"Är en varulv en människa som kan förvandla sig till en varg eller en som kan förvandla sig till en vargmänniska? "
Enligt folklore har jag för mig att man bara förvandlades till en varg, precis som vilken annan varg som helst. Sedan kom en massa dåliga skräckfilmer som tyckte att det var häftigare om man såg lite "halvvargig" ut och gick på bakbenen om man var en varulv.
I rollspelen skiljer det sig åt från spel till spel.
WW:s varulvar kan visst vara allt möjligt. Det blir nästan bara jobbigt när man ska hålla reda på alla former hit och dit. Jag tycker det är en ganska barnslig förhållning till varulvsfenomenet.
I Chock var de riktiga varulvarna en sorts vanliga vargar med en otäck förmåga att sprida sjukdomen lykantropi om den bet en människa. Människan i sin tur blev då en lykantrop, vilka är människor som förvandlas till vargmänniskor under fullmåne. Både varulven och lykantropen bekämpas förstås med silverkulor.
Varulvar i gamla DoD har jag för mig förvandlar sig till vargmänniskor också, men jag är osäker. Det finns ju hajmänniskor också, och de förvandlar sig ju ändå till riktiga hajar, inte någon sorts "monsterhajar"... Hmm, kommer inte ihåg. I Chronopia så fanns det iaf en förmåga som hette "hamnskiftare", och om man då var en sådan som kunde förvandla sig till varg då var det riktig varg man blev, inte någon monstervarg.
Jag tycker alla versioner är okej, bara det passar i spelet i stort.
"Vad är det som gör Vampire till ett skräckspel? Skulle snarare kalla det...hmm... gotisk fantasy kanske?"
Mmm, varför inte? Många spelar Kult som ett äventyrsspel i stil med Alien eller Mutant Chronicles. Å andra sidan går det utmärkt att spela skräckäventyr i ett äventyrsspel, som tex. DoD eller Gondica.
Storyteller-systemet är uppbyggt ungefär som B-färdigheterna i DoD Expert. Med det menas att man INTE skall slå tärningar så mycket, utan att man bara kan låta spelledaren avgöra ungefär hur bra det går i enlighet med reglernas riktlinjer. Det är inte många som spelar så, men poängen är iaf att det ska vara lösare och mer storybundet spelande, vilket är ett bra underlag för skräckäventyrande.
Det, och den egentliga avsaknaden av actionelement är väl det som gör Vampire till ett skräckrollspel i mångas ögon. Jag tycker dessa etiketter är ganska onödiga. Det beror ju på hur äventyren spelleds om man lägger fokus på skräck, äventyr eller något annat.
/Rising