Nekromanti Fråga till Neogames

Krille

Super Moderator
Re: Aktiva rollspel [OT]

"Slutligen kan man misstänka att Eon-spelare som aktivt jämför forumsstatistiken medvetet eller omedvetet blir mer benägna att skriva många postningar på Eon-forumet i syfte att hålla statistiken uppe. Om till och med NeoGames håller reda på statistiken ligger det onekligen mycket prestige i att kunna säga att ens spel är populärare än DoD!"

Och motsvarande skulle inte gälla för DoD-spelare på DoD-forumet, menar du? Jag menr, det verkar vara en prestige-sak även för DoD-spelarna att hävda att gammal är äldst.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Baldyr

Hero

Jag vidhåller att forumsstatistiken inte är någon tillförliglig källa för varken hur bra ett spel säljer (såsom Marco använde statistiken) eller för hur populärt ett spel är (såsom Emil använde statistiken).

Givetvis får ett populärt spels forum fler besök än ett mindre populärt rollspels forum, men felmarginalerna är som sagt enorma. Bara det faktum att rabiata anhängare av olika spel lär skriva postningar på forumen i syfte att öka forumets statistik utgör en uppenbar felmarginal. Man kan inte heller utesluta rent fust när (ett spels eller förlags) prestige och status står på spel, liksom vissa forumsanvändare har blivit avslöjade för att ha skrivit meningslösa/innehållslösa meddelande för att öka sin användarstatus.

Det är inte heller otänkbart att exempelvis Rävspel själva håller liv i sina spels forum för att deras spel ska verkar mer populära, vilket egentligen inte säger något varken om respektive spels populäritet eller försäljningssiffor. (Exemplet är inte någon anklagelse eller ens en allvarligt menad spekulation. Det används helt hypotetiskt för att visa varför forumsstatistiken inte utan problem kan jämställas med exempelvis försäljningssiffror.)

Vad gäller Drakar och Demoner-forumet så är det till och med troligt att en och annan DoD-fantatiker sneglar på Eon-forumets statistik och därför skriver extra många meddelanden för att minska klyftan som fortfarande finns i forumsstatistiken. Jag skulle i alla fall själv inte dra några långtgående slutsatser om DoD-forumet med tiden skulle gå om Eon-forumet i antalet postningar totalt.

Att min kritik var riktad mot Eon-forumet beror helt enkelt att det var Eon och Eon-forumet diskussionen främst gällde. Jag har då aldrig sett någon använda sådana argument på DoD-forumet, eller i något annat
sammanhang. Men jag tror alltså inte att statistiken är speciellt användbar oavsett vilket forum det gäller.

/Pauli

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Rosen

Myrmidon

<I>Det är inte heller otänkbart att exempelvis Rävspel själva håller liv i sina spels forum för att deras spel ska verkar mer populära,</I>

Märks då inte på Gondica-forumet... (-:  Westernforumet <I>får</I> tidvis karaktären av online-saloon där westernfantaster sitter och umgås, men det är då inget som Rävspel ligger bakom.

Nä, existerar det nån sifferkonkurrens forumen emellan så är den mellan Eon och DoD, tror jag. Skillnaden i totalantalet inlägg har minskat dem emellan med tiden, och det skulle inte direkt <I>förvåna</I> mig om det blir ett mindre krig med småsnack som vapen om de så småningom börjar ligga lika.

--
Åke

Vindhand

Myrmidon

Den stora skurken i småprats-genren är nog titlarna... Det är många grisodlare som nog sneglar litet snett på sin titel :)

userfriendly

Warrior

Hela systemet med titlar och räkning av inlägg suger. Det
verkar som att många skriver inlägg ENBART för att få mer
poäng. Vilket leder till, att en tämligen stor del av alla
inlägg är mer eller mindre värdelösa. De som jagar status
kan (enligt mig) hålla sig till träsk som t.ex. Lunarstorm
istället för att förpesta vår vardag med nonsensmeddelanden!

EchonCique

Hero
Re: Syftet bakom frågorna

<snip>

"Detta gör det fortfarande inte till en känslig fråga - däremot är det jefligt irriterande för oss som vill prata om spelet istället för statistiken eller marknadsföringen kring det"

Vem är det som säger att du MÅSTE svara på varje inlägg i den här debatten då? Det smidigaste vore att låta det hela rinna ut i sanden, ty får man ingen som motargumenterar eller svarar på ens frågor blir det heller ingen diskussion.

Så kan du spara några sekunder i ditt liv till något mer viktigt.

Yyrkoon