Nekromanti Fraggelrollspel - Speltråd

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Xap och Yra
[Slå varsitt smygslag. Eftersom ingen av er har smyga som färdighet så slår ni varsin T12:a och lägger till er Vett till resultatet (Alltså slår Cissi 1T12+0 och Max 1T12+3).]

Anchorman

Swashbuckler
Fiffi

När de andra ansluter så står jag mest och funderar på hur vi ska göra. Jag är nog inte rätt person att klämma mig förbi kaktusarna men kanske Yra och Xap är det.
"Ta det försiktigt"
Viskar jag tyst

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Yra och Xap
Ni är inte alls i närheten av lika bra på att smyga som Fiffi är och det märks när ni närmar er och det krasar under fötterna från småstenar och grus.

Fiffi
När du väser till rycker flera av fraggelkaktusarna till och vänder vad som skulle kunna vara ögon mot dig samtidigt som de börjar sjunga en rap melodi i stämmor.

Alla Tre
Ni känner hur melodin tränger sig in i era huvuden och gör det svårt för er att tänka klart. Ni behöver slå varsitt Vett- ELLER Peppslag mot 10 (1T12+Vett/Pepp måste bli 10 eller mer) för att kunna göra någonting annat än att börja nynna med och dansa till melodin.

Anchorman

Swashbuckler
Fiffi

Måste...kämpa...emot...

[Slår självklart på Vett: 1(FAN!) 1+4=5...]

Max

Warrior
Jag är ju bäst! Måste stå emot att dansa!!
[9+2(slår pepp för det verkar mest naturligt]

Cissi

Up to no good.
Yra

[4+4(pepp)]

Jag känner plötsligt en längtan efter att dansa. Inte jättestarkt, men jag måste nog dansa, i alla fall lite!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Fiffi och Yra
Ni kan inte låta bli att fångas in av musiken och det börjar rycka i era fötter. Fraggelkaktusarna har börjat vagga fram och tillbaka i högt tempo till musiken och ni faller in i det sammtidigt som ni nynnar med i deras melodi. Ni är helt uppe i musiken och märker inte saker som händer runt omkring er.

Xap
Trots att du känner en dragning till att dansa så har du fortfarande kontroll över dig själv. Bäst att du agerar fort dock, för du vet inte hur länge till du kommer lyckas motstå!

Max

Warrior
Jag tänker fort att jag måste få Fiifi och Yra till ett säkrare ställe.

Jag springer fram till Yra och försöker dra med henne tillbaka in i labyrinten där det är lugnare och säkrare.

Sedan springer jag tillbaka och gör samma sak med Fiffi.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Yra är inte i stånd att göra motstånd ens om hon hade velat och du lyckas föra henne i säkerhet en bit bort från rummet där kaktusarnas sång, om än fortfarande hörbar, inte verkar ha en hypnotiserande verkan längre. Yra börjar genast lugna ner sig och återfår kontrollen över sig själv.

Xap
När du än en gång rusar in bland kaktusarna får du slå ett till slag (Vett eller Pepp, tio eller mer!) för att motstå den hypnotiserande effekten för att kunna rädda Fiffi därifrån, annars börjar du själv dansa!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Xap
Du springer in igen efter Fiffi men kaktusarnas sång fångar dig i sin drömska väv och ditt spring övergår till en glad jigg och du förlorar dig själv i sången.

Yra
Du ser hur Xaps hjältemodiga räddning övergår till katastrof när även han börjar dansa. Du ser hur Fiffi börjar se märkbart sliten ut.

Cissi

Up to no good.
Yra [Gissar att Yra är längst åt vänster]

Jag trycker klotet mot bröstet med en hand och rusar fram till Fiffi och försöker sedan dra med mig henne mellan kaktusarna, ut över bron, mot den motsatta sidan.

[7+4(pepp)]

Jag börjar tränga mig igenom mellan kaktusarna för att nå bron.

[4+2(ork)]

Men jag orkar inte riktigt och känner hur jag fastnar.
Sången når mig igen.

[1+4(Pepp)]

Jag börjar dansa igen.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ni dansar i vilda skutt och krumbukter, till och med Fiffi även om det tar ut sin rätt fort. Ni blir tröttare och tröttare och era kroppar värker men det enda som spelar någon roll för er är sången så ni tvingar er till att fortsätta dansa... dansa tills allt svartnar för era ögon.

Fiffi är den första att falla om kull, följd av Xap och slutligen Yra. Även i er medvetslöshet hör ni sången och er oförmåga att fortsätta dansa börjar driva er till vansinne. Men sakta så börjar sången dämpas mer och mer för att till slut övergå till lugnande och ljuv musik. Så småningom börjar även prat tränga sig igenom dimman och ni börjar vakna upp och blinkar mot taket som sakta glider fram ovanför er ackompanjerat av bardernas musik långt bortifrån och ett vasst brummande alldeles i närheten.

Ni ligger på rygg och glider på något sätt fram i grottgången, en liten bit från salen med fraggelkaktusarna. Kring er hör ni ett snabbt pladdrande:

- ...helt oansvarigt, vi borde sätta upp någon form av vägbom så lunsarna slutar gå in där.
- Äh! De skulle bara äta upp bommen och gå in i alla fall. Finns inget att göra åt det.
- Situationen är helt ohållbar. Så fort någon går in där börjar de där kaktusarna sjunga och sen här det helt omöjligt att få något vettigt gjort!

När ni börjar se er omkring ser ni hur ni ligger på någon form av slädar som ser ut som typiska doserkonstruktioner och dessa dras av åtskilliga hörselkåpsförsedda dosar på sina små traktorer.

- Är vi tillräckligt långt bort?
- En fraggel kan aldrig vara tillräckligt långt borta från problem för att inte dras till det. Men det här får räcka.
- Kapa linorna!

Slädarna ni ligger på stannar plötsligt och ni hör hur dosarna brummar i väg på sina traktorer. Ni befinner er en kort bit från grottan med Fraggelkaktusar.

Edit: Yra har fortfarande solklotet med sig.

Anchorman

Swashbuckler
Fiffi

Huvudet snurrar men det känns som jag är säker här. Bäst att inte resa sig för snabbt så jag ligger kvar på rygg när jag säger.

"Yra, Xap hör ni mig? Mår ni bra?"

Max

Warrior
Jag hör någon underlig röst som säger mitt namn.
Jag stönar lite när jag försöker sätta mig upp, men jag lyckas inte och fortsätter ligga på ryggen istället.

"Hej.. Ja okej antar jag.." Säger jag med en trött röst.

Cissi

Up to no good.
Yra

Jag sätter mig upp och ser mig förvirrat omkring. Klotet håller jag fortfarande hårt i. Jag ser mig om efter dosarna men de är redan borta.
Kliar mig i huvudet.

"Jag mår bra... och jag ska ALDRIG dansa igen! Vad gör vi nu?"

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ni befinner er som sagt i grottgången en liten bit bort från fraggelkaktusgrottan. Ni ligger på varsin liten släde byggd som alla doserkonstruktioner av goda, ätbara doserpinner, vilket känns mycket passande för ni inser att ni är utsvultna!

Kvar ligger också några linor som dosarna använde för att dra slädarna, tillräckligt för att knyta ihop till ett kort rep eller lasso.

[jag kommer inte att sätta någon längd på repet utan det får bero från fall till fall om det är tillräckligt långt. Men betänk att det är ett rätt kort rep, och innan ni frågar: det är kanske tillräckligt långt för att räcka från grottöppningen fram till kaktusarna, men inte förbi dem, så användbarheten som en säkerhetslina är begränsad]