Hej. Jag har lite tankar kring att skapa ett rollspel med kreativa moment, placerat i en urtidsvärld (som kan, men inte behöver, vara vår egen värld).
Tanken är att skapa ett spel kring ett koncept där max tre spelare deltar. Jag har mycket erfarenhet som spelare, men knappt ingen som SL, så där är min bakgrund.
Anledningen till att jag vill ha max tre spelare är att jag har märkt att det brukar vara det bästa antalet när man får kreativt utrymme som spelare. Alla tenderar till att få bra med utrymme för planering.
Nu har jag en undran. För er som har större vana som SL, vilket scenario tror ni mest på:
1: Varje spelare skapar var sin stam som man sedan hoppar mellan, där spelarna spelar hövdingar över sin stam och de två andra rådgivare till hövdingen. Spelarna gör också var sitt "äventyrargäng" till varje stam (1 hövding, 2 rådgivare och 3 "äventyrare" per spelare, där hövdingen och rådgivarna skrivs ner på lättare formulär, medan "äventyraren" skapas på ett fullt formulär).
eller
2: Spelarna skapar EN stam tillsammans, där man gör längre tidshopp och spelarna får turas om att ha hövdingrollen.
Jag ställer frågan därför jag känner på mig att alternativ ett kan bli ganska stort för en spelledare att hantera. Dock så tycker jag personligen att alternativ 1 låter mer intressant. Men nu frågar jag ju efter era åsikter
Tanken är att skapa ett spel kring ett koncept där max tre spelare deltar. Jag har mycket erfarenhet som spelare, men knappt ingen som SL, så där är min bakgrund.
Anledningen till att jag vill ha max tre spelare är att jag har märkt att det brukar vara det bästa antalet när man får kreativt utrymme som spelare. Alla tenderar till att få bra med utrymme för planering.
Nu har jag en undran. För er som har större vana som SL, vilket scenario tror ni mest på:
1: Varje spelare skapar var sin stam som man sedan hoppar mellan, där spelarna spelar hövdingar över sin stam och de två andra rådgivare till hövdingen. Spelarna gör också var sitt "äventyrargäng" till varje stam (1 hövding, 2 rådgivare och 3 "äventyrare" per spelare, där hövdingen och rådgivarna skrivs ner på lättare formulär, medan "äventyraren" skapas på ett fullt formulär).
eller
2: Spelarna skapar EN stam tillsammans, där man gör längre tidshopp och spelarna får turas om att ha hövdingrollen.
Jag ställer frågan därför jag känner på mig att alternativ ett kan bli ganska stort för en spelledare att hantera. Dock så tycker jag personligen att alternativ 1 låter mer intressant. Men nu frågar jag ju efter era åsikter