Nekromanti Fraggelrollspel - Speltråd

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Blommor är rätt sällsynta i fraggelberget då det normalt vill ha klart solsken. Vanligtvis hämtas de från gorgernas trädgård när de behövs. Det är ju inte ett alternativ ni har nu, och häromkring ser ni inte några blommor. hade det funnits blommor här hade de klängande kryparna säkerligen inte varit här.

Cissi

Up to no good.
Yra

Jag står tyst och tuggar på min svanstipp igen. Plötsligt så skuttar jag till och skakar först Fiffi och sedan Xap våldsamt.

"Oh! Oh! Jag veeeeet!" Jag håller upp det orangea klotet mit Fiffi.
"I rummet där vi hittade klotet växte det en massa, massa blommor! Vita och gula! Vi kan hämta blommor där! Jag och Xap kan hämta blommor där så kan du vänta här och vila! Men akta dig för de gröna armarna."

Max

Warrior
Jag vet inte vad Yra pratar om och förstår inget men jag litar på min storasyster!

"Okej! Ta ledningen Yra! Du vet vars blommorna är och det gör inte jag!"

Jag väntar på att Yra ska börja gå.

Kliar mig på rumpan diskret.

Anchorman

Swashbuckler
Fiffi

"Det låter som en god idé. Jag väntar här."

Jag sätter mig på marken på ett säkert avstånd ifrån rankorna.

Cissi

Up to no good.
Yra

Jag nickar ivrigt och tar Xap i handen och springer tillbaka genom labyrinten.

"Kom Xap! Vi är snart tillbaka Fiffi!"

Max

Warrior
Jag håller Yra i handen och följer vart hon går, men jag är helt förvirrad och har ingen aning var vi är.

"Är du säker att det är rätt väg?"

Jag hoppas verkligen Yra kan vägen!

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Xap och Yra
Ni irrar runt i labyrinten jättelänge nu när ni inte har Fiffi att vägaleda er, men tack vare musiken så lyckas Yra till slut hitta tillbaka till solskensgrottan och dess fält av väldoftande blommor.

Fiffi
Kryparna närmast dig är ganska aktiva, men de verkar inte komma närmare än.

Cissi

Up to no good.
Yra

Jag börjar plocka blommor, händerna fulla, och uppmanar Xap att göra det samma.

"Kom igen Xap. Plocka så många du kan, vi vet inte hur många vi behöver!"

Max

Warrior
Jag tänker att eftersom jag har en skål, så lägger jag ju självklart blommorna i skålen. Så jag plockar ganska många blommor och lägger det i skålen men inte så det svämmar över utan att jag skulle kunna springa utan att de åker ut om jag håller en hand över den.

"Vi kanske inte borde ta för många blommor Yra, vem vet vad som händer då! Grottan kanske behöver dom!"

Jag stoppar också ner några av de finaste i min väska som jag har min kokbok i.

Cissi

Up to no good.
Yra

"Du har rätt Xap! Du är nästan lika klok som Fiffi!"
Jag ler strålande och ger Xap även de blommar jag plockat att lägga i väskan.

"Sådär, det borde räcka. Kom nu så skyndar vi oss tillbaka!"

Jag börjar gå och försöker hitta tillbaka samma väg vi kom ifrån.

[3 Vett]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Yra och Xap
Ni springer genast tillbaka samma väg som ni kom, bortsett från att allt ser annorlunda ut och gångarna svänger åt fel håll hela tiden. Men det är ju kanske inte så konstigt för ni kommer ju från andra hållet nu. Eller? Och har ni inte redan sprungit förbi den där konstigt formade stenen tre gånger redan? Vid några tillfällen hör ni brummandet från doserfordon, men ni lyckas inte få syn på dem. Här och var springer ni faktiskt på vad som verkar vara resterna av gamla statyer. Attans har ni sprungit förbi den där konstigt formade stenen fyra gånger redan.

Till slut kommer ni ändå fram till grottan där Fiffi fortfarande sitter och väntar.

Max

Warrior
Jag går fram till Fiffi och häller ut alla blommor ur min väska, men håller fast i kokboken så den inte ramlar ut.

"Titta Fiffi! Titta på alla blommorna vi hittade!!"

Jag ser jätteglad ut och ler som en dåre.

"Vad ska vi göra med blommorna? Säg säg!" Säger jag väldigt fort

Jag känner att kanske är lite hyper av all spänning och försöker lugna mig själv.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
När blommorna dumpas ut på marken slår ett moln av parfymerad doft upp och ni ser ur kryparna blir mycket aktiva och börjar dra sig bort från er.

Cissi

Up to no good.
Yra

"OOH!"

Jag tar upp en bukett blommor och håller upp dem mot några rankor i närheten.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Yra
Kryparna drar sig tillbaka från er och pressar sig mot salens väggar där de vuxit ut genom sprickorna. När rankorna drar sig undan avslöjas en stenlagd gång som verkar leda nerför mitten av salen till den lilla öppningen i andra ändan.

Anchorman

Swashbuckler
Fiffi

"Bra jobbat! Jag visste att ni skulle klara det! Fortsätt gå framåt, få bort rankorna med hjälp av blommorna!"

Jag roffar åt mig ett par blommor och känner mig genast lite säkrare. Men jag tänker inte gå först.

Cissi

Up to no good.
Yra

Jag tar självsäkert ett kliv ut i rummet och ser förnöjt hur rankorna drar sig undan. Med blombuketten i ett fast grepp promenerar jag iväg ut i rummet. Vinkar åt de andra.

"Kom nu! Kom nu!"

Max

Warrior
Jag plockar snabbt upp ett dussin blommor och håller de i min vänstra hand och med den högra tar jag resten som är på marken och lägger de i väskan igen ifall vi skulle behöva de senare.

"Vi kommer!"

Jag går sakta och säkert tillsammans med Fiffi in i rummet mot Yra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Kryparna drar sig desperat undan från er blomsterparad och lämnar gången i mitten fri åt er så att ni kan ta er fram till öppningen som leder in till ett litet rum. På andra sidan rummet från dörröppningen porlar en liten källa fram ur väggen och samlas upp i en bassäng i golvet från vilket det verkar rinna bort genom sprickor i golvet. Det blå skenet kommer från små, runda stenar, nästan som pärlor, som ligger i ett tjockt lager på bassängens botten.

Framför bassängen står det två stenbänkar och längst väggen, bredvid dörren står det ett träskåp i vilket det hänger fyra stycken vattenflaskor i läder. De verkar uråldriga och stela, men ser fortfarande ut att kunna hålla tätt.

Cissi

Up to no good.
Yra

Jag sätter mig på bassängkanten och doppar handen i vattnet och smakar på det.

"Jaha, vad ska vi göra nu?"