Nekromanti Frenzy, hur gör man det kul?

Sodivra

Champion
Recca said:
Mukwa said:
Mja, men du behöver ju inte göra hela frenzy-scenen till konfliktresolution om du inte vill tänkte jag. Arvidos tabell blir fitm, och de "delmål" som avgjorts av tabellen kommer prägla resten av scenen, men allt karaktären försöker göra kan du ju fortfarande köra via handlingsresolution. Do as the beast tell you or die trying blir det då. Vi vet vad som ska försöka uppnås, men handlingarna kan du ju slå för separat liksom, men spelaren kommer inte ges möjligheten att bara "ge upp" om tärningsslagen för att knuffa ned nån från 20:e våningen misslyckas, för besten verkar inom karaktären tills handlingarna har agerats ut. Så det borde gå att köra handlingsresolution så länge tabellen får vara konfliktresolution med obestämd tidsåtgång för att uppnå målen.
Det här är faktiskt riktigt riktigt häftigt. Aawwwghh.. Jag får världens beslutsångest nu. >.<
Ja, det var så jag menade. När spelledaren sitter med frenzy-potten i handen så behövs handlingarna spelas ut - Frenzyn är inte slut förrän de spelats ut!

Man behöver inte slå färdighetsslag för göra handlingarna, det bara sker - Det är ju inte rollpersonen som gör det, utan besten. På sin höjd kan man slå självkontroll-slag för att låta bli, men då finns poängen kvar... och spelledaren kan snart försöka igen, om du inte lever ut besten själv innan. Så det enda man uppnår med det är att man gör vad som helst men inte det, eller köper lite tid. (Misslyckas man med självkontroll inför en handling man vill låta bli att göra så gör man förstås något ännu värre istället!)

Låt spelarna vara med och definera vad deras bestar brukar kräva av dem så kommer de vara mycket mer med på tåget.

Ett annat sätt du kan göra är att säga så här, typ: "Okej, jag har 4 poäng frenzy här. Du blir av med en poäng genom att göra något av dessa hemska eller destruktiva saker (lista). När frenzyn är över tar du 1 poäng skada för varje poäng frenzy jag har kvar" (eller liknande bestraffning, om du hittar någon som funkar bra tematiskt)

Mukwa

Swashbuckler
Sen tycker jag att du ska skriva nya ultimatum som liknar dem i Arvidos Frenzy-tabell för varje path, för det är så olika vad som känns ångestfullt i vägarna.

Alltså - koppla inte besten till nature/demeanor, utan koppla den till vägarna istället. Humanity har du typ från Arvidos redan.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Recca said:
Men det där funkar endast om man separerar spelarna och kör med en i taget. Eller på film. Om rollpersonerna hänger ihop och en går bärsärk, vad gör man då?
Nu har du ju fått en massa andra spännande svar, så jag kan bara dela med dig vad jag hade gjort (och som passar min spelgrupp): den frenzygalna vampyren drar från platsen och sprider kaos "offscreen", samtidigt som spelaren får ta över en statist (NPC) under tiden. Men så spelar vi på ett sätt där sådant är accepterat och naturligt. Då den scenen är klar görs klipp den vampyren då frenzyn är över. Men som sagt var, det passar inte alla.

Sodivra

Champion
Jag har läst lite om dina regler i en gammal tråd nu. Så här skulle man, öh, kanske kunna göra:

Humanity
- Du kan använda Temp-Humanity för att boosta dina handlingar. (Starkare effekter, högre chans att lyckas)
- Temp-Humanity återställs...? Mellan varje äventyr?

Besten
- Du har också en pöl för Besten. Den startar på 0, och har ett maxvärde på 12 - Humanity. (Det är en balansfråga där du får hitta rätt: Humanity går fortfarande från 0-10)
- Besten kan också erbjuda dig hjälp, på förutsättning att du gör det du vill på det sättet besten vill. Detta ger samma effekter som att använda Temp-Humanity. Accepterar du den hjälpen så höjer Besten även sin pöl med 1.
- (Behövs ett mycket vanligare sätt att höja Besten... Eller så tar man bort Temp-humanity och bara låter spelarna få bonus genom att höja sin best.)
- Du kan sänka Bestens pöl genom att agera i enlighet med din väg. (Återigen, en lista på beteenden som sänker Bestens pöl)
- Besten kan när som helst spendera 1 poäng ur sin pöl och ge dig kommandon på vad du ska göra. Om du vägrar, slå Självkontroll mot Bestens Pöl (Det är här som rätt spelbalans behöver komma in!) Om du lyckas, sänk Bestens pöl med effekten. Om du missar är du i Frenzy.

Frenzy
- När du är i Frenzy så sänker du Bestens pöl med 1 varje gång du agerar i enlighet med dess natur.
- När du är i Frenzy och Besten ger dig en order så sänks dess pöl med 1 om du agerar på den. Om du vägrar så sänker Besten inte sin pöl, och du slår Självkontroll. Om du lyckas gör du det inte (för den här gången!) om du misslyckas gör du det iallafall.
- Frenzy slutar när Bestens pöl är 0.

RasmusL

Champion
Arvidos MC said:
- Besten kan när som helst spendera 1 poäng ur sin pöl och ge dig kommandon på vad du ska göra. Om du vägrar, slå Självkontroll mot Bestens Pöl (Det är här som rätt spelbalans behöver komma in!) Om du lyckas, sänk Bestens pöl med effekten. Om du missar är du i Frenzy.
Om man vill ge besten mer inflytande skulle man kunna modda det så att:

*Besten ger ett kommando, går du med på detta sänks dess "pöl" med ett. Vägrar du slår du contested self control mot bestens pöl (möjligen ge spelaren en fördel i detta slag) och om du lyckas motstår du men bestens pöl höjs med ett. Misslyckas du är det frenzy som gäller.

?

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Jag har läst lite om dina regler i en gammal tråd nu. Så här skulle man kunna göra:
Humanity
- Du kan använda Temp-Humanity för att boosta dina handlingar. (Starkare effekter, högre chans att lyckas)
- Temp-Humanity återställs...? Mellan varje äventyr?
Det funkar så här redan! :gremsmile:
Fast återställningen har länge skett genom att man rollspelar sina nature/demeanor. Vilket jag inte tycker känns tillräckligt dynamiskt. Så jag har en tanke om att i slutet av en sovperiod återfår man lika många temp-hum som man lånat från besten. Bestens temp-hum fylls på igen efter varje sovperiod.

Besten
- Du har också en pöl för Besten. Den startar på 0, och har ett maxvärde på 12 - Humanity. (Det är en balansfråga där du får hitta rätt: Humanity går fortfarande från 0-10)
- Besten kan också erbjuda dig hjälp, på förutsättning att du gör det du vill på det sättet besten vill. Detta ger samma effekter som att använda Temp-Humanity. Accepterar du den hjälpen så höjer Besten även sin pöl med 1.
- (Behövs ett mycket vanligare sätt att höja Besten... Eller så tar man bort Temp-humanity och bara låter spelarna få bonus genom att höja sin best.)
- Du kan sänka Bestens pöl genom att agera i enlighet med din väg. (Återigen, en lista på beteenden som sänker Bestens pöl)
Som spelet ser ut just nu så har jag satt en boost-cap på generation max per turn. Dvs generation 9 kan max lägga 2 blood på att boosta physical. Så en grej man kunde låna av besten är högre boost genom att släppa fram något beastlike attribut. Och i gengäld får besten lättare att ta kontroll nästa gång.
Det här skulle faktiskt fungera väldigt bra, tror jag. För det är ännu en sån där grej som kommer "locka" på spelarna för att göra det farliga valet som får konsekvenser.

Frenzy
- När du är i Frenzy så sänker du Bestens pöl med 1 varje gång du agerar i enlighet med dess natur.
- När du är i Frenzy och Besten ger dig en order så sänks dess pöl med 1 om du agerar på den. Om du vägrar så sänker Besten inte sin pöl, och du slår Självkontroll. Om du lyckas gör du det inte (för den här gången!) om du misslyckas gör du det iallafall.
- Frenzy slutar när Bestens pöl är 0.
Jag försöker fundera kring implementeringen av det här. Även om det skulle funka att bara ta rakt av så måste det kännas intuitivt, inte som ett främmande minispel mitt i spelet.

Recca

Femme Fatale
Robert Jonsson said:
Recca said:
Men det där funkar endast om man separerar spelarna och kör med en i taget. Eller på film. Om rollpersonerna hänger ihop och en går bärsärk, vad gör man då?
Nu har du ju fått en massa andra spännande svar, så jag kan bara dela med dig vad jag hade gjort (och som passar min spelgrupp): den frenzygalna vampyren drar från platsen och sprider kaos "offscreen", samtidigt som spelaren får ta över en statist (NPC) under tiden. Men så spelar vi på ett sätt där sådant är accepterat och naturligt. Då den scenen är klar görs klipp den vampyren då frenzyn är över. Men som sagt var, det passar inte alla.
Okay. Not what I was expecting to read. :gremlaugh:

Personligen vill jag ha mer karaktärs-inlevelse och det här sättet inte produktivt. Sen så är jag säker på att det här spelsättet är jättekul ändå, men jag tror inte det funkar till Mitt vamp-hack.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nä, är det karaktärsinlevelse under frenzyn du är ute efter så är det inte ens i närheten av att vara användbart. Tur att du har så många mer användbara förslag ovan dock. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Robert Jonsson said:
Nä, är det karaktärsinlevelse under frenzyn du är ute efter så är det inte ens i närheten av att vara användbart. Tur att du har så många mer användbara förslag ovan dock. :gremsmile:
Ja, jag är superglad över alla nya perspektiv jag fått. :gremlaugh:

Sodivra

Champion
Recca said:
Jag vet!

Det jag inte känner mig så nöjd med i mitt förslag är att alltihop är ganska krångligt på olika kringelikrokar. Det borde vara simpelt, rakt och kraftfullt, typ...

Hunger
Du har ett värde som heter Hunger. Hunger börjar på 0. Att göra magiska grejer höjer Hunger. Hunger är Blood.
För att få plus på mörk magi och våldsamma handlingar, höj din Hunger. För att få plus på självkontroll, fredliga och mänskliga handlingar, spendera temp-humanity.

Dricka blod från en person sänker Hunger med 1.
Dricka blod från flera personer i en orgie i blod och dekadens sänker Hunger med 2.
Du kan som mest sänka Hunger med 2 varje natt genom att dricka blod, om inte din Hunger ligger på 7 eller mer när du börjar, då kan du sänka det med 3.

Kontrollera dig
När du försöker kontrollera din Hunger, slå ett tärningsslag med svårighet baserad på din Hunger. Du behöver kontrollera din Hunger när du
- dricker blod
- höjer hunger och din hunger nu är högre än (t. ex) 7.
- är allvarligt skadad/tar allvarlig skada/utsätts för eld
- utsätts för en frestelse i led med din Bests natur och din hunger är (t. ex) 4 eller mer
- försöker sänka din hunger i led med din Vägs natur och din hunger är (t. ex) 4 eller mer

Om ditt hungerslag är riktigt kasst så går du in i frenzy. Du blir inte dig själv igen förrän du sänkt din Hunger till 0. Sänk Hunger genom att göra de saker som just din Best vill ha (förstör något värdefullt, förnedra, skada dina kära...)
Om ditt hungerslag är halvbra så lyckas du, men på ett villkor: Du måste göra en sak för besten, eller göra det på bestens sätt. Gör du detta så sänks Hunger med 1. Gör du det inte - Frenzy! Alternativt, höj Hunger med 1.
Om ditt hungerslag är lyckat så kontrollerar du dig.
Om ditt hungerslag är perfekt så kontrollerar du dig och sänker Hunger med 1.

SÅ skulle jag gjort! Förutsatt att hunger och besten ska vara en viktig del av spelet, då.

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Recca said:
Jag vet!

Det jag inte känner mig så nöjd med i mitt förslag är att alltihop är ganska krångligt på olika kringelikrokar. Det borde vara simpelt, rakt och kraftfullt, typ...
Du har ett värde som heter Hunger. Hunger börjar på 0. Att göra magiska grejer höjer Hunger. Hunger är Blood.
För att få plus på mörk magi och våldsamma handlingar, höj din Hunger. För att få plus på självkontroll, fredliga och mänskliga handlingar, spendera temp-humanity.
Omg! När jag läser det här vill jag skriva om mitt system! >.<'

När du försöker kontrollera din Hunger, slå ett tärningsslag baserad på din Hunger. Du behöver kontrollera din Hunger när du
- dricker blod (sänker hunger)
- har en hunger på (t. ex) 7 eller mer
- är skadad/tar skada/utsätts för eld
- utsätts för en frestelse i led med din Bests natur och din hunger är (t. ex) 4 eller mer
- försöker sänka din hunger i led med din Vägs natur och din hunger är (t. ex) 4 eller mer

Dricka blod från en person sänker hunger med 1. Du kan bara göra detta en gång per natt.
En orgie i blod och dekadens med flera dödliga sänker hunger med 2. Du kan bara göra detta en gång per natt.

Om ditt hungerslag är riktigt kasst så går du in i frenzy. Du blir inte dig själv igen förrän du sänkt din Hunger till 0. Sänk Hunger genom att göra de saker som just din Best vill ha (förstör något värdefullt, förnedra, skada dina kära...)
Om ditt hungerslag är halvbra så lyckas du, men på ett villkor: Du måste göra en sak för besten, eller göra det på bestens sätt. Gör du detta så sänks Hunger med 1. Gör du det inte - Frenzy!
Om ditt hungerslag är lyckat så kontrollerar du dig.
Om ditt hungerslag är perfekt så kontrollerar du dig och sänker Hunger med 1.

SÅ skulle jag gjort! Förutsatt att hunger och besten ska vara en viktig del av spelet, då.
Sen så läser jag resten... xD

Det är för mycket fokus på besten och lite för enkelt formulerade sätt att bekämpa hunger.

Sodivra

Champion
Recca said:
Det är för mycket fokus på besten och lite för enkelt formulerade sätt att bekämpa hunger.
Underskatta inte enkelhet! Enkelhet är vida överlägsenhet komplexitet. Enkelhet driver spel framåt. Enkelhet ger spelarna tydliga, starka mål och tydlig och klar insikt i hur det går för dem. Detta är förutsättningar för inlevelse.

Ta dessa enkla regler och låt dem kollidera med spelets komplexa verklighet! Se bortom texten, se hur den kommer spela ut i situationer i faktiskt spel. För fram situationer som spetsar till dem.

Se hur dina spelare reagerar, en del omfamnar kanske sina onaturliga krafter och därmed besten, andra försöker alltid hålla kontrollen genom att hålla sin Hunger på 1 till 3.

Efter en tuff strid har en rollperson en Hunger på 8. Hon stapplar ut ur varuhuset och ser en ensam man på gatan. Dricker hon hans blod genast för att sänka Hunger? Eller ger hon sig iväg till en säkrare plats för att dricka? Risken är ju att hon kommer stöta på situationer på vägen dit som kommer väcka besten - Är det inte bättre att dricka med en gång för att sänka Hunger?

Säg att ett halvkasst Hungerslag innebär att Hunger höjs med 1 om du inte lyder Besten, snarare än Frenzy. Du ska dricka från din ghoul och du slår halvkasst. Besten kräver "Slå henne! Tryck ned henne!" Du vill inte förnedra din ghoul! Men om du inte gör vad besten säger så reser den sig starkare, och du kanske kommer göra något ännu värre i kväll. Hur mycket är relationen till din ghoul värd för dig?

Det är just enkelhet som låter dig spetsa till situationer på det här viset. Ja eller nej? Kontroll eller hunger? Inga smitvägar.

Hur stor plats du vill att Besten ska ta kan du justera genom att skriva om/lägga till/ta bort villkor för Hungerslag.

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Recca said:
Underskatta inte enkelhet! Enkelhet är vida överlägsenhet komplexitet. Enkelhet driver spel framåt. Enkelhet ger spelarna tydliga, starka mål och tydlig och klar insikt i hur det går för dem. Detta är förutsättningar för inlevelse.
Jag vill också ha ett enkelt system, men inte ett system som gör att "Pervers blodsorgie" förvandlas till en 2 poängs hunger grej och kokas ner till ett simpelt val av spelaren.

För mig är detta ett dåd som är fullständigt världsfrämmande för de flesta nu levande vampyrer. Den ger 2 poäng. Den ska ge 200 poäng och samtidigt för evigt fördärva vampyrens själ och resultera i en blood hunt. Dvs permadeath typ.

Jag tänker att det är för enkelt på ett sånt sätt att det känns för simpelt. Inte på så vis att det är enkelt i förhållande till jobbigt komplext. :gremsmile:

Till övriga inlägget: Det är svårt att införa eftersom jag måste skriva om mycket och förändra sättet spelet spelas på. Så jag kommer inte göra en sådan drastisk förändring i det här skedet.

Sodivra

Champion
Recca said:
Jag vill också ha ett enkelt system, men inte ett system som gör att "Pervers blodsorgie" förvandlas till en 2 poängs hunger grej och kokas ner till ett simpelt val av spelaren.

För mig är detta ett dåd som är fullständigt världsfrämmande för de flesta nu levande vampyrer. Den ger 2 poäng. Den ska ge 200 poäng och samtidigt för evigt fördärva vampyrens själ och resultera i en blood hunt. Dvs permadeath typ.
När jag säger orgie i blod och dekadens så tänker jag mig en vampyr som ligger i en sidensäng med tre rusiga dödliga omkring sig, dricker sig berusad på blod, bjuder dem på vin, (eller är det?) kladdar ner överkastet, ligger med någon...

Men okej, detaljer och konkreta exempel och siffror är inte så viktiga, de kan man justera väldigt lätt. Låt oss prata om principen!

Säg att vi har en regel i stil med "döda en äldre vampyr och drick hans själ = gå upp en level" (Låter säkert bekant!) Sätt den regeln i den kontext som är spelvärlden!

Allt de mekaniska reglerna säger är att rollpersonen levlar. Men vad händer i spelvärlden? Är rollpersonen redo att göra något sådant omänskligt? Är rollpersonen redo att göra något som kommer innebära blodsjakt om det blir allmänt känt? Är rollpersonen redo att gå i strid med en äldre vampyr?

Du förstår vad jag menar! Enkelheten ska inte ersätta komplexiteten, den ska sätta den på sin spets. Okej, rollpersonen vill dricka blod. Hur? Vilka utmaningar innebär det? Vilka färdighetsslag? Vilka efterverkningar inom spelvärlden? Vem kan bli förbannad, vem kan bli glad?

Även om jag skrev en regel som sa "Ät upp din sire för att återställa Hunger till 0", skulle du göra det då?

Sodivra

Champion
Jag uppskattar att få delta i den här tråden! Jag tycker det är kul att bli inbjuden och snacka speldesign, vrida och vända på de här sakerna. Jag pushar för mitt perspektiv och försöker presentera motivation och bevis för det, men mitt mål är inte att få dig att skriva om ditt spel. Jag ser ju att vi har lite olika mål i slutändan när det gäller enkelhet/komplexitet.

Om något så verkar det som vi rör oss mot frågan hur spel ska designas, snarare än hur frenzy ska designas.

Hoppas att mina inlägg ger även dig något!

Recca

Femme Fatale
Jag tänkte att du menade nåt i stil med en massaker med kroppar staplade på hög medan RP går runt med en bägare och vrider ur blodstrålar ur karvade köttspenar.

Sodivra

Champion
Recca said:
Jag tänkte att du menade nåt i stil med en massaker med kroppar staplade på hög medan RP går runt med en bägare och vrider ur blodstrålar ur karvade köttspenar.
Hahahaha :gremlaugh:

Jo, jag fattade det. Nä, det låter mer som en gammal hederlig frenzy!

(Jag satt en stund och försökte föreställa mig hur de där kött-spenarna funkade)

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Recca said:
Hahahaha :gremlaugh:

Jo, jag fattade det. Nä, det låter mer som en gammal hederlig frenzy!

(Jag satt en stund och försökte föreställa mig hur de där kött-spenarna funkade)
I don't even wanna think about it. xD

Sodivra

Champion
Arvidos MC said:
Säg att vi har en regel i stil med "döda en äldre vampyr och drick hans själ = gå upp en level" (Låter säkert bekant!) Sätt den regeln i den kontext som är spelvärlden!
Förresten, det här är fruitful void!

Spelet driver spelarna till att vilja diablerisera, men det finns inte en tabell som man slår på för hur omvärlden reagerar eller hur mycket trubbel man hamnar i eller några sådana andra regler - Det är det allra mest intressanta, så det spelar man ut!