Lajv? (Fast stillasittade)
Nå, titeln är den enkla dryga svaret på din för frågan, men kolla upp lajv som Mellan himmel och hav, eller Släkten är värst m.m. så har du det, fast med lite mer rörelse. (Även kallade prettolajv) men alla vanliga lajv har också starka inslag av det. Normalt sett sitter man bara och pratar och reagerar på det som händer kring en utan att någonsin komma till en situation där man behöver fråga sig "Hur stor chans är det att min karaktär klarar det här, ska jag bryta ihop eller inte när monstrerna kommer”? Utan man spelar helt enkelt på det. Att bara spela rollen och berätta en historia.
Sen kan jag ranta på om hur fint det är men det kommer de flesta bli less på men det gör jag ändå tror jag, i alla fall lite grann. Är man inte helt van och indoktrinerad vid tärningar märker att de inte behövs utan spelar man med varann i ett samspel och motreaktioner på reaktioner endast så skulle de aldrig falla en in att pausa det för att rulla en tärning.
Man kan invända att detta inte alls går i annat rollspel, men uppenbart funkar de lika bra i alla medel, att sitta runt ett bord att spela eller springa runt i en skog eller spela över datorn och text är samma sak och ger samma effekt.
Konflikter med avgörande hur man lyckas eller inte oavsett om det rör sig om man lyckas trösta mor Agda eller dyrka upp låset, visst det finns alltid en chans att någon vill powergama och är oresonlig i att man måste lyckas trösta Agda oavsett vad hon tycker om saken eller att ens karaktär visst är så mäktig att man "måste" lyckas med allt men försöker men den där problematiken är rätt sällsynt faktiskt.
Oavsett vad det är så kan en tärningstalliban säga saker som att man måste ha tärningar för att trösta mormor Agda på släktmiddagen, eller för att se om man verkligen orkar och hinner springa fram i tid, så visst, klarar man inte av att ta ett beslut om huruvida man klarar de eller ej eller om Agda känner sig mer lättad eller ej när spelare X försöker trösta henne, då behöver man kanske en tärning för att avgöra det, men rent praktiskt kan jag inte komma på något tillfälle det behövs.
Så visst massa mer än dig har tänkt i dom banorna och gillat dem och spelat dem, bara så du vet, men oavsett vad för situation man har kan någon tärningsälskare invända att man visst behöver tärningar för att avgöra släktmiddagar för vilket moment som helst kan tolkas som en konflikt oavsett om de rör sig om att ha ihjäl någon eller artig skicka saltet.