fast å andra sidan har konstteori egentligen aldrig skapat nån bra konst, om det handlar om måleri, litteratur, film eller vad det nu må vara, bara försökt dissikera den i efterhand...
Vad försöker du säga nu?
Försöker du hävda att själva akten att bedriva teori aldrig gett upphov till bra konst? Well, självklart inte: det är en trivial utsaga, emedan själva akten att bedriva teori inte ger upphov till någon konst över huvud taget; den ger upphov till teori.
Eller försöker du säga att ingen bra konst någonsin har gjorts som grundats på teoretiska hänsynstaganden? Tja, i sådana fall så har du gjort en helt subjektiv utsaga som inte äger något värde för någon annan än dig själv - för givetvis har det gjorts
konst som grundats på teoretiska hänsynstaganden, och huruvida den är "bra" eller inte är upp till var och en.
När det gäller Forge tror jag att det mer handlar om en community där olika personer inspirerar varandra (och lånar/snor idéer), än att de bollar med teori.. Och därför skapar en massa relativt annorlunda spel.
Det är ett konstigt sätt att se på saken, och Forge-iterna själva skulle nog knappast hålla med dig. De har ju utvecklat någonting, som de kallar för en "teori", med kreativa agendor, stances, ett sofistikerat systembegrepp, etc, etc, och min bedömning, efter att ha läst och spelat ett stort antal Forge-spel och läst en stor mängd av denna så kallade teori, är att spelen bygger på teorin.
Så vad invänder du mot? Invänder du mot min bedömning, och i sådana fall på vilka grunder? Eller invänder du mot bruket av ordet "teori" för att beskriva det Forge-"teoretikerna" ägnar sig åt (varpå du reducerar det här till en rent semantisk diskussion)?
...personligen tycker jag att rollspelsteori kanske är ett bra sätt att beskriva olika spel, däremot är jag inte direkt övertygad om att den skapar nya bra spel.
Om vi utgår från att Forge-iternas innovationer utgår, åtminstone delvis, från deras teorier (och du har inte lyckats övertyga mig om motsatsen än) så hänger sanningen i ovanstående utsaga helt och hållet på ordet "bra"... men som vi alla vet så är kvalitet subjektivt, och huruvida spelen är "bra" eller inte i Tomas Arferts ögon torde knappast beröra oss andra särskilt mycket.
/Kalle