Nekromanti Framtiden för rollspel.nu

Basenanji

Postd20modernist
Jag tycker att vi ska leta efter en finansiär, en exklusiv producent som betalar för rollspel.nu-sitens abonnemang på webbhotell. Vem denne ska vara är svårt att besvara dock.

---

Detta är ingen lösning utan negativa sidor: tex blir det en knivig fråga att diskutera forumsregler: kan en finansiär bli avstängd för att ha brutit mot forumsreglerna? Hur mycket inflytande ska en finansiär ha? Osv.

Mitt förslag är att en finansiär kan bli avstängd och står utan inflytande på hur rollspel.nu-siten ska bedrivas. Det låter konstigt, men inte konstigare än att tex Sverigedemokraterna går in och köper siten. Styrelsen ska alltså ha makten över vem som får finansiera rollspel.nu.

Alltså måste hela frågan om finansiärer lyftas till styrelsen och ett styrelsebeslut avgöra frågan.

En passus: tänk om de största rollspelsföretagen gick in och sponsrade. Då skulle Riot, Saga, Järnringen, Rävsvans, butiker, plus andra frilansare kunna dela på betalningen. Låt oss anta att vi får in sex finansiärer: då skulle varje finasiär få inflytande över två månader/år och kunna göra reklam, eller något annat. Det skulle kunna bilda en stabil grund tror jag – till en rimlig kostnad ( i nuläget ca 800:-/år per finansiär).

En annan passus: jag kan tänka mig två typer av forumsmedlemskap: Custom och Exclusive. Exclusive måste man (förstås) betala för, men får å andra sidan en lite bättre forumsupplevelse.

[Tänk er en spotifyliknande grej, där Rising/krank/Krille gör reklam för exclusivekontot! "Du vet väl att riktiga nördar har ett..." :gremgrin:]

/Basse, maila mig Gardener om det blir kris:
karl.asp@gmail.com

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag tycker som du, Basse. Dessvärre sitter jag i en halvkärv ekonomisk sits för närvarande, så jag har själv inte möjlighet att lämna några större bidrag.

Däremot spånade jag för ett tag sedan om hur sponsring skulle kunna funka.

Och reklam ska vi såklart ha. Det torde finnas gott om tillverkare och spelnasare som vill marknadsföra sig till gräddan av Sveriges rollspelselit (dvs. oss).

Gardener

Champion
Despoten said:
Och vad skulle det kosta att bibehålla nuvarande upplägg?
Priset blir ungefär detsamma... Ett företagskonto på Surftown kostar rätt mycket. Det beror lite på vilken service och upplägg man är ute efter. Köper vi Premium-konto på Surftown får vi till exempel en iPod Touch. =] Problemet är väl att jag inte heller är helt nöjd med kvaliteten på Surftown.

Oavsett skulle det bli lika mycket jobb, och lika lång tid borta från nätet. Faktiskt antagligen längre, då det jag skulle behöva flytta både till och från ett webhotellkonto. Även om det är samma företag.

5000 bör vara den övre gränsen, och inkluderar även domännamnskostnader och ev. andra utgifter.

Ymir

Liten kantbaron
Kan inte Sverok betala kalaset? De badar ju basically i pengar, och jag kan inte komma på många saker som har lika stort värde för rollspelkulturens fortbestånd i Sverige som den här sajten.

- Ymir, föreslår

Gardener

Champion
Ett möjligt alternativ som jag kolllar på är att lägga siten på Sveroks hemsidehosting. Det erbjuder dom helt gratis.

Gardener

Champion
Några lugnande ord

Det är ingen som helst fara för Rollspel.nu:s framtid. Vad som än händer så kommer siten inte vara nere nån längre tid.

Fortsätt dock gärna komma med förslag, idéer och vidare diskussioner.

Big Marco

Läskig
Re: Några lugnande ord

Gardener said:
Vad som än händer så kommer siten inte vara nere nån längre tid.
Vågar du klä detta i något reellt som ungefärligt antal dagar? Veckor? Timmar?

Många av oss minns sommaren då wrnu dog.

Gardener

Champion

Den Upplyste Despoten said:
Gardener said:
Vad som än händer så kommer siten inte vara nere nån längre tid.
Vågar du klä detta i något reellt som ungefärligt antal dagar? Veckor? Timmar?

Många av oss minns sommaren då wrnu dog.
Var lite det jag syftade på, utan att direkt påminna om det. =)

Så illa ska det inte behöva bli. Men jag vågar inte gissa på antalet timmar eller dagar. Egentligen har jag inget bättre för mig, men man vet aldrig.

Gardener

Champion
Draugen said:
Gardener said:
Köper vi Premium-konto på Surftown får vi till exempel en iPod Touch.
Du menar att DU får en Ipod Touch!
Nä, den borde ju rimligen delas av alla sponsorer, så alla får ha delad vårdnad och ha den nån dag var. =)

Jag är nöjd med min gamla iPhone än så länge ändå, så jag har ingen större nytta av en iPod Touch.

Arfert

Facit
Vad har du för kravspec för ett webb-hotel?

Hur "mycket plats" behöver du? Andra specar?

Gardener

Champion
  • Linux/*BSD-server
  • ~25 GB trafik/månad
  • ~2 GB databas
  • ~2 GB diskutrymme
  • Apache
  • PHP 5+ (utan Safe Mode, gärna med accelerator)
  • MySQL 5+ (Som klarar en hel del last, vanliga webbkonton räcker inte till.) Helst med extern åtkomst.
  • Gärna CGI-script/Perl
  • Helst SSH-inloggning
  • Chrootad miljö
  • Kontrollpanel som fungerar i Google Chrome.
  • Databas-backup som inte hänger siten varje natt (gärna genom disksnapshot eller db-slav)
  • Backup man kan lita på
  • Support man kan lita på (som inte ljuger till exempel)
  • Stöd för mer än en domän.
  • Inte bli nedstängda för att vi använder för mycket resurser när vi varken kan kolla hur mycket resurser som används eller har någon specifik begränsning. Resurser i form av serverlast framförallt.
  • Stabil uptime.

Snow

Swashbuckler

Jag kommer ihåg att Rising gjorde en väldigt roligt "Caligula möter angry german kid" om vad som kan hända när sajten är nere. Fast det kanske inte var den sommaren? :gremsmile:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Basenanji said:
Jaha, nu kommer alltså siten gå ned på fredag eller så.

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/aNopQq5lWqQ&feature=fvst"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/aNopQq5lWqQ&feature=fvst" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Big Marco

Läskig

Snow said:
Jag kommer ihåg att Rising gjorde en väldigt roligt "Caligula möter angry german kid" om vad som kan hända när sajten är nere. Fast det kanske inte var den sommaren? :gremsmile:
Det var den - hint; kolla min .sig.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Några idéer för hur forumet ska bekostas eller drivas har jag inte, tyvärr, jag tror dock att det går att lösa genom många av de idéer som presenterats här och tidigare.

Däremot vet jag ju att Rollspel.nu kommer lämna ett hål i vårt internetanvändande, något vi på Kaleidoskop tänkte försöka hjälpa till att fylla. Vi har inga ambitioner att ersätta Rollspel.nu (det vore bara fånigt), men kanske kan ni diskutera av er lite på vårt nystartade rollspelsforum under tiden: forum.kaleidoskop.se