Nekromanti Frågebaserad förberedelse

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Det har varit en del trådar om att göra äventyr på sistone, och att förmedla kunskap om spelvärlden till spelarna på olika sätt, och skapa pepp.

Så här gjorde vi i vår grupp som spelade Unknown Armies nyligen.

Vi började med en idé om Unknown Armies i Stockholm; något alla tände på. Utifrån det började vi spåna via mail och klurade på karaktärskoncept. Här någonstans drog Jonas i bromsen och för det är jag mycket tacksam. Det blev uppenbart att vi satt på varsitt håll och spånade utan struktur. Vi tog ett steg tillbaka och funderade över hur vi skulle skapa en snävare premiss än ”UA i Sthlm”.

Snart hade vi kommit fram till ett ”Kungen-är-död”-scenario och kunde fortsätta skapa karaktärerna kring det. Nu hade vi en situation att utgå ifrån istället för bara en vag, geografiskt specifik stämning.

Jag skrev ihop det nya upplägget i en pitch och skickade också iväg fem frågor till Jonas och Kory:

1. Var ligger (och vad är) kungens slott?
2. Vilken relation hade du till den döde kungen?
3. Vilka är några av ryktena som cirkulerar efter hans död?
4. Vilken person i den ockulta undre världen ser dig som ett direkt hot mot att ta själv ta makten?
5. Vilken sak som sägs ha varit i kungens ägo vill du desperat lägga vantarna på?

Svaren på de här frågorna var jättebra; saker som jag aldrig hade kommit på själv och nu också visste att Jonas och Kory var intresserade av att se redan från början. Det kom att hjälpa mig rejält i resten av mitt upplägg.

Idén att skapa något gemensamt med hjälp av frågor sådär har jag snott från Judd Karlman, som postar som Paka på många forum. Jag har väntat på ett tillfälle att få använda det och det infriade alla förväntningar. Tack Judd!

(Judd har i sin tur influerats rätt bra av Primetime Adventures-pitchar och World Burning från Burning Sands: Jihad som nu finns i utvecklad form i Burning Empires.)

Vill man ha konflikter som direkt berör karaktärerna som spelarna gör och på samma gång engagera alla i den situationen och bidra till settingen så är det här en teknik och ett sätt jag rekommenderar. Jag tänker testa det igen.

JonasM

Veteran
Jag kan inte nog understryka hur viktigt det var – för mig själv inte minst – att jag drog i nödbromsen.

Det ska erkännas att jag kände mig ganska frustrerad över att först behöva famla så i blindo – jag hade ingen kontext att orientera mig utifrån; inget att bygga mitt spånande på. Och det behöver jag nog ha för att kunna fungera som bäst i denna del av spelandet.

Och mycket riktigt: När Anders och jag snackade om upplägget över en lunch, och kläckte idén om "Kungen är död", var det som om allt föll på plats. Karaktärskoncept fick fastare form och "en plats" i världen, samtidigt som fraktioner och konflikter genast dök upp.

Att ha ett fokus, en (konkret) situation, att utgå ifrån gör det så oerhört mycket lättare att komma på karaktärskoncept och andra uppslag – som t.ex. svaren på frågorna.

Johan K

Gammal & dryg
Attans så smart att lägga upp det på det här viset. Den här idéen har jag nog aldrig stött på förut. Men det verkar kalrt smidig att använda sig av, då alal tänker olika.
Känns som det här kan vara en källa till en hel del idéer !

Jonas Ferry

Swordsman
Fråga om förberedelser

Hej,

En snabb fråga: Svarade spelarna individuellt på frågorna, eller läste de varandras svar?

Jag tänker speciellt på #1, som kan bli märklig/intressant om man får två olika svar. Jag menar inte att det inte går att lösa, jag kommer på massa sätt, jag undrar bara hur ni gjorde.

Det är snyggt att man som spelledare samtidigt som man ställer frågor kan signalera vad man själv är intresserad av. #5 säger tydligt att rollpersonerna ska vilja ha föremål, eller hade det varit okej att svara "inget"?

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Re: Fråga om förberedelser

Svarade spelarna individuellt på frågorna, eller läste de varandras svar?

De svarade individuellt (via mail) men Kory hade möjlighet att läsa Jonas svar först. Däremot tror jag inte att det spelade någon roll för hans svar.

Svaren på fråga 1 bakade vi ihop faktiskt. Jonas förslag var en övergiven och aldrig färdigbyggd tunnelbanestation under Skeppsholmen. Med vattenfyllda tunnlar och vindlande gångar. Kory kom med idén att det inte var en särskild plats utan olika rum runt om i staden som hängde ihop med varandra. Vi beslutade att platsen på Skeppsholmen var själva tronrummet och att slottet sedan spridde ut sig på de mest märkliga platser därifrån.

#5 säger tydligt att rollpersonerna ska vilja ha föremål, eller hade det varit okej att svara "inget"?

Det hade väl varit okej, men då tror jag vi utvecklat och kommit fram till ett skäl till det. Gjort "inget" viktigt så att säga.

Som det var nu kom båda spelarnas svar på just den här frågan att vara det kanske mest avgörande för hela storyn i slutändan.

Jonas Ferry

Swordsman

Det verkar vara ett snyggt och enkelt sätt att visa att spelarna verkligen kan vara med och påverka spelet. Om spelledaren förbereder världen och situationen själv, och sedan vid första spelmötet säger "ni kan också hitta på saker!" kommer spelarna antingen undra "varför, när du har redan gjort jobbet?" eller "tänk om det inte passar med din bild?". Spelarna kommer ju dessutom inte på "slutet" av situationen, så man kan fortfarande spela mysterier eller vad man vill.

Det är lite grann, för att använda terminologi, "upphackade kickers". Det är vad som hänt precis innan spelet börjar som kickar igång rollpersonens handling, fast formulerad i mer specifika frågor.

Dessutom visar det tidigt om man har olika syn på saker och ting. Du kanske tänker att de på #5 ska svara att de jagar en pistol eller kanske en väska knark, medan spelaren svarar att han jagar sin egen själ som blivit insluten i en sten gjord av ett barns mardröm. Då säger ni "oj" innan spelet börjar, i stället för att dina förberedelser ska bli meningslösa eller spelarna ointresserade.

Det liknar förresten metoden du pratade om till Mountain Witch, där man slänger fram en zombie-SLP, låter den säga "Var hälsad, Mästare" och sedan frågar spelarna: "Vem av er säger han det till?" Men, det är på något sätt mer "safe" i en traditionell spelares ögon eftersom det görs innan själva spelmötet och inte under tiden. Det gör metoden mer generellt användbar, och gör att den går att använda till flera olika spelstilar.

JonasM

Veteran

Jonas,

Bra fråga!

Nu var det ju så lyckligt att våra förslag synkade och kunde jämkas ihop till något ännu coolare. Men säg att Korys förslag gjorde alla, mig inräknad, mer peppade – då hade jag givetvis varit beredd att strunta i mitt förslag och istället köra helt på hans (likaså om Anders föreslog något bra).

Som i allt (kollaborativt) spelande får man vara beredd på att ge och ta. Jag såg inte mina svar som huggna i sten, utan något jag var beredd att diskutera kring. Det tror jag är en bra inställning om man ska använda sig av den här frågebaserade tekniken.

MrG

Swashbuckler
Jag har flera gånger haft en tanke, frågat spelarna vad de velat ha och sedan kombinerat. Vilket kan leda till saker som;
1920-talet i rymden
Västern fantasy
Fantasy sitcom

Sedan är min standard att skriva ett löst synopsis - låta spelarna skriva karaktärerer och dess bakgrunder (ofta med kryddbitar som kontakter, miljöer och dylikt att knyta till RPs) - sedan lägga till och skriva om i synopsis till kampanjen för att ta till vara på spelarnas idéer och väva in dem i kampanjen.

I såpan kör vi så gott som endast plottar utifrån karaktärerna så det som händer gör det på spelarnas insiativ. Funkar även om vi behöver strukturera lite mer, med 25 karaktärer har det blivit lite många plottlinjer...

Dimfrost

Special Circumstances
Det var verkligen en intressant idé. Jag funderar på om jag inte ska testa det nästa gång jag spelleder något.

/Dimfrost

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Den här gamla rpg.net-tråden kan kanske även vara av intresse.

Ja, det är därifrån jag först fick idén!

Jag hade tänkt rota fram den häromdagen för den ger många bra exempel på hur man skriver frågorna för att få fram en särskild situation, och framförallt att man börjar med ett grundkoncept i stil med vårt UA i Stockholm eller Gunnars genreblandningar att utgå ifrån (förslagsvis något man kommit fram till gemensamt), och sedan slipar till det med hjälp av frågorna.