Nekromanti Frenzy, hur gör man det kul?

Recca

Femme Fatale
Mukwa said:
Om karaktärerna har tydligt specificerade mål (helst delmål) så kan du låta vampyren motarbeta sig själv under frenzy. Det är då viktigt att det alltid finns specificerade mål, för annars kommer det bli svårt för spelaren att kontrollera sin karaktär (de allra flesta spelarna försöker uppnå sina mål, och ser det ofta som en spelmässig motgång när det inte går). Med specificerade mål och delmål kan SL bara säga, hur kan du på bästa sätt motverka att dina mål uppfylls? Vad är viktigt för att din plan ska gå i lås?

Eller jag vet inte... är osäker på om ens jag tycker att det här är kul så jag ska nog gå och lägga mig istället. Svår fråga det här! Jag gillar t ex inte KotE-lösningen, för jag gillar den bestialiska frenzy-besten bäst. Odjur - back to basics liksom... men det är inte så roligt att spela ut.
Jag gillar också originalbesten. Men är det möjligt att ge den en arketyp ändå?

Mitt system är lite mer dynamiskt än grundspelet vampire ändå så kanske kan besten agera aningen mer beräknande och inte bara gå bärsärk när den blir fri?

Så här funkar humanity i mitt system. Kanske finns det något att arbeta med utifrån att humanity i mitt system är mer dynamisk än i grundsystemet?

Jag har skrivit ett par hjälprutor men det där är annars nedre delen på spelarnas rollformulär.

Gick visst inte att förstora, så här är direkt-länken:
photobucket

Recca

Femme Fatale
Robert Jonsson said:
Ett helt annat förslag är att inte göra det roligt alls i spel. Behandla det istället som en riktigt, riktigt ordentlig fylla. Karaktären vaknar upp nästa morgon, utan minne om vad som hänt, och inser sedan att alla hatar honom nu. Varför det är så har vampyren ingen aning om, utan hon är tvungen att börja gräva i vad fan hon gjort under tiden som besten var i kontroll. Det öppnar dessutom upp en hel del möjligheter till storyhooks att expandera berättelsen med.
Men det där funkar endast om man separerar spelarna och kör med en i taget. Eller på film. Om rollpersonerna hänger ihop och en går bärsärk, vad gör man då?

Recca

Femme Fatale
Genesis said:
Det hela beror ju såklart på vad man vill att Besten skall vara. I Svart av kval, vit av lust började vi med att låta en annan spelare kontrollera rollpersonen när Besten tog över, men det ger effekten att man som spelare känner att "Det var inte jag som gjorde det, det var Besten". Om man vill åt ångestbiten i att rollpersonen gjort något hemskt så tror jag att man tjänar mer på att tvinga spelaren att beskriva det själv. Men vill man åt något annat (Vampire är ju knappast särskilt ångestladdat) så kan det funka, såklart. Samma sak med minnesförlusten. Det funkar nog bättre i ett problemlösaraktigt, detektivigt lir.
Bra inlägg... Tåls att tänkas på.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Recca said:
Om rollpersonerna hänger ihop och en går bärsärk, vad gör man då?
Traditionellt? Skickar ut spelaren ur rummet. Gissningsvis ännu tråkigare än att sitta och titta på medan någon spelar din rollperson, men det finns säkert nån som kan tycka det är spännande också …

Recca

Femme Fatale
Arvidos. Jag gillar din lösning men det är fullständigt inkompatibelt med systemet vi kör nu, tyvärr. Jag kan köra conflict resolution när det handlar om vissa saker i spel, mest sånt jag inte har regler för eller som när en spelare säger: "Jag vill hitta det här i staden", eller "jag vill smyga i gränderna och jaga". Då kör jag konfliktresolution. Men jag kör handlingsresolution i 90% av fallen då ett frenzy-slag rullas.

Går det att använda din idé i handlingsresolution?

Recca

Femme Fatale
DeBracy said:
Recca said:
Om rollpersonerna hänger ihop och en går bärsärk, vad gör man då?
Traditionellt? Skickar ut spelaren ur rummet. Gissningsvis ännu tråkigare än att sitta och titta på medan någon spelar din rollperson, men det finns säkert nån som kan tycka det är spännande också …
Men nu diskuterar vi hur vi kan göra frenzy roligt. Så meningslösa inlägg avbedes vänligt men bestämt.

Har du nån tanke kring det?

Spontant kan jag vilja låta spelaren rollspela sin beast själv. Men sedan kanske jag kan låta besten använda sina humanity points för att göra saker som direkt går i strid med sådant spelaren vill göra. Galna grejer liksom som makear noll sense. Kanske mitt i en strid där spelaren håller på och försöker bita ihjäl en elak vampyr så säger jag plötsligt Besten använder ett av sina willpower-poäng och slänger iväg sin nu harmlösa motståndare för att ge sig på rollpersonen bredvid sig. När bestens wp/hum är slut kan jag tänka mig att den börjar använda sig av spelarens för att få göra grejer, och varje gång den gör så får spelaren försöka ta över besten med sin self-control, t.ex.

Sodivra

Champion
Recca said:
Arvidos. Jag gillar din lösning men det är fullständigt inkompatibelt med systemet vi kör nu, tyvärr.
Ja, jag tänkte nästan det. Se det då som en illustration på två saker jag tycker är viktiga: Spelarens val och något att bygga spel på.

Recca said:
Går det att använda din idé i handlingsresolution?
Har du själv några tankar eller idéer om hur det skulle kunna se ut?

Sodivra

Champion
Jag är inte 100% införstådd, men jag chansar ett svar.

Recca said:
Spontant kan jag vilja låta spelaren rollspela sin beast själv. Men sedan kanske jag kan låta besten använda sina humanity points för att göra saker som direkt går i strid med sådant spelaren vill göra. Galna grejer liksom som makear noll sense. Kanske mitt i en strid där spelaren håller på och försöker bita ihjäl en elak vampyr så säger jag plötsligt Besten använder ett av sina willpower-poäng och slänger iväg sin nu harmlösa motståndare för att ge sig på rollpersonen bredvid sig. När bestens wp/hum är slut kan jag tänka mig att den börjar använda sig av spelarens för att få göra grejer, och varje gång den gör så får spelaren försöka ta över besten med sin self-control, t.ex.
Så spelledaren spenderar poäng för att tvinga rollpersonen att göra en handling?
Och ju starkare best, desto fler poäng?
Det låter vettigt. Vad sägs om att besten håller kontrollen så länge den har poäng kvar att spendera?

Mukwa

Swashbuckler
Går det att använda din [Arvidos] idé i handlingsresolution?
Det går så länge du lägger in Arvidos tabell som ett slags FitM-lösning om du gör så här:

Frenzy-slaget misslyckas (dvs du går i frenzy)
SL: Ok, slå på tabellen
Spelare: [får effekterna 1. skadar en vän och 2. bryter mot maskeraden, SL kan slå de här slagen dolt också, även om jag inte är nåt fan av det].
SL: Ok, då fortsätter vi. Vad gör du?

Sedan är det antingen upp till SL att få in de här effekterna i spelarens agerande, eller (hellre) låta spelaren ha effekterna i åtanke när hen försöker beskriva vad hen tar sig till. Oavsett om handlingarna lyckas eller ej ska dock konsekvenserna för frenzyn gälla. Det blir mao FitM för åtminstone Arvidos tabell, annars är det nog svårt.

Genesis

Ni dés ni maître
Eftersom det är relevant för diskussionen kan jag klippa in det jag skrivit i Svart av kval, vit av lust angående att Besten tar över. Det skiljer sig litet från hur Frenzy fungerar, men det kanske ändå kan vara till hjälp eller inspiration. Betänk att det här är ett spelledarlöst spel, men tekniken skulle lika gärna kunna användas exklusivt av spelledaren.

Bestkommando

Bestkommandot är den viktigaste tekniken i Svart av kval, vit av lust, och den enda teknik som påverkar spelet rent regelmekaniskt. Den finess med vilken ni använder Bestkommandot kommer att vara avgörande för hur väl spelet fungerar. För att utföra ett bestkommando, peka med hela handen på en spelare och ge ett kommando. Se till att göra en ganska stor rörelse så att alla runt bordet ser vad du gör och lyssnar. Kommandot bör vara formulerat som om Besten talade direkt till rollpersonen, som till exempel:

"Sug hennes blod"
"Kasta ut honom genom fönstret"
"Förför henne"
"Skäll ut honom"
"Döda dem allihop"
"Ge dig av härifrån nu"
"Säg att du hatar henne"

Spelaren måste nu välja huruvida rollpersonen skall utföra kommandot eller inte. Om hon vägrar plockar hon en Vägran från skålen mitt på bordet och lägger framför sig. Om hon lyder tar hon en Vägran hon har framför sig och lägger tillbaka i skålen. Har hon inga Vägranden händer inget. Därefter berättar hon vad rollpersonen gör eller säger. Om hon givit efter för Besten måste hon följa kommandot, men hon är fortfarande i kontroll över sina egna handlingar.

Exempel:
Jenny: "Glöm honom och följ med mig nu."
Adam: "Jag är ledsen, men jag älskar honom. Jag måste gå nu."
Lisa pekar med hela handen på Jenny. "Slå honom!"
Jenny har en Vägran framför sig sedan tidigare. Hon plockar upp den och lägger den tillbaka i skålen. "Jag ger honom en örfil med baksidan av handen. Den är hård nog att dra blod."

Ett bra Bestkommando är …
Att tajma och formulera Bestkommandon rätt är en konst och inte alltid helt enkelt. Det kan kräva lite övning att bli bra på dem. Här är några tips.

Motiverat
Generellt bör Bestkommandon inte komma från ingenstans. Vampyren går längs gatan och Besten beordrar henne att anfalla en grupp oskyldiga människor. Det känns plötsligt och omotiverat. Slumpmässigt. Ibland kan Besten agera aktivt, men börja med att låta Besten helt enkelt reagera på saker som händer. När ni börjar få kläm på bra kommandon kan ni börja experimentera med att Besten tar en mer drivande, aktiv roll. Ibland kanske ni till och med vill ha en slumpmässig, kaotisk Best, men en sådan är svår att förankra i berättelsen, så spara den tills ni är vana vid tekniken.

På gränsen
Ett bra Bestkommando är ett som är svårt för spelaren att ta beslut om. Eftersom det innebär en försvagning av vampyren att vägra Besten kan hon inte konstant vägra alla kommandon, men om kommandot är något hon inte vill göra vill hon helst vägra. Om kommandot är för snällt, såsom "Vänd dig om och gå härifrån", så blir beslutet enkelt. Om kommandot är alltför vidrigt, såsom ett kommando att tortera och döda sitt Ankare, blir beslutet att vägra lika enkelt. Ett bra kommando ger upphov till beslutsångest hos spelaren. Med det sagt så skadar det inte att börja med snällare kommandon för att sedan stegra upp för att se var gränsen går. Det ger både en bra dramatisk utveckling och tillåter dig att kalibrera in rollpersonen. Vissa rollpersoner är villiga att gå längre än andra. Så länge rollpersonen fortsätter att bejaka Besten, fortsätter du att eskalera Bestkommandona.

I enighet med Bestens personlighet
Besten representerar människans mörka sida. Besten är våldsam, dominerande, makthungrig, fåfäng, sexuellt aggressiv och blodtörstig. Utgå ifrån denna personlighet när du formulerar dina Bestkommandon. Besten är inte omänsklig, utan snarare väldigt mänsklig. Alla människor bär Besten inom sig, men dess närvaro är starkare och tydligare hos vampyrer, vars krafter härstammar från att de släpper lös Besten inom sig.

Konkret
Försök att undvika alltför vaga formuleringar. "Säg att du hatar honom" är bättre än "Straffa honom", då det senare lämnar ganska mycket i tolkningen och kan lätt spelas på ett "fegt" sätt. Konkreta, djärva order är bäst. Låt inte rollpersonen slingra sig ur kommandot!

---

Som sagt, det här är ju något annorlunda jämfört med Frenzy. Det är mer subtilt och ångest och mindre fradgatuggande galenskap. Men det kanske kan vara till hjälp ändå?

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Jag är inte 100% införstådd, men jag chansar ett svar.

Recca said:
Så spelledaren spenderar poäng för att tvinga rollpersonen att göra en handling?
Och ju starkare best, desto fler poäng?
Det låter vettigt. Vad sägs om att besten håller kontrollen så länge den har poäng kvar att spendera?
Blir svårt att motivera. Jag tänker mig att besten kan få en till scen efter innevarande scen, som mest.

Recca

Femme Fatale
Mukwa said:
Det går så länge du lägger in Arvidos tabell som ett slags FitM-lösning om du gör så här:

Spelare: [får effekterna 1. skadar en vän och 2. bryter mot maskeraden, SL kan slå de här slagen dolt också, även om jag inte är nåt fan av det].

Sedan är det antingen upp till SL att få in de här effekterna i spelarens agerande, eller (hellre) låta spelaren ha effekterna i åtanke när hen försöker beskriva vad hen tar sig till. Oavsett om handlingarna lyckas eller ej ska dock konsekvenserna för frenzyn gälla. Det blir mao FitM för åtminstone Arvidos tabell, annars är det nog svårt.
Jo det blir fitm men är fortfarande konfliktresolution och inte handlingsresolution, väl?

Pilzefrau

hon/henne
I Monsterhearts har man en liten text i sin playbook (formuläret, som också ger dig en arketyp som skär ner dina valmöjligheter vad gäller stats, moves och bakgrund) som beskriver ditt Darkest self.

Det kan vara saker som varulvens:

You transform into a terrifying
wolf-creature. You crave power and
dominance, and those are earned
through bloodshed. If anyone
attempts to stand in your way, they
must be brought down and made to
bleed. You escape your Darkest Self
when you wound someone you really
care about or the sun rises, whichever
happens first.
Eller monsterjägarens
None of your friends can help. They’re
not strong like you are. You need
to chase down the biggest threat
imaginable, immediately and alone.
Any challenges or dangers that you
encounter must be faced head on,
even if they might kill you. You escape
your Darkest Self when someone
comes to your rescue or you wake up
in the hospital, whichever comes first.
Eller just vampyrens
Everyone is your pawn, your plaything.
You hurt them and make them
vulnerable, for sport, like a cat does
with a mouse. You feed to the point
of death whenever you’re alone with
someone, though you take your time.
You escape your Darkest Self when
you’re put in your rightful place, by
someone more powerful than you.
Här har man max en vampyr i gruppen, så "vampyr" är en arketyp. I Vampire är alla vampyrer, så då får man skriva lite olika Darkest self-texter till olika spelare. Men Monsterhearts-vampyren har en ganska bra standard-vampyr-best tyckar jag, även om jag aldrig själv spelat Vampire.

Nåja, det funkar helt enkelt så här: när du blir ditt mörkaste jag måste du följa det "manus" som ges av den korta texten. Man kan frivilligt bli sitt mörkaste jag om man tar för mycket skada, för att rädda sig. Man kan också bli tvingad av spelledaren i situationer med mycket påfrestning (när man slår dåligt), antingen som en rakt-på-sak order eller som ett svårt val – "du kan hypnotisera henne och slå dig fri, men bara om du blir ditt mörkaste jag."

Det borde vara ganska tydligt att det inte fungerar om spelarna power-gejmar och försöker vara så snälla som möjligt inom gränserna för beskrivningen. I spelartipsen i boken står det att man ska ta tillvara på chansen att spela ett monster, få göra hemska saker och visa hur dåligt det kan gå när man förs över gränsen.

Viktigt för att det ska fungera är också flyktvägen – alla Darkest self-texter har en mening om hur man kommer ur det, och blir sig själv igen.

Sodivra

Champion
Recca said:
Blir svårt att motivera. Jag tänker mig att besten kan få en till scen efter innevarande scen, som mest.
Jag tänkte att spelledaren skulle regna best-beteende på rollpersonen. Så om SL har tre poäng att spendera så säger hen

"Slå sönder den där!"
"Bit henne!"
"Släng ut honom genom fönstret!"

Och sen är frenzyn klart. Man kan inte spara på poängen, de används nu eller på sin höjd till nästa scen som du skriver.

Man kan göra en del lattjo grejer med det där, t. ex att spelledaren får mer poäng att leka med ju starkare besten är/ju svårare omständigheter det är/ju fler bestbeteenden som spelledaren lyckats trycka ner.

Man kan också öppna upp för spelaren att spendera bestpoäng i frenzy, till exempel den där listan jag visade ovan: Om spelaren själv gestaltar hur denne begår maskeradbrott och förstör något som är den kärt så är det två poäng - Tada, spelaren har ett motiv att själv gestalta sin best.

Sodivra

Champion
Recca said:
Jo det blir fitm men är fortfarande konfliktresolution och inte handlingsresolution, väl?
Absolut. Spelaren bestämmer (obs, inte slumpar!) vad resultatet kommer bli, och sedan händer det. Detta är exakt vad konfliktresolution är.

Mukwa

Swashbuckler
Recca said:
Mukwa said:

Mja, men du behöver ju inte göra hela frenzy-scenen till konfliktresolution om du inte vill tänkte jag. Arvidos tabell blir fitm, och de "delmål" som avgjorts av tabellen kommer prägla resten av scenen, men allt karaktären försöker göra kan du ju fortfarande köra via handlingsresolution. Do as the beast tell you or die trying blir det då. Vi vet vad som ska försöka uppnås, men handlingarna kan du ju slå för separat liksom, men spelaren kommer inte ges möjligheten att bara "ge upp" om tärningsslagen för att knuffa ned nån från 20:e våningen misslyckas, för besten verkar inom karaktären tills handlingarna har agerats ut. Så det borde gå att köra handlingsresolution så länge tabellen får vara konfliktresolution med obestämd tidsåtgång för att uppnå målen.

Recca

Femme Fatale
Jag tycker ju systemet låter jätteroligt att spela och egentligen tror jag att jag är väldigt influerad av det här "tänket" i de förändringar jag gjort på humanity och försöker göra med frenzy. Jag vill ha lite ångest och jag vill framförallt skapa beslutsångest och ställa spelarna inför tuffa val. Tyvärr så passar det inte in på det spelsystem jag kör.

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Man kan också öppna upp för spelaren att spendera bestpoäng i frenzy, till exempel den där listan jag visade ovan: Om spelaren själv gestaltar hur denne begår maskeradbrott och förstör något som är den kärt så är det två poäng - Tada, spelaren har ett motiv att själv gestalta sin best.
Det här är jättebra. Att låta spelarna återvinna spenderade hum-poäng genom att göra saker som ger negativa konsekvenser för dem. När de fyllt upp mätaren igen så är de fria och kan fritt drabbas av ångesten.

Dock så kan jag inte använda alla idéerna. Nånstans måste jag avrunda också. Jag är inte helt nöjd ännu men med den fart ni tipsar mig om olika metoder så borde jag ha fixat ett jättecoolt system ikväll :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale
Mukwa said:
Recca said:
Mukwa said:

Mja, men du behöver ju inte göra hela frenzy-scenen till konfliktresolution om du inte vill tänkte jag. Arvidos tabell blir fitm, och de "delmål" som avgjorts av tabellen kommer prägla resten av scenen, men allt karaktären försöker göra kan du ju fortfarande köra via handlingsresolution. Do as the beast tell you or die trying blir det då. Vi vet vad som ska försöka uppnås, men handlingarna kan du ju slå för separat liksom, men spelaren kommer inte ges möjligheten att bara "ge upp" om tärningsslagen för att knuffa ned nån från 20:e våningen misslyckas, för besten verkar inom karaktären tills handlingarna har agerats ut. Så det borde gå att köra handlingsresolution så länge tabellen får vara konfliktresolution med obestämd tidsåtgång för att uppnå målen.
Det här är faktiskt riktigt riktigt häftigt. Aawwwghh.. Jag får världens beslutsångest nu. >.<