Håller med.Att introducera övernaturliga element är knappt en twist, på grund av mediets bagage. Om jag är lite vag och pitchar ”mordutredning med BRP-regler” så är det en större twist om det visar sig att det rör sig om ett svartsjukemord än om det visar sig att vi spelar Delta Green. Om jag pitchar medeltidsrollspel så är det en större twist att träffa på Albrekt av Mecklenburg än att springa på en drake.
Sen finns det undantag, såklart. Om man spelar indieflum om att dricka kaffe i Hongkong så är det oväntat om någon börjar åkalla en demon på toaletten, men annars är det väldigt svårt att få till True Detective-känslan ”oh shit, pågår det ockulta grejer här?” i rollspel.
Tror inte att presentera kampanj X för att efter viss tid överraska spelarna med något TOTALT annat som är kampanj Y. Där kampanj Y kan vara ett helt annat spel, ett helt annat spelsystem eller på annat sätt något som gör att mycket till all den tid spelarna har lagt på och investerat i att skapa RP och kanske sätta sig in i vad kampanjen skall handla om. Att då dra undan mattan och berätta att den tiden överlag är poänglös (självklart beroende på saker...) för nu är det en ny giv kan vara svårt att smälta. I en oerhört sammansvetsad grupp och där SL har väldigt stort förtroende hos spelarna så kanske. Men överlag, dålig idé enligt min mening!
Men om twisten är mindre och i linje med den spelvärld och kampanj som presenterats tror jag det går lättare. Vad sen skiljelinjen går mellan ingen twist, knappt en twist och för mycket twist tror jag är väldigt individuellt.
Cog.