Nekromanti Frågor

Nemesis_UBBT

Warrior
1. Är en varulv en människa som kan förvandla sig till en varg eller en som kan förvandla sig till en vargmänniska? Ok, båda två kan kallas för varulv men vilket är det egentligen?

2. Vad är det som gör Vampire till ett skräckspel? Skulle snarare kalla det...hmm... gotisk fantasy kanske?

Ackerfors

Alas, your rapids!
1. Den frågan kan inte jag svara på men jag har en följdfråga. Är varulvar verkligen odöda?

2. Den diskussionen har förts ett antal gånger. Sök på Vampire eller så så får du se. Jag tycker förstås att alla spel är vad man gör det till.

Nemesis_UBBT

Warrior
Jag har aldrig sett något svar på den diskussionen, så jag tänkte att någon kunde ge mig det. Och visst, alla spel är vad man gör dom till, men det går att spela skräck i fantasy och D&D är inget skräckspel för det...

Rising

Vila i frid
"Är en varulv en människa som kan förvandla sig till en varg eller en som kan förvandla sig till en vargmänniska? "

Enligt folklore har jag för mig att man bara förvandlades till en varg, precis som vilken annan varg som helst. Sedan kom en massa dåliga skräckfilmer som tyckte att det var häftigare om man såg lite "halvvargig" ut och gick på bakbenen om man var en varulv.

I rollspelen skiljer det sig åt från spel till spel.

WW:s varulvar kan visst vara allt möjligt. Det blir nästan bara jobbigt när man ska hålla reda på alla former hit och dit. Jag tycker det är en ganska barnslig förhållning till varulvsfenomenet.

I Chock var de riktiga varulvarna en sorts vanliga vargar med en otäck förmåga att sprida sjukdomen lykantropi om den bet en människa. Människan i sin tur blev då en lykantrop, vilka är människor som förvandlas till vargmänniskor under fullmåne. Både varulven och lykantropen bekämpas förstås med silverkulor.

Varulvar i gamla DoD har jag för mig förvandlar sig till vargmänniskor också, men jag är osäker. Det finns ju hajmänniskor också, och de förvandlar sig ju ändå till riktiga hajar, inte någon sorts "monsterhajar"... Hmm, kommer inte ihåg. I Chronopia så fanns det iaf en förmåga som hette "hamnskiftare", och om man då var en sådan som kunde förvandla sig till varg då var det riktig varg man blev, inte någon monstervarg.

Jag tycker alla versioner är okej, bara det passar i spelet i stort.

"Vad är det som gör Vampire till ett skräckspel? Skulle snarare kalla det...hmm... gotisk fantasy kanske?"

Mmm, varför inte? Många spelar Kult som ett äventyrsspel i stil med Alien eller Mutant Chronicles. Å andra sidan går det utmärkt att spela skräckäventyr i ett äventyrsspel, som tex. DoD eller Gondica.

Storyteller-systemet är uppbyggt ungefär som B-färdigheterna i DoD Expert. Med det menas att man INTE skall slå tärningar så mycket, utan att man bara kan låta spelledaren avgöra ungefär hur bra det går i enlighet med reglernas riktlinjer. Det är inte många som spelar så, men poängen är iaf att det ska vara lösare och mer storybundet spelande, vilket är ett bra underlag för skräckäventyrande.

Det, och den egentliga avsaknaden av actionelement är väl det som gör Vampire till ett skräckrollspel i mångas ögon. Jag tycker dessa etiketter är ganska onödiga. Det beror ju på hur äventyren spelleds om man lägger fokus på skräck, äventyr eller något annat.

/Rising

Rickard

Urverk speldesign
"Varulvar i gamla DoD har jag för mig förvandlar sig till vargmänniskor också /.../ Det finns ju hajmänniskor också, och de förvandlar sig ju ändå till riktiga hajar, /.../ I Chronopia så fanns det iaf en förmåga som hette "hamnskiftare","
Varulvar i DoD spred också lykantropi, alltså var hamnbytet en sjukdom. Hajmän är precis som örnmän, hjortider och svanmöer, metamorphoser.. Alltså de kan förvandla sig till riktiga djur och de har kontroll över sina förvandlingar.. Precis som hamnskiftare..

/[color:448800]Han</font color=448800> som kommer ihåg när hans ellärare beskrev vampyrer som blodsugande varelser som förvandlades i fullmåne och var rädda för silver. De flesta i klassen smålog (eftersom 70% hade spelat rollspel)

Anders

Hero
Motfrågor

"2. Vad är det som gör Vampire till ett skräckspel?"

Frågan har besvarats många gånger och av många personer här på forumet och eftersom det tenderar att bli massa tjafs i samband med detta så skulle jag vilja ställa några motfrågor till dig innan jag besvarar din fråga:
-Vilka spel anser du vara skräckspel?
-Vad är det som gör dem till skräckspel enligt din mening?
-Varför ställer du frågan om vad som gör Vampire till ett skräckspel?

Arcana

Rising

Vila i frid
Tack, Han.

"Varulvar i DoD spred också lykantropi, alltså var hamnbytet en sjukdom. Hajmän är precis som örnmän, hjortider och svanmöer, metamorphoser.."

Errm, ja, så var det ja. Har faktiskt inte spelat DoD preChronopia på bra länge, och då har det mest handlat om nymfer, fauner och älvor av olika slag. Alla "fula" raser var det skitlänge sedan jag spelade med... ...men det där borde jag ju ha kunnat. Jag ska skärpa mig från o me nu.

"ellärare beskrev vampyrer som blodsugande varelser som förvandlades i fullmåne och var rädda för silver. "

*LOL* Det där är ju bara för bra! Kom ihåg att ta med den nästa gång vi pratar om roliga anekdoter i samband med rollspel...

/Rising
som inte kommer ihåg nånting från sina teknologilektioner. Vilket syns på hans betyg :^(

Rosen

Myrmidon
Re: Motfrågor

En fråga till! Är varulvar odöda?

Knappast om de inte dör innan de blir varulvar, "lever" i evighet efteråt el dyl.
Minner mig iofs en scen i den episka storfilmen The Howling IV där en snubbe blev varulv för första gången, och hans kött smälte ner tills han ramlade ihop som ett skelett och sen växte varulvsköttet ut på det, fast det är nog enda gången jag har sett det framställas på det sättet.

--
Åke

Nemesis_UBBT

Warrior

Min tur att ställa en motfråga:
- Är DoD ett skräckspel?

Det skulle dom flesta svara NEJ på, fast det finns vampyrer, varulvar och (antar jag) skräck-regler. Dom skräck-spel som jag känner till är CoC, Kult, Chock, In the Dark, Noctum, Phobia och Shadowrun. Att jag nämner dom behöver inte betyda att alla är bra (har inte spelat hälften av dom) men de är spel med skräck som huvudtema. Om man är tillräckligt intelligent tror jag man kan "missförstå" det här på många sätt men jag hoppas du fattar (syftar på dom som lyckas "omtolka" andras inlägg)

-Varför ställer du frågan om vad som gör Vampire till ett skräckspel?
"
Egentligen av ett ganska egoistiskt skäl. Jag tycker (IMHO förstås) att inlägg som "Finns nya Kult/Vampire/CoC v. 2.8 att köpa i sverige?" alltså materialfrågor är irriterande (betyder inte att dom inte är viktiga). När det dessutom är Vampire, som jag inte tycker är ett skräckspel, då blir dom ÜBER-irriterande. Om inte Vampire på något konstigt sätt hade klassats som skräck-spel, hade det ju varit som att diskutera DoD eller liknande (vilket hade resulterat klagomål från den lokala moderatorn) . Lägg till det faktum att ALLA vampire-inlägg handlar om sådant (förutom när folk berättar om sina "läbbigaste" upplevelser), så har du anledningen.

Nu blev det här väldigt rörigt men jag hoppas att någon förstår.

Krille

Super Moderator

"Knappast om de inte dör innan de blir varulvar, "lever" i evighet efteråt el dyl."

Pratchett utnämner dem till "hedersodöda".

Anders

Hero

”Är DoD ett skräckspel?”

Nej, inte som jag ser det.

”Dom skräck-spel som jag känner till är CoC, Kult, Chock, In the Dark, Noctum, Phobia och Shadowrun. Att jag nämner dom behöver inte betyda att alla är bra (har inte spelat hälften av dom) men de är spel med skräck som huvudtema. ”

Men vad är det som gör dem till skräckspel enligt din mening? Vad syftar du på när du säger att de har skräck som huvudtema? Vad är det de har som du tycker att Vampire inte har och som du menar är skräck?

”Egentligen av ett ganska egoistiskt skäl.”

Skälet är alltså av ren ”forum-organisatorisk” art? I så fall tycker jag att du ska ställa din fråga direkt till moderatorerna eller på www.rollspel.nu-forumet. De har ju iofs redan haft uppe frågan om var Vampire ska vara så du kan ju kolla här om du vill ha deras motivering.

”Jag tycker (IMHO förstås) att inlägg som "Finns nya Kult/Vampire/CoC v. 2.8 att köpa i sverige?" alltså materialfrågor är irriterande (betyder inte att dom inte är viktiga). När det dessutom är Vampire, som jag inte tycker är ett skräckspel, då blir dom ÜBER-irriterande. Om inte Vampire på något konstigt sätt hade klassats som skräck-spel, hade det ju varit som att diskutera DoD eller liknande (vilket hade resulterat klagomål från den lokala moderatorn) . Lägg till det faktum att ALLA vampire-inlägg handlar om sådant (förutom när folk berättar om sina "läbbigaste" upplevelser), så har du anledningen.”

Jag har inte märkt någon skillnad i Vampireinlägg kontra inlägg som har med andra spel att göra. I princip kan man dela upp trådarna på Skräckforumet i två typer: generella skräcktrådar och spelspecifika skräcktrådar. De generella skräcktrådarna är synnerligen tillämpliga på Vampire, liksom även på t ex Kult och troligtvis även på de skräckspel som jag inte har någon erfarenhet av. Jag kan inte se att det faktum att vissa av deltagarna ämnar tillämpa de tankar de får från dessa skräckdiskussioner på just Vampire på något sätt skulle kunna förstöra för övriga deltagare. De spelspecifika skräcktrådarna skiljer sig inte särskilt mycket åt mellan olika spel utan tenderar att vara av samma typ: ”Är CoC-äventyret XXX värt att köpa?”, ”Vilka tilläggsböcker bör jag köpa till Vampire” o s v. Är man inte intresserad av spelet ifråga så läser man inte tråden, svårare än så är det inte och att bli ” ÜBER-irriterad” över att vissa diskuterar ett spel som man själv inte spelar/gillar låter lite småaktigt i mina öron. Med tanke på att det är relativt låg aktivitet på Skräckforumet så är risken väldigt liten att spelspecifika diskussioner ”trycker bort” aktiva generella diskussioner från förstasidan. Det finns plats för alla de spel som diskuteras på det här forumet i dagsläget.

Arcana

Insignia

Swashbuckler
Vampyr-skräck

"Vad är det som gör Vampire till ett skräckspel?"

Det var ett tag sedan jag spelade Vampire, men så vitt jag kommer ihåg:

Du spelar en person som sakta men säkert förlorar sin mänsklighet (och/eller mentala hälsa), måste dricka blod regelbundet antingen du vill eller inte (och riskerar både liv och anseende om du skulle bli upptäckt), kan förlora fattningen och attackera dina vänner, dör av solljus (och har en passande panisk fobi för detsamma), och samtidigt försöker passa in i ett vanligt samhälle.

Låter tillräckligt läskigt.

Nemesis_UBBT

Warrior

Men vad är det som gör dem till skräckspel enligt din mening? Vad syftar du på när du säger att de har skräck som huvudtema? Vad är det de har som du tycker att Vampire inte har och som du menar är skräck?

Jag visste att du skulle misstolka allt jag sa. (det är väl det som debatterande går ut på, eller?) Så vi tar det igen:

1: Vad har Kult som inte DoD har?

2: Vad har VtM som inte DoD har?

Svara på båda frågorna så erkänner jag att jag har fel.

Är man inte intresserad av spelet ifråga så läser man inte tråden, svårare än så är det inte och att bli ”ÜBER-irriterad” över att vissa diskuterar ett spel som man själv inte spelar/gillar låter lite småaktigt i mina öron.

Det är småaktigt jag vet, jag jag erkände det hela 3 gånger i förra inlägget (kanske inte helt uppenbart). Men du ville ha en anledning och du fick en

Det finns plats för alla de spel som diskuteras på det här forumet i dagsläget.

Stämmer, därför skrev jag inte "Vampire borde tas bort, det är inget skräckspel".

Om du kan hitta skildnaden mellan Vampire och diverse fanstyspel, skriv tillbaka. Men helst inget "Du har fel", "Du är småaktig"och "Definiera skräckrollspel"-svar, för det har du redan skrivit.

Eskil

Warrior
Re: Vampyr-skräck

Kallas det inte "one man horror game" eller något liknande?

Nemesis_UBBT

Warrior
Grattis!

Grattis! Du lyckades svara på det som inte ens Arcana kunde. Du vinner 8 förpackningar Något-stort-slämmigt-med-tentakler™!!

Anders

Hero
Lägg ner

”Du lyckades svara på det som inte ens Arcana kunde.”

Va? Lägg av med såna där påståenden hördu. /images/icons/mad.gif Jag har genom mina svar (frågor) till dig försökt få reda på vad du såg som skillnaderna mellan Vampire och andra skräckspel och varför du undrade kring Vampire just för att kunna ge dig ett bra svar och undvika de mycket långa diskussioner som tidigare varit på forumet men som du menar inte har givit dig något svar på din fråga. Och eftersom syftet med ditt inlägg var att utröna huruvida Vampire borde vara skräckforumet så visade jag dig hur detta motiverats av moderatorerna.

Jag skulle gärna ha berättat för dig om vad jag ser som skräckingredienser i Vampire och hur man arbetar med dessa men eftersom du visar dig vara tämligen otacksam över mina försök att besvara det du undrar över så bra som möjligt så ska jag undvika att besvara eventuella inlägg från dig i fortsättningen. Framförallt som du påstår att jag skulle ha misstolkat sånt som du skrivit och dessutom hävdar att jag skrivit påståenden som jag inte har gjort.

Arcana

Nemesis_UBBT

Warrior
Re: Lägg ner

Å, ursäkta. Såg visst inte din länk.../images/icons/crazy.gif

Det är i såna här situationer man känner sig dum...Jag håller mig nog borta från debatter i fortsättningen.

Insignia

Swashbuckler
Tack!

"Du vinner 8 förpackningar Något-stort-slämmigt-med-tentakler™!!"

Precis vad jag önskade mig! :D

Men hacka inte på Arcana, han försökte nog bara diskutera saken...