Eftersom jag är en av dem som ligger bakom skapelsen så kan jag nog svara rätt bra på detta. Jag skall försöka att inte vara propaganda-käck i utförandet - Eon har både styrkor och svagheter.
Konceptet Eon bygger på moduluppbyggnad, där ingen modul är nödvändig för att spela, men där de extra modulerna ger just extra information - mer kött på benen, så att säga. Eons grundregler är just det - grundregler. Det ingår väldigt lite värld i grundregelboken. Detta gör också spelet mer flexibelt, eftersom man kan spela med Eons regler i en helt egen värld om man så önskar. Till Eon finns en "officiell" värld, kallad Mundana, vilken beskrivs i modulen med samma namn.
På din fråga om regler så skulle jag påstå att Eon stödjer allt från extremt få regler till hur många regler som helst. Grundkärnan i reglerna är densamma genom hela systemet och när man har lärt sig det (går på ca 30 sekunder) så kan man i princip hela regelsystemet. Regelverket är skapat för att inte ha egna specialregler för olika händelser, utan allt följer den givna mallen.
Något som ofta får kritik är Eons stridssystem, det anklagas för att vara tungrott och svårt. Detta är något jag har svårt att ta till mig, eftersom det grundläggande stridssystemet är på ca sex sidor och är ungefär lika enkelt som till exempel DoD Expert. Sedan finns det dock ca 25 sidor med frivilliga tilläggsregler för de som vill att just deras strider skall vara mer realistiska och verklighetssimulerande - givetvis på bekostnad av snabbhet och "flyt". Men stridsystemet stödjer alltså båda skolorna - både snabbhet och simulering, vilket iaf jag anser vara en stor styrka eftersom det ger en SL valet att bestämma själv var han skall lägga sitt fokus i sin Eon-kampanj.
Rollpersonsgenerierngen är gedigen och ger varierade, spännande rollpersoner. Hela RP-genereringen upptar ca 100 sidor, vilket borgar för variation och roliga RPer.
Så Eon är ett rollspel som stödjer olika typer av spel i samma bok. Vill du spela i den egna värld behöver du bara Eons grundregler, vill du spela i Mundana finns det stöd för dess värld i och med tilläggsmodulerna. Dock så är spelet komplett även utan dessa. Det gäller bara att ha lite fantasi och det har man väl om man ändå spelar rollspel? =)
-Marco Behrmann