Nekromanti Frågor och svar

anth

Vetefan
Organ;n680 said:
Jag använder mycket sällan vrålet, och tycker det är mycket irriterande att hela tiden behöva minimera den eller skrolla ner en bit. Det känns som om jag kämpar mot ständigt återkommande pop up-fönster. Jag vill kunna ställa in nånstans att den alltid ska vara minimerad, alternativt att jag bara behöver minimera den en gång och inte som nu, varje gång jag byter forum.
Spidde har endast fixat så att vrålet fungerar just nu. Det positiva är att Spidde kommer att göra om vrålet när han har tid. Det negativa är att Spidde kommer att fixa allt annat som inte fungerar först innan han fixar vrålet igen.

Ymir

Liten kantbaron
hur ställer jag in trådad visning?

kommer det komma en funktion som på gamla wrnu, att spontant byta mellan tråddad och platt visning on-the-fly? Det var nämligen extremt användbart.

anth

Vetefan
Ymir;n723 said:
hur ställer jag in trådad visning?

kommer det komma en funktion som på gamla wrnu, att spontant byta mellan tråddad och platt visning on-the-fly? Det var nämligen extremt användbart.
Trådad visning finns inte.

Ymir

Liten kantbaron
seriöst? ...
då bojkottar jag forumet tills vidare, är jag rädd. Rollspel.nu var rollspelsforumet of choice just för att det hade trådad visning, vilket lät en organisera ambitiösa trådar på vettiga sätt, svara folk utan citat-orgier, och bara läsa specifika inlägg i diskussioner. Modellen att man kunde byta mellan trådat och platt var fullkomligt briljant; platt har sina användningsområden, men skriva mina mastodtonttrådar utan trådad visning har jag ingen lust med, och det dödar en del av det roliga med rollspel.nu för mig.
Dante said:
Okej. Hej då.
chrull said:
Can I have your stuff?
CapnZapp said:
Att gamla forumet var trådat var en av de viktigaste anledningarna till att det framstod som oförståeligt och oöverblickbart.

Applåder till WRNU för att byta till ett modernt, platt, forum! :)

Ymir;n756 said:
seriöst? ...
då bojkottar jag forumet tills vidare, är jag rädd. Vi får se hur lång tid det tar innan abstinensen driver mig tillbaka.
Trådad visning kommer aldrig att komma då vBulletin inte fungerar som UBBthreads.
vBulletin hanterar diskussionen som inlägg efter inlägg. Den kollar inte om du har svarat på vad anth har skrivit det finns ingen sådan koppling så trådad visning är inte möjlig.

Mvh
Spider

Ymir

Liten kantbaron
då borde ni inte ha valt vBulletin, platt visning som default är ju helt idiotiskt, allt det uppmuntrar är extremt kaotiska och hetsiga diskussioner där fokuset ligger på det senast postade, och det inte finns någon möjlighet att posta tex kampanjkrönikor på ett snyggt och smidigt sätt. Var ska jag nu prata rollspel? :-(
Vimes said:
Här förslagsvis.
Ymir said:
omtolka snarare min fråga som "finns det något annat rollspelsforum som använder trådad visning, dit jag kan söka mig"?
Vimes said:
OK! Jag tolkade det som en retorisk fråga som slutknorr på två inläggs gnäll och inte som en uppriktig frågeställning. Jag har faktiskt ingen aning om vart du kan vända dig. Jag tror dock att den här "Frågor & svar"-tråden inte är till för vilka frågor som helst utan mer har till syfte att diskutera frågor som handlar om den här sajten och dess funktioner.
Ymir said:
jo, jag förstod att det lät som det, därav förtydligandet. Men alla engelska rollspelsforum jag känner till använder också platt visning av någon anledning, det är därför jag är så upprörd; wrnu var min lilla bastion av trådat. Men ja, det är off topic, jag får leta på egen hand.

anth

Vetefan
Ymir;n758 said:
då borde ni inte ha valt vBulletin, platt visning som default är ju helt idiotiskt, allt det uppmuntrar är extremt kaotiska och hetsiga diskussioner där fokuset ligger på det senast postade, och det inte finns någon möjlighet att posta tex kampanjkrönikor på ett snyggt och smidigt sätt. Var ska jag nu prata rollspel? :-(
Det är tyvärr så att trådad visning räknas som föråldrad, just därför blir det färre och färre forum som använder trådat.
Även jag var från början en rabiat tråd-användare och kunde mycket väl sluta på ett forum bara för att de slutade med trådat.
Efter att ha kört platt i ett par år är det numera otänkbart för mig att gå tillbaka till trådat.

Innan du lämnar forumet - prova platt visning, för i slutändan är det bara en vanesak. Kanske blir du som jag är idag, en rabiat platt-visning-användare. :)

Ymir

Liten kantbaron
-varför- räknas trådat som föråldrat? --varför- tycker folk att platt är bättre? Vad fick dig att först tycka trådat var bäst, och sedan platt? jag fattar inte. Jag köper inte att det bara är en vanesak; rimligtvis är platt format bra på somliga grejer och trådat format bra på andra grejer, och eftersom jag prioriterar grejerna som det trådade formatet gör bättre, varför skulle jag ändra mig bara för att jag 'vänjer' mig? Formatet kommer liksom fortfarande vara suboptimalt för det jag vill uppnå och det sätt jag vill använda ett forum på.

Ymir;n758 said:
Som den som lagt ner ~70 timmar på att rädda rollspel.nu från att crasha och vi inte ska ha något kvar och välja en stabil plattform som har support och inte kommer att dö inom ett år vilket UBBthreads gjorde. Så tänker jag nu säga något som jag säkert kommer att få ångra.
Använd plattvisning eller strömvisning för det är det som finns. Om det inte passar dra till ett annat forum. Om du vill vara kvar och ha trådad visning så är du mer än välkommen att fixa det själv, jag kan ge dig inloggning till servern så kan du installera en plattform och fixa över allt och sätta upp det.

Jag börjar bli jävligt trött på de som klagar om skit funktioner som inte påverkar möjligheten att prata om rollspel. Lär er leva med det nya forumet eller gör det själv. Vi som har jobbat med det här får inte ett öre betalt för att fixa saker och vi gör det för vi gillar forumet. Vi gör så bra vi kan och vi försöker göra så många som möjliga glada men vi kan inte få alla funktioner ni vill ha. Trådat forum är gammal teknik då egentligen bara första posten är länkad till tråden och resen av svaren är länkade till den hierarkisk.

Så varför vi inte har knappen till vänster, varför vi inte har trådat varför vi inte har det och det. Vill ni ha det fixa skiten själv jag börjar bli jävligt trött när man försöker rädda forumet från att försvinna totalt och folk bara klagar på skit saker. Som det ser ut nu så kommer jag se till att flytten går bra och så sen tar jag semester från att fixa skit på forumet i en vecka eller så.

Om ni så jävla gärna vill ha forumet kvar som det är så visst jag kan lämna det så kan ni fixa. Det är ca 1-2 timmars arbete varje dag för att hålla det flytande just nu och se till att inget kraschar, vem vill ta över och göra det gratis varje dag?

/Mvh
Spider som är jävligt trött på gnäll innan saker är klara.
Vimes said:
Spider! Du är en stjärna och en hjälte. Jag är övertygad om att 99,9% av användarna förstår att vara mycket mycket tacksamma för allt det arbete du lägger ner på det här.

Ymir

Liten kantbaron
Jag tycker inte att forumets grundläggande mekanik för inläggspostning går att avfärda som en skitsak. Jag har inte klagat på vilken knapp som sitter var eller hur fönstren är upplagda, utan på något mycket mer fundamentalt, och något som inte -kan- fixas på ett senare stadium. Ni har säkert gjort ert bästa och jag förstår att det gamla forumet inte funkar längre och att ni varit dedikerade och flitiga som fixat det, och är värda massor av credds, men det måste vara okej att ifrågasätta folks grundläggande designbeslut fastän de gjort saker gratis, annars hade vi aldrig fått kritisera tex rollspel överhuvudtaget. Det är inte rättvist att avfärda min kritik som "gnäll innan saker är klara", då jag inte nämnt ett ord om layout eller vrållådan eller whatever. Jag efterfrågade -forumets mest centrala funktion- och fick höra att den aldrig kommer att återinföras, är det verkligen helt orimligt att jag blev väldigt besviken av det? Andra ändringar är fernissa i jämförelse. Jag är öppen för möjligheten att det fanns goda skäl till det här designbeslutet, men det var likfullt ett väldigt radikalt brott mot hur gamla wrnu fungerar, och jag undrar om det inte hade gått att lösa på något bättre sätt.

med det sagt; du behöver självfallet inte bemöta det här om du inte vill, jag tycker bara att man, när man gör radikala omstöpningar i processen att skapa en ny version av något, får försöka vara lite tjockhudad och acceptera att vissa kommer vara kritiska eller upprörda över designvalen man gjort.

Edit: Tack för erbjudandet att fixa det själv, men det går inte för jag har ingen teknisk kompetens. Ingenstans har jag krävt av dig att -du- ska fixa det, utan jag har ju, precis som du föreslår, istället övervägt att leta upp ett nytt forum, men det är ju inte direkt ett lätt beslut att ta.
Dante said:
Jag är tveksam till om forumets mest centrala funktion verkligen är möjligheten att ha trådad visning. Jag skulle snarare nominera möjligheten att diskutera rollspel med likasinnade.
Ymir said:
det är väl den centrala -premissen-, snarare än funktionen. Men, skit samma; semantik.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir;n773 said:
-varför- räknas trådat som föråldrat? --varför- tycker folk att platt är bättre?
Det är lite som att lyssna på någon som klagar över att han blivit ifråntagen sin flintbit när han sitter med ett paket tändstickor, en tändare och en eldkastare framför sig =) Bakåtsträvare som jag är kan jag förvisso sympatisera lite, men som ytterligare en person som började med trådad visning och sedan övergick till platt så tycker jag att du missat möjligheterna lite.

För krönikor tycker jag att du borde kolla in bloggfunktionen och framför allt gruppfunktionen. För diskussioner så handlar det där nästan uteslutande om användarna, inte om vilken visning man har. Många av oss körde platt redan på gamla forumet och där skulle jag säga att anledningen till att diskusioner blev hetsiga var för att folk hetsade upp sig. De trådar som inte handlade om genus hölls överlag mycket städade (såvida de inte degenererade till att handla om genus).

På det här forumet är det viktigare att citera det inlägg man svarar på eftersom det inte finns någon annan koppling mellan inläggen.

anth

Vetefan
Ymir;n773 said:
-varför- räknas trådat som föråldrat? --varför- tycker folk att platt är bättre? Vad fick dig att först tycka trådat var bäst, och sedan platt? jag fattar inte. Jag köper inte att det bara är en vanesak; rimligtvis är platt format bra på somliga grejer och trådat format bra på andra grejer, och eftersom jag prioriterar grejerna som det trådade formatet gör bättre, varför skulle jag ändra mig bara för att jag 'vänjer' mig? Formatet kommer liksom fortfarande vara suboptimalt för det jag vill uppnå och det sätt jag vill använda ett forum på.
- Trådade forum räknas som föråldrade p.g.a. det sätt man bygger forumsplattformar på idag.
- Folk tycker att platt forum är bättre för att det går snabbare att läsa.
- Jag tyckte bäst om trådat för det var vad som fanns på de forum jag började använda en gång i tiden.
- Jag ändrade mig när jag insåg att det kontrollbehov jag hade av att veta vem som svarade på vad bara var psykologiskt och inte hade någon praktisk fördel.
- Att du inte köper att det är en vanesak bevisar inte att jag har fel. Det bevisar bara att du är envis. :)
- Trådade forum är bra på de saker man från början inte ens skulle ha använt forum till.

Rollspel.nu har ett par hundra aktiva (som att logga in varje vecka) användare. Av dessa använder mindre än 5 % trådad visning. Jag känner bara till dig och Troberg som använder trådat. Dessutom är många av de som använder platt visning fullständigt ignoranta gentemot trådat så de svarar alltid nedersta inlägget oavsett vem de svarar i tråden - vilket gör den trådade visningen ännu mindre användbar eftersom trådad visning förutsätter att folk svarar på rätt inlägg.
Även om det går att fixa trådad visning, är det verkligen värt att lägga extra timmar på en funktion som mindre än 5 % av användarna kommer att använda och mer än 50 % kommer att ignorera så till den milda grad att de förstör för de 5 %-en?
Luna Lovegood said:
Trådat var en av anledningarna till att jag kom tillbaka till forumet öht, med det sagt tycker jag oavsett att Spider Jerusalem gör ett bra jobb, det är bättre att ett forum fungerar än att jag är intresserad av det.

/Luna Lovegood

Ymir;n777 said:
Jag tycker inte att forumets grundläggande mekanik för inläggspostning går att avfärda som en skitsak. Jag har inte klagat på vilken knapp som sitter var eller hur fönstren är upplagda, utan på något mycket mer fundamentalt, och något som inte -kan- fixas på ett senare stadium. Ni har säkert gjort ert bästa och jag förstår att det gamla forumet inte funkar längre och att ni varit dedikerade och flitiga som fixat det, och är värda massor av credds, men det måste vara okej att ifrågasätta folks grundläggande designbeslut fastän de gjort saker gratis, annars hade vi aldrig fått kritisera tex rollspel överhuvudtaget. Det är inte rättvist att avfärda min kritik som "gnäll innan saker är klara", då jag inte nämnt ett ord om layout eller vrållådan eller whatever. Jag efterfrågade -forumets mest centrala funktion- och fick höra att den aldrig kommer att återinföras, är det verkligen helt orimligt att jag blev väldigt besviken av det? Andra ändringar är fernissa i jämförelse. Jag är öppen för möjligheten att det fanns goda skäl till det här designbeslutet, men det var likfullt ett väldigt radikalt brott mot hur gamla wrnu fungerar, och jag undrar om det inte hade gått att lösa på något bättre sätt.

med det sagt; du behöver självfallet inte bemöta det här om du inte vill, jag tycker bara att man, när man gör radikala omstöpningar i processen att skapa en ny version av något, får försöka vara lite tjockhudad och acceptera att vissa kommer vara kritiska eller upprörda över designvalen man gjort.

Edit: Tack för erbjudandet att fixa det själv, men det går inte för jag har ingen teknisk kompetens. Ingenstans har jag krävt av dig att -du- ska fixa det, utan jag har ju, precis som du föreslår, istället övervägt att leta upp ett nytt forum, men det är ju inte direkt ett lätt beslut att ta.
Innan vi bestämde oss för att flytta gick jag igenom alla stora forum plattformar. Ingen av dom använder trådadvisning. Efter det så testade jag alla som verkade bra och vi tog våran tid, Nu efter jag varit tvungen att fixa och jobba på det gamla forumet varje dag så tog jag beslutet att vi måste flytta om vi vill försöka rädda det gamla materialet. Då tog vi även steget att gå bort från UBBthreads som inte är supportat längre.

Varför jag finner trådadvisning en trivial feature är för att jag har sagt vid många tillfällen att jag ska se om jag kan lösa det senare när jag har forumet uppe och fungerar. Det är inte en core feature som måste fixas nu till skillnad från många andra saker jag jobbar på. Jag försöker fixa så mycket saker jag kan men jag är ensam och har ingen hjälp med det tekniska just nu. Jag vet att vissa gillar trådadvisning så jag ska försöka fixa det men det blir inte förens allt är klart. Jag måste skriva om en portion av forumet och jag kan göra det senare när jag inte måste jobba klart allt tills den 21/2 då vi ska flytta.

Jag är sjukt stressed att fixa allt och allt klagande om saker som är triviala för mig, dvs saker som inte är core för att det ska funka gör mig bara irriterad och förbannad. Om du visste hur många saker folk klagar på så skulle du förstå varför de som tidigare hade hand om Rollspel.nu lämnade.

/Mvh
Spider som är förbannad men ska inte ta ut det över fel personer och ber om ursäkt till Ymir.

Ymir

Liten kantbaron
"- Jag ändrade mig när jag insåg att det kontrollbehov jag hade av att veta vem som svarade på vad bara var psykologiskt och inte hade någon praktisk fördel."

För mig är väl snarast grejen att trådat låter mig delta i en intressant deltråd utan att behöva läsa hela jävla mardrömstråden med 500+ inlägg jag inte är intresserad av. Det låter mig fokusera på inlägg av användare jag vet skriver bra grejer, och när folk skriver extremt långa och genomtänkta trådsvar kan de ha en egen titel så att de står ut som ett signifikant bidrag. Det känns för mig som ett mycket mer praktiskt, konstruktivt och mindre tidskrävande diskussionssätt än det som premieras av platta forum. Men idealet är givetvis att man kan byta mellan formaten, som på gamla wrnu; platt visning är jättebra för korta trådar där man vill läsa allt. Däremot blir det alltid någon typ av mardröm så fort trådarna börjar bli långa och komplexa om man inte följt med i dem från allra första början.

"- Att du inte köper att det är en vanesak bevisar inte att jag har fel. Det bevisar bara att du är envis".

Alltså, man vänjer sig ju vid allt. Man vänjer sig vid att sitta i koncentrationsläger också - men det betyder inte att det är eftersträvansvärt.

"Rollspel.nu har ett par hundra aktiva (som att logga in varje vecka) användare. Av dessa använder mindre än 5 % trådad visning. Jag känner bara till dig och Troberg som använder trådat. Dessutom är många av de som använder platt visning fullständigt ignoranta gentemot trådat så de svarar alltid nedersta inlägget oavsett vem de svarar i tråden - vilket gör den trådade visningen ännu mindre användbar eftersom trådad visning förutsätter att folk svarar på rätt inlägg."

Är du säker på detta? För det motsvarar inte alls mina intryck från Eon-forumet, där folk generellt tycks svara på rätt inlägg.

"Även om det går att fixa trådad visning, är det verkligen värt att lägga extra timmar på en funktion som mindre än 5 % av användarna kommer att använda och mer än 50 % kommer att ignorera så till den milda grad att de förstör för de 5 %-en".

Kanske inte. Men jag har som sagt aldrig märkt av att det förstörs av de som använder platt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello!

Diskutera gärna vad ni tycker är bra, men dissa inte folk som tycker annorlunda än vad ni tycker. Ymir tycker det är bra med trådat, och det är bra att han säger det.

I det här skedet har ni alla mycket synpunkter. Jag läser allt och tar till mig det mesta, även om vi inte kommer att åtgärda allting på en gång. Vissa saker kanske vi aldrig åtgärdar, men det får vi se senare.

Så ha ett öppet sinne allihopa och låt var och en säga vad de tycker är bra eller dåligt utan att bli dissad, eller stressad för den delen. Vi ska inte göra allt som alla frågar om, men vi vill samla in synpunkter så att vi vet vad användarna vill ha.

/Magnus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ymir;n787 said:
Kanske inte. Men jag har som sagt aldrig märkt av att det förstörs av de som använder platt.
Det finns en viss risk att det snarare förstör för andra som också använder platt. Om man man kör trådad visning och någon svarar i fel tråd genom att svara på senaste inlägget, eller för all del på startinlägget, istället för rätt inlägg så är ju chansen står att den som kör med trådad visning aldrig ens ser det inlägget.

Jag följde väldigt ofta specifika diskussioner i platt visning genom att kolla på vilket inlägg de skrevs som svar till och jag märkte flera gånger (Dock inte en majoritet av gångerna) att folk inte brydde sig om vad de svarade på, eller så klippte de ihop svar till flera olika trådar i ett och samma svar.

Ymir

Liten kantbaron
Spider: det var precis ett sådant svar jag behövde! Jag ville veta hur ni hade resonerat när designbeslutet togs, få lite insikt i vilka realiteter, problem etc som låg bakom. Jag köper hela förklaringen och känner mig lite gladare och mer tillfreds nu. Jag kan säkert uthärda plattheten med hoppet att det kanske blir en funktion för trådat i framtiden någon gång, jag hade ingen aning om att det var något du pratat om tidigare. Så kram på dig (>^_^)>
Lupus Maximus said:
vBulletin har haft trådad visning, så det är först i och med 5:an som de inte längre har stöd för det. 4:an är förvisso fortfarande en supportad produkt, men hade man valt den kommer man snabbare fram till att man på nytt är tvingad att byta.

Det verkar dock som om 5:an kör med ett helt nytt tänk under huven, så det är nog inte trivialt för dem att återinföra det om de skulle få för sig att lägga till det på nytt.

anth

Vetefan
Ymir;n787 said:
För mig är väl snarast grejen att trådat låter mig delta i en intressant deltråd utan att behöva läsa hela jävla mardrömstråden med 500+ inlägg jag inte är intresserad av.
Jag förstår vad du menar, jag använde trådad visning från början. Men man behöver inte läsa alla inlägg i platt visning, man kan skrolla förbi det ointressanta.

Ymir said:
Det låter mig fokusera på inlägg av användare jag vet skriver bra grejer
Det finns verktyg på det nya forumet om du vill följa specifika användare.

Ymir said:
och när folk skriver extremt långa och genomtänkta trådsvar kan de ha en egen titel så att de står ut som ett signifikant bidrag.
Vill man byta trådtitel är det dags att skapa en ny tråd.

Ymir said:
Det känns för mig som ett mycket mer praktiskt, konstruktivt och mindre tidskrävande diskussionssätt än det som premieras av platta forum.
Att du själv använder ordet "känns" tar jag som tecken på att du indirekt erkänner att det är en vanesak. :)

Ymir said:
Alltså, man vänjer sig ju vid allt. Man vänjer sig vid att sitta i koncentrationsläger också - men det betyder inte att det är eftersträvansvärt.
Det är din subjektiva åsikt. Både jag och Rymdhamstern har varit trådanvändare och håller inte med att vi vant oss vid ett sämre system.

Ymir said:
Är du säker på detta? För det motsvarar inte alls mina intryck från Eon-forumet, där folk generellt tycks svara på rätt inlägg.
Vi har haft flera diskussioner om trådat vs. platt på gamla forumet, min uppfattning från dessa säger att färre än var 10:e aktiv användare använder trådad visning, så färre än 10 % hade antagligen varit mer korrekt än 5 %.

Folk, som jag och Hamstern, svraar på rätt inlägg av gammal vana eftersom vi vuxit upp med trådad visning. Men det är inget bevis för att vi använder det (vilket vi inte gör).

Däremot blir det fler och fler som aldrig använt trådad visning i hela sitt liv, det är dessa som är ignoranta.

Ymir said:
Men jag har som sagt aldrig märkt av att det förstörs av de som använder platt.
Det blir vanligare och vanigare. Ni kanske har haft tur på EON-forumet.
Å andra sidan är ni EON-spelare av en säregen art. :)

Rymdhamster said:
anth;n793 said:
Både jag och Rymdhamstern har varit trådanvändare och håller inte med att vi vant oss vid ett sämre system.
Jag har ibland försökt gå tillbaka till trådad visning, för det var ju så bra kom jag ihåg att jag tyckte förr i tiden (när jag väl kom tillbaka till WNRU för att stanna och gjorde ett nytt konto hade det byts från trådad till platt som standard) men jag har alltid bytt tillbaka ganska omgående igen.

anth

Vetefan
Eftersom platt forum är här för att stanna vill jag uppmana folk att använda det verktyg som finns för att spåra vilka inlägg som hör ihop: QUOTE-taggen.

Rätt använd på det nya forumet skapar den en liten länk till det inlägg man citerar, på så sätt kan de som vill spåra en diskussion bakåt.

Ymir

Liten kantbaron
"Jag förstår vad du menar, jag använde trådad visning från början. Men man behöver inte läsa alla inlägg i platt visning, man kan skrolla förbi det ointressanta."

fast det är ju fortfarande mer tidskrävande och komplicerat än ett format där man kan separera den del av diskussionen som man är intresserad av.

"Det finns verktyg på det nya forumet om du vill följa specifika användare."

Fast det vill jag ju inte, mest att i specifika diskussioner med 300 inlägg känner jag kanske att just Krilles är värda att ta en titt på?

"Vill man byta trådtitel är det dags att skapa en ny tråd."

Jag pratar inte om att byta titel på hela tråden, jag pratar om systemet där man på tex Eonforumet om någon skapar en tråd vid namn "Tankar om demoner" kan man döpa sitt eget inlägg till "Ymirs demontankar", vilket underlättar referenser till detta inlägg senare, så, tex, varje gång Eons backståry kommer upp i något sammanhang whatsoever kan jag referera till inlägget "Mörkret: Redux Grande Tortilla", och googlar man det kommer det upp direkt, och man behöver inte bläddra igenom en tråd med 400 inlägg för att hitta det nånstans på 36:e sidan.

"Att du själv använder ordet "känns" tar jag som tecken på att du indirekt erkänner att det är en vanesak."

Alla upplevelser är subjektiva.

"Det är din subjektiva åsikt. Både jag och Rymdhamstern har varit trådanvändare och håller inte med att vi vant oss vid ett sämre system."

Alla åsikter är också subjektiva. Men alltså; jag har inte implicerat att ni är dumma i huvudet eller något, jag vet om att folk föredrar platt liksom; det är mest att ingen hittils i tråden har presenterat ett enda argument för -varför- platt visning är bättre, utom då påståendet att det skulle vara snabbt. Så snälla, kan ni inte bara förklara -varför- det inte är ett sämre system ni vant er vid? vad är det som platt visning gör bättre än trådad, vad är fördelarna med formatet, varför väger dessa fördelar tyngre än fördelarna med trådat? Öppna mina ögon för systemets fördelar, liksom, lite som när man försöker sälja på spelgruppen ett nytt regelsystem?