Troberg said:
De som inte tror på fri vilja brukar hävda att allting bara är en ren följd av enkla newtonska lagar som påverkar elementarpartiklar, vilket sedan gör att saker på en högre nivå är en ren följd av dessa hårt styrande lagar. Med andra ord, allting som händer i vårt huvud är låst och förutbestämt av dessa fysikaliska lagar, utan möjlighet att påverkas. Vi kan tro att vi gör ett val, men i själva verket så är också utgången av det valet förutbestämt.
Tja, det beror ju på vad man menar med "förutbestämt". Ingen vet hur det kommer att bli. Men om du inte köper det så måste du ju mena att våra val till viss del styrs av slumpen? Och det räddar ju inte situationen. Det finns fortfarande inget "ansvar" eller "skuld". Jag hänger liksom inte med på vad du menar med att man gör ett val. Om du får välja mellan en röd bil och en blå och du väljer den röda för att du föredrar rött, är det då ett fritt val? Vad beror det på att du gillar rött? Gener, uppväxt, populärkulturella associationer? Om du hade varit någon annan hade du kanske valt annorlunda. Men allt det är ju slutligen saker som kommer utifrån. Alltså faktorer som är bestämda, utan att "du" påverkar dem. Och om det inte finns någon anledning till att du föredrar rött, inte bland dina gener eller bland dina upplevelser eller kosmiska partiklar som träffar din hjärna, tja, då är det ju helt arbiträrt vilket som väljs. Vi skulle kunna byta ut dig mot en tärning. Alltså slump. Och om det inte är externa faktorer eller slump, då fattar jag inte vad det är. "Fritt val" är liksom bara ord. Vad betyder det?
Jag köper inte den premissen, om inte annat för att den är en attans opraktisk premiss att bygga ett samhälle på.
Tja, evolutionen är också en opraktisk premiss att bygga ett samhälle på. Det har inget att göra med dess sanningshalt. Och grejen är ju att determinism är inte något som påverkar vårt agerande särskilt mycket. Vi uppträder alla som om det fanns något som hette "fritt val" och vår psykologi är uppbyggd kring det. Och det är den psykologin vi bygger ett samhälle på. Det enda som egentligen påverkas av determinism är att man får en annan syn på "skuld", som krank snackar om.