Jag ser hellre att man beskriver ett fåtal aspekter i detalj, som här, än att man gör en överskådlig men i praktiken oanvändbar presentation av alla 25 (som i tidigare versioner, och som vore alternativet). Om det sedan kommer fler aspekter framöver så kan man se det som en bonus.
Säg t ex att jag vill spela en geomantiker (eller vad man nu kallar en magiker bevandrad i geotropi). I gamla Eon så fanns det följande geotropiska effekter:
- Fotfäste (lättare med Akrobatik och Klättra, svårare att Hoppa och Undvika).
- Förstena
- Gräva
- Jordharmoni (används tillsammans med den icke geotropiska effekten Gestalta för att frammana en golem)
- Jordskalv
- Kontrollera Golem
- Krossa (bonus på krosskada)
- Skärpa (bonus på hugg- och stickskada)
- Varsebli Metall
Det var fler än jag mindes, men det är fortfarande en rätt mager samling på sju egentliga saker (Jordharmoni och Kontrollera Golem är båda del av att frammana en elementarvarelse, och Krossa och Skärpa är samma sak men på olika mål). Att spela en geomantiker med det där i grunden (heh!) känns inte så spännande - vi snackar inte Toph Beifong, direkt! Nu kommer jag istället att ha en bok på 50 sidor med besvärjelser och annat skoj. Det är mycket mer lockande att spela en geomantiker nu!