Nekromanti Frågor om lokaltrafiken

Krille

Super Moderator
Grejen är den, att Stockholmare rätt sällan beter sig på det viset som vi förväntas göra av folk på landsbygden.
Kanske inte stockholmare sinsemellan, men i egenskap av lantis så uppfattar i alla fall jag att stockholmare allt som oftast bekräftar fördomarna. Låt oss säga att turistnäringen i Stockholm knappast främjades av den dryga stockholmare som besvarade en artig fråga om vad klockan är med ett ärkesnorkigt "skaffa en egen tick-tack, jävla bonne!" senaste gången jag var där. Det bemötandet har varit rätt arketypiskt för alla gånger då jag pratat med stockholmare och inte känt dem sedan tidigare.

Naturligtvis är det högst ankedotiskt, men det är du och dina kompisar också, så vare sig det ena eller det andra hjälper oss att nå vishet om saken. Poängen är dock att jag inte har sett några bevis mot den där "moderna myten"; snarare tvärtom. Undantagen är som sagt var dem som jag känner sedan tidigare.

Så well, min uppfattning är att skiten färdas i en huvudriktning, och det är mot Stockholm, inte från.
Min uppfattning är den omvända. Vad säger det oss om hur det faktiskt är? Egentligen inte ett jota.

Rising

Vila i frid
För övrigt är jag rätt trött på folk från landet som anser sig ha rätt att vädra sina inavlade fördomar om Stockholmare i varje tänkbart sammanhang.
Själv tycker jag sånt är rätt kul. Men så vädrar jag ju själv också fördomar om lantisar i varje tänkbart sammanhang.

Och jag kan vara den arketypiske sura stockholmaren ibland, den som säger "på höger sida står man, på vänster sida går man, lantisar!", "ja! två steg fram efter rulltrappans slut - där är det en bra plats att stanna och börja leta i sin ryggsäck efter saker!" och "Hey, det går inte snabbare för att du trycker på dörröppningsknappen, Fred Flinta."

Det är konstigt att jag inte blivit slagen på käften oftare.

Fast jag gjorde en kvinna i en livsmedelsbutik rätt sur för ett tag sedan. Jag gick där med en polare, och där stod den här kvinnan med sin vagn parkerad mitt i gången (givetvis lite käckt diagonalt, för att göra det ännu lite svårare för alla andra att passera förbi) medan hon pratade med en väninna. Då det uppstod en form av flaskhals kunde jag inte låta bli att hosta lite irriterat, varpå hon plötsligt blev medveten om sin omvärld och flyttade lite på sin vagn och sken upp "oj! förlåt"

"Ingen orsak," sade jag, med ett varmt leende, "tvärtom; jag anser kvinnans oförmåga att beräkna konsekvenserna av sina handlingar vara en av hennes mest bedårande små skavanker." Och två steg efteråt fortsätter jag, nu riktad åt min kompis "...var var jag? Jo! *knäpper fingrarna* Där har vi alltså anledningen till att det inte finns några kvinnliga schackmästare."

(Jag kanske inte var riktigt så vältalig, men det var principen iaf)

Jag älskar att vara Skeletor.

Rising

Vila i frid
"skaffa en egen tick-tack, jävla bonne!"
Ha ha ha! Det var ju skitbra.

Den ska jag sno.

Jag tycker förresten att ni båda har rätt. Jag retar mig nämligen på stockholmare lika mycket som jag retar mig på bönder.

Fast nu kom jag på en annan sak, som inte har med dig, Krille att göra:
Göteborgare: Omges ni konstant av ett högt, brusande bakgrundsljud i er stad? För varenda göteborgare man ser i tunnelbanan pratar så in i helvete högt. Måste ni gå omkring och skrika till varandra på avenyn för att överrösta något, som gör att ni inte fattar att man inte kan hållra på och bullra när man reser till mer civiliserade platser?

Göteborgare är helt klart de som framstår som mest efterblivna i hela Sverige.

Man Mountainman

Storsvagåret
Göteborgare är helt klart de som framstår som mest efterblivna i hela Sverige.
När man har jämfört resultat från inskrivningsprovet i lumpen mellan olika regioner, så har man funnit att Göteborgare har sämst resultat i Sverige.

Bäst resultat har västerbottningar. Ät den, sörlänningar!

/Kalle, genetisk västerbottning

Dewil

Skrivbordsgeneral
Och jag kan vara den arketypiske sura stockholmaren ibland, den som säger "på höger sida står man, på vänster sida går man, lantisar!"
Om det bara var turisterna som stod till vänster i rulltrappan så skulle problemet inte vara så stort men så länge som en icke föraktfull andel av infödingarna inte heller hajar hur man gör så kvarstår problemet.

Dewil

magoo

Hero
Det tar en vecka, sen springer man till tunnelbanan för att hinna. Jag sa att jag aldrig skulle göra det men storstadspulsen tog mig också. Fast klämt mig in i dörren har jag aldrig gjort.

Däremot åkte jag tunnelban i Stockholm när en kille klämde sig in och då sa den coola kvinnliga t-baneföraren att hon inte tänkte köra tåget en meter innan killen i vit jacka och svart keps hade klivit av. Jag minns hennes underbara vrede och killen som försökte se osynlig ut i sin bländvita jacka - grupptrycket fick honom att gå av tåget ganska snabbt. T-banechaffisar är mina idoler.

Anders Åstrand

Swordsman
Åh, vilken fantastisk förare! Inte bara jobbigt och irriterade för alla på på tåget att vänta på hennes personliga straffutdelning, utan även irriterande för dem som väntar vid nästa station.

Stor eloge åt henne!

Rising

Vila i frid
Nä, jag är på magoo's sida här. Jag väntar gärna ett litet tag om en sådan där subba kan få den läxa han så förtjänar. Oskick skall bestraffas.

Dessutom är det underhållande för resten av passagerarna.

magoo

Hero
Det tog tjugo sekunder för honom att gå av, kanske lärde sig både han och andra passagerarna nåt på kuppen. Att det finns risk att göra illa sig?

Japp, av mig får hon en stor eloge!

Anders Åstrand

Swordsman
Han hann ju uppenbarligen in i tåget innan det avgick. (Eller, skulla ha avgått om inte föraren var en sån subba). Jag tycker snarare att det är ett oskick att kategoriskt döma folk som av en eller annan anledning har bråttom till tuben.

magoo

Hero
Ett förtydligande: han kom när dörrarna var stängda, hann få in ena armen, pressade upp dörren och klämde sig in. Ganska mycket efter sista sekunden.

Big Marco

Läskig
Omges ni konstant av ett högt, brusande bakgrundsljud i er stad?

Ja. Eftersom hela staden står på lera så åker våran tunnelbana ovan jord, och kallas inte för markbana som man kan tro, utan för spårväg. Det är lite som järnväg fast det får inte heta järnväg, trots att det är spår. Och spårvagnarna brôtar som faaaan. Man blir döv. Och då skriker man.

Ett annat alternativ är att vi har så bra lungor och starka stämband.

Eller så kanske det beror på att i Göteborg så tjötar vi med varandra i stället för att glo surmulet.

Fast det gäller inte mig. Jag hatar människor. Och naturen. Och ljud. Och djur.

ripperdoc

Myrmidon
Nu vet jag inte om det tillför något, men det jag sett av Stockholms (eller Göteborgs) lokaltrafik är att servicen är medioker medan passagerarna är rätt sansade. Det vill säga, i ett internationellt perspektiv. I Hong Kong är servicen perfekt, och passagerarna ställer aldrig till med besvär (bevis 1,2,3 det finns aldrig, någonsin skräp i vagnarna, och det hojtas aldrig och det finns inga fyllon). I övriga Kina är det rent anskrämligt hur dåligt folk beter sig - vilket nog härror ur lika nonchalant attityd från servicepersonalen. Ett tåg har bara öppet sina dörrar i säg 30 sekunder. Sedan stängs de - oavsett vad som händer. Vilket har till effekt att rena slagsmålen inleds när folk ska ta sig in, och att man som turist är smått livrädd att antingen mosas av folk eller av dörrarna.

Detta gäller dock mest som svar på fråga 1. På fråga 2 kan jag bara svara: hoppas de lyckas att hoppa någon gång :gremelak: Nejdå, det är klart att det vore hemskt för både vittnen och framförallt chaufför, men folk som leker med livet som insats kommer det alltid finnas och det är nog inte lönt att klaga på dem.

ripperdoc

Myrmidon
Sedan kan man ju fråga sig om inskrivningsprovet mäter de kvaliteter man vill ha oss människor :gremelak:

Troberg

Sinister eater
När vi ändå är inne på ämnet kollektivtrafik, kan någon tala om för mig som inte brukar kollektivtrafik, undantaget flyg och någon enstaka taxi, om samma oskick förekommer som på flyget, det vill säga att passagerare applåderar när tåget kommer till stationen? Och om det förekommer, får man döda de som gör så på tåget?

magoo

Hero
Och varför applåderar man bara utrikesflyg och inte inrikes?

När jag flög till Bulgarien var jag allvarligt rädd för att den rostiga plåtlådan vi flög i skulle rasa ihop av applåderna. Jag fick hålla fast stolsbrickan med en hand och försöka haka fast säkerhetsbältet som var helt löst med den andra. Jag vill ge mig själv en applåd för att jag inte tog mig ner med fallskärm istället, mycket säkrare.

Big Marco

Läskig
Jag flyger som en dåre och har bara, 100% av gångerna, varit med om att folk applåderar på charter. Aldrig reguljärt. Och definitivt aldrig i Business class.

Troberg

Sinister eater
Och varför applåderar man bara utrikesflyg och inte inrikes?
Ingen aning, men när jag får världsherravälde så kommer det att finnas en speciell plats bakom terminalen på alla flygplatser dit man tar applåderarna och skjuter dem.