Utveckling
Men vad jag egentligen ville göra var att dra en parallell till de konstriktningar som uppstod i början av 1900-talet (futurism, surrealism, dadaism o s v) där en stor del av verksamheten (utöver att skapa konst) gick ut på att förklara varför deras konst var unik och skilde sig så mycket från den traditionella konsten. Vi kan se motsvarande rörelser inom rollspelen idag, bland annat i form av friformare som tydligt försöker markera varför deras spelande skiljer sig från traditionella rollspel och i form av the Forge där man utvecklat teorier för spel och spelskapande och sedan försöker skapa spel utifrån dessa teorier.
/tobias, som försöker lista ut om han egentligen hade någon poäng här...
Till att börja med: Att kalla detta för religion innebär att ordet religion devalverats så kraftigt att det kan användas för att beskriva vilken mänsklig verksamhet som helst, från den kristna kyrkan till instruktionsboken för en brödrost. Det känns inte speciellt konstruktivt....tror det snarare är hönan och ägget här... du har communitys som skapar spel, och sedan skapar de teorier kring det. Lite som religion, man vill ha en text som talar om varför "våra spel" (inom till exempel Forge) är annorlunda än de andras där ute...
Men vad jag egentligen ville göra var att dra en parallell till de konstriktningar som uppstod i början av 1900-talet (futurism, surrealism, dadaism o s v) där en stor del av verksamheten (utöver att skapa konst) gick ut på att förklara varför deras konst var unik och skilde sig så mycket från den traditionella konsten. Vi kan se motsvarande rörelser inom rollspelen idag, bland annat i form av friformare som tydligt försöker markera varför deras spelande skiljer sig från traditionella rollspel och i form av the Forge där man utvecklat teorier för spel och spelskapande och sedan försöker skapa spel utifrån dessa teorier.
/tobias, som försöker lista ut om han egentligen hade någon poäng här...