Nekromanti Frågor om saga

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,921
Location
Stockholm
I min jakt efter ett nytt häftigt fantasyrollspel, undrar jag följande om Saga:

* Vilken typ av rollspelenade uppmuntrar/belönar reglerna?
* Hur världsbundna är reglerna?
* Hur dödliga är stridsreglerna?
* Hur många tärningsslag måste man slå för att veta om man träffar en motståndare och hur mycket skada denne faktsiskt får?

Tack!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
1. Rollspelande rollspelande...
2. Inte speciellt.. inte mer än Elric-reglerna eller RQ till exempel.
3. Ungefär lika dödliga som Gamla DoD Expert...
4. Attack. Försvar. Skada. (+ träffområden om man kör med det)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
1. Rollspelande rollspelande...
På vilket sätt uppmuntras/belönas "rollspelande rollspelande"? Finns det några mekanismer som gör att rollspelande rollspelande spelar regelmässig roll? Eller uppmuntras rollspelande mest genom att reglerna inte kommer ivägen för det, eller (shudder) genom att reglerna är så komplexa så att man skiter i dem och rollspelar istället?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
För det mesta är det så att reglerna inte ska komma ivägen för rollspelande, eftersom de är enkla och flexibla (ungefär som i Hammaren & Trollspöt om jag har läst den boken rätt).

Sen finns även direkta regler som belönar rollspelande, som exempelvis reglerna för kreativa attacker och försvar (och förutsägbara attacker) där man har större chans att lyckas (eller misslyckas) om man har en mer berättande stil i strid (än bara "jag hugger")... eller att bra rollspelande belönas när man blir bättre.

Reglerna är allt annat än komplexa.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vilken typ av rollspelenade uppmuntrar/belönar reglerna?

Jag kanske missförstod.. hur menade du?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rollspelande rollspelande?

Det finns flera sorters rollspelande rollspelande. Här på forumet så brukar det komma upp mängder med termer för att särskilja dem åt, exempelvis de tre termerna inlevelse (man försöker komma in i rollen "inifrån" rollpersonens huvud), utlevelse (man försöker leva ut rollen och gestalta den utåt åt de andra spelarna) och upplevelse (man försöker komma in i rollen genom en grandios spelupplevelse).

En inlevelsefrämjande mekanism skulle till exempel kunna representera rollens inre med attribut eller siffror, så att spelaren får en tydligare identifikation med sin roll. Västmarks egenskaper skulle kunna vara en sådan mekanism.

En utlevelsefrämjande mekanism skulle kunna belöna efter hur väl man beskriver något. Dina stridsbonusar skulle kunna hamna här. Detta brukar ibland nedsättande kallas för "pudelutställning" - en partisk domare belönar vad som sker.

En upplevelsfrämjande mekanism ger spelledaren och spelarna hjälp att skapa en cool ståry, som i sin tur leder in spelarna i ståryn. Andra Imperiets egenskaper är mer av den här sorten.

Det finns fler indelningar av rollspelande rollspelande, för övrigt. Hänger man runt lite på rollspels- och makarforumets mer esoteriska trådar (brukar kännetecknas av att Rising är med i dem) så kan man snappa upp ett och annat, även om en hel del är rätt mycket flavour of the month.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
För det mesta är det så att reglerna inte ska komma ivägen för rollspelande, eftersom de är enkla och flexibla (ungefär som i Hammaren & Trollspöt om jag har läst den boken rätt).
Synd.

Missförstå mig rätt: visst är det trevligt om reglerna inte kommer ivägen för rollspelandet, men det är inte att främja rollspelande. Det är att inte komma ivägen för rollspelande. Jag ser helt enkelt skillnad på icke-intrusiva regler och rollspelsfrämjande regler.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nyfiken.. vilka regler på marknaden är mest rollspelsfrämjande tycker du?

Och varför?

Sen vet jag inte om jag nånsin spelat regler som vart speciellt rollspelsfrämjande... fast jag kanske har missat nåt. Visserligen hade Pendragon till exempel regler för den saken.. men när det kom till spelande så rollspelades det ungefär lika mycket när vi körde Pendragon, RQ, Warhammer eller CoC... de enda regler jag kännt vara hämmande var väl egentligen gamla AD&D som förvandlade spelarna till power-junkies, (och rolemaster såklart... där hade man aldrig tid att rollspela)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rollspelande rollspelande?

mmm, det är faktiskt ingen större skillnad på Västmark och Saga när det gäller rollspelsfrämjande såvitt jag kan se... om jag minns rätt sen jag recenserade Västmark. Andra Imperiet har jag inte spelat eller spellett än, även om jag läst det.. så jag kan inte bedöma hur det funkar i praktiken.

...flavour of the month.. he he DET var kul!
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,968
Location
Sandukar
vilka regler på marknaden är mest rollspelsfrämjande tycker du?

Om jag får svara så säger jag att Noir är ett av dessa regelverk iaf. Spelet är byggt kring det i mångt och mycket. Om jag bara är full av goja får du se om några veckor. ,-)

Sedan är det inte så många andra. Skymningshems egenskaper och mål är bra exempel annars. Sedan kommer jag inte på fler (iaf svenska spel).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
he he, du är rolig du Marco... missar inte en chans att göra reklam! Fast det är ju bra. När kan man vänta sig att se ditt underverk på SF-bokhandeln i Stockholm då? Nått datum spikat?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Mest rollspelsfrämjande?

nyfiken.. vilka regler på marknaden är mest rollspelsfrämjande tycker du?
Hur stor marknad syftar du på?

Tittar vi på toppskiktet så har Vampires Will-mekanism kopplad till Nature/Demeanor bra mycket mer rollspelsfrämjande mekanismer än alignments. Fast det är egentligen inte så mycket mer än bonuserf för gott rollspelande.

I skiktet därunder, dvs med spel som har en marknad men inte är Vampire eller Dungeons&Dragons så ligger Pendragon jefligt bra till. Trots dess ålder så är dess Passions och Traits svårligen överträffade. Framförallt är det återkopplingen mellan värde och spelad roll som imponerar här. Det finns få spel som har en så elegant växelverkan. Frågan är om man inte skulle kunna använda Pendragon som ett slags personlighetstest - genom att spela Pendragon så får man fram siffervärden på hur man egentligen är, och skulle spelaren få ta del av samma nuffror så har han en återkoppling som kan användas som terapi.

Ett annat spel som förtjänar omnämnande är Babylon Project, vars bakgrundssystem har influerat både Västmark och Andra Imperiet. Tanken här är att rollpersoner har ett antal karaktärsdrag som tas fram samtidigt som bakgrunden. Varje gång spelaren tar in karaktärsdragen i spelet på ett signifikant sätt så får spelaren en Fortune point. På så sätt så motiveras spelaren att ge uttryck för sin rollpersons bakgrund på ett sätt som jag inte har sett i andra rollspel - vilket förstås är helt rätt, givet att spelet bygger på Babylon 5.

Sen finns det fett mycket konstiga spel om man tittar på skiktet som egentligen inte har en marknad alls (small press games, helt enkelt). Som vanligt gäller Sturgeons lag och jag har knappast spelat allihop, men ett spel som har imponerat på mig vad gäller rollspelsfrämjande spel är till exempel The Mountain Witch, med ett öde som inte ens spelledaren känner och en förtroendemekanism som är riktigt, riktigt klurig.

För att avsluta med en del forumsdiskussioner och deras resultat så drar jag mig till minnes tre stycken, varav två syltar in Rising igen. Den ena var en Dragonball-mekanism med satsning medelst kort. Här hittar du det, och det var riktigt kul.

Den andra Rising-grejen var när det diskuterades ett Sagan om Ringen-rollspel här. Det som imponerade synnerligen mycket var systemet med svarta och vita kort (börjar i tredje stycket), där varje spelare insyltad i en knipa får möjlighet att välja mellan att fega ut och svika gruppen, eller stödja gruppen. Valde man den fega vägen så klarade man sig garanterat, valde man den goda vägen så fick man en möjlighet att klara sig, och ju fler som valde den goda vägen desto större var chansen att man klarade sig. Och valde alla den fega vägen så snöt det sig för alla.

Den tredje grejen började här med att jag funderade på om rollspelsregler verkligen måste byggas kring att banka gobbos och dyrka dörrar, och resultatet blev dogma-spelet Aki, ett spel som enbart bygger på egenskaper och relationer och hur dessa hanteras.

Alla dessa exempel har en sak gemensamt: en återkoppling mellan hur man ger uttryck för sin rollperson personlighet (dvs hur man rollspelar) och nuffrorna på rollformuläret. Det vill säga, spelaren får en klar och tydlig signal om att rollperson och rollspelande är ur synk, vilket antingen leder till ändrat rollspelande eller ändrad rollperson. Det är ett mer rollspelsfrämjande sätt än att inte stå ivägen.

Sen vet jag inte om jag nånsin spelat regler som vart speciellt rollspelsfrämjande... fast jag kanske har missat nåt. Visserligen hade Pendragon till exempel regler för den saken.. men när det kom till spelande så rollspelades det ungefär lika mycket när vi körde Pendragon, RQ, Warhammer eller CoC...
Om man bara ångar på, och bara rullar tärningar i strid då och då, så är regler inte mer eller mindre rollspelsfrämjande än andra.

Men angående just Pendragon... på ett GothCon för typ tio år sedan, när Eon precis hade släppts, så var Eon-äventyret lite speciellt: rollpersonerna gick och dog (scriptat), och de fick sedan nya rollpersoner att spela under resten av äventyret. Jag ledde tre pass, ett med ett helsvenskt DoD-spelargäng, ett inbitet Pendragon-gäng och ett lika inbitet Vampire-gäng. Vampire- och DoD-gängen spelade de nya rollpersonerna ungefär på samma sätt som de gamla rollpersonerna, men just Pendragon-gänget klarade av att spela de nya rollpersonerna som andra rollpersoner.

Efter lite diskussion så kom jag fram till följande teori: Pendragons Traits och Passions är föränderliga, och dessutom rätt snabbt föränderliga. Pendragon-spelarna fick inte bara en återkoppling när de spelade sin personlighet annorlunda jämfört med papperet, utan fick dessutom snabbt en ny personlighet att spela. Den här återkopplingen tränade dem i att byta personlighet snabbt och gestalta olika personligheter, och därför klarade de rollpersonsbytet mitt i äventyret bättre än de två andra grupperna.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Mest rollspelsfrämjande?

OK, tack för det uttömmande svaret... Pendragon är ju ett av mina favoritrollspel för övrigt..
 
Top