Eon Frågor om Eon

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
31
Om man vill förstå Eons "spelmotor" dvs regelsystem, tärningsslag etc hur dessa fungerar. Har någon en bra introtext?
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
37
Om man vill förstå Eons "spelmotor" dvs regelsystem, tärningsslag etc hur dessa fungerar. Har någon en bra introtext?
Om du har tillgång till Eon4 (Grundboken) skulle jag börja med Kapitel 8, 9 & 7 i den ordningen för att få en känsla vad som gör Eon till Eon.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
31
Om du har tillgång till Eon4 (Grundboken) skulle jag börja med Kapitel 8, 9 & 7 i den ordningen för att få en känsla vad som gör Eon till Eon.
Har inte tillgång. Backar nya. Vilka kapitel är det där?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,932
Location
Värnhem, Malmö
En väldigt kortfattad förklaring av Eons regelsystem:
När du ska göra svåra saker ska du slå tärningar. Alla dina attribut och färdigheter uttrycks i form av en tärningskod – du kan ha "Intryck 3T6", "Klättra 2T6+2", "Skylla på andra 5T6" eller liknande. När du ska utföra en handling slår du tärningarna, räknar ihop dem och jämför med en svårighetsgrad – får du lika med eller över svårighetsgraden lyckas du, annars misslyckas du.
Det som är lite Eons signum med tärningsslagen är de obegränsade tärningarna. Slår du en sexa tar du bort den och ersätter den med två nya tärningar. Slår du sexa på någon av dessa gör du likaledes – du kan alltså potentiellt få ett hur högt resultat som helst.
I vissa situationer kan det vara viktigt att kolla hur väl du lyckades. Då kan man räkna något som heter Övertag. När du slår svårighetsgraden med minst fem steg får du ett Övertag, med minst tio steg får du två, med minst femton får du tre, och så vidare.
Lite mer avancerade situationer kan avgöras med en utmaning. En utmaning bygger på att du slår tre tärningsslag mot en given svårighet. Du väljer själv i viss mån vilka färdigheter du använder, men ibland finns vissa "låsta" slag – om utmaningen handlar om att jaga efter någon kan det låsta slaget till exempel vara att ett av slagen måste vara för attributet Förflyttning. Lyckade slag ger en poäng Kontroll, +1 Kontroll per Övertag. Får du minst tre Kontroll har du nätt och jämnt lyckats med utmaningen – mer Kontroll ger bättre resultat.
Om du tycker en handling verkar svår kan du innan slaget spendera Fokus. Ett Fokus ger +1T6, tre Fokus ger +2T6, sex Fokus ger +3T6, tio Fokus ger +4T6. Du börjar spelet med tio Fokus, och de återhämtas dels långsamt mellan spelmöten, dels lite snabbare om du agerar i enlighet med din rollpersons dominanta karaktärsdrag. Du har också ett värde som heter Välmående, som avgör maxantalet Fokus du kan ha – även detta ligger i grund på tio, men kan sänkas av diverse påfrestningar. Att återhämta Välmående är svårare än att återhämta Fokus.
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
37
Har inte tillgång. Backar nya. Vilka kapitel är det där?
Kapitel 4 & 5 i Betan för 5:an, beskriver ungefär detsamma.
Grundregler, konflikter & utmaningar samt fokus/välmående som en sorts regelmekanisk valuta som särskiljer dig som RP från SLP.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
31
En väldigt kortfattad förklaring av Eons regelsystem:
När du ska göra svåra saker ska du slå tärningar. Alla dina attribut och färdigheter uttrycks i form av en tärningskod – du kan ha "Intryck 3T6", "Klättra 2T6+2", "Skylla på andra 5T6" eller liknande. När du ska utföra en handling slår du tärningarna, räknar ihop dem och jämför med en svårighetsgrad – får du lika med eller över svårighetsgraden lyckas du, annars misslyckas du.
Det som är lite Eons signum med tärningsslagen är de obegränsade tärningarna. Slår du en sexa tar du bort den och ersätter den med två nya tärningar. Slår du sexa på någon av dessa gör du likaledes – du kan alltså potentiellt få ett hur högt resultat som helst.
I vissa situationer kan det vara viktigt att kolla hur väl du lyckades. Då kan man räkna något som heter Övertag. När du slår svårighetsgraden med minst fem steg får du ett Övertag, med minst tio steg får du två, med minst femton får du tre, och så vidare.
Lite mer avancerade situationer kan avgöras med en utmaning. En utmaning bygger på att du slår tre tärningsslag mot en given svårighet. Du väljer själv i viss mån vilka färdigheter du använder, men ibland finns vissa "låsta" slag – om utmaningen handlar om att jaga efter någon kan det låsta slaget till exempel vara att ett av slagen måste vara för attributet Förflyttning. Lyckade slag ger en poäng Kontroll, +1 Kontroll per Övertag. Får du minst tre Kontroll har du nätt och jämnt lyckats med utmaningen – mer Kontroll ger bättre resultat.
Om du tycker en handling verkar svår kan du innan slaget spendera Fokus. Ett Fokus ger +1T6, tre Fokus ger +2T6, sex Fokus ger +3T6, tio Fokus ger +4T6. Du börjar spelet med tio Fokus, och de återhämtas dels långsamt mellan spelmöten, dels lite snabbare om du agerar i enlighet med din rollpersons dominanta karaktärsdrag. Du har också ett värde som heter Välmående, som avgör maxantalet Fokus du kan ha – även detta ligger i grund på tio, men kan sänkas av diverse påfrestningar. Att återhämta Välmående är svårare än att återhämta Fokus.
Intressant system. Är det helt eget för Eon eller finns det andra som kör liknande? Finns det svagheter med systemet?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,236
Location
Göteborg
Intressant system. Är det helt eget för Eon eller finns det andra som kör liknande? Finns det svagheter med systemet?
Det finns snarlika system såsom d6-systemet, där färdigheter liksom i Eon mäts i antal sexsidiga tärningar som adderas och jämförs med en svårighetsgrad. Däremot har d6-systemet ett annat system vad gäller obegränsade tärningar, då det bara är en tärning som är obegränsad (wild die) och som vid en sexa gör att man får lägga till en tärning, och man räknar fortfarande sexan.

Just mekanismen med Eons obegränsade tärningar där man plockar bort sexor och ersätter med två nya tärningar finns även i Neotech 1, Neotech 2, Eon 1, Eon 2 och Eon 3. I dessa spel är färdigheten däremot ett värde och så ska man slå ett antal tärningar under färdigheten. Lätta handlingar slås med en tärning och svåra med fem eller fler.

När vi skapade Eon 4 (som har samma regelsystem som det kommande Eon 5) vände vi på gamla Eons tärningsmekanism, så inspirationskällorna var Eon 1-3 och d6-systemet.
 
Top