Nekromanti Frågor om lokaltrafiken

Troberg

Sinister eater
Jag flyger som en dåre och har bara, 100% av gångerna, varit med om att folk applåderar på charter. Aldrig reguljärt. Och definitivt aldrig i Business class.
Jodå, äldre som inte är vana vid att flyga gör det, även i business class reguljärt.

Nightowl

Champion
För övrigt är jag rätt trött på folk från landet som anser sig ha rätt att vädra sina inavlade fördomar om Stockholmare i varje tänkbart sammanhang.
Kom till Arvidsjaur! Här har folk sådan antipati mot lulebor att de inte har tid att tycka illa om stockholmare! :gremelak:

Erik

magoo

Hero
Du får varva ner när du är på tåget med en härlig seg bok. Jag läste flera böcker i veckan på t-banan.

Och stressen handlar mest om att man vet att om man inte hinner med avgång A så missar man byte B och buss C och då blir 10 minuters väntan i ena ändan en halvtimmes försening. Man lär sig snabbt att opta resan.

Man kan ju alltid starta tidigare men då måste man gå upp ÄNNU tidigare för att hinna till jobbet.

I Stockholm tog resan till jobbet enkel väg lika lång tid som det tar för mig att vakna, duscha, laga frukost till mig och mina ungar, äta frukost, läsa dagstidningen, lämna på dagis och cykla 6 km till jobbet i Umeå. Jag saknar Stockholm ibland men saknaden försvinner snabbt när jag tänker på kissluktande tunnelbana.

Hellzon

Långsamma Vargen
Du får varva ner när du är på tåget med en härlig seg bok. Jag läste flera böcker i veckan på t-banan.
Hur pallar du?

Jag vill hävda att jag är en lugn bonne när jag väntar på tåget, men när jag väl är på så ska jag ju snart av igen, och så stirrar jag på adresskylten nervös som en pudel på LSD och undrar "skajagavhär skajagavhär skajagavhär EN STATION... näheintehär."

Jag hatar Stockholms tunnelbana...

Man Mountainman

Storsvagåret
Kom till Arvidsjaur! Här har folk sådan antipati mot lulebor att de inte har tid att tycka illa om stockholmare!
Jag träffade en pajalabo på krogen i Luleå som gjorde en poäng av att berätta att i Pajala så kallades Luleå för "lill-Stockholm".

Sen förklarade hon att luleåbor minsann var ännu drygare och förnämare än stockholmare.

Jag kunde inte låta bli att undra varför — om så var fallet — hon inte kallade Stockholm för "lill-Luleå" istället för tvärtom.

/Kalle

Saxifrage

Hero
Tunnelbanestress

Det tar en vecka, sen springer man till tunnelbanan för att hinna.

Att åka med SL är lite som amerikanska fängelser: sänker man garden en halvminut så får man den i röven innan man anar det.

Häromdagen skulle jag hem från jobbet, en tio minuters resa med tuben. Ett tåg stod inne när jag kom i rulltrappan, men jag brydde mig inte om att springa: det kommer ju snart ett nytt, jag hade bok med mig och varför ska man stressa etc etc. Jag strosar alltså ner mot perrongen och inväntar nästa tåg. Infotavlan tickar ner minuterna, tickar UPP, flippar ur och så kommer lite info om att det är försening (dvs högtalarrösten slår en d20 och konsulterar sin förseningstabell, vad det var den här gången minns jag inte längre). Mer vänta, seeegt, hungrig och trött och till slut rullar det in ett totalt fullpackat tåg. Jag anländer hem 45 minuter senare än jag tänkt, efter en mardrömsresa i sardinburk. Det var ett tillfälle. Jag lovar, det finns fler.

Alltså: det är inte fullt så jävla självklart att det kommer ett nytt tåg. Hyfsat ofta dröjer det faktiskt satlänge, och då är det kanske inte så konstigt att en och annan väljer att satsa allt på att hinna med tåget istället för att sumpa en halvtimme och åka sardinburk hem. Att jag borde gjort det är ju självklart.

(Salt-i-såren bonus på ovanstående fall: eftersom jag hungrade ihjäl försökte jag köpa en påse nötter ur varuautomaten. Jag pillrar i tre femmor, varpå nötterna fastnar i den förbannade maskinen! Trots seriös maskinmisshandel vägrar burken släppa mina nötter. Där och då var det tur att jag glömt så mycket av Falling Down...)

/Sax, som bara väntar på att bilen ska passera besiktningen

Saxifrage

Hero
Gbg [OT]

När vi ändå pratar Göteborgiana: är det sant att Göteborgarna säger "munkar" när de menar mumsmums? (dvs vitt fluff omgivet av choklad, i äldre litteratur "gräddbullar").

Krille

Super Moderator
Re: Gbg [OT]

När vi ändå pratar Göteborgiana: är det sant att Göteborgarna säger "munkar" när de menar mumsmums? (dvs vitt fluff omgivet av choklad, i äldre litteratur "gräddbullar").
Åtminstone var det så de kallades när jag var skåjt i Mölndals Scoutkår anno nittonhundraåttikallt.

Big Marco

Läskig

Ja, men det är inte lika tydligt längre. Det kan lika gärna betyda flottyrring men missförståndsrisken är hög.

NilsK

Ligist
En tunneltågförares bekännelser

Som f.d- TUTF själv kan jag inget annat än att hålla med. Fanns inget mer irriterande än nån typ kom springande 30 meter bort när dörrarna stängs och för att sedan stirra mördande på mig när jag åkte.

Fast å andra sidan brukade jag öppna dörrarna när nån söt flicka ville på.

Och en gång råkade jag sjunga en hel låt med utropsmicken på.

Ehum.

Organ

Out of time, out of mind
Själv förundras jag över hur någon kan föredra att ta bilen framför t.ex tunnelbana etc när man bor i sta'n.
Det finns faktiskt ganska många platser i Stockholm, framförallt utanför tullarna, som är skitkrångliga att ta sig till med buss/tunnelbana. Så jag vågar påstå att de som utan anledning tar bilen, trots att det skulle gå snabbare med tuben, är ganska få.

Sedan är det så att vi delvis kan tacka Reichführer Reinfeldt för att fler stockholmare tar bilen nuförtiden. :gremsuck:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Så well, min uppfattning är att skiten färdas i en huvudriktning, och det är mot Stockholm, inte från.
Fast å andra sidan, hur många flyttar egentligen från Stockholm? Visst förekommer det men det antalet måste väl vara en fis i rymden jämfört med trafiken åt andra hållet.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Däremot åkte jag tunnelban i Stockholm när en kille klämde sig in och då sa den coola kvinnliga t-baneföraren att hon inte tänkte köra tåget en meter innan killen i vit jacka och svart keps hade klivit av. Jag minns hennes underbara vrede och killen som försökte se osynlig ut i sin bländvita jacka - grupptrycket fick honom att gå av tåget ganska snabbt. T-banechaffisar är mina idoler.
Haha, det där har jag också gjort fast när jag körde buss för SL. Det var en snubbe som vägrade betala utan bara gick och satte sig, Då stängde jag av motorn och meddelade via högtalarna att "Lirarn som just klev på vägrar betala och nu står vi här tills han gör det eller kliver av". Karln blev mer eller mindre utjagad av de andra passagerarna. :gremgrin:

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Sant. Jag åker inte en meter kollektivt utan en bok (och gärna även med en reservbok, ifall den första skulle ta slut).

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

Mig veterligen så kallas de runda, flottyrtillagade sockerbullarna "munk" även i Göteborg. Alternativa ord för "mums-mums" har jag aldrig hört.

/Anders

Gordeg

Hero
Snöröjning i S-holm (OT)

I vilket fall; att det ligger två-tre centimeter snö på gatan är i sig inget problem, men det blir ett problem när man plogar upp vallar där folk ska parkera.
...och när man plogar upp vallar där folk har parkerat.
Vid ett tillfälle förra vintern, när jag var och hälsade på mina föräldrar i Örnsberg, Aspudden, snöade det och det var dessutom veckans röjdag så på vissa gator fick man bara parkera på ena sidan och på andra gator fick man inte parkera alls. Jag blev inte precis glad när jag skulle åka hem och upptäckte att jag och alla andra blivit inplogade i en jättelik snövall. På andra sidan gatan, där ingen fick parkera oavsett veckodag, var det helt rent från snö - all snö på bilarna!
En snövall på trottoarkanten hade inte hindrat fotgängarna. Och om man parkerar på ett ställe där snöröjningen inte begraver bilen i snö riskerar man böter. Om någon är insatt i tanken bakom detta system får ni gärna förklara det för mig för jag fattar det inte.

Gordeg

Storuggla

Champion
"Eh, va?!?!?!?! Finns det verkligen folk som gör så? Något dylikt har jag aldrig varit med om, och då har jag i alla fall då och då åkt tunnelbana i närmare trettio år."

Tja, jag råkar ut för det kanske tre till fem gånger om dagen. Oftast ynglingar i åldern 5-30, både karlar och kvinntimmer.

Storuggla, tuuut

Johan K

Gammal & dryg
1 - Varför måste ni hålla i dörrarna?
Om jag det visste, ser heller ingen anlednig at göra det... Verkar ju nästan halvfarligtat rycka i dörrarna på detta viset.

2 - Varför tror ni att det är roligt att låtsas hoppa framför tågen?
Det där låter bara för jävligt !
Varför ska man hålla på med sådant för ?? kan för mit liv inte förstå varför man gör en sådan grej.

/ Johan K, som förstår at man blir lite upprörd över detta !

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Fan va trött jag blir

Jag vet att många stockholmare drar ner oss andra i träsket. Alla är inte så. Jag är inte så. Vilken idiot som svarade dig så. 4-real. Folk gillar oss sällan ute i landet. Det är en klicks fel. Jag gillar inte Klick. Varken dem eller bilagan. Bilgana är som dumma stockholmare. Och dem lider vi infödda också av.