Eon Frågor om Eon

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
39
Om man vill förstå Eons "spelmotor" dvs regelsystem, tärningsslag etc hur dessa fungerar. Har någon en bra introtext?
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
44
Om man vill förstå Eons "spelmotor" dvs regelsystem, tärningsslag etc hur dessa fungerar. Har någon en bra introtext?
Om du har tillgång till Eon4 (Grundboken) skulle jag börja med Kapitel 8, 9 & 7 i den ordningen för att få en känsla vad som gör Eon till Eon.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
39
Om du har tillgång till Eon4 (Grundboken) skulle jag börja med Kapitel 8, 9 & 7 i den ordningen för att få en känsla vad som gör Eon till Eon.
Har inte tillgång. Backar nya. Vilka kapitel är det där?
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,090
Location
Värnhem, Malmö
En väldigt kortfattad förklaring av Eons regelsystem:
När du ska göra svåra saker ska du slå tärningar. Alla dina attribut och färdigheter uttrycks i form av en tärningskod – du kan ha "Intryck 3T6", "Klättra 2T6+2", "Skylla på andra 5T6" eller liknande. När du ska utföra en handling slår du tärningarna, räknar ihop dem och jämför med en svårighetsgrad – får du lika med eller över svårighetsgraden lyckas du, annars misslyckas du.
Det som är lite Eons signum med tärningsslagen är de obegränsade tärningarna. Slår du en sexa tar du bort den och ersätter den med två nya tärningar. Slår du sexa på någon av dessa gör du likaledes – du kan alltså potentiellt få ett hur högt resultat som helst.
I vissa situationer kan det vara viktigt att kolla hur väl du lyckades. Då kan man räkna något som heter Övertag. När du slår svårighetsgraden med minst fem steg får du ett Övertag, med minst tio steg får du två, med minst femton får du tre, och så vidare.
Lite mer avancerade situationer kan avgöras med en utmaning. En utmaning bygger på att du slår tre tärningsslag mot en given svårighet. Du väljer själv i viss mån vilka färdigheter du använder, men ibland finns vissa "låsta" slag – om utmaningen handlar om att jaga efter någon kan det låsta slaget till exempel vara att ett av slagen måste vara för attributet Förflyttning. Lyckade slag ger en poäng Kontroll, +1 Kontroll per Övertag. Får du minst tre Kontroll har du nätt och jämnt lyckats med utmaningen – mer Kontroll ger bättre resultat.
Om du tycker en handling verkar svår kan du innan slaget spendera Fokus. Ett Fokus ger +1T6, tre Fokus ger +2T6, sex Fokus ger +3T6, tio Fokus ger +4T6. Du börjar spelet med tio Fokus, och de återhämtas dels långsamt mellan spelmöten, dels lite snabbare om du agerar i enlighet med din rollpersons dominanta karaktärsdrag. Du har också ett värde som heter Välmående, som avgör maxantalet Fokus du kan ha – även detta ligger i grund på tio, men kan sänkas av diverse påfrestningar. Att återhämta Välmående är svårare än att återhämta Fokus.
 

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
44
Har inte tillgång. Backar nya. Vilka kapitel är det där?
Kapitel 4 & 5 i Betan för 5:an, beskriver ungefär detsamma.
Grundregler, konflikter & utmaningar samt fokus/välmående som en sorts regelmekanisk valuta som särskiljer dig som RP från SLP.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
39
En väldigt kortfattad förklaring av Eons regelsystem:
När du ska göra svåra saker ska du slå tärningar. Alla dina attribut och färdigheter uttrycks i form av en tärningskod – du kan ha "Intryck 3T6", "Klättra 2T6+2", "Skylla på andra 5T6" eller liknande. När du ska utföra en handling slår du tärningarna, räknar ihop dem och jämför med en svårighetsgrad – får du lika med eller över svårighetsgraden lyckas du, annars misslyckas du.
Det som är lite Eons signum med tärningsslagen är de obegränsade tärningarna. Slår du en sexa tar du bort den och ersätter den med två nya tärningar. Slår du sexa på någon av dessa gör du likaledes – du kan alltså potentiellt få ett hur högt resultat som helst.
I vissa situationer kan det vara viktigt att kolla hur väl du lyckades. Då kan man räkna något som heter Övertag. När du slår svårighetsgraden med minst fem steg får du ett Övertag, med minst tio steg får du två, med minst femton får du tre, och så vidare.
Lite mer avancerade situationer kan avgöras med en utmaning. En utmaning bygger på att du slår tre tärningsslag mot en given svårighet. Du väljer själv i viss mån vilka färdigheter du använder, men ibland finns vissa "låsta" slag – om utmaningen handlar om att jaga efter någon kan det låsta slaget till exempel vara att ett av slagen måste vara för attributet Förflyttning. Lyckade slag ger en poäng Kontroll, +1 Kontroll per Övertag. Får du minst tre Kontroll har du nätt och jämnt lyckats med utmaningen – mer Kontroll ger bättre resultat.
Om du tycker en handling verkar svår kan du innan slaget spendera Fokus. Ett Fokus ger +1T6, tre Fokus ger +2T6, sex Fokus ger +3T6, tio Fokus ger +4T6. Du börjar spelet med tio Fokus, och de återhämtas dels långsamt mellan spelmöten, dels lite snabbare om du agerar i enlighet med din rollpersons dominanta karaktärsdrag. Du har också ett värde som heter Välmående, som avgör maxantalet Fokus du kan ha – även detta ligger i grund på tio, men kan sänkas av diverse påfrestningar. Att återhämta Välmående är svårare än att återhämta Fokus.
Intressant system. Är det helt eget för Eon eller finns det andra som kör liknande? Finns det svagheter med systemet?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,248
Location
Göteborg
Intressant system. Är det helt eget för Eon eller finns det andra som kör liknande? Finns det svagheter med systemet?
Det finns snarlika system såsom d6-systemet, där färdigheter liksom i Eon mäts i antal sexsidiga tärningar som adderas och jämförs med en svårighetsgrad. Däremot har d6-systemet ett annat system vad gäller obegränsade tärningar, då det bara är en tärning som är obegränsad (wild die) och som vid en sexa gör att man får lägga till en tärning, och man räknar fortfarande sexan.

Just mekanismen med Eons obegränsade tärningar där man plockar bort sexor och ersätter med två nya tärningar finns även i Neotech 1, Neotech 2, Eon 1, Eon 2 och Eon 3. I dessa spel är färdigheten däremot ett värde och så ska man slå ett antal tärningar under färdigheten. Lätta handlingar slås med en tärning och svåra med fem eller fler.

När vi skapade Eon 4 (som har samma regelsystem som det kommande Eon 5) vände vi på gamla Eons tärningsmekanism, så inspirationskällorna var Eon 1-3 och d6-systemet.
 

Ekorren

Warrior
Joined
10 Nov 2009
Messages
333
Location
Gävle
För att lägga till en fråga, finns det någon förklaring till att Helmgast väljer att inte översätta Eon till engelska? I mina ögon skulle de ökade intäkterna från internationella marknaden täcka upp översättningskostnaderna med råge, och det verkar ju gå bra för andra rollspel (t.ex. Fria Ligan). Finns det en rimlig förklaring eller är det bara ren envishet vid det här laget? Skulle gärna vilja introducera det till utländska vänner.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,366
Location
Stockholm
För att lägga till en fråga, finns det någon förklaring till att Helmgast väljer att inte översätta Eon till engelska? I mina ögon skulle de ökade intäkterna från internationella marknaden täcka upp översättningskostnaderna med råge, och det verkar ju gå bra för andra rollspel (t.ex. Fria Ligan). Finns det en rimlig förklaring eller är det bara ren envishet vid det här laget? Skulle gärna vilja introducera det till utländska vänner.
Vad jag vet om Helmgast är Eon-utgivning främst en hobbyverksamhet, och drivs därför främst av Helmgast-anslutnas egna drivkraft. Så det rent ekonomiska är inte nödvändigtvis alltid en faktor (i så fall finns massor av andra projekt som kunde bringa in stålar, också), inte heller ”envishet”. Däremot vet jag att det finns ganska kompletta fan-översättningar, som kanske kunde få lov att släppas mer öppet, eller användas som en bas?

Får se vad Helmgastarna svarar. :)
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,248
Location
Göteborg
Vad jag vet om Helmgast är Eon-utgivning främst en hobbyverksamhet, och drivs därför främst av Helmgast-anslutnas egna drivkraft. Så det rent ekonomiska är inte nödvändigtvis alltid en faktor (i så fall finns massor av andra projekt som kunde bringa in stålar, också), inte heller ”envishet”. Däremot vet jag att det finns ganska kompletta fan-översättningar, som kanske kunde få lov att släppas mer öppet, eller användas som en bas?

Får se vad Helmgastarna svarar. :)
Det är inte envishet utan snarare ekonomisk risk. Att översätta är ett första steg, sen gäller det att marknadsföra, distribuera och sälja. Så det är en stor arbetsinsats. Det är inte omöjligt att det blir av men en eventuell engelsk lansering måste isåfall kunna ske samtidigt som vi fortsätter satsa på svenska Eon.
 

Ymir

Nybliven Stockholmshipster
Joined
18 May 2000
Messages
11,395
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Eon är, såvitt jag kan se, numera utan motstycke det största världsbygge-projekt som någonsin gjorts på svenska.

Så spelets styrka är helt klart dess fantastiska värld, men också hur senare utgåvor verkligen fokuserar på culture gaming i den världen - rollpersonerna blir verkligen inbäddade i settingen, med religiösa föreställningar, vänner och fiender, backståry och många andra element som knyter an dem till spelvärlden och därmed alla dess spännande fenomen.

Eon är därför i min mening det bästa rollspelet om du vill spela saker inspirerade av den typen av berättelser - Rome, Babylon 5, A Song of Ice and Fire, GG Kays samlade verk, The Witcher. Eon gör Game of Thrones bättre än Game of Thrones-rollspelet.
 
Last edited:

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
334
Det är inte envishet utan snarare ekonomisk risk. Att översätta är ett första steg, sen gäller det att marknadsföra, distribuera och sälja. Så det är en stor arbetsinsats. Det är inte omöjligt att det blir av men en eventuell engelsk lansering måste isåfall kunna ske samtidigt som vi fortsätter satsa på svenska Eon.
There is also the risk, I'd imagine that in English there are quite a few other "dark fantasy" games to complete with. Its sometimes better to be a big fish in a small pond than the other way around. Especially given that you are basically doubling the work load.
 

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,196
Jag tycker inte man ska göra en engelsk översättning av Eon.

Istället borde man göra ett nytt spel baserat på de bästa ur Eon. Man plockar russinen ur kakan och bygger speker kring Asharien, Västmark, Takkalor, med mycket Tiraker och Cirefalier.

Sen kan man ta sig tid och eftertanke när man utvecklar världen bortom denna region i framtida moduler och regeluppdateringar.
 
Top