Ja, det var så jag menade. När spelledaren sitter med frenzy-potten i handen så behövs handlingarna spelas ut - Frenzyn är inte slut förrän de spelats ut!Recca said:Det här är faktiskt riktigt riktigt häftigt. Aawwwghh.. Jag får världens beslutsångest nu. >.<Mukwa said:Mja, men du behöver ju inte göra hela frenzy-scenen till konfliktresolution om du inte vill tänkte jag. Arvidos tabell blir fitm, och de "delmål" som avgjorts av tabellen kommer prägla resten av scenen, men allt karaktären försöker göra kan du ju fortfarande köra via handlingsresolution. Do as the beast tell you or die trying blir det då. Vi vet vad som ska försöka uppnås, men handlingarna kan du ju slå för separat liksom, men spelaren kommer inte ges möjligheten att bara "ge upp" om tärningsslagen för att knuffa ned nån från 20:e våningen misslyckas, för besten verkar inom karaktären tills handlingarna har agerats ut. Så det borde gå att köra handlingsresolution så länge tabellen får vara konfliktresolution med obestämd tidsåtgång för att uppnå målen.
Man behöver inte slå färdighetsslag för göra handlingarna, det bara sker - Det är ju inte rollpersonen som gör det, utan besten. På sin höjd kan man slå självkontroll-slag för att låta bli, men då finns poängen kvar... och spelledaren kan snart försöka igen, om du inte lever ut besten själv innan. Så det enda man uppnår med det är att man gör vad som helst men inte det, eller köper lite tid. (Misslyckas man med självkontroll inför en handling man vill låta bli att göra så gör man förstås något ännu värre istället!)
Låt spelarna vara med och definera vad deras bestar brukar kräva av dem så kommer de vara mycket mer med på tåget.
Ett annat sätt du kan göra är att säga så här, typ: "Okej, jag har 4 poäng frenzy här. Du blir av med en poäng genom att göra något av dessa hemska eller destruktiva saker (lista). När frenzyn är över tar du 1 poäng skada för varje poäng frenzy jag har kvar" (eller liknande bestraffning, om du hittar någon som funkar bra tematiskt)