1) Vad skriver ni på just nu?
GRAIL, [hemligt projekt], [annat hemligt projekt], Borderline och The Dark Spire primärt. En drös andra emellanåt - sekundärt.
Samt ett antal kampanjer, lite äventyr och några sporadiska idéer som blir mer än bara just idéer.
Det bästa svaret på "vad skriver du på" skulle från min sida vara "för mycket". Också därför det sällan blir något som läggs upp här, eftersom jag inte vill lägga upp något som inte "känns" relativt färdigt.
2) Hur långt har ni hunnit sedan ett år tillbaka? ... och ... 3) Hur långt har ni kommit till projektets färdigställande (i procent räknat)?
GRAIL: cirka 50-60 procent av det färdiga projektet är skrivet, men säkert 90 finns på papper i form av lösa anteckningar. För ett år sedan var nog siffran snarare 25 procent.
Borderline: tudelat projekt. Tänker inte kommentera hur färdigt det är ännu, eftersom projektet stannat av då andra "medskribenter" slutat att vara just "med" och numera bara är skribenter och på annat håll. Den som vill vara med och skriva om modern terrorism/antiterrorism och dylikt får gärna skrika till.
The Dark Spire: tja... Jag vet aldrig vad jag ska säga om detta projekt. Det fortskrider, byter skepnad, byter skepnad igen och byter sedan skepnad ytterligare en gång. Låt mig säga att nästa "preview" nog är 90 procent framåtskriden och förmodligen dyker upp innan slutet på året. Men ett "färdigt" spel? Vem vet...
4) Har ni speltestat?
Absolut! Samtliga, faktiskt, i en eller annan form, även om GRAIL är det projekt som ligger efter på det området av flera olika anledningar.
5) Räknar ni med att bli klara, och i så fall när?
Jag vet att jag kommer bli klar, frågan är när. GRAIL är inte upp till mig att bestämma när det blir klart, egentligen. Det hänger mest på andra faktorer.
Borderline kommer bli klart den dag jag slipper skriva allt själv eller kommer på att jag faktiskt är tvungen att skriva allt själv.
The Dark Spire kommer att bli klart när jag sponsrar trycket med sparade pengar till ett GothCon som förhoppningsvis inte ligger allt för långt in i framtiden. (Det är alltid lika kul att säga "nästa år", men tyvärr infaller inte "nästa år" varje år, så att säga...)
En anledning att skjuta på TDS är att jag siktar på en väldigt begränsad och ganska dyr upplaga som egentligen ska uppfylla hela min vision av ett rollspel. Bra papper, snyggt omslag (hårt och syntetläder), fantastisk layout och text som lästs minst fjorton gånger av lika många individer...
Tyvärr tar det rätt lång tid att ens uppnå kompetensen (för att inte tala om ekonomin) som krävs för en sådan vision. Men drömma är väl inte olagligt?
Alla andra projekt (vissa går det säkert att läsa om i sporadiskt tillyxade trådar här på forumet) får helt enkelt den som lever se. Förhoppningsvis mig inräknad.