än något slags småaktigt angrepp? Gör det.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Mitt syfte

I mitt fall var jag intresserad av ämnet ifråga då jag ville veta hur Eon låg till på den svenska rollspelsmarknaden - jag har nämnligen haft en känsla av att det inte legat överdrivet bra till, snarare tvärtom. Jag anser mig fortfarande inte ha fått en konkret svar. Källorna är flummigare än någonsin.

Inget av dina alternativ stämmer således in på mig, Krille. Jag önskar varken, nitpicka, störa stämningen eller hoppa på Neogames. Att denna diskussion på något sätt skulle stört stämningen kan jag för övrigt inte hålla med om det minsta.

- Ymir, som inte kan förstå vad som skulle vara fel med den här diskussionen

Emil

Hero

Nej, jag tycker verkligen inte att man kan avgöra vilket rollspel som är populärast genom att räkna antalet postningar på dessa forum! Statistiken säger bara vilket forum har mest postningar, vilket på sin tur på sin höjd kan innebära att Eon-spelare skriver mer på forumet. Det vore betydligt bättre om man kunde få fram uppgifter om antalet besök per forum och dag, men även detta visar endast aktivitet på forumen. Och det är inte detsamma som att ett spel spelas mer än något annat. (Hur ska man hinna spela om man förväntas skriva på forum hela tiden?)

Jo, givetvis innebär antalet nya postningar ett nummer på antalet nya postningar... *doh*

Jag kan hålla med dig om att det skulle vara mer korekt om man såg till antalet besök under en viss tidsperiod, men det är ganska självklart att dessa kan härledas ur antalet nya poster. Och, rent logiskt, så borde det finnas något slags samband mellan hur många som spelar ett visst spel och hur många som skriver om diskuterar detsamma på nätet. Men visst, det lär finnas en saftig felmarginal som spelar in.

Det är endast en liten del av alla rollspelare i Sverige som regelbundet följer/använder dessa forum. Därför tror jag inte att man kan dra alltför långtgående slutsatser av forumsstatistiken. Eon-forumet har dessutom funnits längre än DoD-forumet, och Eon-forumet har varit ett officiellt forum längre än DoD-forumet. Detta resulterar dels i att Eon-forumet har fler postningar totalt, men också att Eon-forumet är mer etablerat än exempelvis DoD-forumet. Det tillkommer nog nya besökare till forumen hela tiden, och jag misstänker att antalet nya besökare på DoD-forumet är fler till antalet än nya Eon-besökare, av den enkla anledning att en större andel av landets Eon-spelare redan har hittat till Eon-forumet.

Är det inte troligt att denna lilla del spelare på något sätt kan vara representativt för landet i stort i sitt val av rollspel?

Sedan kan man vända på resonemanget och hävda att DoD6 är nytt och "spännande" och att åtskilliga lär åtminstone vilja prova på det. Det kan rent av vara så att Eon-böckerna hamnar på hyllan när världsboken kommer till DoD. Men det är lika mycket spekulation som föregående talares uttalande.

Jag tog aldrig någon ställning i frågan om spelare av något rollspel placerat böckerna på hyllan eller ej, det är du som lägger det i munnen på mig. Men även om det skulle vara som du säger, att DoD6 spelare lagt boken på hyllan i väntan på en världsmodul, så talar det ju inte på något sätt emot att Eon skulle vara det populäraste rollspelet för tillfället.

Slutligen kan man misstänka att Eon-spelare som aktivt jämför forumsstatistiken medvetet eller omedvetet blir mer benägna att skriva många postningar på Eon-forumet i syfte att hålla statistiken uppe. Om till och med NeoGames håller reda på statistiken ligger det onekligen mycket prestige i att kunna säga att ens spel är populärare än DoD!

Spekulera du på. Faktum är dock att jag det senaste halvåret skrivit bra mycket mindre på Eon-forumet än jag gjort tidigare.

Vad spelar det förresten för roll vilket som som är populärast? Eller är det viktigt att kunna hävda att Eon är "populärare" nu när det inte längre kan sägas vara "bästsäljande"? Och hur mäter man ett spels populäritet egentligen? (Förutom att räkna antalet forumspostningar då, vilket åtminstone inte jag anser vara speciellt tillförligligt.)

Nä, jag tycker personligen att det är ganska fånigt, men rollspel.nu/Codex-redaktionen är uppenbarligen av en helt annan åsikt. De har sedan länge kallat DoD för Sveriges populäraste rollspel i beskrivningen av DoD-forumet, och när jag bad dem att ta bort det eller ge titeln åt Eon som på samma tid producerat många fler inlägg så hänvisade de till att DoD-forumet innehöll fler inlägg per dag än Eon-forumet. Detta är dock knappast något hållbart argument eftersom det endast stämmde under en mycket begränsad tid då DoD6 var nytt.

Nu vet jag i o f s inte om en diskussion om Drakar och Demoners relativa populäritet är mer relevant än exempelvis NeoGames marknadsföring på Eon-forumet. Det senare var tydligen inte bra för stämningen på forumet i alla fall. I så fall bör DoD-relaterade ämnen rimligtvis inte ens höra hemma på Eon-forumet. Men det här kanske är en väldigt angelägen fråga för många på Eon-forumet?

Inte alls. Jag retar mig bara lite på att folk i allmänhet tar för givet att DoD fortfarande, efter många år, är det populäraste rollspelet vilket jag inte tror är fallet. Redaktionen på detta forum tillhör de som tar ställning i frågan.

/Emil

Vindhand

Myrmidon
Re: Populäraste rollspelet

Nä inte med försäljningen, men med populäriteten som borde vara proportionell till inläggen på forumen.

Varför? I bästa fall mäter det populäriteten bland forumsanvändarna vilket inte behöver vara något bra tvärsnitt av rollspelshobbyn.

Jag är inte heller säker på att Eon-forumet verkligen skulle ha fler inlägg än DoD-forumet sedan båda forumen blev officiella.

Baldyr

Hero

Jag tänkte avsluta den här ordväxlingen med att ge redaktionen rätt - jag är också övertygad om att Drakar och Demoner är Sveriges största, mest spelade och populäraste rollspel genom tiderna. Det är min personliga erfarenhet i alla fall, såväl som rollspelare, som skribent, som konventarrangör och inte minst som försäljare av gamla och nya spelprodukter.

Sedan har DoD givetvis sålt olika bra i jämförelse med andra rollspel beroende på vilken version som varit aktuellt/nedlagd vid den aktuella tidpunkten. Jag betvivlar exempelvis inte att Eon sålde bättre än DoD v5 när produktionen av det senare spelet lades ned. Samtidigt är jag helt övertygad om att DoD6 har sålt i mångdubbelt fler exemplar än Eon2 under de senaste sex månaderna. (Om man sedan förklarar det med starkare varumärke, bättre produkt eller endast nyhetens behag är valfritt. Faktum är att spelet säljer. Och det säljer bra.)

Huruvida detta förhållande även kommer att gälla framöver beror nog i hög grad på vilka beslut RiotMinds respektive NeoGames tar den närmaste tiden, samt hur utgivningen av de båda spelen ser ut. Det finns säkerligen även ekonomiska aspekter som avgör om det i längden verkligen finns plats för två breda fantasy-rollspel i Sverige. Jag vet inte om det finns det, men det vore trevligt om båda spelen skulle ha tillräcklig kundkrets för att kunna överleva.

Vad gäller forumens tillförlitlighet som mätare på hur aktivt eller populärt ett spel är har jag inga som helst illusioner om att kunna övertyga någon om min syn på saken. Lika lite som jag själv är beredd att hålla med. (Det strider helt enkelt mot min egen erfarenhet i hobbyn.) Ingen verkar i alla fall vilja påstå att det är en speciellt tillförlitlig metod, eller?

/Pauli