Nekromanti Fråga till spelteoretiker

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Usch ja, kan de inte dämpa sig lite. Det verkar ju som att de har roligt."

Jag tror nog att du förstår vad jag egentligen menar. Att det skulle vara något fel på att uttrycka spelglädje eller trivas med sitt val av spel och spelstil har jag aldrig sagt. Det är inte det jag menar med termen "nyfrälst". Däremot ser jag elitism i alla dess former som ett problem och ett hinder för en givande dialog. Liksom att okritiskt köpa allt som är nytt och förkasta allt som är gammalt. Varför inte bjuda in andra till det roliga istället för att göra det till ett exklusivt nöje för en utvald grupp?

Det är möjligt att den här attityden framförallt är synlig ibland fotfolket och inte ibland skaparna, men här på forumet tycker jag att man stöter på den titt som tätt. Inte bara när det gäller Forgespel utan överhuvudtaget när folk snackar om sitt eget favoriserade sätt att spela. Och vill du motbevisa mig så finns det smartare sätt att göra det på än genom sarkastiska kommentarer. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Traffaut said:
Usch ja, kan de inte dämpa sig lite. Det verkar ju som att de har roligt.
Att folk har roligt när de ägnar sig åt sådant de tycker om har jag inget emot.

Många av de Livets ordare jag stötte på när jag fortfarande bodde i Uppsala såg ut att vara jättelyckliga och trivdes säkert jättebra i sin sekt. När de däremot började racka ner på mitt sätt att leva mitt liv utan Gud och Jesus och hela baletten – då tyckte jag att de var otrevliga och gjorde min tillvaro tråkigare.

Och exakt samma inställning är det inte ovanligt att stöta på bland rollspelare: de framhåller sitt favvospel eller sin favvospelstil som det enda rätta och rackar ner på de som föredrar andra spel eller spelstilar.

Mogger

Hipsteranka
Poängen är att jag inte håller med dig. Bortsett från snubben som kallade sig rollspelens motsvarighet till Mike Tyson, eller hur det nu var, så ser jag aldrig någon elitism. Däremot så ser jag många som läser in elitism i alla möjliga slags inlägg.

Den här tråden är ett bra exempel. Ingen elitism alls, men massor av missförstånd.

Dante

Staff member
Lek snällt ...

Som vanligt vill vi helst se angrepp mot argumenten och alls inte mot personen som framför dem.

Tack för att ni lyssnar.

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Och exakt samma inställning är det inte ovanligt att stöta på bland rollspelare: de framhåller sitt favvospel eller sin favvospelstil som det enda rätta och rackar ner på de som föredrar andra spel eller spelstilar.

[/ QUOTE ]

Det känns nästan som att ni vill att det ska vara så här. Var ser du de här debatterna någonstans? Jag förstår att det finns folk som tycker så, men det rör sig om en minoritet som knappt verkar vara verksamma på wrnu. Åtminstone inte för närvarande. Snacket uppstod i den här tråden igen. Vem har varit elitistisk i den här tråden? Jag tycker faktiskt att beskyllningarna mot forgeiter är ett större problem än den påstådda snobbismen.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Smaken är som baken

"Däremot så ser jag många som läser in elitism i alla möjliga slags inlägg."

Vem är det som bestämmer om ett inlägg är elitistiskt? Mottagaren eller avsändaren? Det är naturligtvis något som man kan diskutera ifrån fall till fall, men jag skulle inte avfärda någons intryck av ett inlägg helt utan vidare. Särskilt inte om det delas utav flera personer. Det går dessutom alldeles utmärkt att vara både elitistisk och sakna självinsikt. :gremsmile:

Sedan kan jag tycka att läget förvärras av att man ger igen med samma mynt eller blir sur för att man upplever sig vara orättvist bemött (eller skriver sarkastiska kommentarer :gremwink:). Missförstånd har dock en tendens att uppträda framförallt när läget är otydligt.

Är man riktigt kinkig så kan man förstås se hela Forge med alla sina sticklingar som ett angrepp på den egna spelstilen. Så långt skulle jag inte gå, men nog kan jag förstå dem som blir provocerade av kommentarer om att traditionellt rollspel alltid suger och rent allmänt förknippas med det värsta inom rollspelshobbyn. Det låter som sagt nyfrälst, särskilt med tanke på att det inte heller verkar hämtat ifrån skaparna av de olika Forge-spelen. Istället för att presentera ett alternativt sätt att spela så vill man presentera ett överlägset sätt att spela. Och det misstaget gör många rollspelare som är förälskade i sin senaste balla spelupplevelse.

De indiespel som jag har kommit i kontakt med är mycket inspirerande, underhållande och i vissa fall överlägsna de spel som jag tidigare spelat mycket. Men att jag tycker så är lika mycket en produkt av min egen personliga utveckling som spelare som det är spelens förtjänst. Jag skulle fortfarande kunna få behållning av en Eon-kampanj även efter att jag har skådat indiespelens ljus även om det kanske inte är en upplevelse som jag aktivt skulle söka.

Så vill du marknadsföra indiespelen som den nya coola skiten så föreslår jag att du koncentrerar dig på balla kampanjer, underbara scener och underhållande krönikor framför nedlåtande kommentarer om andras spelstilar. Det är kampanjtrådarna på vårt Krönikeforum som säljer in mig på rollspel, inte sura meningsutbyten i långa rollspelsmakartrådar.

Mogger

Hipsteranka
Doh!

[ QUOTE ]
Vem är det som bestämmer om ett inlägg är elitistiskt?

[/ QUOTE ]

Det finns en vedertagen definition, så ingen av oss behöver bestämma.

[ QUOTE ]
men nog kan jag förstå dem som blir provocerade av kommentarer om att traditionellt rollspel alltid suger och rent allmänt förknippas med det värsta inom rollspelshobbyn. Det låter som sagt nyfrälst, särskilt med tanke på att det inte heller verkar hämtat ifrån skaparna av de olika Forge-spelen. Istället för att presentera ett alternativt sätt att spela så vill man presentera ett överlägset sätt att spela. Och det misstaget gör många rollspelare som är förälskade i sin senaste balla spelupplevelse.

[/ QUOTE ]

Det kan säkert stämma. Men i den här tråden? På det här forumet?

[ QUOTE ]
Så vill du marknadsföra indiespelen som den nya coola skiten så föreslår jag att du koncentrerar dig på balla kampanjer, underbara scener och underhållande krönikor framför nedlåtande kommentarer om andras spelstilar. Det är kampanjtrådarna på vårt Krönikeforum som säljer in mig på rollspel, inte sura meningsutbyten i långa rollspelsmakartrådar.

[/ QUOTE ]

Jag hoppas att du med "du" inte menar mig. blir jag nämligen sur. Än så länge har jag bara ett höjt ögonbryn.

Exkluderar du dig dig själv här? För jag ser nog att ditt framhärdande av att det visst finns dryga indiespelare som helt kontraproduktivt.

Om jag förstår dig rätt så tycker du att det är brist att man inte kan tycka att det är lika roligt att spela både Eon och Dogs in the Vineyard. Well, jag tycker inte det. Jag spelar nämligen de rollspel jag gillar och gör det mig till elitist so be it.

Men visst, om det inte redan finns en motsättning så kan vi ju försöka få till en. Kör hårt!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Doh!

"Det finns en vedertagen definition, så ingen av oss behöver bestämma."

En defintion som på intet sätt bygger på folks subjektiva uppfattningar? Den skulle jag gärna vilja se i så fall.

"Om jag förstår dig rätt så tycker du att det är brist att man inte kan tycka att det är lika roligt att spela både Eon och Dogs in the Vineyard. Well, jag tycker inte det. Jag spelar nämligen de rollspel jag gillar och gör det mig till elitist so be it."

Jag tycker inte att det är en brist att spela det man gillar, däremot tycker jag att det är en brist att inte nöja sig med att själv gilla ett spel utan dessutom försöka utmåla det som överlägset andra. Jag är rätt säker på att även du uppskattar att få syssla med ditt eget hörn av rollspelshobbyn utan att få höra att du sysslar med något som är sämre och underlägsnare än det andra ägnar sig åt.

"Men visst, om det inte redan finns en motsättning så kan vi ju försöka få till en. Kör hårt!"

Jag försöker faktiskt vara tydligt, förstående och undvika angrepp. Bevisligen finns det de som upplever att det finns en elitistisk ton i vissa diskussioner om indiespel. Vilket inte vore särskilt chockerande med tanke på att det finns de som tycker att indiespelen är nya, fräscha och bra mycket coolare än de spel som de tidigare ägnade sig åt. Så länge det har funnits olika sätt att spela rollspel på och olika spel att spela så har det också funnits personer som ansett sitt eget val överlägset andras. Elitismen är alltså ett vanligt inslag. Jag tycker inte att man bäst bekämpar andras intryck av elitism genom att skriva dryga kommentarer. Även om det är ett felaktigt intryck. Nu känns det som du är väldigt sur på mig för att jag påpekar diverse uppenbara saker, trots att jag försöker undvika angrepp och andra otrevligheter. Hur svårt är det att acceptera att man kan uppfattas som elitistisk utan att det är ens avsikt? Är det då inte bättre att helt enkelt säga att man aldrig har haft för avsikt att ge det intrycket än att angripa folks rätt att göra egna tolkningar?

Jag skulle för övrigt byta bort min stämpel som "ondskefull psykbrytsmoderator" mot "eventuell elitist om det inte bara är ett missförstånd" sju dagar i veckan. :gremsmile:

Så för att summera:

1. Ja, Forge och indiescenen är fulla av kreativitet och rymmer en hel del intressanta teorier.
2. Många rollspelare upplever dessa teorier och rollspelen som bygger på dem som helt fantastiska. De har mycket roligt med dessa spel och teorier. Det är bra att ha roligt, fler människor borde ha roligt.
3. En del av dessa rollspelare som har funnit indiespelen ser med avsmak på de spel som de tidigare spelade. De gillar dem inte längre. Det är okej att ogilla spel och det finns ingen som tvingar dig att spela rollspel som du hatar.
4. Några av de som har fastnat för indiespelen vill berätta för andra spelare om den otroliga glädje som dessa spel väckt hos dem. De tycker att alla borde ha lika roligt som de. Det är naturligtvis helt okej att berätta om trevliga spelupplevelser för andra.
5. Det finns de som också läst samma indiespel men inte blivit riktigt lika imponerade. De blir lite stötta när de får höra att indiespelen är det bästa som någonsin inträffat. Sådana kommentarer tycker de är lite elitistiska.
6. Indiespelens förespråkare blir stötta för att de utmålas som elitister när de i själva verket bara velat dela med sig av sin spelglädje. De känner sig orättvist behandlade.
7. Diskussionen är i full gång och de dryga kommentarerna haglar.
8. Men! Det visar sig att allting ju bara var ett missförstånd. Kramkalas följer och folk enas om att aldrig mer fälla sådana hårda ord om något så trivalt som rollspel. För när det kommer till kritan så älskar de ju alla sin hobby och nog finns det fler likheter än olikheter mellan deras olika sätt att spela.

Låt oss nu föregå med gott exempel så att vi kan övertyga resten av trådens skribenter om att vi inte är några dåliga människor. Kram?

Dante

Staff member
Alltså: Jag anklagar ingen. Jag hänvisar inte till någon specifik diskussion. Men inställningen finns. Inte så mycket nu och här längre (tack och lov). Men den förekommer.

Med mitt inlägg försökte jag bara vad jag uppfattade att walium menade med »nyfrälst« i detta sammanhang.

Dante

Staff member

Traffaut said:
Det finns en vedertagen definition, så ingen av oss behöver bestämma.
Mja … »all kommunikation sker på mottagarens villkor« brukar det heta (och med rätta), så riktigt så enkelt är det nog inte. Det spelar inte så stor roll vad avsändaren menar om mottagaren uppfattar något helt annat.

Mogger

Hipsteranka

Det stämmer såklart, till viss del. Det var mest ett sidospår. Men efter Waliums fina sammanfattning tycker jag att hela den här bitråden är att betrakta som över.