Eftersom det är relevant för diskussionen kan jag klippa in det jag skrivit i Svart av kval, vit av lust angående att Besten tar över. Det skiljer sig litet från hur Frenzy fungerar, men det kanske ändå kan vara till hjälp eller inspiration. Betänk att det här är ett spelledarlöst spel, men tekniken skulle lika gärna kunna användas exklusivt av spelledaren.
Bestkommando
Bestkommandot är den viktigaste tekniken i Svart av kval, vit av lust, och den enda teknik som påverkar spelet rent regelmekaniskt. Den finess med vilken ni använder Bestkommandot kommer att vara avgörande för hur väl spelet fungerar. För att utföra ett bestkommando, peka med hela handen på en spelare och ge ett kommando. Se till att göra en ganska stor rörelse så att alla runt bordet ser vad du gör och lyssnar. Kommandot bör vara formulerat som om Besten talade direkt till rollpersonen, som till exempel:
"Sug hennes blod"
"Kasta ut honom genom fönstret"
"Förför henne"
"Skäll ut honom"
"Döda dem allihop"
"Ge dig av härifrån nu"
"Säg att du hatar henne"
Spelaren måste nu välja huruvida rollpersonen skall utföra kommandot eller inte. Om hon vägrar plockar hon en Vägran från skålen mitt på bordet och lägger framför sig. Om hon lyder tar hon en Vägran hon har framför sig och lägger tillbaka i skålen. Har hon inga Vägranden händer inget. Därefter berättar hon vad rollpersonen gör eller säger. Om hon givit efter för Besten måste hon följa kommandot, men hon är fortfarande i kontroll över sina egna handlingar.
Exempel:
Jenny: "Glöm honom och följ med mig nu."
Adam: "Jag är ledsen, men jag älskar honom. Jag måste gå nu."
Lisa pekar med hela handen på Jenny. "Slå honom!"
Jenny har en Vägran framför sig sedan tidigare. Hon plockar upp den och lägger den tillbaka i skålen. "Jag ger honom en örfil med baksidan av handen. Den är hård nog att dra blod."
Ett bra Bestkommando är …
Att tajma och formulera Bestkommandon rätt är en konst och inte alltid helt enkelt. Det kan kräva lite övning att bli bra på dem. Här är några tips.
Motiverat
Generellt bör Bestkommandon inte komma från ingenstans. Vampyren går längs gatan och Besten beordrar henne att anfalla en grupp oskyldiga människor. Det känns plötsligt och omotiverat. Slumpmässigt. Ibland kan Besten agera aktivt, men börja med att låta Besten helt enkelt reagera på saker som händer. När ni börjar få kläm på bra kommandon kan ni börja experimentera med att Besten tar en mer drivande, aktiv roll. Ibland kanske ni till och med vill ha en slumpmässig, kaotisk Best, men en sådan är svår att förankra i berättelsen, så spara den tills ni är vana vid tekniken.
På gränsen
Ett bra Bestkommando är ett som är svårt för spelaren att ta beslut om. Eftersom det innebär en försvagning av vampyren att vägra Besten kan hon inte konstant vägra alla kommandon, men om kommandot är något hon inte vill göra vill hon helst vägra. Om kommandot är för snällt, såsom "Vänd dig om och gå härifrån", så blir beslutet enkelt. Om kommandot är alltför vidrigt, såsom ett kommando att tortera och döda sitt Ankare, blir beslutet att vägra lika enkelt. Ett bra kommando ger upphov till beslutsångest hos spelaren. Med det sagt så skadar det inte att börja med snällare kommandon för att sedan stegra upp för att se var gränsen går. Det ger både en bra dramatisk utveckling och tillåter dig att kalibrera in rollpersonen. Vissa rollpersoner är villiga att gå längre än andra. Så länge rollpersonen fortsätter att bejaka Besten, fortsätter du att eskalera Bestkommandona.
I enighet med Bestens personlighet
Besten representerar människans mörka sida. Besten är våldsam, dominerande, makthungrig, fåfäng, sexuellt aggressiv och blodtörstig. Utgå ifrån denna personlighet när du formulerar dina Bestkommandon. Besten är inte omänsklig, utan snarare väldigt mänsklig. Alla människor bär Besten inom sig, men dess närvaro är starkare och tydligare hos vampyrer, vars krafter härstammar från att de släpper lös Besten inom sig.
Konkret
Försök att undvika alltför vaga formuleringar. "Säg att du hatar honom" är bättre än "Straffa honom", då det senare lämnar ganska mycket i tolkningen och kan lätt spelas på ett "fegt" sätt. Konkreta, djärva order är bäst. Låt inte rollpersonen slingra sig ur kommandot!
---
Som sagt, det här är ju något annorlunda jämfört med Frenzy. Det är mer subtilt och ångest och mindre fradgatuggande galenskap. Men det kanske kan vara till hjälp ändå?