Nekromanti Framtidens svenska sci-fi rollspel

Arfert

Facit
Har inte tid, och fantasy säljer bättre än sf. Men visst, kunde jag göra båda, och några spel tlll, så...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Arfert said:
Har inte tid, och fantasy säljer bättre än sf. Men visst, kunde jag göra båda, och några spel tlll, så...
Tyvärr är det ju så... :gremfrown:

KostaFriaLigan

Warrior
Det var ju tyvärr ett aprilskämt - men det hade ju inte varit bra skämt om det inte fanns ett uns av sanning i det - så jag skrev saker jag gillar - Heinleins bok, Morgans mörka sf-punk, tech noirs assjyssta sätt att med minimala medel skapa fluff, setting och äventyr och skuggspelets förmåga att bygga in makrospel i ett rollspel.

Jag har fö också tänkt tanken att du gör ScienceFiction! snart Tomas! :gremsmile:

Men RymdSoldat! ligger och gror så sakta - där så många andra spel gror, i hjärnbyrålådor och bortglömda google-docs.

Arfert

Facit
mitt nästa spel, om det bir nåt, är snarare skräck än sf.

...och sen har jag några PW-projekt.

Arfert

Facit
Make it happen. Det är ett fan så mycket bättre spel än Corliois med flera. Kör på.

Arfert

Facit
Korrekt. Är ganska klart minus illustrationer... och jag behöver typ 30.. och även om man hittar en billig men bra tecknare, eller flera, så har jag inte råd.

CapnZapp

Myrmidon
Arfert said:
Det spelet jag nu vill se dig göra är Skitnödig!

GnomviD

Heresiark
Arfert said:
Make it happen. Det är ett fan så mycket bättre spel än Corliois med flera. Kör på.
Word! Jag blev sjukt besviken på att det var ett aprilskämt. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Tomas (Harold) said:
Ska jag tolka det som att du redan äger Coriolis? Spelet säljs annars busbilligt för dryga hundralappen i diverse butiker just nu.

Och i höst blir det nystart, men den efterlängtade första delen i maffiga kampanjsviten Ikonernas nåd samt ett helt nytt regelverk - baserat på FATE men med en hel del eget, särskilt när det gäller rymdstrid.
Jag har inte varit SL åt det men i gruppen finns Coriolis i två ex. Vi spelade första delen av ikonernas nåd för ganska länge sen.*

Jag tycker världen är jättekul men reglerna är bedrövliga. Har tyvärr inte spelat Fate så vore kul om nån kunde berätta i korthet hur det funkar.

*Som speltestar-grupp.

KostaFriaLigan

Warrior
Recca said:
Jag har inte varit SL åt det men i gruppen finns Coriolis i två ex. Vi spelade första delen av ikonernas nåd för ganska länge sen.*
Vi på Fria Ligan är väldigt intresserade av hur du upplevde första delen - kanske par dig om detaljer om det är ok?

Recca said:
Jag tycker världen är jättekul men reglerna är bedrövliga. Har tyvärr inte spelat Fate så vore kul om nån kunde berätta i korthet hur det funkar.
Ganska enkel grund - slå 2 T6 och dra av de från varandra (i C-FATE blir det nog istället en ikontärning som är vit och en mörkertärning som är svart och du läser den som är lägst - svart är minus och vit plus) och hamnar i en normalfördelad kurva mellan -5 till +5. Addera ditt Fv (mellan 0-5) och mät mot svårighetsgrad. Dessutom finns aspects som gör att du får slå om T alt lägga på +2 om du kan motivera den i spel och stunts som är regelrätta specialförmågor.

Det var den väldigt korta förklaringen. :gremsmile:

CapnZapp

Myrmidon
kosta said:
Ganska enkel grund - slå 2 T6 och dra av de från varandra (i C-FATE blir det nog istället en ikontärning som är vit och en mörkertärning som är svart och du läser den som är lägst - svart är minus och vit plus) och hamnar i en normalfördelad kurva mellan -5 till +5. Addera ditt Fv (mellan 0-5) och mät mot svårighetsgrad. Dessutom finns aspects som gör att du får slå om T alt lägga på +2 om du kan motivera den i spel och stunts som är regelrätta specialförmågor.

Som svar på den specifika frågan vad är C-FATE, ja.

Som svar på frågekomplexet vad som var bedrövligt med Coriolis v1, vad som är BRA med C-FATE, och på vilka sätt förändringen är BÄTTRE (och inte bara "möjligt förklara på mindre än 20 A4") not so much... ;-)

Jamenar, har ni bytt för att...
... ni är förälskade i FATE-systemet?
... ni hatar Cv1?
... Cv1 var dåligt (vilket ju inte säger något om det ni bytt TILL)
... eller för att ni vill förbättra några specifika aspekter av spelet?

Det jag vill komma till är juh att skäl nummer fyra - exemplfischerat - är dit en (möjlig ny tråd)diskussion behöver komma... :)

KostaFriaLigan

Warrior
CapnZapp said:
kosta said:

Som svar på den specifika frågan vad är C-FATE, ja.

Som svar på frågekomplexet vad som var bedrövligt med Coriolis v1, vad som är BRA med C-FATE, och på vilka sätt förändringen är BÄTTRE (och inte bara "möjligt förklara på mindre än 20 A4") not so much... ;-)

Jamenar, har ni bytt för att...
... ni är förälskade i FATE-systemet?
... ni hatar Cv1?
... Cv1 var dåligt (vilket ju inte säger något om det ni bytt TILL)
... eller för att ni vill förbättra några specifika aspekter av spelet?

Det jag vill komma till är juh att skäl nummer fyra - exemplfischerat - är dit en (möjlig ny tråd)diskussion behöver komma... :)
Lite OT då :gremwink: Men C1 är buggigt - därför byte. För min del är det inte helt sönder men mkt svårt ibland - det motiverar en ändring. Jag är själv förälskad i vissa varianter av FATE :gremsmile: Men en anledning var väl att FATE bevisligen funkar :gremsmile:

Kopplar in detta i en tråd på vårt forum så kan man fortsätta där...

Mao fortsätt gärna diskussionen där [länk]
:gremsmile:

hakanlo

Hero
Trådstartaren har valt att föra diskussionen här. Det tycker jag borde respekteras. Jag kan förstå att ni vill ha trafik och diskussion på ert forum, och gott så. Men det här känns väl som lite väl mycket trådkapning för att vara helt sjysst.

KostaFriaLigan

Warrior
Jag ber om ursäkt - det var absolut inget illa menat.

Jag tolkade det som att trådstartaren frågade om kommade sf-rollsspel och tolkade vidare att när det blev rena diskussioner om varför FL skull svitcha till FATE - att det helt enkelt var of topic. Därför svitchade jag. Bara jag som inte har koll på kutym helt enkelt :gremsmile:

Men för all del vi kan fortsätta här i denna tråd. Det finns också en anan tråd som min kollega Nisse startade om FATE i syfte att utröna folks erfarenheter.

https://www.rollspel.nu/threads/534021.html

Såg för att de två övriga svaren försvunnit.

Åter - ber om ursäkt.

KostaFriaLigan

Warrior
Så - för att fortsätta här då och inte trådkapa.

Jag har just nu en förälskelse till FATE - men den är helt teoretiks :gremwink:

Vi vill förbättra olika delar av regelsystemet genom att byta - till exempel få skeppstrid som fungerar.

Jag ogillar inte C1 specifikt så - jag gillade mekaniken - men det verkade ju knappast funka för alla.

En grej som vi vill komma bort från - är färdighetsalgoritmer som tar lång tid att skriva och inte alltid ens kommer spelarna till del.

Det var de de korta svaren på dian frågor.

Recca

Femme Fatale
kosta said:
Såg för att de två övriga svaren försvunnit.

Åter - ber om ursäkt.
Skaffa ett sånt där system som vissa forum har, med att man kan verifiera sig själv med sin email. Känns lite underligt att bli länkad till en diskussion som man inte på nåt vis kan delta i eftersom man måste vänta på att administratörerna godkänner ens ansökta medlemskap först. o_O