En väldigt kortfattad förklaring av Eons regelsystem:
När du ska göra svåra saker ska du slå tärningar. Alla dina attribut och färdigheter uttrycks i form av en tärningskod – du kan ha "Intryck 3T6", "Klättra 2T6+2", "Skylla på andra 5T6" eller liknande. När du ska utföra en handling slår du tärningarna, räknar ihop dem och jämför med en svårighetsgrad – får du lika med eller över svårighetsgraden lyckas du, annars misslyckas du.
Det som är lite Eons signum med tärningsslagen är de obegränsade tärningarna. Slår du en sexa tar du bort den och ersätter den med två nya tärningar. Slår du sexa på någon av dessa gör du likaledes – du kan alltså potentiellt få ett hur högt resultat som helst.
I vissa situationer kan det vara viktigt att kolla hur väl du lyckades. Då kan man räkna något som heter Övertag. När du slår svårighetsgraden med minst fem steg får du ett Övertag, med minst tio steg får du två, med minst femton får du tre, och så vidare.
Lite mer avancerade situationer kan avgöras med en utmaning. En utmaning bygger på att du slår tre tärningsslag mot en given svårighet. Du väljer själv i viss mån vilka färdigheter du använder, men ibland finns vissa "låsta" slag – om utmaningen handlar om att jaga efter någon kan det låsta slaget till exempel vara att ett av slagen måste vara för attributet Förflyttning. Lyckade slag ger en poäng Kontroll, +1 Kontroll per Övertag. Får du minst tre Kontroll har du nätt och jämnt lyckats med utmaningen – mer Kontroll ger bättre resultat.
Om du tycker en handling verkar svår kan du innan slaget spendera Fokus. Ett Fokus ger +1T6, tre Fokus ger +2T6, sex Fokus ger +3T6, tio Fokus ger +4T6. Du börjar spelet med tio Fokus, och de återhämtas dels långsamt mellan spelmöten, dels lite snabbare om du agerar i enlighet med din rollpersons dominanta karaktärsdrag. Du har också ett värde som heter Välmående, som avgör maxantalet Fokus du kan ha – även detta ligger i grund på tio, men kan sänkas av diverse påfrestningar. Att återhämta Välmående är svårare än att återhämta Fokus.