Nekromanti Framstegsrapport

Foggmock

Myrmidon
Re: Vad gör Rasmus?

Hrm. Har du funderat något vidare på vårat postapokalyptiska koncept? Jag drömmer mardrömmar om det ibland eftersom det påminner så mycket om Mutant fast ändå inte.

Du kan väl hojta på irkken eller dra iväg ett PM. Eller ska vi starta en tråd om det? :gremlaugh:

TomasHVM

Swordsman
1) Vad skriver ni på just nu?

Romanse!
- rollespill, spilltestet, tredje versjon av regler, 70% ferdig, skal skrives ferdig til jul

Fabula Villmark
- tilleggshefte til rollespillet Fabula, 40% ferdig, regner med å bli ferdig utpå vårparten.

Creatia
- rolle og stammespill, ikke spilltestet, skal teste grunnpakken i januar, 30% ferdig, regner med å ha spillet klart i mars

BandBiz
- rollespill, spilltestet, problemer med konflikt-system, mye research må gjøres, uviss fremdrift

Subsurian RPG
- rollespill, ikke spilltestet, engelskspråklig hobbyprosjekt, uviss fremdrift

peta

Warrior

Alea, en generell regelmotor. Mer info kan hittas på hem.fyristorg.com/peta/alea

2) Hur långt har ni hunnit sedan ett år tillbaka?

Började på det i våras.

3) Hur långt har ni kommit till projektets färdigställande (i procent räknat)?

Tja 25-30% kanske, reglerna är klara och speltestas, layout och finputs är kvar.

4) Har ni speltestat?

Håller på

5) Räknar ni med att bli klara, och i så fall när?

Man kan ju alltid hoppas :gremwink: En PDF version ska finnas uppe om några månader, dvs i början på 2004, en tryckt version förhoppningsvis i början på 2005.

Morgoth

Swashbuckler
Nä, det sket sig.

Jag tröttnade lite på Fagins Hand efter att Metropoliska Sällskapet snodde min grej med att publicera material som tidningar (förmodligen omedvetet). Fast att skylla på Staden-gänget vore lite kortsint, jag hade tröttnat rätt rejält på Fagins Hand redan innan, och hade inte skrivit på det på flera månader. Jag kände att jag behövde förnya min inriktning (igen) för att utvecklas som spelskapare. Så nu vet ni det.

Två projekt tar upp min tid just nu: Zonkpop (som jag skissar på i samråd med Dnalor), och Protektoratets Barn (ett dogmaspel om angstiga skolungdomar i en dystopisk skolmiljö). Jag har hemsidor till båda projekten, men Zonkpop-sidan är lite scriptkvaddad just nu, måste skriva om en del kod för att få inloggningssystemet att fungera, och Protektoratets Barn-sidan är ofullständig men har ett eget forum.

Nästan från idéstadiet. Jag skriver upp vad jag kommer på och försöker pussla ihop pusselbitarna. Dessutom gör jag ett Zonkpop-dataspel.

0% respektive 0%

4) Har ni speltestat?

Jag har speltestat Protektoratets Barn med Arvidos och Dnalor, bland annat.

Jag känner mig fram, bara. Just nu känner jag för att fortsätta med båda projekten.

---

I slutändan gör jag vad jag vill, byter projekt när jag vill och såsar hur mycket jag vill med mina projekt! Hah! Och det finns inget du kan göra för att stoppa mig, Krille-führer!

Mogz - hade en cool dröm om ett råcoolt CRPG igårkväll och ska ge sig på att rekonstruera det med omedelbar verkan.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Fantasyspelet utan namn

Saker har faktiskt skrivits ner på datorn, istället för att bara gnaga i mitt huvud.

5%, högt räknat.

4) Har ni speltestat?

Jo, det var ospelbart, åter till ritbordet.

Ev kommer det en kort-kort-kort version som dogmaspel, om någon utlyser en sådan tävling igen.

Stora hela fin-spelet skall väl bli klart, nån gång, hoppas jag får ett jobb så jag kan börja ha lite fritid snart.

Zaphod_UBBT

Swordsman
Synd att FH dog. Men...

Synd att FH dog, för du hade hittat något där, tyckte jag.
Dels miljön, men dels också att du tänkte göra mycket spel av det helt utan att skämmas för dig. Det var speciellt och mysigt.

Enda problemet med FH var att det hindrade min kreativitet med ett liknande lir, fast mindre spel och mera roll. Jag har länge varit sugen på något Oliver Twist- och skräpigt London-inspirerat.
Nu när FH är officiellt dött kan jag kanske tillåta mig att börja klura på ett eget liknande lir. Vi får se.
Att du gjorde något som var så likt det jag själv funderade på var för mig en spärr att fortsätta utveckla tankarna, fastän våra lir skulle kunna bli så olika ändå. Nu är den spärren borta.

Well, Zonkpop verkar också kunna bli något riktigt skönt, så kör på stenhårt!

Zaphod, blev nyss återväckt till lusten att skapa något med trånga bakgator och en blandning av Sherlock Holmes- och Oliver Twist-känsla.

CGH

Warrior
Mitt projekt heter Tellakhas och är tänkt att bli ett lite annorlunda fantasyrollspel.

Just nu skrivs en introduktionstext som är tänkt för både spelare och spelledare. Texten skall ge en överblick av världen och ge ett sug att spela.

Jag för inte dagbok men, jag tror det har gått så här:
1. Skrivit om religionen (skapelseberättelse och ritualer)
2. Skrivit om samhället.
3. Skrivit om historia).
4. Skrivit en regelgrund.
5. Målat en karta i färg på stort format (som jag inte kan scanna in med min scanner :gremfrown:).
6. Fixat en första preliminär layout.

Inget är korrläst och det mesta skulle nog behöva redigeras lite.

Det beroro på hur kräsen jag är. Jag vill gärna skriva om en del tråkiga textbitar som ändå är korrekta, men det tar tid.

50-60% kanske. Mycket osäkert.

4) Har ni speltestat?
Ja två gånger. Inget test av regler dock.

Inom ett år hoppas jag. Det beror lite på hur jobbig min nästa kurs som jag läser blir, samt vilken nivå jag nöjer mig med på slutet.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: du är spelförfattarnas peter north (nt)

Jag vet inte riktigt hur jag ska ta det där...

Jade

Warrior

Ny upplaga av mitt lilla skötebarn MYTH, samt beskrivning av världen...

uj. Fick idén till en ny version i... åh.. tidigt i våras. Påbörjade projekten runt februari, mars tror jag.... Så allt det som har gjorts hittills, har gjorts i år.

MYTH 3.0: 77 %
Centuriin (om världen): 73 %
Ätter & stammar (om folken å dylikt): 84 %

Arbetar relativt parallellt med dessa tre.. Vill försöka få dem klara cirka gurka samtidigt.

Har ni speltestat?

Nej. Har inte den sortens umgängeskrets... Kind of.

Jodå. Nog ska det bli klart alltid. Frågan är väl när... Med lite tur, om inget oförutsett händer, borde det bli aktuellet runt årsskiftet... senast i februari... Men det är om något oförutsett Inte sker....

entomophobiac

Low Prep High Play

GRAIL, [hemligt projekt], [annat hemligt projekt], Borderline och The Dark Spire primärt. En drös andra emellanåt - sekundärt.

Samt ett antal kampanjer, lite äventyr och några sporadiska idéer som blir mer än bara just idéer.

Det bästa svaret på "vad skriver du på" skulle från min sida vara "för mycket". Också därför det sällan blir något som läggs upp här, eftersom jag inte vill lägga upp något som inte "känns" relativt färdigt.

2) Hur långt har ni hunnit sedan ett år tillbaka? ... och ... 3) Hur långt har ni kommit till projektets färdigställande (i procent räknat)?

GRAIL: cirka 50-60 procent av det färdiga projektet är skrivet, men säkert 90 finns på papper i form av lösa anteckningar. För ett år sedan var nog siffran snarare 25 procent.

Borderline: tudelat projekt. Tänker inte kommentera hur färdigt det är ännu, eftersom projektet stannat av då andra "medskribenter" slutat att vara just "med" och numera bara är skribenter och på annat håll. Den som vill vara med och skriva om modern terrorism/antiterrorism och dylikt får gärna skrika till.

The Dark Spire: tja... Jag vet aldrig vad jag ska säga om detta projekt. Det fortskrider, byter skepnad, byter skepnad igen och byter sedan skepnad ytterligare en gång. Låt mig säga att nästa "preview" nog är 90 procent framåtskriden och förmodligen dyker upp innan slutet på året. Men ett "färdigt" spel? Vem vet...

4) Har ni speltestat?

Absolut! Samtliga, faktiskt, i en eller annan form, även om GRAIL är det projekt som ligger efter på det området av flera olika anledningar.

Jag vet att jag kommer bli klar, frågan är när. GRAIL är inte upp till mig att bestämma när det blir klart, egentligen. Det hänger mest på andra faktorer.

Borderline kommer bli klart den dag jag slipper skriva allt själv eller kommer på att jag faktiskt är tvungen att skriva allt själv.

The Dark Spire kommer att bli klart när jag sponsrar trycket med sparade pengar till ett GothCon som förhoppningsvis inte ligger allt för långt in i framtiden. (Det är alltid lika kul att säga "nästa år", men tyvärr infaller inte "nästa år" varje år, så att säga...)

En anledning att skjuta på TDS är att jag siktar på en väldigt begränsad och ganska dyr upplaga som egentligen ska uppfylla hela min vision av ett rollspel. Bra papper, snyggt omslag (hårt och syntetläder), fantastisk layout och text som lästs minst fjorton gånger av lika många individer...

Tyvärr tar det rätt lång tid att ens uppnå kompetensen (för att inte tala om ekonomin) som krävs för en sådan vision. Men drömma är väl inte olagligt? :gremwink:

Alla andra projekt (vissa går det säkert att läsa om i sporadiskt tillyxade trådar här på forumet) får helt enkelt den som lever se. Förhoppningsvis mig inräknad.

neowyn

Swordsman
Jag skriver på 2 projekt.
En fantasy värld som jag kanske gör ett regelsystem till men det är inte så troligt.
En tempelriddar modul till västmark

Jag har dubblerat textmassan til världen ett antal gånger.
Tempelriddarna var inte påbörjat

10%
2%
4) Har ni speltestat?
Värlen är testad...

Nej jag hoppas att jag alldrig blir klar med min värld det är för kul att hålla på.
Tempelriddarna hoppas jag bli klar med till sommaren men det är mer realistiskt att tro att det tar ca 1 år.

Muggas

Hero
Statistik...

Alltså hittills 24 st procentbedömda rollspelprojekt med en genomsnittlig färdigställandegrad i procent på 57,67% (om jag räknat rätt). Blir ett trevligt tillskott när de är klara (om de blir det)... :gremsmile:

Lambendil_UBBT

Warrior
Jösses...

Celenia framstegsrapport:

Jaa, det är lite blandat, men för tillfället finslipas stridssystemet, magier skrivs samtidigt som världsbeskrivningen genomgår en kraftig utveckling i och med onlineforumet.

För lite. Nej, men spelet har nyligen skrotats i sin tidigare form och skrivs nu om i reviderad form, vilket gör att det är mycket att göra. Men på det stora hela: Rätt långt. Regler har förbättrats och deriverats bort, världen är mer levande, politiken blir viktigare.

Regler: 60-70%
Råtext (värld och utfyllnad, magier och skickligheter): (20-30%)
Speltest: 75-80%

Totalt ca 45-50% klart. Sex år från start...

4) Har ni speltestat?

Ja, aktivt under hela tiden som detta varit möjligt. Positiv respons från alla håll, samt en hel del uppbygglig kritik.

Ujuj, svår fråga. Ja, vi räknar med att bli klara, men vi vet inte om vi kommer gå fullt ut med att släppa det kommersiellt, eller om det blir en onlineupplaga. Det får vi se. Men vi räknar med att vara klara om kanske, tja...om vi alla har tid och så, så kanske det är klart om 6-8 månader. Vi har tyvärr inte så mycket tid som vi skulle vilja ha...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Statistik...

Jag tycker att det är kul att så många har så storslagna planer på att få sina nästan färdiga spel tryckta och publicerade i någon form.

Tyvärr antyder bristen på avslutade projekt av den typen att många av dessa projekt aldrig heller kommer att leda till en färdig produkt. Det är tråkigt, men det är kul att så många är så ambitiösa. Risken är att de siktar för högt: När de inser att de inte kommer ha råd att trycka sitt rollspel gör de inte klart det över huvud taget.

Alltså: Sikta gärna mot stjärnorna, men försök se till att i alla fall nå trädtopparna.

/tobias

Per Ejemar

Veteran
Förvirrat inlägg

Jag råkade missa rubriken i inlägget först, vilket ledde till ett minst sagt förvirrat svar...

Ett inlägg ..
Eh, hade ingen aning att inlägget på vilket jag skulle svara, skulle komma då, så ganska mycket längre ...
100% ... när ni läser detta inlägg ...
4) Har ni speltestat?
Nej men förhandsgranskat ...
Japp. Nu?

MEN sen upptäckte jag rubriken, men jag låter svarsalternativ ett kvarstå så alla förstår exakt hur förvirrad jag kan vara ...

Svarsalternativ två må vara mer korrekt, men säkert lika förvirrat ...

Dags att fråga igen: hur går det med era rollspelsprojekt?

Ett antal hemmabyggen ...
Inte så långt då inspiration och motivation kastar mig mellan de olika rollspelsprojekten ...
Varierar ganska kraftigt, mellan 10 och 70% kanske ...
4) Har ni speltestat?
Ja, men regelssystemen och projekten har avlöst varandra rätt friskt så jag vet inte riktigt hur speltestat de olika projekten är i dagsläget.
Nej knappast, jag har aldrig blivit klar med något av mina rollspelsprojekt ... så det är nog föga troligt, tyvärr ...

Serdan

Veteran
Serdan
Färdigställt det.
Upptäcker alltid en massa saker som jag vill ändra och lägga till men det spelas så på så sätt är det färdigt.
4) Har ni speltestat?
Spelas just nu och mina spelare verkar nöjda.
Klart så att jag själv är så nöjd att det skulle kunna visas offentligt så är det tveksamt om det någonsin blir klart.

zuntona

Swordsman
1)
Ett fantasyrollspel utan projektnamn
2)
Oj, jättelångt men ändå ingenting. Mest ändrat bitar som jag tidigare tyckte var klart.
3)
5-25% Beronde på hur kompletta regler vi kommer göra.
4)
Nej, men till jul borde vi kunna.
5)
Ja, förhoppningsvis till sommaren men sen kan man ju alltid lägga till extra matrial som typ moduler.

zuntona

Swordsman
Re: Förvirrat inlägg

Hehe, bra att ha kvar de första svaren så man roa sig lite.
Hoppas dock att du blir klar för din skull.

Svalander

Warrior
Ensamma Vargen? Najs... Jag vet att du gillade konceptet "gränsjägare" när jag var uppe och hälsade på en gång. Låter intressant!