chrull
Stockholm Kartell
Det viktigaste den där listan på klasser och subklasser säger mig är att det enligt grundreglerna i 5E tydligen inte räcker med att spela en Thief 3/Wizard 2 för att få till en Arcane Trickster-liknande, utan att det krävs en subklass för ändamålet. Och trots den redan för långa listan på 12 grundklasser och möjligheter till att multiclassa så behövs det alltså subklasser med egna unika förmågor.
Vilket i sin tur säger något om hur viktiga de här förmågorna är för de olika rollerna.
Vilket i sin tur säger något om hur viktiga de här förmågorna är för de olika rollerna.
Bolongo said:Jag ser det precis tvärtom: du BEHÖVER inte mulltiklassa för att spela karaktären du vill, det RÄCKER med en subklass.
chrull said:Problemet är ju att det bara funkar så länge det finns en subklass för just det du vill spela. Har man färre men öppnare klasser får man större frihet inom de klasserna än när det finns spjutspetssubklasser.
Bolongo said:För att förtydliga: vad är det du eftersträvar med "öppna" klasser?
Min fördomsfulla tolkning är att du vill ha en a la carte-meny. Så om du exempelvis spelar Rogue får du själv välja och vraka bland alla olika förmågor som dess varianter och subklasser annars hade haft.
chrull said:Jag tycker att mängden klassförmågor ska begränsas kraftigt så att man inte behöver välja på så mycket olika. Jag tycker att en Rogue ska kunna spelas som Catwoman, D'Artagnan och Han Solo utan att göra tre olika subklasser för ändamålet.