Nekromanti Frågor och svar

anth

Vetefan
Ymir;n832 said:
fast det är ju fortfarande mer tidskrävande och komplicerat än ett format där man kan separera den del av diskussionen som man är intresserad av.
Återigen så är den en vane- och smaksak.
Numera tycker jag det är jobbigare att ha ett trådat forum, därför att för varje inlägg jag vill läsa måste jag klicka på en länk och det inlägget måsta laddas i ett fönster - och det tar tid.

Ymir said:
Jag pratar inte om att byta titel på hela tråden, jag pratar om systemet där man på tex Eonforumet om någon skapar en tråd vid namn "Tankar om demoner" kan man döpa sitt eget inlägg till "Ymirs demontankar", vilket underlättar referenser till detta inlägg senare
Jo, jag förstod precis vad du menade. Jag har faktiskt använt trådat. :)
Men jag hävdar fortfarande att när du skriver i "Tankar omdemoner"-tråden, men känner att du skulle vilja kalla ditt inlägg för "Ymirs demontankar" är det dags att starta en helt ny tråd som heter just så.
Tro mig - det underlättar också referenser till det ämnet i framtiden. :)

Ymir said:
det är mest att ingen hittils i tråden har presenterat ett enda argument för -varför- platt visning är bättre, utom då påståendet att det skulle vara snabbt. Så snälla, kan ni inte bara förklara -varför- det inte är ett sämre system ni vant er vid?
I snitt tillbringar jag nog ett par timmar per dag på forumet. För mig betydde bytet från trådad till platt att det tog hälften så lång tid att läsa en tråd. Skulle jag gå tillbaka till trådad visning skulle jag behöva tillbringa dubbelt så mycket tid på forumet - och den tiden har jag inte. Eller så skulle jag bara hinna läsa hälften så mycket - och det vill jag inte.
För mig personligen behövs inget mer argument. :)

Poseur

Swashbuckler
Istället för trådat.

Så kan man exempelvis lägga in en rubrik, det syns ganska snabbt när man scrollar igenom tråden.

Man vet också att vilka användare man "följer" och nu fanns ju en subscribe grej, som jag hoppas kan bli riktigt bra.

Annars, jag har använt mig utav trådat ibland när man läser specifika deltrådar men oftast har det vart platt visning för mig.
Men ser man en lång Eon-tråd exempelvis som verkar ointressant eller halvintressant så scrollar jag alltid fort igenom den för att se vilka som skrivit, ser man vissa namn vet man att det förmodligen är intressant.

En intressant tanke är om det vore möjligt att man kan se en liten lista på vilka användare som svartat (och hur många svar) i en viss tråd?
Kanske i stil med när man hoovrar med musen över tråden och får se de första raderna på första inlägget? Skulle inte det vara nice.

anth

Vetefan
Poseur;n846 said:
En intressant tanke är om det vore möjligt att man kan se en liten lista på vilka användare som svartat (och hur många svar) i en viss tråd?
Kanske i stil med när man hoovrar med musen över tråden och får se de första raderna på första inlägget? Skulle inte det vara nice.
Det borde gå att fixa en sån funktion, men det har antagligen låg prio just nu.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Magnus Seter;n788 said:
I det här skedet har ni alla mycket synpunkter. Jag läser allt och tar till mig det mesta, även om vi inte kommer att åtgärda allting på en gång. Vissa saker kanske vi aldrig åtgärdar, men det får vi se senare.
Jag känner lite blandade signaler här dock. Du verkar vara intresserad av alla åsikter som dyker upp, men Spider verkar vara less på alla smågrejer som folk har åsikter om. Vad gäller? Ska man skriva upp allt man hittar? Eller ska man bara skriva upp stora saker? Ska man ha en tråd för stora och en för små kanske?

Eller är det mer hur folk har åsikter som är problemet?

anth

Vetefan
Rymdhamster;n890 said:
Jag känner lite blandade signaler här dock. Du verkar vara intresserad av alla åsikter som dyker upp, men Spider verkar vara less på alla smågrejer som folk har åsikter om. Vad gäller? Ska man skriva upp allt man hittar? Eller ska man bara skriva upp stora saker? Ska man ha en tråd för stora och en för små kanske?

Eller är det mer hur folk har åsikter som är problemet?
Så här är det.

Det nya forumet har fysiskt funnits sen den 11 februari. Ja, Spidde har tittat på olika forum i över ett år. Ja, redaktörer och globala moderatorer har varit betatestare i flera månader. Men just den här installationen har bara funnits en vecka.
Och på fredag pekar Spidde om rollspel.nu till det nya forumet - då ska allting fungera! Spidde sliter som ett djur för att hinna få ordning på allting i tid och är jättestressad.

Tänk dig själv att du kämpar mot en deadline och det enda folk gör är att bråka om småsaker, vilket inte är det minsta konstruktivt och definitivt inte hjälper dig att bli färdig i tid.
Nej, jag vet, alla bråkar inte. Men även om alla inte bråkar så är den nuvarande diskussionen inte det minsta konstruktiv ur Spiddes synpunkt.

Vi har två trådar: "Buggar och konstigheter" och "Frågor och svar". Dessa är INTE diskussionstrådar. De trådarna är till för att rapportera saker som inte fungerar eller fråga hur forumet fungerar. PUNKT
Om man vill säga vad man tycker, känner eller vill om det nya forumet - starta en ny tråd!
För de här två trådarna är arbetstrådar som ska hjälpa nya forumiter att hitta rätt och hjälpa Spidde att göra ett bättre jobb - men just nu har de motsatt effekt.

JA, redaktionen vill givetvis veta vad forumiterna tycker om det nya forumet. NEJ vår tekniker är för tillfället helt ointresserad av våra åsikter eftersom han sliter med att få färdigt forumet i tid.

Det finns inga som helst blandade signaler här. JA, man ska rapportera allt man hittar här. NEJ, man ska inte uttrycka sina åsikter här om det man hittat.

Så var ska man uttrycka sina åsikter?
I en annan tråd så klart! :)
Vad tycker ni om nya forumet?

chrull

Stockholm Kartell
Ymir;n792 said:
Jag kan säkert uthärda plattheten med hoppet att det kanske blir en funktion för trådat i framtiden någon gång
Här hade jag tänkt att ge dig Årets NYA ROLLSPEL.NU-Drama Queen pris redan innan forumet officiellt öppnat, så kommer du och backar på ditt beslut att dra. Jag är besviken.

Alltså, man vänjer sig ju vid allt. Man vänjer sig vid att sitta i koncentrationsläger också
Men du får en gyllene svastika i pris istället! Forumets första nazi-jämförelse! Grattis Ymir!
:rolleyes:
Ymir said:
innebär det att jag får ha en svastika som avatar? :D

Troberg

Sinister eater
Jag håller med Ymir, det är tråkigt att trådad visning försvunnit. Det är mycket svårare att skriva ordnade diskussioner i platt visning. Om det snart var jul så skulle ett trådat forum vara högst på min önskelista.

anth;n793 said:
Vi har haft flera diskussioner om trådat vs. platt på gamla forumet, min uppfattning från dessa säger att färre än var 10:e aktiv användare använder trådad visning, så färre än 10 % hade antagligen varit mer korrekt än 5 %.
Fast även 5% blir rätt så mycket folk.

anth

Vetefan
Patient Zeta;n2067 said:
Fråga: Hur gör man för att byta namn? Jag har aldrig gjort det förut.
Namnbytesförfrågan som fanns på gamla forumet finns inte här, man måste kontakta någon administratör direkt.
Tänk på att det inte finns inloggnings och visningsnamn på nya forumet. Man har ett användarnamn och ändras det ändras både inloggningsnamnet och visningsnamnet.
Brynolf said:
Ok. Du är admin, gissar jag? Kan du byta mig till Brynolf?

anth

Vetefan
Patient Zeta;n2087 said:
Kan du byta mig till Brynolf?
Nope, admins är röda och lila. Jag är bara ett litet hjälpsamt troll. :)
Men jag kan sparka på dem i "Spider's Källare" i småpraten.
Brynolf said:
Det vore jättegulligt. :D

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Modern? Gammalmodig menar du. ;)
Troberg said:
Platt visning kom innan trådad.
Robert Jonsson said:
Det innebär inte att det är mer modernt bara för det kom senare. ;)
Troberg said:
Ehm, jo det är precis vad det betyder...
Robert Jonsson said:
Nope. Modern = nutida. Ingen använder trådad visning idag. Ergo, det moderna är platt visning.
Troberg said:
Ingen? Så gott som alla större forumsprogramvaror har stöd för det.
Robert Jonsson said:
Jass? Mig veterligen så är det droppat till den här versionen (och endast finns som insticksprogram), men du missade poängen. Jag talade om användare. Ingen (läs: ytterst få) använder sig av trådad visning idag.
Troberg said:
Uppenbarligen rör vi oss på olika forum...

Finns det som plugin så kanske vi borde ta en titt på den pluginen? Med flera tusen användare så blir även en låg användningsgrad, säg 20%, väldigt mycket folk.
Robert Jonsson said:
Jag säger inte att det inte får finnas - jag menar snarare att jag förstår varför det inte är en prio. Så småningom kommer det nog ska du se.
Robert Jonsson said:
(Troligen precis efter att Generica är släppt.... ;) )
Troberg said:
Gör det till ett löfte. Jag har precis fått lite mer tid över, så ett släppt Generica är inte en omöjlighet... :)
Robert Jonsson said:
Väntar hugat på mitt utlovade friex. ;)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Går det att ställa in hur många inlägg som visas per sida? Jag hittar det inte men det kan vara för att jag är dum i huvudet.
Dante said:
Japp. Du hittar inställningarna under »Användarinställningar« > »Konto«
Robert Jonsson said:
Ah. Där. Stort tack! :)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag noterar att vart jag än går i forumet så anges adressen bara som www.rollspel.nu. Hur kan jag få fram adressen till ett specifikt inlägg eller en tråd om jag vill länka till den?

/tobias
Hans E Magnusson said:
Längst uppe i höger hörn i ditt inlägg står det #54, klicka där
Gurgeh said:
Coolt, tack!

Mundo

Myrmidon
Är det normalt att jag inte får någon länk-text uppe i min länk-sektion mer än rollspel.nu/forum?
Jag får inga längre länkar som jag gjorde på det gamla forumet, alltså möjligheten att länka till en specifik tråd eller under-forum.

Fan vad blind jag är. Gurgeh frågade precis samma sak.

CapnZapp

Myrmidon
Vad händer efter man anmält ett inlägg? Ges man någon respons? Jag skulle åtminstonde vilja kunna se om ens flaggningar synats?
CapnZapp said:
Alltså: "har någon moderator överhuvudtaget läst min avisering? Om jag inte märker någon moderering, beror det på att moderatorerna valt "ingen åtgärd" eller bara att de ännu inte agerat eller ens sett flaggningen?

CapnZapp

Myrmidon
Robert frågade ovan om antal inlägg per sida.

Jag kanske också är dum i huvudet, för hur jag än tittar hittar jag ingenstans hur man ökar antalet trådar som visas per sida när man tittar på ett visst forum. Som det är nu visas bara tio(?), dvs i aktiva forum måste jag byta till sidan 2 för att läsa alla nya trådar i (över)aktiva underforum... vänstersidan blir snabbt tom vit yta.

Jag kan ändra till 40 inlägg per sida i en tråd, men hur ändrar jag till 40 trådar per sida i ett underforum?

Tack
CapnZapp said:
Jag googlade runt en smula, och kanske kan denna supporttråd vara er till hjälp?

http://www.vbulletin.com/forum/foru...ase-the-number-of-threads-showing#post3996556
CapnZapp said:
(Kan man inte ändra detta per användare föreslår jag att forumdefault sätts till åtminstonde 20, eller ännu hellre 30. Tack)
chrull said:
håller helt med. Att högerfältet med senaste inläggen och trådarna är tre gånger så lång som listan med faktiska trådar på forumet man är inne på är mycket märkligt.

Zorbeltuss

Hero
Det verkar som forumet gör ljud ifrån sig vid vissa uppdateringar, jag gillar det, men kan man ställa in vilka uppdateringar som ger ljud ifrån sig och finns det ett Do not Disturb läge?

/Luna Lovegood

chrull

Stockholm Kartell
Eftersom man inte får några svar i Buggar och Konstigheter-tråden så prövar jag här:

Kan man få någon uppdatering på hur det går med buggarna? Det verkar inte finnas med på Spiders Prio-lista att fixa några buggar.

Varför kan man inte se vilka som gillar en post? Är det en bugg?
Dante said:
Jag ser vilka som gillar en post när jag klickar på rutan med en siffra i till höger om gilla-symbolen.
chrull said:
Det gör inte jag. Ingenting händer när jag klickar där. Och aviseringarna om att någon gillat mitt inlägg säger bara "En Användare har gillat..."
Ond bråd död said:
Inte jag heller. Kanske bara är mods
Dante said:
Jag kollar bland användarrättigheterna.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp;n5755 said:
Jag kan ändra till 40 inlägg per sida i en tråd, men hur ändrar jag till 40 trådar per sida i ett underforum?
Inte.

Den inställningen är av någon anledningforumspecifik, inte användarspecifik.

Nu ska det dock vara 20 som förinställning på alla forum.