Nekromanti Frågor om lokaltrafiken

Storuggla

Champion
På förekommen anledning vill jag ställa två frågor till er, kära trafikanter:

1 - Varför måste ni hålla i dörrarna? Har ni så bråttom att n inte kan vänta två minuter tills nästa tåg kommer? Om ni har så bråttom, borde ni inte antingen lära er tidtabellen eller vara ute kanske en minut tidigare? Och vad finns där i slutet av er resa? Världsfred? Herrejistanes, stressa av!

2 - Varför tror ni att det är roligt att låtsas hoppa framför tågen? Vilken mentalsjuk värld lever ni i? Kan ni inte i alla fall räkna ut att ni inte är först med det och misstänka att vi är trötta på det, eller räkna ut att om jag gör föraren upprörd så stoppas trafiken och då blir tåget som ni ville åka med stillastående? Idioter.

Till er som inte beter er så här i trafiken, bra. Ni är guld värda.

Storuggla, tutf

Krille

Super Moderator
Varför måste ni hålla i dörrarna? Har ni så bråttom att n inte kan vänta två minuter tills nästa tåg kommer?
Vi är bönner. Här ute kommer inga tåg alls, i alla fall inte tunnelbanetåg. Bussarna kommer en gång i kvarten om det är veckotrafik och en gång i halvtimmen på helger och kvällar - om vi har tur. Pendeltågen går en gång varannan timme, och däremellan är det Satans Järnvägar som gäller.

Två minuter? Looxoory!

Marcus J

Hero
Vi är bönner. Här ute kommer inga tåg alls, i alla fall inte tunnelbanetåg. Bussarna kommer en gång i kvarten om det är veckotrafik och en gång i halvtimmen på helger och kvällar - om vi har tur. Pendeltågen går en gång varannan timme, och däremellan är det Satans Järnvägar som gäller.

Buss en gång i halvtimmen? Där jag är ifrån (Laholm FYI) så går det fyra bussar om dagen. Missat bussen? Det är bäst för dig om du kan hitta något kreativt att sysselsätta dig själv med i minst 1,5h.

Bland det bästa med att ha flyttat till Götet är att jag egentligen inte behöver ha koll på när bussen går. Om jag går ner till hållplatsen så kommer det en inom 5 min.

/Marcus ska käka, och sen är det bastukalas som gäller.

krank

Går ondskans ärenden
Agreed.

I Hudiksvall:
Stadsbussar - var 20:e minut. Går likadant på helger visserligen, men slutar gå nångång kring 6-7 på kvällen. EFter det får man gå istället. Tur att Hudik är så litet att man kan cykla från den ena änden till den andra på 20 minuter... Fan vet varför folk inte cyklar mer.

Tåg - bara vanliga SJ- tåg, och de går väldigt sällan. Eller ja, vi har ju X-tågen, de vet jag inte om de kan räknas som "pendeltåg" direkt... De går ungefär varannan/var fjärde timme mot Gävle, beroende på vilken tid på dagen det är. De slutar gå vid åttatiden, så att ta sig hem från Gävle t.ex efter ett biobesök eller en tenta är lögn.

Inte så jävla konstigt att man saknar den mycket speciella formen av "vett" som stockholmare har när man kommer ner... =)

Storuggla

Champion
"Inte så jävla konstigt att man saknar den mycket speciella formen av "vett" som stockholmare har när man kommer ner... =)"

Here's the thing though: turister och besökare respekterar dörrstängningen. De sliter inte i dörrarna, håller upp dem för att deras polare som är och köper korv ska med etc etc. De sköter sig. Det är stockholmarna som beter sig som fullständiga svin, de som borde veta bättre!

Storuggla, det är helknas

Organ

Out of time, out of mind
Varför tror ni att det är roligt att låtsas hoppa framför tågen? Vilken mentalsjuk värld lever ni i? Kan ni inte i alla fall räkna ut att ni inte är först med det och misstänka att vi är trötta på det, eller räkna ut att om jag gör föraren upprörd så stoppas trafiken och då blir tåget som ni ville åka med stillastående? Idioter.
Eh, va?!?!?!?! Finns det verkligen folk som gör så? :gremconfused: Något dylikt har jag aldrig varit med om, och då har jag i alla fall då och då åkt tunnelbana i närmare trettio år.

/Anders, chockad

Sanjuro

Warrior
Fyra bussar om dagen? Hä var lyxigt. Här passerar det exakt två bussar om dagen - den första är skolbussen som hämtar upp folket klockan halv åtta. Den andra är samma buss som skjutsar hem dem klockan fem. På sommaren går det naturligtvis inga bussar alls.

Nightowl

Champion
Jävla storstadsbo! :mad:

Bussarna kommer fyra gånger om dagen. Och då pratar vi om de allra ätaste mest trafikerade linjerna.

Det är dessutom länstrafiken. Lokalt är det ackjan sm gäller.

Erik

krank

Går ondskans ärenden
Here's the thing though: turister och besökare respekterar dörrstängningen. De sliter inte i dörrarna, håller upp dem för att deras polare som är och köper korv ska med etc etc. De sköter sig. Det är stockholmarna som beter sig som fullständiga svin, de som borde veta bättre!
Jag är i och för sig inte förvänad. Jag skrev "vett" inom citationstecken av en anledning. Det rör sig trots allt om samma folkslag som blir chockade när snön kommer - varje år. Och får "snökaos" när det bara är ett par centumeter på gatorna. För oss som varje år räknar med att vinter = par-tre decimeter ter sig stockholmarna således som ganska underliga varelser det nog är bäst att man inte försöker förstå sig på =)

Sanjuro

Warrior
Re: Jävla storstadsbo! :mad:

You tell 'em, bro. Vi som bor ute i Snåtterlida vet vad kollektivtrafik verkligen har att säga.

Men det är ju bara rent akademiskt, förstås. Ingen riktig människa åker ju buss.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Stockholmare blir inte alls förvånade över att snön dyker upp, inte folk i gemen. Det enda som förvånar oss är att de ansvariga för att gatorna röjs blir förvånade över att vintern kommer varje år. I vilket fall; att det ligger två-tre centimeter snö på gatan är i sig inget problem, men det blir ett problem när man plogar upp vallar där folk ska parkera. Så "snökaoset" handlar egentligen om att det finns för mycket bilar på en för liten yta, något bonntölpar inte fattar eftersom de (trots ett par decimeter snö) har betydligt mer lebensraum.

- Vulf

Anders Åstrand

Swordsman
Hahaha

Det märks tydligt hur dålig verklighetsuppfattning folk som bor i skogen har. På era största vägar passerar det en rostig volvo 240 i halvtimmen ungefär, så störningar som snöfall, jordbävningar eller meteornedslag mitt på vägbanan kommer knappast märkas i trafikbilden.

Om du bara kommer hit och iaktar trafiken i rusningstid kommer du förhoppningsvis ganska snart inse att störningar av olika slag, även de minsta, kommer få ganska stora konsekvenser.

krank

Går ondskans ärenden
Så "snökaoset" handlar egentligen om att det finns för mycket bilar på en för liten yta
Att problemet på många nivåer handlar om att det bor för mycket folk i Stockholm, det vill säga att det finns för många Stockholmare, har jag aldrig betvivlat. Själv förundras jag över hur någon kan föredra att ta bilen framför t.ex tunnelbana etc när man bor i sta'n.

Men å andra sidan är det också staden där folk hellre åker tunnelbana än går 20 minuter. När jag hade varit nere på intervju för "supernördarna" (eller vad den nu hette) skulle jag bo på Oden, och behövde då ta mig från centralen till Odenplan. Jag hade inga pengar, och hade fått veta att Odenplan låg max 20 minuters gångfärd därifrån. På vägen frågar jag flera personer huruvida jag är på rätt väg, eftersom jag aldrig gått just den sträckan tidigare.

Varenda jäkels första svar var "tunnelbanan ligger ditåt". OK, så antingen använder jag mina apostlahästar för att ta mig den här korta sträckan, eller så går jag i 5 minuter i en helt annan riktning för att komma till en tunnelbana? Hur lata är Stockholmare egentligen? Jag upphör aldrig att förundras. Det är en sak om man ska från någon förort in i centrala S-holm, men vafan - är man väl inne i stan är det väl inga problem med att GÅ?

Anders Åstrand

Swordsman
Tunnelbanan är för många stockholmare som ett skyddsnät man alltid kan falla tillbaka på om man inte hittar gångvägen mellan två platser.

För bara några år sedan hittade jag knappt alls inne i stan och orienterade mig enkom via tunnelbanan, men nu när jag kör bil överallt istället för att åka tunnelbana har jag lärt mig att hitta mycket bättre, även om jag ska gå.

EDIT: Bör tillägga att jag inte bor inne i stan, utan i förorten. De som faktiskt bor inne i stan brukar oftast hitta bra utan tunnelbanan, men de flesta du träffar på inne i city bor inte där.

PAX

Jordisk Äventyrare
Vad jag skulle vilja se är att svenska folket parkerade sina bilar för en hel månad och testade systemet för vad det tål...

Vitulv

Det handlar inte så mycket om lathet, utan om att det går snabbare att ta tunnelbanan. Är jag sugen på att promenera så gör jag det, vill jag ta mig från punkt A till punkt B så tar jag oftast tunnelbanan, eller en taxi.

Det är lite som att gnälla på att folk tar cykeln istället för att springa.

Och som Anders säger; Stockholm är stort, och om man är nyinflyttad är det enkelt att navigera sig med hjälp av tuben. Dessutom finns det snygga tågchaufförer som man kan flörta med.

För övrigt är jag rätt trött på folk från landet som anser sig ha rätt att vädra sina inavlade fördomar om Stockholmare i varje tänkbart sammanhang.

- Vulf

Krille

Super Moderator
För övrigt är jag rätt trött på folk från landet som anser sig ha rätt att vädra sina inavlade fördomar om Stockholmare i varje tänkbart sammanhang.
Det är lugnt. Vi på landet är trötta på folk från Stockholm som anser sig ha rätt att vädra sina inavlade fördomar om bönner i varje tänkbart sammanhang, så jag tar det med jämnmod.

Vitulv

Grejen är den, att Stockholmare rätt sällan beter sig på det viset som vi förväntas göra av folk på landsbygden. Varken jag eller mina kompisar har några direkta fördomar om de som inte bor här, och den påstådda drygheten som vi Stockholmare påstås besitta är föga mer än en modern myt.

Så well, min uppfattning är att skiten färdas i en huvudriktning, och det är mot Stockholm, inte från.

- Vulf