Deodanders
Syntaldicus Nomenclatus
- Joined
- 24 Nov 2005
- Messages
- 638
Det har varit en del trådar om att göra äventyr på sistone, och att förmedla kunskap om spelvärlden till spelarna på olika sätt, och skapa pepp.
Så här gjorde vi i vår grupp som spelade Unknown Armies nyligen.
Vi började med en idé om Unknown Armies i Stockholm; något alla tände på. Utifrån det började vi spåna via mail och klurade på karaktärskoncept. Här någonstans drog Jonas i bromsen och för det är jag mycket tacksam. Det blev uppenbart att vi satt på varsitt håll och spånade utan struktur. Vi tog ett steg tillbaka och funderade över hur vi skulle skapa en snävare premiss än ”UA i Sthlm”.
Snart hade vi kommit fram till ett ”Kungen-är-död”-scenario och kunde fortsätta skapa karaktärerna kring det. Nu hade vi en situation att utgå ifrån istället för bara en vag, geografiskt specifik stämning.
Jag skrev ihop det nya upplägget i en pitch och skickade också iväg fem frågor till Jonas och Kory:
1. Var ligger (och vad är) kungens slott?
2. Vilken relation hade du till den döde kungen?
3. Vilka är några av ryktena som cirkulerar efter hans död?
4. Vilken person i den ockulta undre världen ser dig som ett direkt hot mot att ta själv ta makten?
5. Vilken sak som sägs ha varit i kungens ägo vill du desperat lägga vantarna på?
Svaren på de här frågorna var jättebra; saker som jag aldrig hade kommit på själv och nu också visste att Jonas och Kory var intresserade av att se redan från början. Det kom att hjälpa mig rejält i resten av mitt upplägg.
Idén att skapa något gemensamt med hjälp av frågor sådär har jag snott från Judd Karlman, som postar som Paka på många forum. Jag har väntat på ett tillfälle att få använda det och det infriade alla förväntningar. Tack Judd!
(Judd har i sin tur influerats rätt bra av Primetime Adventures-pitchar och World Burning från Burning Sands: Jihad som nu finns i utvecklad form i Burning Empires.)
Vill man ha konflikter som direkt berör karaktärerna som spelarna gör och på samma gång engagera alla i den situationen och bidra till settingen så är det här en teknik och ett sätt jag rekommenderar. Jag tänker testa det igen.
Så här gjorde vi i vår grupp som spelade Unknown Armies nyligen.
Vi började med en idé om Unknown Armies i Stockholm; något alla tände på. Utifrån det började vi spåna via mail och klurade på karaktärskoncept. Här någonstans drog Jonas i bromsen och för det är jag mycket tacksam. Det blev uppenbart att vi satt på varsitt håll och spånade utan struktur. Vi tog ett steg tillbaka och funderade över hur vi skulle skapa en snävare premiss än ”UA i Sthlm”.
Snart hade vi kommit fram till ett ”Kungen-är-död”-scenario och kunde fortsätta skapa karaktärerna kring det. Nu hade vi en situation att utgå ifrån istället för bara en vag, geografiskt specifik stämning.
Jag skrev ihop det nya upplägget i en pitch och skickade också iväg fem frågor till Jonas och Kory:
1. Var ligger (och vad är) kungens slott?
2. Vilken relation hade du till den döde kungen?
3. Vilka är några av ryktena som cirkulerar efter hans död?
4. Vilken person i den ockulta undre världen ser dig som ett direkt hot mot att ta själv ta makten?
5. Vilken sak som sägs ha varit i kungens ägo vill du desperat lägga vantarna på?
Svaren på de här frågorna var jättebra; saker som jag aldrig hade kommit på själv och nu också visste att Jonas och Kory var intresserade av att se redan från början. Det kom att hjälpa mig rejält i resten av mitt upplägg.
Idén att skapa något gemensamt med hjälp av frågor sådär har jag snott från Judd Karlman, som postar som Paka på många forum. Jag har väntat på ett tillfälle att få använda det och det infriade alla förväntningar. Tack Judd!
(Judd har i sin tur influerats rätt bra av Primetime Adventures-pitchar och World Burning från Burning Sands: Jihad som nu finns i utvecklad form i Burning Empires.)
Vill man ha konflikter som direkt berör karaktärerna som spelarna gör och på samma gång engagera alla i den situationen och bidra till settingen så är det här en teknik och ett sätt jag rekommenderar. Jag tänker testa det igen.