Re: Doh!
"Det finns en vedertagen definition, så ingen av oss behöver bestämma."
En defintion som på intet sätt bygger på folks subjektiva uppfattningar? Den skulle jag gärna vilja se i så fall.
"Om jag förstår dig rätt så tycker du att det är brist att man inte kan tycka att det är lika roligt att spela både Eon och Dogs in the Vineyard. Well, jag tycker inte det. Jag spelar nämligen de rollspel jag gillar och gör det mig till elitist so be it."
Jag tycker inte att det är en brist att spela det man gillar, däremot tycker jag att det är en brist att inte nöja sig med att själv gilla ett spel utan dessutom försöka utmåla det som överlägset andra. Jag är rätt säker på att även du uppskattar att få syssla med ditt eget hörn av rollspelshobbyn utan att få höra att du sysslar med något som är sämre och underlägsnare än det andra ägnar sig åt.
"Men visst, om det inte redan finns en motsättning så kan vi ju försöka få till en. Kör hårt!"
Jag försöker faktiskt vara tydligt, förstående och undvika angrepp. Bevisligen finns det de som upplever att det finns en elitistisk ton i vissa diskussioner om indiespel. Vilket inte vore särskilt chockerande med tanke på att det finns de som tycker att indiespelen är nya, fräscha och bra mycket coolare än de spel som de tidigare ägnade sig åt. Så länge det har funnits olika sätt att spela rollspel på och olika spel att spela så har det också funnits personer som ansett sitt eget val överlägset andras. Elitismen är alltså ett vanligt inslag. Jag tycker inte att man bäst bekämpar andras intryck av elitism genom att skriva dryga kommentarer. Även om det är ett felaktigt intryck. Nu känns det som du är väldigt sur på mig för att jag påpekar diverse uppenbara saker, trots att jag försöker undvika angrepp och andra otrevligheter. Hur svårt är det att acceptera att man kan uppfattas som elitistisk utan att det är ens avsikt? Är det då inte bättre att helt enkelt säga att man aldrig har haft för avsikt att ge det intrycket än att angripa folks rätt att göra egna tolkningar?
Jag skulle för övrigt byta bort min stämpel som "ondskefull psykbrytsmoderator" mot "eventuell elitist om det inte bara är ett missförstånd" sju dagar i veckan.
Så för att summera:
1. Ja, Forge och indiescenen är fulla av kreativitet och rymmer en hel del intressanta teorier.
2. Många rollspelare upplever dessa teorier och rollspelen som bygger på dem som helt fantastiska. De har mycket roligt med dessa spel och teorier. Det är bra att ha roligt, fler människor borde ha roligt.
3. En del av dessa rollspelare som har funnit indiespelen ser med avsmak på de spel som de tidigare spelade. De gillar dem inte längre. Det är okej att ogilla spel och det finns ingen som tvingar dig att spela rollspel som du hatar.
4. Några av de som har fastnat för indiespelen vill berätta för andra spelare om den otroliga glädje som dessa spel väckt hos dem. De tycker att alla borde ha lika roligt som de. Det är naturligtvis helt okej att berätta om trevliga spelupplevelser för andra.
5. Det finns de som också läst samma indiespel men inte blivit riktigt lika imponerade. De blir lite stötta när de får höra att indiespelen är det bästa som någonsin inträffat. Sådana kommentarer tycker de är lite elitistiska.
6. Indiespelens förespråkare blir stötta för att de utmålas som elitister när de i själva verket bara velat dela med sig av sin spelglädje. De känner sig orättvist behandlade.
7. Diskussionen är i full gång och de dryga kommentarerna haglar.
8. Men! Det visar sig att allting ju bara var ett missförstånd. Kramkalas följer och folk enas om att aldrig mer fälla sådana hårda ord om något så trivalt som rollspel. För när det kommer till kritan så älskar de ju alla sin hobby och nog finns det fler likheter än olikheter mellan deras olika sätt att spela.
Låt oss nu föregå med gott exempel så att vi kan övertyga resten av trådens skribenter om att vi inte är några dåliga människor. Kram?