Nekromanti Frågor om DoD6

Cynik

Veteran
Snicksnack

Att inte stå för sina intressen är töntigt. Min erfarenhet är att folk accepterar en om man står upp och inte försöker dölja vem man är.

Om man inte är en tölp förstås...

DAKRilla

Hero
Re: Rollspelarnas töntstämpel (långt)

Det ligger något i det du säger, och som du sa finns det mer att skriva om; Jag har vad jag tycker är en ytterligare faktor i sammanfattningen över vad som gör en rollspelare töntig:

*Folk behöver någon/några att se ner på (för att känna att man själv är bättre en denne/dessa) och väljer då någon som sysslar med något dom inte har en aning om vad det är och heller inte vill veta eftersom de har andra enligt dem mycket bättre hobbies.

En sak jag dock inte kan förstå är hur en person (behöver inte vara någon speciell person på detta forum, men alla som känner sej träffade bör ta åt sej) som själv spelar rollspel kan tycka att det är töntigt att spela om man är "äldre". Om man spelar så borde man ju veta och tycka att det är kul, och att sluta med något bara för att man blir äldre (och därmed helt plötsligt blir töntigt) är ren idioti.

DAKRilla

Hero

jag tänker mig mer en social outcast

Du har spelat, så är du en? Jag undrar dessutom vilka typer du har spelat med, och vad de skulle tycka om de läste vad du indirekt skrivit om dem.

Krille

Super Moderator
Re: Suck ...

"Det jag egentligen mest irriterar mig på personligen är den underförstådda åsikten att det bara finns och har funnits två spel som man kan jämföra - Eon och DoD. . D&D har väl dykt upp ibland, men man hör dem aldrig racka ner på Gemini, Gondica, Khelataar, Västmark, Zhoria, Vägen..."

Skulle man påpeka det så kan du hoppa upp och sätta dig på att de två vanligaste svaren är:

"Men det är ju inga riktiga rollspel."

samt

"Har jag aldrig hört talas om."

Eon och DoD är omjämförligt störst i Sverige nu. De som spelar annat (Vampire och D&D3) brukar i allmänhet hoppa på det andra spel som de själva inte spelar (dvs det av Vampire och D&D3 som de inte spelar).

På det stora hela tror jag att det handlar det om att pissa in reviret. Revir pissas in för att freda sig mot konkurrenter. För DoD-spelare är Eon konkurrenten. För Eon-spelare är DoD konkurrenten. För Vampire-spelare är D&D konkurrenten och för D&D-spelare är Vampire konkurrenten (om det finns nån över huvud taget).

Men småspelen som du rabblar upp är inte konkurrenter. På sin höjd är de kuriosa, normalt sett är de ointressanta eftersom de inte är ens eget spel eller konkurrenten, och i värsta fall är de till och med totalt okända.

DAKRilla

Hero
Re: Lystring kamrater!

Tar du inte i och generaliserar rätt så hårt nu? Det där är ju som att jag, som inte gillar sporter, skulle påstå att VARENDA fotbollsspelare är jättar utan märkbar intelligens, men som kan sparka bollar. I cirka 1/10 av fallen är även spelaren så pass begåvad så att han/hon (hör och häpnad) kan ta emot bollen med sina bara händer!

Kort och gott: Du snackar skit.
För att ta mej som exempel: Jag har aldrig varit mobbad, jag har tillräckligt med vänner, 8-9 stycken som jag umgås med kontinuerligt och många fler som jag bara pratar med.
Jag spelar rollspel omkring en gång i veckan, och det blir en dag utav helgen. Den andra dagen är jag "ute och roar" mej. Så jag flyr INTE vekligheten (då jag spelar rollspel) av den anledningen att jag inte kan tillfredställa mej IRL. Du kanske gör det, men bara därför så gör inte alla andra det.
Jag har även umgåtts med någon från det andra könet, men eftersom jag inte delar några intressen eller på något sätt har samma uppfattning om någonting så har jag inte kommit så värst bra överens med dem. Och varför du tog upp detta som en kriterie för att vara töntig förstår jag inte.
Om jag är ful kan nog inte jag uttala mej om, men jag har glasögon (fattar inte heller att detta är en kriterie). Men jag kan säga att i min nuvarande spelgrupp så är det endast jag som har det, och det blir 1/7, och i min förra så är det 2/6. Detta tycker inte jag är "oftast", som du skrev. Inte alls.

Och angående "svaren".
Jag undrar varför det är töntigt att spela rollspel, och du svarar med "att det är töntigt att sitta och hitta på att man gör grejer istället för att gå ut och ha kul "på riktigt" ". Ok. Det är ett svar, men oundvikligen leder det bara till ytterligare en fråga, nämligen: "Varför är det töntigt att sitta och hitta på att man gör grejer istället för att gå ut och ha kul på riktigt?"
Om det är kul att "sitta och hitta på", varför ska man göra det på riktigt då? Det är ju kul. Dessutom så är det en bra omväxling och ger spirituell stimulans, åtminstone för mej.
Men om vi antar (observera, antar) att du har rätt med dina uttalanden om att rollspel, datorer och allt annat "töntigt" är just töntigt, då är det djävligt smart att vara töntig. Man får helt enkelt en massa ytterligare alternativ att ha kul med istället för att begränsa sej till ett fåtal aktiviteter som man till sist kommer vara mer eller mindre less på.

Eksem

Champion

Nja, de där definitionerna försvinner liksom ju äldre man blir. Det är inte rangordnat som i högstadiet utan folk lever som de vill utan att behöva bli attackerade. Och att ha något bättre för sig? Som vadå? Vad erbjuder vuxenlivet som på något vis skulle vara bättre än rollspelande?

Anders

Hero

”De som spelar annat (Vampire och D&D3) brukar i allmänhet hoppa på det andra spel som de själva inte spelar (dvs det av Vampire och D&D3 som de inte spelar).”

”För Vampire-spelare är D&D konkurrenten och för D&D-spelare är Vampire konkurrenten (om det finns nån över huvud taget).”

Någon strid mellan D&D3-spelare och Vampirespelare har jag inte märkt av varken på forumet eller någon annanstans, bortsett från att Rising uttryckte lite åsikter om D&D (eller kanske snarare D20-systemet) på forumet ganska nyligen. De attitydproblem och påhopp som Vampire råkar ut för tycker jag verkar komma från andra håll.

Arcana

Krille

Super Moderator

"Någon strid mellan D&D3-spelare och Vampirespelare har jag inte märkt av varken på forumet eller någon annanstans, bortsett från att Rising uttryckte lite åsikter om D&D (eller kanske snarare D20-systemet) på forumet ganska nyligen."

Den märks mer utomlands, det måste jag erkänna. Här lyser den, som du säger, med sin frånvaro.

Re: Spelsnorkar

"Spelsnork"
En ny skräckformad varelse månntro, som inte någon vid sina sinnens någorlunda bruk, trots koffeinstinnhet och "långtinpånatten" spel vill stöta på /images/icons/spook.gif. Brr

Marcus_UBBT

Warrior
men sa jag det då?

jag har väl aldrig sagt att jag inte står för mina intressen. det är väl på det hela inte det det handlar om. bara det enkla att erkänna att rollspel är töntigt? sluta ljuga för er själva. det handlar heller inte huruvida folk accepterar en eller inte. jag påstår inte att folk som inte spelar rollspel skyr oss som pesten, men rollspelande _är_ ett skumt intresse som inte är riktigt socialt accepterat.

Marcus_UBBT

Warrior

Du har spelat, så är du en?

menar du mig? well... jag tror inte jag skulle kalla mig själv för en social outcast nu, men varför göra en hemlighet av det, jag var det på lågstadiet, mellanstadiet och i viss mån högstadiet när jag regelbundet spelade. Likaså min spelgrupp. Dock vill jag poängtera att jag inte enbart baserar detta på vilka jag spelat med, utan rollspelare som de syns och hörs och finns i allmänhet.

Eksem

Champion
Re: men sa jag det då?

Fast det där perspektivet skiftar med åldern.

Men ingen (okej, en kille, men vi trackade honom också, det var liksom inte för att han var rollspelare) av de rollspelare jag träffat har varit outcasts. Jag minns en fest jag hade, så är det några snubbar som börjar bläddra lite i min skivsamling och plötsligt får syn på Monsterboken 1 till DoD och utbrister: "Nej va schysst! Monsterboken!". Sedan visade det sig att ganska många av de jag känner spelat rollspel helt utan att jag vetat om det (själv hade jag en ganska lång break mellan 9an och 3an).

Det känns rätt mycket som att det finns en slags förställning om hur rollspelare är och beter sig (spinkiga eller feta, klär sig illa, lyssnar på hårdrock, är högutbildade, läser serier och gillar Babylon 5, har glasögon, kan programmera osv osv), men att majoriteten inte passar in där alls.

DAKRilla

Hero

Ok, bra för dej. Men så var inte fallet med mej och (så vitt jag vet) medlemmarna i mina spelgrupper. Jag antar att även majoriteten av resterande rollspelare inte heller har de problemen som du pratar om. Folk blir lätt stötta av massiva anklagelser som dessa, tänk på det. Det blir faktiskt ungefär på samma sätt som du sade till Baron Marak om hans anklagelse för att någon skulle vara kobold.

DAKRilla

Hero

Det är nog litet besläktat med anti-koboldism-rörelsen där folk tror att de blir bättre och bättre rollspelare ju mer mjäkiga och mediokra karaktärer de spelar. :gremsmile:

I teorin håller jag fullständigt med dej fullständigt; det låter löjligt. Men i praktiken så har jag märkt att jag och även andra ROLLspelar betydligt mer om man kör med en karaktär som inte är mästare inom allt. Man låter helt enkelt rollspelandet ta över den del av tärningsrassel som man går miste om. Men, sedan beror det ju på vad man själv tycker. Är tärningsrassel roligare än rollspelande så är det bara att rassla på.

Och för att vara tydlig (detta börjar bli en vana nu): Jag trycker inte ner spelare som föredrar tärningsrassel framför rollspel bara för att jag tycker tvärtom. Jag tycker inte att jag eller mina åsikter är bättre heller.

Nightowl

Champion

Hörru vänta nu lite, "uttryckte lite åsikter"? Jag har aldrig varit med om att Rising gjort något så ofantligt mjäkigt som att "uttrycka lite åsikter".

Jag brukar inte direkt hålla med Rising, men han brukar liksom vara mer rakt på sak och kryddstark än så... hans diskussioner/gräl med framförallt Krille kan visserligen bli lite långdragna, men om alla var lika ihärdiga som de bägge skulle de här forumen vara mycket roligare att hänga på... Och då är det INTE fråga om att "uttrycka lite åsikter". Punkt.

Nightowl, delar inte Risings åsikter, rådiggar hans stil.

thomaslind

Veteran
Re: ang 13-14 år

*skratt* jaaa.... va ska man säga?

Töntigt? Kanske. Vad spelar det för roll. Töntar är enligt min mening trevligare människor än befolkningen i genomsnitt. Det skulle behövas fler töntar i världen!

Som Woody Harrlson sa i filmen Money Train - "I'm tönt and I'm proud" :)

Rickard

Urverk speldesign
Delar din syn på definitionen

Förutom det Arvid skrivit (välkommen till forumet förresten) så tillägger jag med..
Om någon är nörd eller tönt är i betraktarens ögon och tyvärr ibland även i betraktarens vänners ögon..

Att bli kallad "nörd" rör mig inte i ryggen.. Mest för att jag inte behöver hävda mig längre utan vet var jag har mig själv.. Det var ett hårdare slag när jag var yngre.. "Tönt" är en förolämpning men att kalla någon för tönt nästan säger mer om personen som vräker ur sig det än personen som får anklagelsen..
Visst kan vuxna vara töntiga (måtte jag aldrig bli vuxen), men där är slagkraften i ordet inte lika tydlig.. Etiketten "tönt" verkar inte riktigt sätta sig fast på en vuxen..

[Ämnesbyte]
Jag har en liten (dum) teori om Eon-spelarnas mogenhet.. Eon är ett yngre rollspel än DoD och därför har de även yngre spelare som är mindre mogna, därav alla angrepp.. Om vi liknar detta i Vampire-D&D-slagsmålet så ser Vampire-spelarna ner på D&D:s mycket äldre regelsystem.. D&D-spelarna klagar då tillbaka på Vampires regelsystem, precis som DoD:arna gör med Eon..
Nu har min teori några svaga punker.. DoD6 drar antagligen unga spelare och avatarex som började tråden är tydligen korrekturläsare och borde därmed inte vara ung..

/[color:448800]Han</font color=448800> som förstår hur nörd och tönt hör ihop med rollspel men börjar tråden ändå inte bli lite off? Passar väl bättre i rollspels-forumet, där definitionerna dessutom har diskuterats

thomaslind

Veteran
Re: ang 13-14 år

Jag ska ta upp två saker som jag tycker är betydligt sorgligare än att spela rollspel:

* Att sitta på en plats där man egentligen inte vill vara 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan, 47 veckor om året i 40 år bara för att kunna, tex, köpa en fyrkantig sak som visar bilder.

* 22 män som jagar en boll.

Dessa kom jag på bara så här på en gång. Jag har många fler, men jag ids inte skriva mer på den här tråden nu.

Anders

Hero

"Jag har aldrig varit med om att Rising gjort något så ofantligt mjäkigt som att "uttrycka lite åsikter"."

Jodå, han "uttryckte lite åsikter" om D&D. Och i samma veva gav han D&D-spelarna några riktiga stjärnsmällar! /images/icons/wink.gif

Och hördu, din gamle fegis, var är du för någonstans när det smäller? inte i stridens hetta i a f. Ska försöka lägga ett krokben för dig vid tillfälle så ska vi se om du verkligen gillar tuffa tag så som du påstår.../images/icons/devil.gif/images/icons/laugh.gif

Arcana - rådiggar också Rising