Lilja;n63843 said:
För att använda gift på ett vapen behövs förmågan Giftbrukare; det har inte Ashfaru.
Så som förmågan beskrivs kan Giftbrukaren applicera gift på
ett vapen.
Detta ger upphov till frågor:
Menas
sitt vapen, dvs du måste själv ta Giftbrukare för att applicera gift på dina vapen (du kan inte låta din svartalfskompis med Giftbrukare stryka gift på dina vapen före strid?) I slutändan: kan en rollperson ta Giftbrukare för att sedan förse alla i gruppen med förgiftade vapen? Eller är tanken att bara just du som själv tagit förmågan ska få åtnjuta förgiftade vapen? Att alla andra är klumpiga och okunniga nog att lika gärna förgifta sig själva som sina fiender när striden väl börjat även om du som Giftbrukare förberett allt enligt konstens alla regler?
Menas bokstavligen
ett vapen, dvs inte alla dina vapen utan bara just ett? (Ska tjejen med två dolkar kunna applicera gift på bägge dolkar? Ska killen med pilbåge kunna applicera gift på alla dussinet pilar i sitt koger?)
Vidare: handlingen (att applicera gift på vapen) är "Fri". Är tanken att giftbrukaren ska använda denna handling i strid, Lilja? Dvs exempelvis dra en pil, bestryka den med gift, och sedan skicka den mot fienden, allt i en och samma runda?
Grundläggande fråga: giftdoser, de är väl inte kumulativa? (Om jag hugger dig två gånger med dolk som har svagt gift; ska du sedan slå 1t4 eller 2t4 i giftskada?)
Tillägg: skiljer sig användandet av "Elementaressens" på något avgörande sätt från gifter? Beskrivningen är ju kortfattad, och det ligger nära till hands att dra slutsatsen att Elementaressens är strikt bättre än (svagt) gift:
Priset är samma. Tillgängligheten är (i brist på mer info) samma.
Men ingen förmåga krävs för att använda Elementaressens?!? (Eller Giftbrukare innefattar ALLA alkemiska smörjor?)
Vad hindrar, enligt er på Järnringen, min karaktär från att köpa/tillverka Elementaressens istället för gifter, och därmed säga till gruppen "strunt i förmågan Giftbrukare"...?
Har jag missat någonting och isåfall vadå?